Audio door receiver, video door TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Django023
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-02 01:55
Mijn vraag
Kan ik mijn AV receiver (Pioneer VSX-828) gebruiken als enkel audio transmitter om mijn 7.1 systeem aan te sturen terwijl het beeld rechtstreeks via de Tv hdmi poorten gaat? Ik vind het belangrijk dat de audio door ARC naar de receiver wordt gestuurd zodat ik Dolby TrueHD en dts:HD Master Audio kan ontvangen. (de receiver zou deze standaarden moeten kunnen verwerken).

Echter het probleem is met deze receiver dat ik enkel 1080p 60hertz kan uitzenden naar de Tv terwijl als ik mijn andere apparaten (Mediabox next 4k, Xbox one x en de mi box s) direct aansluit op de hdmi poorten van mijn tv wel 4k en HDR10 kan ontvangen. Mijn TV kiest zelf de meest geschikte video output.

Kan ik zonder een nieuwe receiver aan te schaffen ervoor zorgen dat het audio geluid via de HDMI ARC naar de receiver wordt gestuurd terwijl het video beeld via HDMI rechtstreeks op de tv wordt aangesloten. (eventueel met een goede 4k hdmi splitter.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Av receiver: Pioneer VSX-828
Kabel: ziggo mediabox next 4k
Console: Xbox one X
Android TV: MI Box S
TV: TCL 65ep640 Android TV (4k 60fps met HDR)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik zag verschillende apparatuur te koop staan maar weet niet wat ik precies nodig heb. Ik zag bijvoorbeeld een 4x2 matrix receiver en audio extractors. Kunnen deze apparaten mij helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:35

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

ARC is alleen nodig als je tv de audio aan de receiver geeft. In alle andere gevallen is arc totaal niet nodig want wordt er niks terug gestuurd

Je kunt signalen splitsen en switchen

Wanneer gebruik je een HDMI splitter, switch of matrix?

HDMI splitter: signaal van 1 bronapparaat op meerdere schermen/ontvangers aansluiten en het beeld/geluid verdubbelen (bijv wanneer je 1 console op tv en beamer wil aansluiten, of 1 mediaspeler op tv en receiver)

HDMI switch: meerdere bronapparaten op 1 tv of receiver aansluiten omdat je te weinig hdmi ingangen hebt

HDMI matrix: kan allebei. Verzamelt inputs en kan deze naar wens verdelen en uitsturen

En dan heb je nog audio extractors die precies dat doen: een audio signaal uit het hdmi kanaal halen en deze los doorsturen

Of het werkt hangt oa van de kwaliteit van je wissel-apparaat af en mogelijk aan wat de hdcp / kopieerbeveiliging toelaat

Zeker matrices kunnen duur worden en vaak is een nieuwe receiver dan de meest handige oplossing

Op Amazon staan vaak wel de apparaten die je zoekt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Django023
Dus als ik het goed begrijp zou ik aan een splitter genoeg hebben? Ik wil namelijk mijn bronapparaten naar mijn tv sturen alsook naar mijn receiver. Dit zodat geluid via receiver loopt en beeld via de tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

ja, maar zijn er goede en betaalbare hdmi 2.1 splitters dan?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Django023
Ik zie er een aantal op Amazon. De vraag is alleen of de kwaliteit voldoende is.

En ik kan dus nergens vinden of ik mijn receiver op de ARC output kan instellen en de andere output op mijn tv zodat ik audio van HDMI formaat door de receiver krijg en dan het beeld via de andere output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat bedoel je met kwaliteit? Hij moet gewoon het signaal betrouwbaar op twee outputs zetten en de input 'tevreden' stellen.

Welke heb je gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:46
Volgens mij is het simpel: receiver met hdmi op de hdmi arc poort van de tv aansluiten en dan de videobronnen direct op de tv. Als je tv te weinig inputs heeft lijkt een splitter mij pas nodig.

Zie de hdmi arc poort van de tv als alternatief voor spdif of zelfs analoog audio out om geluid naar de receiver te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Django023
Op Amazon kwam ik deze tegen voor een redelijke prijs.

Maar begrijp ik het goed dat ik het dus veel simpeler kan houden zonder kwaliteitsverlies? Gewoon hdmi port 1 van tv met ARC aansluiten op hdmi input van de receiver en voorderest alle apparaten op de andere hdmi poorten aansluiten?

Krijg ik dan wel volledige niet gecomprimeerde audio files? De receiver ondersteund Dts:HD MA en dolby trueHD. Ik zou dit dus ook graag willen ontvangen op de receiver zodat ik optimaal geniet van geluid.

