Radiator advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:46
In de woonkamer van onze tussenwoning gaan we de kozijnen (slechte staat) met oud dubbel glas vervangen voor openslaande deuren met Triple glas. Hiervoor moet echter de radiator die op dit moment nog aanwezig is verwijderd worden.

Daarnaast heb ik in februari de vloer laten isoleren en in maart de spouwmuur, aan de voorkant zijn de kozijnen 10 jaar geleden vervangen met HR++ glas.

Mijn vraag is of ik een andere radiator nodig heb en welk wattage zou deze dan moeten hebben?

De woonkamer en keuken zijn jaren geleden samengevoegd tot 1 grote ruimte van ongeveer 85m3. Hierbij hebben ze de oorspronkelijke radiator in de keuken verwijderd.

Afgelopen winter stond de thermostaat snachts op 15 graden, overdag op 18 en savonds op 19 graden met een enkele uitschieter tot 20.5 graden. De CV (Remeha Calenta 28c 2014) kon deze temperaturen snel bereiken en behouden.

Met een volume van 85m3 en een temperatuur van 20 graden kom ik uit op een benodigde capaciteit van 6kW. Ik heb echter geen idee wat de capaciteit is van de huidige radiatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxJ_YNms9cF1U-JC4Xa8lQ5qBw0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P8BldRElJ8ro60uLspDvGwpP.png?f=fotoalbum_large

Op dit moment heb ik de volgende radiatoren:
De rode radiator (276 x 37 x 9cm)
De groene radiator (293 x 37 x 9cm)

De radiatoren zijn allebei van het oude soort, zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeNdLi_ILrA147GrjK8WGBvkrnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lc1VHxy63fiUcDMeTFSScNHw.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij heb ik de volgende opties:
- 2 kleine radiatoren (blauw) met dezelfde breedte als de zijlichten (50cm)
- 1 radiator op de oranje locatie
- De groene radiator vervangen voor een type met een hogere afgifte (type 33)

Wat zouden jullie mij adviseren? En zijn er nog dingen die ik moet overwegen als ik in de toekomst mijn opties voor een warmtepomp wil open houden?

Onze vloer is nog in een erg goede staat, dus aan vloerverwarming zit ik nu niet te denken.

Ik hoor graag van jullie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Zeker als je in de toekomst een warmtepomp wil valt het te overwegen om gewoon gelijk voor vloerverwarming te gaan (moet wel binnen budget vallen natuurlijk).

Edit: laatste regel van je post gemist. Desalniettemin zou ik het toch overwegen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Harrie_ op 07-07-2021 16:35 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:03

timovd

Voorsprong door techniek

Vloer er uit halen en weer terugplaatsen na aanleggen vloerverwarming een optie?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
Ik ga er vanuit dat CV nog wel een jaar of 5-10 door kan. Misschien dat ik ter zijne tijd vloerverwarming zou overwegen als ik dan zou overstappen op een warmtepomp. Maar de vloer is een paar maanden geleden geschuurd en in de olie gezet, dus wil niet alles gaan openbreken nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Owios schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:25:
Mijn vraag is of ik een andere radiator nodig heb en welk wattage zou deze dan moeten hebben?
De enige manier om daar achter te komen is om een warmte(verlies)berekening voor deze ruimte te maken, bijvoorbeeld conform ISSO 51 (hoewel ISSO 51 wel iets te ruim rekent, zeker als het gaat om geisoleerde vloeren).
Met een volume van 85m3 en een temperatuur van 20 graden kom ik uit op een benodigde capaciteit van 6kW.
Waar bazeer je dat op. 6 kW is best wel veel. Maar als je 6kW wilt, hoef je alleen de aanvoertemperatuur te bepalen (hoe lager, hoe beter) en kun je een radiator kiezen.
En zijn er nog dingen die ik moet overwegen als ik in de toekomst mijn opties voor een warmtepomp wil open houden?
Als je de optie warmtepomp open wilt houden zonder vloerverwarming: convectorradiator, die het gewenste warmtevermogen bij 35 °C aanvoer kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Hier zijn calculators voor. Op https://www.radson.com/nl...hoefte/warmtevraag-ruimte kan je uitrekenen hoeveel warmtebehoefte een ruimte ongeveer heeft, en op https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator kan je dan uitrekenen wat voor radiator je nodig hebt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
Skyaero schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:39:
[...]

Waar bazeer je dat op. 6 kW is best wel veel. Maar als je 6kW wilt, hoef je alleen de aanvoertemperatuur te bepalen (hoe lager, hoe beter) en kun je een radiator kiezen.

[...]

Als je de optie warmtepomp open wilt houden zonder vloerverwarming: convectorradiator, die het gewenste warmtevermogen bij 35 °C aanvoer kan leveren.
Bedankt voor je reactie!

