Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 14:18
Dag mensen.

Ik maak al een paar jaar foto's van kermissen die ik dan op de bijbehorende fora plaats.
Dit doe ik vanaf het begin af aan al met een telefoon, maar ik merk toch dat ik net dat beetje meer wil qua kwaliteit.

Eerst had ik een galaxy s6. En deze had soms even een paar seconden op het beeld dat de kleuren nog meer naar voren kwamen, en dat de foto er dus op de telefoon perfect uit zag.

Later kwam ik er achter bij de s9, dat er een soort ingebouwde maar onzichtbare slider in zit, om dit te bewerkstelligen, maar goed, dat wist ik dus toen nog niet.

Echter raakte de accu van mijn s6 nogal snel leeg, en heb ik eind vorig jaar besloten om die telefoon te vervangen voor een s9, en hiermee voortaan de kermissen af te struinen.

Afgelopen zaterdag was de eerste, maar al met al ben ik niet helemaal tevreden met het resultaat.

f.e:

Deze foto's zijn gemaakt met mijn s6 waar ik best trots op ben:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bwbTKySv/20200704-145028.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zfFkGxjZ/20200704-144556.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/g0WDpC3H/20200704-144658.jpg

En deze 3 foto's zijn gemaakt met de s9 afgelopen zaterdag in Arnhem:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vTkrNkQ9/20210703-184020.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DZCdqmHx/20210703-190420.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rsKGgMLM/20210703-191832.jpg

Ik vind dat de kleuren toch echt beter tot zijn recht komen bij de s6, hoewel er een soort waasje over de foto ligt bij de s6.

Maar goed, de s6 is verleden tijd en ik zal het dus moeten doen met de s9.. Echter..

Nu denk ik al een paar jaar erover om over te gaan op een echte digitale camera, en straks in September heb ik weer wat extra geld, en overweeg ik dus zwaar om een digitale camera te gaan halen.

Alleen is er zo ongelovelijk veel keus, dat ik merk dat ik al een beetje door de bomen het bos niet meer zie, dus vandaar dit aankoop advies topic.

Allereerst viel mijn oog op de Sony cybershot dsc hx90. Eerst de hx90v gevonden, maar blijkbaar heeft de hx90v gps, waar de hx90 zelf dit niet heeft, en de normale hx90 is 60 euro goedkoper dan de v variant.

Ook krijgt deze camera een 4.5 ster op photographyblog met onder andere een 4.5 ster kwaliteit van foto's.

In diezelfde lijn wat betreft camera's had ik ook al een Sony cybershot dsc wx500.

Mij lijken deze 2 gelijkwaardig, en kwa prijs zit er ook niet veel verschil tussen.

Dan had ik nog de Panasonic Lumix dmc tz80 gevonden, echter had deze voor zover ik het kon zien wat minder toeters en bellen aan boord dan de bovengenoemde varianten.

Verder vond ik nog onder andere de nikon b500, maar ondanks dat je dan kan zeggen dat je een nikon hebt, viel deze in de reviews wat tegen.

Dus al met al, ik heb een dikke 300 euro te besteden, en wil dus een camera waar de kleuren er echt uitspringen, zeg maar zoals op een hdr tv.

Ik weet dat ik niet superveel moet verwachten van het budget dat ik heb, maar toch hoop ik dat jullie me kunnen helpen, met wellicht andere opties, en gebruikerservaringen.

Ook weet ik dat ik wellicht een fotografie winkel binnen moet lopen, en dan mijn verhaal daar ook een keer uitleggen, en dan kijken wat hun zeggen. Maar eerst probeer ik het op deze manier.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:18
Ik denk eerlijk gezegd dat een compactcamera in jouw geval niet echt een vooruitgang gaat zijn t.o.v. een telefoon. Qua sensorgrootte zit er tegenwoordig nauwelijks nog verschil tussen telefoons en compactcamera's, dus de kwaliteit van de foto's verschilt weinig. Het enige waar een compactcamera echt nog beter in kan zijn is de optische zoom, dat hebben telefoons niet of veel minder.

