Anti-Kraak | Ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorA-
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 07-07-2021
Recentelijk begonnen met het serieus overwegen om anti-kraak te gaan wonen en besloot te kijken of er op Tweakers nog wat over te lezen was, het vorige topic hierover is al weer van een tijdje geleden (2016).

Zelf studeer ik in Rotterdam maar aan een kamer (studentent-kamers, flat, etc.) is niet te komen.

Anti kraak is via de leegstandswet dus de corporatie kan zomaar de huur opzeggen als hij het pand heeft verkocht. Heb gehoord dat je er soms al binnen een week uitmoet (!)

Nu ben ik vooral benieuwd naar de recentelijke ervaringen van andere Tweakers met anti-kraak. Dingen waar ik op moet letten?

- Contracten, voorzieningen, etc.

Specifiek las ik ook over beheerders die kamers checken en zelfs sloten op deuren verboden (!) Mag dat, gebeurt dat?

Sommige van de gedeelde ervaringen in het vorige topic waren ook al van een tijdje geleden, soms wel 10 jaar of meer. Wellicht dat sommige dingen tegenwoordig al veel beter geregeld zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vittok
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 12:53
Ik heb zelf 3 jaar antikraak gewoon via Camelot Europe en heb er gemengde gevoelens bij. De locatie was fantastisch. Grote woonboederij met mega tuin en oude veestal. Wel gedeeld met een huisgenoot (viel tegen, moet je geluk mee hebben). De huur was laag.

Het inschrijven was zo gebeurd. Ik heb gebeld en doorgevraagd naar iemand van bewonerszaken omdat op email en reageren via de website niet werd gereageerd. Wel betaal je een flinke som geld aan adminstratie, plaatsing en een brand-pakket.

Bij problemen in het huis, riolering die verstopt zat door boomwortels, meterkast die door blikseminslag defect was, geeft Camelot niet zo snel thuis. De problemen van de riolering werden eerst bij ons als bewoners neergelegd. Dus je moet standvastig zijn en zelf ook contact met de onderaannemers onderhouden zodat je bewijs hebt van de oorzaken.

Verder is het aan te raden om heel veel foto's te maken als je de woning betrekt en bij oplevering zodat je geen gezeur krijgt bij het terug krijgen van je borg.

Wij hebben veel verschillende beheerders gehad die allemaal anders beoordeelde. Zo vond de ene alles prima en kon je bij de andere een boete van 25 euro betalen omdat je je lege kopje koffie in de gootsteen had staan. Zorg daarom ook dat je altijd een inspectierapportje krijgt en bij voorkeur dat je er zelf bij bent.
Zover ik weet moet de inspecteur minimaal 48 uur van te voren zijn bezoek aankondigen. De inspecteur komt inderdaad ook op je eigen kamer. Dit was ook de reden dat ik een camera op mijn kamer had hangen.

Energie, gas, internet en gemeentelijke belastingen regelde wij zelf. De "huur" en servicekosten betaalde wij aan Camelot.

Nu is het zo dat eigenlijk bij elke woning of leegstandsbeheerder de beleving volledig anders kan zijn. Je moet geluk hebben met de beheerder en de inspecteur en in ons geval ook de gemeente (die eigenaar was van de woning).

Zoveel mogelijk documenteren en goed contact houden met de betrokken instanties is mijn belangrijkste advies. Uiteindelijk heb ik een heerlijke tijd gehad maar je komt regelmatig voor verassingen te staan, daar moet je tegen kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb een paar jaar antikraak gewoond voordat ik een huis gekocht, toen ging dat via Alvast leegstandbeheer. Ik moet zeggen dat dat erg goed bevallen is, je kunt op de meest gekke plekken terecht komen. Ik heb zelf in een oude boerderij gezeten en een flatgebouw in omgeving Arnhem-Zevenaar. Vaak weet je van tevoren al ongeveer hoe lang je kan blijven. Meestal wordt een maand van tevoren aangeven dat je eruit moet en zal het bedrijf je ook helpen om overgeplaatst worden naar een nieuwe woning. Je hebt niet dezelfde rechten als een normale huurder, huizen worden om de zoveel tijd gecontroleerd, en als het huis te koop staat komt er af en toe een makelaar langs. Dit wordt wel altijd van tevoren aangegeven. Communicatie was niet altijd geweldig met Alvast, maar met een beetje zeuren kreeg je dingen wel geregeld. Ik heb zelf nooit gedoe gehad met boetes of inspecties. Ik heb wel altijd gekozen om in een woning te zitten waar je geen faciliteiten met anderen deelt (volledig eigen woning), dus daar kan ik geen dingen over zeggen.