HDMI Matrix Schakelaar 4x2, KuWFi HDMI Schakelaar Ondersteuning HDCP 2.2 IR Afstandsbediening HDMI Splitter 4x2 Spdif 4K HDMI Matrix Switch (4K @60Hz ARC Matrix)

https://www.amazon.nl/dp/...7DN7V9Y812BFC902QZ0?psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

gelukkie schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:21:
Volgens mij is het simpel: receiver met hdmi op de hdmi arc poort van de tv aansluiten en dan de videobronnen direct op de tv. Als je tv te weinig inputs heeft lijkt een splitter mij pas nodig.

Zie de hdmi arc poort van de tv als alternatief voor spdif of zelfs analoog audio out om geluid naar de receiver te sturen.
Volgens mij ook, daar is ARC toch precies voor bedoeld. Als je TV 4 HDMI poorten heeft heb je ook nog eens niks extra's nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-10 11:09

FeaR

In GoT we trust

Django023 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:22:
Ik vind het belangrijk dat de audio door ARC naar de receiver wordt gestuurd zodat ik Dolby TrueHD en dts:HD Master Audio kan ontvangen. (de receiver zou deze standaarden moeten kunnen verwerken).
Vanaf hier kan je het al vergeten. HDMI ARC doet maximaal Dolby Digital Plus en geen DTS HD Master Audio of Dolby TrueHD. Wil je dat laatste zullen beide apparaten over HDMI eARC moeten beschikken. Als alleen de TV over HDMI eARC beschikt kan je met adapters werken om het eARC signaal te splitten zodat deze op een gewone ingang van de receiver aan kan worden gesloten (dus niet de HDMI Out met ARC). Heb je echter nog steeds een mogelijke bottleneck in de vorm van de TV. De kans dat de TV geen DTS doorstuurt is aanzienlijk. Ook doen lang niet alle apps van diverse merken de door jou gewilde formaten. Vanaf een externe bron werkt het dan veelal wel (mits de TV dus DTS en Dolby ondersteunt).

Ikzelf ben voor een adapter gegaan (Sharc eARC Audio Converter) maar voor mij is dat echt een tijdelijke work-around tot er HDMI 2.1 receivers zijn zonder bugs. Als je met HDMI 2.0 kan leven dan zou ik toch echt de receiver vervangen.

Aanvullend:
Als je de bron op LPCM kan zetten dan hoeft de TV geen Dolby of DTS te ondersteunen. De bron zal dan de audio decoderen en de TV zal dit dan doorsturen. Enige "nadeel" van deze optie is dat de receiver niet meer herkent welke track er af wordt gespeeld, de bron heeft deze immers al uitgepakt. Je zal dus geen "Dolby Digital" zien in de display van de receiver. Heb ik hier ook gedaan met beide consoles omdat de TV geen DTS door kan sturen en ik met DTS tracks dan dus geen geluid heb.

Aanvullend twee:
De genoemde TCL heeft geen HDMI eARC maar gewoon ARC. Oftewel je zal inderdaad moeten gaan splitten voor beeld en geluid apart als je je wens van HD Audio wilt behouden. Of toch een nieuwe receiver.

[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 07-07-2021 21:15 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:40
Voor eigen problemen zijn er eigen topics, een topic van iemand kapen is niet de bedoeling.

[ Voor 97% gewijzigd door FeaR op 07-07-2021 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Django023
Oké duidelijk... Maar hoe kan het dat mijn receiver dan wel dolby trueHD en dts:HD ondersteund met slechts 1.4 hdmi poorten?