Een groot verschil is echter dat een telefoon heel veel softwarematige aanpassingen doet aan de foto's die het er direct mooi uit laten zien (of het echt mooier is kun je soms over discussiëren, maar goed..). Veel telefoons hebben bijvoorbeeld een automatische HDR functie. Een compactcamera heeft dat soort software vaak niet, waardoor je zelf met fotobewerking bezig zult moeten om enigszins hetzelfde effect te bereiken.

Je kunt met een goede camera wel mooiere resultaten bereiken, maar dan moet je er echt mee aan de slag gaan. Zowel qua verdieping in je camera, fotografie in het algemeen, als in het bewerken van foto's. Vooral als je dat HDR effect zoekt, dat komt zelden kant en klaar uit een camera rollen. Als je vooral iets zoekt voor point-en-shoot dan is denk ik een telefoon met goede camera in jouw geval de beste optie.

Dat is dus wel belangrijke info om te weten voor verder advies. Wil je vooral iets om mee rond te lopen en snel foto's mee te maken of wil je je echt verdiepen in fotografie en bewerking en dus meer tijd besteden aan het maken van je foto's?

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin186 op 07-07-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Voor mij geldt toch het laatste. Point and shoot doe ik nu al de hele tijd, en wil eigenlijk, helemaal als wat ik wil fotograferen op de kermis er fotogeniek bij ligt, toch de tijd en moeite nemen om echt een goede foto te schieten.
Maar wat vooral belangrijk is voor mij is dat de kleuren er echt uitspringen.
En nu ook al, ben ik soms aan het vogelen met iso waardes, sluitertijd, en dat soort dingen, dus dat zal ik met een digitale camera ook gaan doen.
Maar al met al, wat ik al zei, ben ik op zoek naar gewoon net dat beetje extra in het fotograferen, en als dat iets meer tijd kost, maakt dat echt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:18
Dan zou ik persoonlijk de compactcamera's die je nu noemt links laten liggen. Dat is echt weinig verbetering t.o.v. wat je nu hebt.

Voor dit geld zou ik vooral tweedehands gaan kijken naar een mooie systeemcamera. Vooral Olympus en Panasonic (micro four-thirds, ofwel MFT) zijn denk ik dan aantrekkelijk. Die zijn vaak goed geprijsd en dan maak je echt een grote stap vooruit t.o.v. een telefoon. Voor hetzelfde geld (of wellicht iets meer) heb je dan een veel betere camera. Een Olympus OM-D E-M10 of Panasonic G(X)80 zou denk ik wel vindbaar moeten zijn voor dit geld. Een Sony A6000 kan ook nog een goede optie zijn. Voor 300 euro zijn je opties wel beperkt en kom je wel in iets oudere modellen uit, maar dat is alsnog veel beter dan een compactcamera.

Mocht je een camera met verwisselbare lenzen niet zien zitten dan zou ik kijken naar een compactcamera met 1 sensor, bijv. een Sony RX100 (verschillende versies van), Panasonic TZ100 of Canon G7/G9.

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin186 op 07-07-2021 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:46
maramsp schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:45:

Maar wat vooral belangrijk is voor mij is dat de kleuren er echt uitspringen.
En nu ook al, ben ik soms aan het vogelen met iso waardes, sluitertijd, en dat soort dingen, dus dat zal ik met een digitale camera ook gaan doen.
Maar al met al, wat ik al zei, ben ik op zoek naar gewoon net dat beetje extra in het fotograferen, en als dat iets meer tijd kost, maakt dat echt niet uit.
En wat doe je aan nabewerking?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Moet het een niewe camera zijn?
En wil je alleen overdag foto's maken en zijn het dan eigenlijk allemaal de type foto's die je hier plaatst?

Zou zoals al hierbovenaangegeven de echte compactjes links laten liggen, veel telefoons maken (door hun software) betere foto's dan de compactjes. En hun avond / nacht capaciteiten zijn vaak beperkt.

Als je er dieper in wil gaan is het met je budget van 300 alleen mogelijk om 2e hands voor een dSLR of systeemcamera te gaan zoeken. Daar zal je qua foto kwaliteit wel merkbare stappen maken tov een telefoon (hoewel het in het begin wel wennen zal zijn dat je software je "fouten" niet corrigeerd).