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 13:19
Zelf heb ik nooit antikraak gewoond. Wel tijdelijke verhuur ook Rotterdam. Is een variatie op antikraak maar dan met een langere opzegging vanuit verhuurder (3 maanden).

Ik heb positieve ervaring met VPS. Hier huurde ik een appartement. Als gevolg van een gaslek (buiten mijn schuld of de verhuurder) heb ik een andere woning aangeboden gekregen via Camelot. Zijn ook prima. Maar wel een stuk stugger dan VPS. Maar herken idd de signalen van hierboven dat het oer beheerder scheelt hoe ze reageren.

Bij de VPS-woning is kosteloos de CV nog gemaakt, zijn er 2 radiatoren vervangen en is er een ruit van de balkondeur vervangen.

Ik verving hierbij altijd de cilinder van de deur van de woning door mijn eigen cilinder die ik weer meenam als ik wegverhuisde. Dit voorkwam dat er ooit een oudbewoner ooit binnen zou kunnen wandelen.

Mijn ervaring was dat ze mogen controleren maar dat nooit doen. VPS was ook makkelijk qua huisdieren. Na het vaststellen dat er muizen waren was een kat hebben helemaal geen probleem. :)

Qua contract moet je vooral letten op hoeveel borg je moet betalen en hoeveel voor een "veiligheidspakket" (rookmelder CO melder en blusdeken). En hoe je het moet regelen qua GWE en internet (Gezamenlijk of zelf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Halfjaartje via Alvast gewoond in Arnhem, eerst een eengezinswoninkje, daarna een appartement in een flatje oud genoeg om nog takels en plek voor steenkool te hebben :+

Communicatie ging ook aardig ja, je kreeg op tijd te horen wanneer je moest wieberen en heb nooit controles ofzo gehad. Enige dingetje was dat ik een deel van de borg niet terugkreeg. Bij het verhuizen uit het appartement hielpen wat oudijzerboeren, en die vonden de gaskachel ook wel leuk, en ik wist niet dat die van Alvast was, zat geen sticker op ofzo :+ Dus die werd gedemonteerd en toen was Alvast niet zo happy, oeps, kostte mij 50 euro meen ik :P

Moeten verhuizen tijdens je schooldingen was wel behoorlijk kut, het ging toen al niet heel lekker met me en het heeft mij echt opgebroken. Ook omdat het niet bepaald makkelijk is om een andere kamer te vinden ergens halverwege het jaar.

Zelf zou ik het alleen doen als je weet dat je er vrij lange tijd kan zitten, want je wilt niet opeens op een vrij random tijd moeten verhuizen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20:48
Ik heb dit een jaar of 14 geleden ook gedaan in Rotterdam. Was echt top een kostte iets van 150 euro huur per maand. Was een gigantisch huis waar we met zijn drieën woonden (kon makkelijk met 7 als we zouden willen) dus als je het echt warm wilde krijgen moest je je een ongeluk stoken. Maar student, dus dat warmte tekort werd op andere manieren opgelost. Stond nooit iemand onaangekondigd binnen. Ze klopten altijd eerst netjes aan. Uiteindelijk ben ik zelf na drie jaar ergens anders (samen en niet anti-kraak) gaan wonen, maar begreep van een huisgenoot dat hij er twee jaar nadat ik wegging nog steeds zat. Behoorlijk lange termijn maar kan ook geluk zijn.

Ook een leuk verhaal; een andere maat van me deed dit ook. Die werd uiteindelijk in een oud autoshowroom geplaatst met een kleine woonunit eraan vast. Uiteindelijk hebben we die lege showroom omgetoverd tot tennisbaan. Gouden tijden :D

Edit; waar ik zat was van Ad Hoc.

Het ligt natuurlijk aan de fase in je leven, als je student bent is het machtig mooi en zou ik het bijna iedereen aanraden. Maar als je wat vastigheid wilt en een wat andere fase in je leven hebt bereikt zou ik het nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:11

Wuursj

want worst is al bezet

Vriendin van me heeft jarenlang anti-kraak gewoond in Amsteram.
In eerste instantie ~3 jaar jaren in een prima huis in een prima wijk voor een spotprijsje. Dat ze deelde met iemand die nu nog steeds een goede vriendin is. Ideaal dus.