Ik las ook veel over de HDFury. Is dit een goede oplossing? Mijn tv heeft geen eARC. Wat ik eruit op maak is dat ik met de HDFury Arcana bijvoorbeeld alsnog volledige audio files moet kunnen ontvangen en naar mijn speakers toesturen. Iemand ervaring met HDFury en is het het geld waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Django023 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:26:
Oké duidelijk... Maar hoe kan het dat mijn receiver dan wel dolby trueHD en dts:HD ondersteund met slechts 1.4 hdmi poorten?
Ik zeg nergens dat je HDMI 2.0 moet hebben voor HD Audio. Dat wordt al sinds HDMI 1.3 (of mogelijk zelfs HDMI 1.2) ondersteunt. Ik haal de HDMI 2.0 aan omdat je die versie nodig hebt om 4K op 60 Hz en HDR te halen, dat gaat je met HDMI 1.4 niet lukken. HDMI 1.4 doet maximaal 4K op 30 Hz en geen HDR. Met HDMI 2.0 is 4K op 60 Hz dan ook meteen de max die je kan halen. Wil je ooit naar 4K op 120 Hz dan zal je naar HDMI 2.1 moeten. Die receivers zijn er nog niet zo lang en van vorige generatie met problemen.
Ik las ook veel over de HDFury. Is dit een goede oplossing? Mijn tv heeft geen eARC. Wat ik eruit op maak is dat ik met de HDFury Arcana bijvoorbeeld alsnog volledige audio files moet kunnen ontvangen en naar mijn speakers toesturen. Iemand ervaring met HDFury en is het het geld waard?
Dat werkt inderdaad, een HDFury is niets meer dan een splitter zodat je beeld en geluid apart kan versturen zoals jij wilt. Heb ik ook naar gekeken maar er zitten wat haken en ogen aan. Nadeel is dat je per bron een HDFury nodig hebt. Kan een prijzige aangelegenheid worden als je meer bronnen aan wilt sluiten. Plus een bende qua extra kastjes en kabels (dubbele HDMI en een voeding voor de HDFury).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou denk ik gewoon kiezen. Die HD audio formaten zijn niet zo gigantisch veel beter dan de non HD (DTS en Dolby Digital zijn gewoon CD kwaliteit en dat vinden we al jaren prima). Ze zijn soms alleen wel 10db harder gemasterd, waardoor het veel meer lijkt.

HDR (en in veel mindere mate 4K) daarentegen voegt gewoon echt veel toe. Ik zou denk ik die splitter die je post gewoon proberen. En als dat niet werkt (4K, 60Hz, HDR heeft een te hoge bitrate voor de 1.4 inputs van je receiver), dan gewoon via ARC aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Heb je mogelijk alleen wel het probleem dat de TV geen DTS en/of Dolby Digital in surround door stuurt.

Als dat het geval is kan er nog gekeken worden of de bron mogelijk audio via S/PDIF aan kan bieden. Dan hoef je niet door de TV en kan je rechtstreeks naar de receiver. Dan heb je altijd Dolby Digital en DTS 5.1. De Xbox One X heeft dat sowieso. Nadeel is dat lang niet elke bron dat meer heeft en de receiver van TS slechts twee maal S/PDIF heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Django023
Hmm heb nu zonder enig product het geluid via ARC lopen in hdmi 1. Ik heb maar 3 poorten dus nu poort 2 en 3? Mediabox en mi box op aangesloten. Zo heb ik wel 4k hdr maar wordt het geluid naar receiver gestuurd.

Dan heb ik dus aan een splitter genoeg om meer hdmi poorten te creëren.

Ik heb alleen echt een delay van een seconde met de xbox one X. Heel irritant call of duty spelen op deze manier. Iemand een idee hoe ik dat oplos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Django023 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:05:
Hmm heb nu zonder enig product het geluid via ARC lopen in hdmi 1. Ik heb maar 3 poorten dus nu poort 2 en 3? Mediabox en mi box op aangesloten. Zo heb ik wel 4k hdr maar wordt het geluid naar receiver gestuurd.
Dat is inderdaad het idee achter HDMI ARC maar je hebt nu niet de eis die je in TS deed: het hebben van HD Audio. Of dat echt een issue is is dus af te vragen. Wel even checken of alle tracks door worden gestuurd want anders is het mogelijk wel zonde.
Ik heb alleen echt een delay van een seconde met de xbox one X. Heel irritant call of duty spelen op deze manier. Iemand een idee hoe ik dat oplos?
Delay instellen op de receiver? Al zal die delay niet gaan tot één seconde, dat is extreem veel. Ik gok dat het ook minder dan één seconde is, enkele tientallen milliseconden kunnen al zeer irritant zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 08-07-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 16:35
JvS schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:38:
Ik zou denk ik gewoon kiezen. Die HD audio formaten zijn niet zo gigantisch veel beter dan de non HD

4K, 60Hz, HDR heeft een te hoge bitrate voor de 1.4 inputs van je receiver.
Ik zou het mezelf niet te moeilijk maken inderdaad. Met gaming hoor je het verschil tussen Dolby en DTS niet tov de HD formaten. Of je moet meer speakers hebben dan 5.1

4K,60hz en HDR ondersteuning (dus hdmi 2.0) is niet echt nodig toch? Welke games op de XoneX draaien op 4K met 60fps? Je mist dan wel de upscale naar 4K als je een 60fps game met HDR aanzet.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 08-07-2021 09:17 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Django023
Call of duty black ops draait 60 fps op 4k HDR10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 16:10
Ik zie dat je wilt gamen, houdt er rekening mee dat je misschien wat lag kan verwachten als je gaat splitsen.
Mijn advies zou zijn. Xbox naar de TV en van de TV naar je versterker.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Pagina: 1