Als het compact moet zijn een MFT met een kitlens of als het wat groter mag zijn en met meer (goedkopere want uitgebreidere 2e hands markt) uitbreidingsmogelijkheden als je bv een telelens wil of andere zaken: Nikon 3xxxx / 5xxxx reeks met kitlens of de Canon varianten als ik het goed heb zijn dat de D1xxx en de D7XX varianten (maar heb zelf alleen ervaring met Olympus en Nikon dus weet niet precies wat Canon allemaal heeft).

Canon heeft uit de camera iets verzadigder kleuren, Nikon meer neutraler, maar dat kan je ook aanpassen in de camera zelf of eventueel in je nabewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mijn 7 jaar oude Sony a6000 heeft een HDR standje ingebouwd. Zit dat nog niet op compactcamera's tegenwoordig?

De conclusie blijft overigens hetzelfde, compactcamera's bestaan alleen nog wegens de zoomlens denk ik, als je die niet gebruikt is je telefoon waarschijnlijk handiger omdat je daarop meteen met filters en een editor aan de slag kan.

Een (tweedehands/oud model) systeemcamera met kitlens die HDR kan is prijstechnisch het eerste dat je ook betere foto's op gaat leveren vermoed ik. En daarna kan je los met extra lenzen enzo :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-09 09:39
Echte HDR kan je niet gebruiken voor de foto's die ik hier zie omdat de bewegingen nogal snel zijn op de kermis. De camera maakt voor echte HDR 3 opnames en voegt deze samen tot één foto. In de tijd van die 3 opnames mag er geen beweging zijn omdat dit zichtbaar is op de samenvoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Pindakaas schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:22:
[...]

En wat doe je aan nabewerking?
Vooralsnog helemaal niets. Althans niet als de foto er ook goed uitziet op een groot scherm.
Barrycade schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:25:
Moet het een niewe camera zijn?
En wil je alleen overdag foto's maken en zijn het dan eigenlijk allemaal de type foto's die je hier plaatst?

Zou zoals al hierbovenaangegeven de echte compactjes links laten liggen, veel telefoons maken (door hun software) betere foto's dan de compactjes. En hun avond / nacht capaciteiten zijn vaak beperkt.

Als je er dieper in wil gaan is het met je budget van 300 alleen mogelijk om 2e hands voor een dSLR of systeemcamera te gaan zoeken. Daar zal je qua foto kwaliteit wel merkbare stappen maken tov een telefoon (hoewel het in het begin wel wennen zal zijn dat je software je "fouten" niet corrigeerd).

Als het compact moet zijn een MFT met een kitlens of als het wat groter mag zijn en met meer (goedkopere want uitgebreidere 2e hands markt) uitbreidingsmogelijkheden als je bv een telelens wil of andere zaken: Nikon 3xxxx / 5xxxx reeks met kitlens of de Canon varianten als ik het goed heb zijn dat de D1xxx en de D7XX varianten (maar heb zelf alleen ervaring met Olympus en Nikon dus weet niet precies wat Canon allemaal heeft).

Canon heeft uit de camera iets verzadigder kleuren, Nikon meer neutraler, maar dat kan je ook aanpassen in de camera zelf of eventueel in je nabewerking.
Ik weet niet wat je van tweedehands camera's kan verwachten. Dus als je me een keuze zou moeten laten maken zelf, dan neig ik naar nieuw. Maar tweedehands kan uiteraard ook.

Hoeveel zou ik er trouwens op vooruit gaan als ik inderdaad naar spiegelreflex ga, in plaats van compact?

Zit namelijk ondertussen even te kijken wat een nikon d3500 bijvoorbeeld kost, en dat zou wel een mogelijkheid zijn, maar dan voor volgend jaar als ik mn vakantiegeld weer krijg (heb dat dit jaar uitgegeven aan lego :p )
Jheroun schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:36:
Mijn 7 jaar oude Sony a6000 heeft een HDR standje ingebouwd. Zit dat nog niet op compactcamera's tegenwoordig?

De conclusie blijft overigens hetzelfde, compactcamera's bestaan alleen nog wegens de zoomlens denk ik, als je die niet gebruikt is je telefoon waarschijnlijk handiger omdat je daarop meteen met filters en een editor aan de slag kan.