Die 6kW is gebaseerd op een online calculator waarbij ik iets moest invullen over de isolatie, het volume van de ruimte en de gewenste temperatuur. Maar of deze waarde klopt weet ik niet, ik laat me graag adviseren.

Ik heb de maximale aanvoertemperatuur ingesteld op 65 graden, maar de ketel past het zelf aan afhankelijk van de warmtevraag, ik denk dat de aanvoertemperatuur meestal een stuk lager was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
XWB schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:50:
Hier zijn calculators voor. Op https://www.radson.com/nl...hoefte/warmtevraag-ruimte kan je uitrekenen hoeveel warmtebehoefte een ruimte ongeveer heeft, en op https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator kan je dan uitrekenen wat voor radiator je nodig hebt.
Ja zoiets heb ik dus gebruikt. Ik weet echter niet hoeveel vermogen de huidige radiatoren hebben. Ik las dat het bij sommige radiatoren op de radiator vermeld staat, maar dat is bij deze niet het geval helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Owios schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:54:
[...]

Ja zoiets heb ik dus gebruikt. Ik weet echter niet hoeveel vermogen de huidige radiatoren hebben. Ik las dat het bij sommige radiatoren op de radiator vermeld staat, maar dat is bij deze niet het geval helaas.
Het vermogen van je huidige radiatoren kan je ook uitrekenen. Eerst kan je kijken wat voor type het is, bijvoorbeeld een T20 of T21. Dit herken je simpelweg door de platen en convectoren te tellen. Dus een T20 heeft 2 platen en 0 convectoren, een T21 heeft 2 platen en 1 convector, etc.

Zie ook https://www.radiatoraanbiedingen.nl/uitleg-type-radiatoren

Vervolgens neem je de afmetingen erbij en kijk je even op de CV ketel wat de maximale temperatuur is. Die gegevens kan je dan allemaal in die tool gooien. En hoewel de berekening niet 100 procent accuraat zal zijn is het wel een prima benadering. Zo heb ik in elk mijn ruimtes voorzien van nieuwe radiatoren :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
XWB schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:14:
[...]

Het vermogen van je huidige radiatoren kan je ook uitrekenen. Eerst kan je kijken wat voor type het is, bijvoorbeeld een T20 of T21. Dit herken je simpelweg door de platen en convectoren te tellen. Dus een T20 heeft 2 platen en 0 convectoren, een T21 heeft 2 platen en 1 convector, etc.

Vervolgens neem je de afmetingen erbij en kijk je even op de CV ketel wat de maximale temperatuur is. Die gegevens kan je dan allemaal in die tool gooien. En hoewel de berekening niet 100 procent accuraat zal zijn is het wel een prima benadering. Zo heb ik in elk mijn ruimtes voorzien van nieuwe radiatoren :)
XWB schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:14:
[...]

Ja dat had ik gezien, maar ik denk dat onze radiator nog van het vorige tijdperk is toen deze type aanduiding nog niet bestond. Volgens mij zijn deze radiatoren veel zwaarder met meer water inhoud en gloeien deze ook langer na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
Ik denk dat het 'ledenradiator' genoemd wordt. Die kun je nog wel vinden ;-)
Met beetje zoeken kun je wellicht berekenen wat de vermogens zijn van de huidige radiatoren bij zekere temperatuur.

Maar.... Kijk naar de toekomst... Doe het fout, doe het nogmaals. Kies voor (U)LTV spul gedimensioneerd op warmtepomp temperatuur.. Zodat je niet nog een keer alles moet vervangen...

Of leg alsnog vloerverwarming aan.... (Wat heeft u nu geleerd, Spelende Vrouw? Doe het verkeerd, doe het nogmaals Meneer Cactus!)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:21
TS schrijft in zijn eerste post dat hij geen vloerverwarming wil. Gaan toch meerdere tweakers proberen hem te overtuigen ivm voorbereiding op de toekomst. Bizar. Een radiator plaatsen is eenvoudig en relatief goedkoop. Nu de boel op zijn kop gooien voor mogelijke ontwikkelingen in de toekomst is gewoon onverstandig.

OT bij een ledenradiator moet je rekenen met ongeveer 70W per lid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
Ronald schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:25:
Ik denk dat het 'ledenradiator' genoemd wordt. Die kun je nog wel vinden ;-)
Met beetje zoeken kun je wellicht berekenen wat de vermogens zijn van de huidige radiatoren bij zekere temperatuur.

Maar.... Kijk naar de toekomst... Doe het fout, doe het nogmaals. Kies voor (U)LTV spul gedimensioneerd op warmtepomp temperatuur.. Zodat je niet nog een keer alles moet vervangen...

