Wit-Rusland in bronartikel, Belarus op Tweakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-02 16:26
nieuws: XS4ALL stopt op 1 oktober met internet via inbellen wegens uitfaserin...

@Hayte

Wit-Rusland is de Nederlandse naam voor "Belarus" (dat betekent Belarus trouwens ook in het Russisch ;) ). Daarnaast spreekt het bronartikel ook over Wit-Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:45

g0tanks

Moderator CSA
Onze overheid gebruikt ook Belarus in plaats van Wit-Rusland, zie bijvoorbeeld: https://www.nederlandwere...rusland/reizen/reisadvies

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crisium
De verklaring van het Parool valt wel wat op af te dingen.

Rus duidt inderdaad op het historische Roes, het gebied waar de Roes, de bewoners van Wit-Rusland, maar net zo goed die van Rusland woonden. Rusland als toponiem (land van de Roes) in de naam gebruiken is dan ook niet onjuist.

De talen zijn nagenoeg identiek. Het is zelfs zo dat er tegenwoordig onder nationalisten in Wit-Rusland, taalcursussen gegeven worden om de taal maar onderscheidend te laten zijn van standaard Russisch.

Ik vermoed dat de politieke spanningen van vorige zomer de angst voor annexatie door Rusland gevoed hebben. Het gebruik van "Belarus" zal wel als een soort daad van verzet gezien worden in hun ogen. Een overreactie in mijn optiek.

Door Wit-Rusland te blijven gebruiken maken wij niet het statement dat het een onderdeel van Rusland zou zijn. De Nederlandse overheid zou zich ook beter op de vlakte kunnen houden wat de naam betreft. Wat mij betreft bepalen de Wit-Russen hun toekomst gewoon zelf (en niet de Loekasjenko dynastie).

Ik hoop wel dat deze taalstrijd zich niet doorzet. Nokia uit Suomi en Huawei uit Zhongguo zal menig tweaker toch bevreemden.

En als de Italianen (voormalige Romeinen) in het Italiaans over Germania Inferior zouden spreken om ons land mee aan te duiden, geen problemen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:22
Voor de fijnproevers onder onder jullie (of diegenen die 3 minuut en 27 seconden over hebben),

Hier een kort filmpje over Wit-Rusland of Belarus of Roethenië (al naar gelang je persoonlijke voorkeur ;) ).

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:24

Hayte

Nieuwsredacteur
Dat de overheid het land Belarus noemt, lijkt mij een prima reden voor ons om het ook Belarus te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hayte schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:36:
Dat de overheid het land Belarus noemt, lijkt mij een prima reden voor ons om het ook Belarus te noemen.
Lol, de overheid als voorbeeld nemen. Die maakt nooit fouten.

(ja, dit is een 'geintje', NoFi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:24

Hayte

Nieuwsredacteur
Verwijderd schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:43:
[...]

Lol, de overheid als voorbeeld nemen. Die maakt nooit fouten.

(ja, dit is een 'geintje', NoFi)
:+ Bedoelde meer dat je er eentje uit moet kiezen en dat ik geen reden zie om het land Wit-Rusland te noemen in plaats van Belarus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Moet het eigenlijk geen Belaroes zijn?

Volgens de Taalunie mag zowel Wit-Rusland als Belarus.
http://namen.taalunie.org/land/by

Maar dat veranderingen in naam in de pers ook al snel een politieke lading hebben is wel zo.
Zie ook blank wat ineens wit werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crisium
De overheid probeert wel vaker nieuwe nieuwe woorden aan de man te brengen voor begrippen waar we al lang en breed een woord voor hebben.

Om een voorbeeld te geven: op de basisschool moesten we op aandringen van de overheid allochtoon zeggen (immigrant of buitenlander e.d. was niet netjes). Inmiddels bestempelt diezelfde overheid het gebruik van allochtoon tot niet netjes, het moet "persoon met een migratieachtergrond" zijn. Zo kunnen we wel even bezig blijven. Veranderingen die geen verbeteringen behelzen mogen wat mij betreft achterwege gelaten worden.