Een (tweedehands/oud model) systeemcamera met kitlens die HDR kan is prijstechnisch het eerste dat je ook betere foto's op gaat leveren vermoed ik. En daarna kan je los met extra lenzen enzo :P
Ook hieruit merk ik op dat met een systeemcamera ik betere stappen ga zetten. Echter zou dat dan wat ik al eerder zei voor volgend jaar zijn.
JoStad schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:07:
Echte HDR kan je niet gebruiken voor de foto's die ik hier zie omdat de bewegingen nogal snel zijn op de kermis. De camera maakt voor echte HDR 3 opnames en voegt deze samen tot één foto. In de tijd van die 3 opnames mag er geen beweging zijn omdat dit zichtbaar is op de samenvoeging.
Dat is totaal geen probleem, want voor bewegende objecten zou ik altijd nog mn s9 kunnen gebruiken.

Meestal maak ik foto's namelijk van attracties die stilstaan. En af en toe dan eens een actieshot erbij.

Maar goed, al met al is dus een systeemcamera blijkbaar echt een pre hierin. Maar vanaf welke prijzen zou je dan echt merkbaar verschil gaan zien?

Alvast bedankt maar weer :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Leuk dat je zo enthousiast bent @maramsp !

Leuke foto's ook die je post. Ik denk dat ik het verschil wel zie tussen de S6 foto's en de S9 foto's die je post. De S6 foto's springen er lekker uit omdat ze vrij overbelicht zijn. De lucht is daarom wit uitgebeten, maar je ziet wel meer details in de attractie. De S9 balanceert de hele scene wat beter, maar daardoor is je attractie wat donkerder, maar zit er nog wel meer detail in de lucht.

Zoals hierboven al aangegeven gaat een compactcamera je geen noemenswaardig verschil geven. Sterker nog, een spiegelreflexcamera van €5.000 gaat je nog niet de plaatjes geven die jij zoekt. Een losse camera zal hoogstwaarschijnlijk nóg neutralere (lees: flauwere) kleuren geven dan je S9. Samsung staat namelijk al bekend om de kleuren flink aan te zetten en de scherpte flink op te voeren.

Mijn advies zou zijn om met je S9 te blijven schieten en vooral goed te letten op je belichting. Je S9 heeft een HDR modus wat ideaal werkt voor jouw onderwerpen. HDR (High Dynamic Range) voegt meerdere afbeeldingen van verschillende belichtingen samen zodat je in de highlights en schaduwen veel detail houdt, ideaal dus! HDR werkt het beste als je de belichting op iets donkers zet, zodat je highlights "te fel worden". Dat zou dan het resultaat geven zoals je eerste foto van je S6 van "DerPolyp", maar dan met alle details nog in de lucht.

Mocht dát nog niet voldoende zijn. Dan zou ik naar het volgende kijken: nabewerken. Met Adobe Lightroom op je mobiel kan je de kleuren al naar hartenlust aanpassen en precies de look krijgen die je zoekt.

En als DÁT nog niet voldoende is.. Dan ondersteund je S9 ook nog RAW fotografie (met de Pro modus van je camera app). RAW foto's bevatten zeer veel detail qua kleur en licht waardoor die nóg een stuk beter na te bewerken zijn dan JPEGs.

En als DÁÁÁT (flauw, sorry :P ) nog niet voldoende is. Dan zou ik pas naar een camera upgrade gaan kijken.

Maar dat is mijn persoonlijke kijk hierop, ik hoop dat je er wat mee kan :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:46
Helemaal met @FeareX eens.
Die foto's uit de S9 zijn opzich prima maar kunnen met een beetje fatsoenlijke nabewerking veel beter gemaakt worden. Ik denk dat daar de uitdaging meer ligt dan in het zoeken naar een nieuwe camera.

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

FeareX schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:51:
Leuke foto's ook die je post. Ik denk dat ik het verschil wel zie tussen de S6 foto's en de S9 foto's die je post. De S6 foto's springen er lekker uit omdat ze vrij overbelicht zijn. De lucht is daarom wit uitgebeten, maar je ziet wel meer details in de attractie. De S9 balanceert de hele scene wat beter, maar daardoor is je attractie wat donkerder, maar zit er nog wel meer detail in de lucht.
Wat ook gewoon domweg een kwestie is van foto's van een zonnige dag vergelijken met foto's van een bewolkte dag zo te zien. Dat heeft natuurlijk ook een forse invloed op contrast en de levendigheid van kleuren.