Of leg alsnog vloerverwarming aan.... (Wat heeft u nu geleerd, Spelende Vrouw? Doe het verkeerd, doe het nogmaals Meneer Cactus!)
Bedankt, nu kan ik er in ieder geval naar zoeken. En ik wil dus ook kijken naar de mogelijkheden van LTV. Op dit moment zijn de radiatoren denk ik ook flink over gedimensioneerd omdat ze al geplaatst zijn toen er nog geen enkele isolatie aanwezig was dus de cv kan het nu ook doen met aanvoertemperaturen van 50-60 graden
coinman63 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:23:
TS schrijft in zijn eerste post dat hij geen vloerverwarming wil. Gaan toch meerdere tweakers proberen hem te overtuigen ivm voorbereiding op de toekomst. Bizar. Een radiator plaatsen is eenvoudig en relatief goedkoop. Nu de boel op zijn kop gooien voor mogelijke ontwikkelingen in de toekomst is gewoon onverstandig.

Bedankt voor je reactie daar kan ik wat mee!

Zijn er nog adviezen voor de locatie van de radiator? Zou het kunnen om 1 grote radiator aan 1 kant van de kamer te hebben? Of kan ik beter van 2 locaties verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:43
Owios schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:10:
[...]
Zijn er nog adviezen voor de locatie van de radiator? Zou het kunnen om 1 grote radiator aan 1 kant van de kamer te hebben? Of kan ik beter van 2 locaties verwarmen?
Dit hangt ook van je verwachtingen af. Bij vloerverwarming(=1 grote verwarming) laat je de hele ruimte niet te ver afkoelen omdat bijstoken lang duurt.

Als jij nachtverlaging naar 15C instelt en de temperatuur zakt ook echt een paar graden dan ben je 's ochtends vroeg blij met 2 verwarmingen. Als je huis inmiddels erg goed geïsoleerd is dan begint 1 grote verwarming al realistischer te worden.

Edit: als je nu zover over dimensioneert dat je straks ook met 50C kan stoken dan kan je ook met een warmtepomp uit in de toekomst. (ik heb boven net iets te kleine radiatoren gekozen waardoor het vermogen voor een slaapkamer goed genoeg is maar voor thuiswerken was het wel een beetje teleurstellend)

[ Voor 18% gewijzigd door bazzzzzz op 08-07-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
coinman63 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:23:

Ook voor het model van de TS? Ik ben waardes per lid tegengekomen die lager waren voor grotere leden dan de radiator in kwestie?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiatorenDC
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-07-2021
Hallo Owios,

Ik wil je adviseren een minimaal vermogen van 4.300 Watt voor deze ruimte aan te houden. Op onze site kun je dit nog eens narekenen. Het is raadzaam om dit vermogen over twee radiatoren of convectoren te spreiden, zodat de warmte goed wordt verdeeld in de ruimte.

Zoals ik lees gaat je interesse uit naar LTV dan is Jaga inderdaad een goede optie. Voor meer informatie kun je ons ook telefonisch bereiken via 0416 747121.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:55
ik zit niet in jaga radiatoren maar vooral in de normale radiatoren. ik wil graag een paar dingen zeggen.

1 oranje de radiator links tegen de muur kan hel goed. kan je ook nog je gordijnen dicht doen. echter, ik betwijfel of die radiator ook nog je keuken gaat warm stoken. zover rijkt de circulatie meestal niet.
(het is wel weer afhankelijk van je stook gedrag bij 24/7 dezelfde temperatuur kan er een hoop)

2 blauw. 2 radiatoren. verticale type. ja dan heb wel kans op een warme keuken,
(ook hier geldt weer 24/7 dezlfede tempertuur stoken scheelt een hoop/is comfortabeler)

3 de radiator aan de voorzijde moet je ook vervangen. om de rest te compenseren.
je moet geen oude en nieuwe radiatoren door elkaar heen gebruiken etc.

4 1 radiator in deze grote ruimte zou ik niet doen. oncomfortabel,

5 je moet wel je radiatoren goed uitrekenen. dus de omreken tabel erbij halen
https://www.renewable-ene...son-correctiefactoren.pdf.
(tegenwoordig reken ik raditoren uit bij 60 graden of 55 graden. ivm met je condensatie punt
en wat de klant wil. wat er mogenlijk is etc. het condensatie punt is 58 graden om exact te zijn.
je kan namelijk maar maximaal 5 kw door een 15 mm leiding heen krijgen. etc.

6 jaga en ltv is zeker een goed alternatief. voor als je later wil omschakelen naar een warmtepomp.
(eventueel kan je dan ook nog er ventilatoren aanhangen. zodat ze meer rendement opleveren.)
Pagina: 1