Maar daarna 5x moeten verhuizen in een half jaar tijd zodat ze zowat uit haar rugzak ging leven, ook al gaven ze van te voren aan dat ze nu waarschijnlijk wel langer kon blijven. In die tijd ook wel eens op plekken terecht gekomen waarin mid winter de verwarming niet werkte en ze met kruiken, kacheltjes en pannen heet water in de weer moest. Toen is ze gestopt en regulier gaan huren.

Ook idem met mijn zwager. Hoogtepunt was wel een compleet hotel aan de keizersgracht in Amsterdam waarvan zelfs de bar nog gevuld was. Heb er nog een compleet servies van staan :)
Maar ook hij huurt nu regulier.

Mixed feelings dus en met zoveel dingen heb je een beetje mazzel nodig.

[ Voor 32% gewijzigd door Wuursj op 07-07-2021 23:54 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:28

LankHoar

Langharig tuig

Het is inmiddels al weer 10-12 jaar geleden, maar toen heb ik zo'n 2 jaar anti-kraak gewoont via Ad Hoc. In totaal in 3 woningen, wat in alle gevallen een school betrof. De eerste school heb ik nog geen 2 maand gewoond, omdat de buurt bestond uit kinderen met te veel vrije tijd en een lust om alles te vernielen/treiteren. Toen kreeg ik het verzoek om komend weekend verhuisd te zijn omdat de sloopkogel vervroegd door het gebouw ging. Kreeg daarvoor in ruil wel een halve maand korting op de huur. Ik vond het prima.

De tweede school ook maar zo'n 2 maand gewoond, dat project verliep vlotter dan verwacht. De derde school heb ik het restant van de tijd gezeten, een jaar of anderhalf. 1 van mijn huisgenoten was aanwezig in alle 3 de scholen, en kon er prima mee overweg. Van de tweede school heb ik nog leuke contacten over gehouden waar ik nog regelmatig mee spreek ook al hebben we maar 2 maand samen gewoond. Je moet wel een beetje mazzel hebben, het kan ook tegenvallen (bij mij dus gelukkig niet).

Dingen die ik geweldig vond:
  • Lage huur voor relatief veel ruimte.
  • Avontuurlijk, want onzekerheid.
  • Geen lange wachttijden, en wel een bijzondere woning (er zijn ook mensen met flinke boerderijen, villa's, etc. en dat alles voor een paar honderd euro per maand).
Dingen die me tegenvielen:
  • Binnen 2 weken moeten verhuizen kan heel lastig zijn. Op vakantie gaan kan wel, maar dan moet je een plan klaar hebben voor het geval je dan ineens zou moeten verhuizen, en je hebt ook geen garantie op een volgende woning, aansluitend (in mijn geval steeds wel).
  • De douche voorziening was soms erg slecht (een mobiele douche cabine, die erg krap zijn, maar kort warm water hebben en soms erg oud dus gammel).
  • Mensen in de omgeving houden er soms niet van dat je in een school oid woont en denken soms dat je daar niets te zoeken hebt.
  • De onaangekonidgde inspecties (ik zie iemand anders zeggen dat ze dit minimaal 48u vtv moeten melden, dat was hier niet het geval). Afhankelijk van de inspecteur zijn ze heel relaxed en meegaand, of super streng. Beetje een schoolmeester idee, wat je niet echt een gevoel van onafhankelijkheid geeft.
  • Je kunt meestal niets aanpassen aan de woning, dus je moet het nemen zoals het is.
  • Huisdieren zijn normaliter verboden.
  • Je kunt niet zomaar gasten laten slapen, veel gasten hebben of een feestje geven. Dit behoor je vantevoren aan te vragen. Voelt heel kinderachtig en heb er dus zeker ook niet altijd gehoor aan gegeven.
  • Toch ook wel de onzekerheid. Je kunt maar beter niet te veel spullen hebben. Hoewel ik ook mensen ken die jaren op dezelfde locatie wonen.
Zou ik het weer doen? Zekers wel. Maar dan zou ik toch liever gaan voor een conecept als "tijdelijk huren". Dan heb je geloof 1-3 maanden zekerheid, betaal je wat meer (maar nog steeds weinig) en heb je meestal ook leukere woningen (maar nogmaals, dat is ook mazzel hebben).

[ Voor 3% gewijzigd door LankHoar op 09-07-2021 13:26 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1