Daar is tot op zekere hoogte voor te compenseren met instelligen / nabewerking, maar uiteindelijk ben je voor een groot deel ook gewoon afhankelijk van het licht dat er is. Dat is een belangrijk aspect van het fotograaf zijn dat mensen nog wel eens vergeten. Apparatuur maakt dingen makkelijker, maar je moet uiteindelijk vooral op het juiste moment op de juiste plek zijn. Als je lekker knallende kleuren wilt en veel contrast ga je dus beter niet op een druilerige dag de kermis op :)

[ Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 07-07-2021 17:25 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
@Orion84 fair point, dat was me nog niet zo opgevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
hmm hmm..

Ding is dan wel dat ik behoorlijk wat nabewerking te doen heb.
Ik schiet namelijk gemiddeld 70 foto's per grote kermis, die ik dan post op de fora.

Is het mogelijk om die foto's in 1 keer door een nabewerking te gooien op de telefoon zelf?

Of moet het echt per foto?

Overigens geeft de s9 wel aan dat ie geen RAW bestanden kan opslaan als er aangepaste kleurtoon wordt toegepast, maar in de pro stand (die vereist is voor raw bestanden) heb ik toch echt alles op automatisch staan.

Enig idee wat hier mis is?

En btw, wellicht dat ik dan toch maar ga proberen om DE ideale instellingen te zoeken voor mijn s9.
Op de s6, gebruikte ik de pro stand ook, dus misschien moet ik het hier ook wel gaan doen, zodat de kleuren weer beter tot hun recht komen en er uit springen.

Maar goed, gelukkig ben ik er dus nu wel achter dat ik dus voor wat ik zoek veel beter via de telefoon foto's kan blijven maken.

Dan nog wel 1 vraagje:

Als ik 16:9 foto's wil maken, ben ik verplicht het aantal megapixels tot 9 terug te brengen in plaats van 12 megapixels die ik kan maken in 4:3.

Zal ik er dan kwa kwaliteit heel erg op achteruit gaan, of maakt dat voor fora niet zoveel uit?

En dus over die nabewerking..

Ik ben daar helemaal nieuw mee, dus iemand enige tips?

En dan nog even dit: (edit btw):
FeareX schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:51:

Mijn advies zou zijn om met je S9 te blijven schieten en vooral goed te letten op je belichting. Je S9 heeft een HDR modus wat ideaal werkt voor jouw onderwerpen. HDR (High Dynamic Range) voegt meerdere afbeeldingen van verschillende belichtingen samen zodat je in de highlights en schaduwen veel detail houdt, ideaal dus! HDR werkt het beste als je de belichting op iets donkers zet, zodat je highlights "te fel worden". Dat zou dan het resultaat geven zoals je eerste foto van je S6 van "DerPolyp", maar dan met alle details nog in de lucht.
Hier zeg je dat ik de belichting op iets donkers moet zetten. Wat bedoel je daar precies mee?

Moet ik dan de focus instellen op de bomen op de achtergrond? Of moet ik ervoor zorgen dat de achtergrond donkerder is dan de attractie die ik wil fotograferen?

[ Voor 27% gewijzigd door maramsp op 07-07-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Ik zal m'n best doen om je vragen te beantwoorden.
  • Is het mogelijk om die foto's in 1 keer door een nabewerking te gooien op de telefoon zelf?
Ja je kan foto's in "batch" nabewerken. Dat kan met Adobe Lightroom op je telefoon bijvoorbeeld. Je importeert je foto's, bewerkt er eentje na (bijvoorbeeld de verzadiging omhoog, contrast omlaag (ik noem maar iets). Je kan die bewerkingen dan kopiëren en toepassen op de rest. Het is zelfs mogelijk om je instellingen op te slaan en ze de volgende keer direct toe te passen bij het importeren.

De reden dat ik Lightroom aanhaal is omdat het mijn favoriete app is. Let wel: voor RAW ondersteuning moet je hun abonnement afnemen a €5 per maand. Ik doe dat, maar of dat het je waard is laat ik aan jou over :)
  • Overigens geeft de s9 wel aan dat ie geen RAW bestanden kan opslaan als er aangepaste kleurtoon wordt toegepast, maar in de pro stand (die vereist is voor raw bestanden) heb ik toch echt alles op automatisch staan.
Dit weet ik niet precies wat dat betekend. Het klinkt alsof je een aangepast kleurenprofiel aan hebt staan in je camera-app. Een RAW foto wordt altijd onbewerkt opgeslagen.
  • Als ik 16:9 foto's wil maken, ben ik verplicht het aantal megapixels tot 9 terug te brengen in plaats van 12 megapixels die ik kan maken in 4:3.

Zal ik er dan kwa kwaliteit heel erg op achteruit gaan, of maakt dat voor fora niet zoveel uit?
Als je 4:3 schiet en de boven en onderkant eraf snijdt zodat je op 16:9 uitkomt heb je hetzelfde resultaat. Dat kost je dus geen kwaliteit, alleen de boven en onderkant :P .
  • En dus over die nabewerking..
    Ik ben daar helemaal nieuw mee, dus iemand enige tips?
Ik gebruik graag Lightroom en ben nog geen betere vervanger tegengekomen op Android.
Nog een fijne app is Snapseed, maar die is meer om 1 foto uitgebreid na te bewerken. Daar zitten geen batch-bewerking mogelijkheden in voor zover ik weet.
  • Hier zeg je dat ik de belichting op iets donkers moet zetten. Wat bedoel je daar precies mee?
Daar bedoel ik mee dat het HDR effect beter werkt op een overbelichte foto dan een onderbelichte foto. Dus als je de foto maakt en de lucht is wat overbelicht dan fixt HDR dat wel. Maar als je de belichting instelt op de zon (en de rest van je foto dus heel donker is) dan doet de HDR instelling niet veel voor je foto.
In jouw voorbeeldfoto's bedoel ik dan dat je even op je scherm tikt op een donker stuk van de attractie zodat de belichting daarop wordt ingesteld. Als je dat niet doet dan pakt je telefoon een gemiddelde meting van het midden van je beeld, daar wordt dus ook de lucht in meegenomen en dan wordt je attractie donkerder... Dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja als je de foto's van de S6 mooi vindt dan val je voor overbelichte en overgesatureerde (kleuren zijn extra fel) foto's. Je ziet op tegen het nabewerken maar ga het eens proberen op je PC zoek een gratis software programma. (geen reden voor een meteen een Adobe abbo van €10 per maand) en ga oefenen.
Ik kan een 300 foto's in 1,5 uur selecteren en nabewerken, Shoot van een evenement.
Bedenk dat je er zoveel meer uit kan halen met een beetje aandacht en nabewerking er zijn maar heel erg weinig die het zonder kunnen en het is van alle tijden vroeger deed men het analoog.
Ga vooral lekker door en doe wat jij mooi en leuk vindt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-09 21:40

Sméagol

Master of Mayhem

Persoonlijk denk ik bij Kermis foto's juist aan foto's in het donker, omdat dan alle neon kleuren goed uit hun verf komen.

Ik zou eerst 'ns kijken wat voor soort foto's je maakt met je huidige telefoon in het schemer of donker.. Als dat niet toereikend is dan zou ik kijken naar de goedkoopste systeemcamera body en lichtsterkste lens die je je kan veroorloven (al dan niet 2de hands)

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Frogmen schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:40:
Tja als je de foto's van de S6 mooi vindt dan val je voor overbelichte en overgesatureerde (kleuren zijn extra fel) foto's. Je ziet op tegen het nabewerken maar ga het eens proberen op je PC zoek een gratis software programma. (geen reden voor een meteen een Adobe abbo van €10 per maand) en ga oefenen.
Ik kan een 300 foto's in 1,5 uur selecteren en nabewerken, Shoot van een evenement.
Bedenk dat je er zoveel meer uit kan halen met een beetje aandacht en nabewerking er zijn maar heel erg weinig die het zonder kunnen en het is van alle tijden vroeger deed men het analoog.
Ga vooral lekker door en doe wat jij mooi en leuk vindt.
Klopt wat je zegt dat een Adobe abonnement niet nodig is. Ik had niet duidelijk gemaakt dat ik aan smartphone-bewerking zat te denken. De Lightroom Mobile app is gewoon erg handig.

Als je op de PC gaat nabewerken dan zijn er tal van opties, ook gratis inderdaad! Darktable is een populaire opensource tool bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
Leuke vraag!

Ik kan je melden: Binnen je budget van 300 is er een hele goede mogelijkheid.
Ik heb laatst op verzoek voor twee mensen elk een Olympus M10 (mark I en mark II) aangeschaft met een standaard lens erbij. Dat ging via Marktplaats ruim binnen de €300.

Je hebt dan een camera met beeldstabilisatie, een echte sluiterknop (die ook meteen reageert), verwisselbare lenzen en aparte instelwielen voor sluitertijd / diafragma / Iso. Er zitten een paar filters en instellingen ingebouwd, bijvoorbeeld voor extra sterke kleuren.
Ook kun je iets van 8 beelden per seconde maken als je een bepaald actiemoment wilt vangen.
De camera is voorzien van WiFi, dus je kunt hem verbinden met de telefoon om foto's op te slaan of door te sturen.

Ook kun je in Raw fotograferen en later veel nabewerking doen.

Dit model camera is handzaam en niet erg intimiderend voor publiek.
Qua mogelijkheden is het echter een volwassen camera. Je kunt hem ook prima gebruiken om bv een fotocursus mee te doen. Hier kun je hier echt jaren en jaren mee vooruit.

Ik zie dat je op de kermis in Arnhem bent geweest; als je me een PM stuurt kun je er eens zo'n camera vasthouden / proberen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Tarquin op 10-07-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Ben ondertussen even bezig geweest met een soort testronde met lightroom

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ncHjTC3G/20210703-191706.jpg

Bovenstaande foto is het origineel.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7P1JggnL/20210703-1917061.jpg

Deze is bewerkt, en wat kleuren betreft vooral van de lucht al een enorme verbetering.

Iemand nog tips wat betreft dat de kleur van de attractie er nog meer uit komt?

Alvast bedankt maar weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
Ja, gewoon proberen, tutorials kijken, herhaal.

Je kunt echt ongelofelijk veel doen; bijvoorbeeld heel selectief één kleur opwaarderen en de rest natuurlijk laten.

Dit zijn voorbeeldjes van de kermis bij het Gelredome van vorig jaar.
Deze zijn met zo'n camera die ik in mijn vorige post beschreef (en ze zijn ook geëdit).

Ik raad je aan om de camera en het editen te scheiden in 2 topics.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54KG_WlLlyRIEno1xoamFfcpUVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmOTdTb8UWmHCaKQuohBkvHu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Cr2xzTUlNL5GDuR2QGQ0ylaPRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fX5CU2nKU6xCil8YtIHwmPlb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maramsp
Inderdaad, dat is wel handiger om de topics te scheiden dan :)

Maar ik ga er mee aan de slag, en dan zien we wel wat eruit komt.

Bedankt in ieder geval

Edit:

Ondertussen naar een kleine kermis geweest en daar wat foto's geschoten.
Deze na bewerkt op de pc met adobe lightroom classic 2021.
En man o man wat een verschil krijg je als je ze na bewerkt.
Dat ik dat nog niet eerder heb gedaan!
Allen ontzettend bedankt dat jullie me ervan overtuigd hebben gewoon bij de s9 te blijven en mn foto's na te bewerken in plaats van een nieuwe camera te kopen.

Nog wel een vraagje: Bestaan er dingen die je op je telefoon kan zetten zodat je lens van je telefoon ook optisch wordt?

Heb iemand dat ooit eens horen zeggen, maar die persoon zegt wel vaker wat, dus toch even hier ook checken.

Wat betreft verdere na bewerking vragen, open ik even een nieuw topic.

Maar nogmaals enorm bedankt.

[ Voor 70% gewijzigd door maramsp op 10-07-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:38
Vergeet trouwens niet het effect van een bewolkte dag (foto's s9) tov een zonnige dag (foto's s6). Op een zonnige dag zijn kleuren doorgaans al meer verzadigd.

Over smaak valt niet te twisten, maar de wolken uit jouw eigen bewerking hebben een scherpe omranding gekregen, dat is denk ik niet wat je wilt.

Een paar snelle aanpassingen in de Lightroom app, kunnen de foto's wel wat sprankelender maken.
Belichting wat verhogen, levendigheid en verzadiging wat verhogen, nevel verwijderen wat verhogen om de wolken beter zichtbaar te maken en beetje helderheid terugschroeven om een lichte "waas" te geven (zoals op jouw eerste voorbeeldfoto van de s6) en dan krijg je deze resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5uDwIb66DjUKIo0yri44mhIhw8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jd42byeFyhciWGuAX0m2CJPg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbUG_NeuNOF7w-QHnR9vOIOuC-g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIA73RCYGWbMARJ3Eqa0UwiE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 18:24
Ik zou altijd oppassen met saturatie, zeker met mensen op de foto. In jouw bewerking, @LA-384, zien de meeste mensen er nu oranje uit.

En wat betreft die uitgebeten lucht op de tweede foto: die valt uit deze foto niet meer te redden (met een raw-foto uit een betere sensor zou er nog wat terug te halen vallen), en zou ik zelf zoveel mogelijk wegcroppen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
maramsp schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:47:
...

Nog wel een vraagje: Bestaan er dingen die je op je telefoon kan zetten zodat je lens van je telefoon ook optisch wordt?

...
Het bedrijf "Moment" maakt hoesjes waar je hun lenzen op kan draaien:

https://www.shopmoment.co...se-galaxy/galaxy-s9-black

De lenzen: https://www.shopmoment.com/lenses/phone-lenses

Ze hebben superveel, ik heb het ook in meerdere YouTube video's gezien. Ze schijnen erg goed te zijn. Ik weet alleen niet hoe makkelijk ze te verkrijgen zijn in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-09 20:35
FeareX schreef op zondag 11 juli 2021 @ 00:07:
[...]

Het bedrijf "Moment" maakt hoesjes waar je hun lenzen op kan draaien:

https://www.shopmoment.co...se-galaxy/galaxy-s9-black

De lenzen: https://www.shopmoment.com/lenses/phone-lenses

Ze hebben superveel, ik heb het ook in meerdere YouTube video's gezien. Ze schijnen erg goed te zijn. Ik weet alleen niet hoe makkelijk ze te verkrijgen zijn in Nederland.
Die lenzen lijken voornamelijk te zijn voor effecten, zoals macro en fisheye, daar heb je in dit geval niet echt iets aan. Enige wat misschien nuttig kan zijn is een polarisatie filter(zorgt er voor dat kleuren wat mooier uitkomen in sommige gevallen), heb geen idee of dat standaard in een telefoon aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
sjaakwortel schreef op zondag 11 juli 2021 @ 00:22:
[...]

Die lenzen lijken voornamelijk te zijn voor effecten, zoals macro en fisheye, daar heb je in dit geval niet echt iets aan. Enige wat misschien nuttig kan zijn is een polarisatie filter(zorgt er voor dat kleuren wat mooier uitkomen in sommige gevallen), heb geen idee of dat standaard in een telefoon aanwezig is.
De S9 heeft slechts één 26mm (fullframe equivalent) lens, moment heeft een 18mm en een 58mm lens. Verder zijn er inderdaad nog wat fun lenzen, zoals een fish-eye en macro. Maar de 18mm en 58mm zijn toch wel handig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-09 20:35
FeareX schreef op zondag 11 juli 2021 @ 00:32:
[...]

De S9 heeft slechts één 26mm (fullframe equivalent) lens, moment heeft een 18mm en een 58mm lens. Verder zijn er inderdaad nog wat fun lenzen, zoals een fish-eye en macro. Maar de 18mm en 58mm zijn toch wel handig?
Het is net wat je wil,maar ik ben bang dat het geen geweldige investering is, tov een tweedehands systeemcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Probeer vooral ook in RAW te gaan fotograferen daarmee heb je meer ruimte in de nabewerking. Bedenk wel dat een camera met grotere sensor nog meer ruimte geeft in je nabewerking. Als je niet heel groot wilt kan je ook naar een pro compact kijken Sony RX100 Panasonic LX100 etc

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1