Waarom het gebruik van een woord door de overheid een prima reden is om dat op tweakers ook te doen zie ik dan ook niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:39
Wikipedia gebruikt op de Nederlandse pagina "Wit-Rusland, ook wel Belarus genoemd". Belarus wordt ook teruggeleid naar Wit-Rusland. Het is in ieder geval niet eenduidig.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Het is een historisch stuk natuurlijk. Maar een selecte groep in Belarus, heeft weinig met het hedendaagse Rusland. En daarom heeft men de politieke relaties gebruikt om "eindelijk" een eind te maken aan alle "Wit-Rusland" benamingen in andere talen. Maar nog niet alle landen hebben dat officieel doorgevoerd in de taal ;)

'Oude' benamingen:
Nederlands: Wit-Rusland
Duits: Weißrussland
Fins Valko-Venäjä
Deens: Hviderusland
Zweeds: Vitryssland

https://emerging-europe.c...try-starts-with-its-name/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:22
Mensen,
Waar maken we ons nu druk over? Wit-Rusland is een letterlijke vertaling van Belarus. Als we het over Frankrijk hebben, dan maken roepen we toch ook niet dat de officiële naam République française is? We vinden het toch ook geen probleem als we naar de Bundesrepubliek Deutschland refereren als Duitsland? Het land Georgië schrijven we toch ook niet als საქართველო ?

Volgens mij zijn zowel Belarus als Wit-Rusland prima, 'we weten' over welk land we dan spreken. Het ligt wat complexer met het Verenigd Koninkrijk en Engeland, of met Holland en Nederland. Maar die fouten maar de redactie niet.... (Toch..?)

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Hayte schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:36:
Zullen we dat ook hier doen dan?
nieuws: 'Tegenstanders Wit-Russische president Loekasjenko hacken geheime die...
@Robert Zomers

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wat een zwaktebod, het was al goed en nu niet beter ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisium
Waar is dat nou weer goed voor? Wel de ene kant op wijzigen, maar niet de andere kant op, terwijl de Nederlandse bron nota bene letterlijk sprak over Wit-Rusland.

Een zwaktebod inderdaad. "Want de overheid doet het ook..." Ja, nou en? De overheid doet wel meer gekke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:20
Het lijkt mij sowieso zinnig om een vaste richtlijn hiervoor te hebben - dat je in alle artikelen OF Wit-Rusland OF Belarus hebt en niet dat het van artikel naar artikel kan verschillen.

Dan is de vraag waar je je richtlijn op baseert. Bijvoorbeeld Wikipedia: "In officiële teksten wordt in het Nederlands de naam Belarus gebruikt.".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Interessant topic! Ik wilde de discussie ook aanslingeren vanwege dit bericht: nieuws: Meta: Belarussische geheime dienst zette nepaccounts in om onrust te ...

Ik dacht altijd dat het in het Nederlands "Wit-Rusland" was en niet "Belarus", ik had geen idee dat "Belarus" ook gewoon een geaccepteerde naam van het land is in het Nederlands. Is dat recent, of altijd al zo geweest? Ik heb het in ieder geval niet eerder gemerkt.

Wel interessant om te zien op Tweakers dat alle nieuwsartikelen met "Belarus" uit 2021 zijn, terwijl "Wit-Rusland" heel veel verder teruggaat (met één hit in 2021, nota bene van @Hayte ;) - nieuws: Apples vpn-dienst Private Relay komt niet naar China of Wit-Rusland).

Lijkt er dus bijna op alsof Tweakers in 2021 heeft besloten om haar stijl aan te passen van Wit-Rusland naar Belarus (kan ook nog zijn dat een redacteur naar aanleiding van dit topic alle "Wit-Rusland" van 2021 achteraf heeft aangepast naar "Belarus" natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crisium
De verklaring die ik gehoord heb van de voorstanders van de aanpassing, is dat ze hiermee het probleem denken te bestrijden, dat Wit-Rusland als onderdeel van Rusland gezien wordt. De omvang en de ernst van dat probleem durf ik in twijfel te trekken.

Het type mens dat een dergelijke vergissing maakt, is het type mens dat in staat zou zijn Paraguay aan te wijzen als de vakantieman ze vroeg om Benidorm aan te wijzen op de kaart.

Hierbij moet je ook in gedachten houden dat dit naam-activisme afkomstig is uit de hoek van de nationalisten. Twee jaar geleden gebruikte uitgerekend president Loekasjenko deze beweging om zich af te zetten tegen Rusland. Helaas voor hem, pakte de verkiezingen dat jaar minder florissant uit voor de man die inmiddels 30 jaar "democratisch" aan de macht is. Om zijn macht te behouden moest hij uiteindelijk met hangende pootjes bij Rusland aankloppen. Als gevolg hiervan, moest hij zijn nationalistische toon flink temperen.

Opmerkelijk genoeg lijkt de politiek correcte media echter dit stokje van Loekasjenko c.s. overgenomen te hebben en denken ze de Wit-Russen hiermee een dienst te bewijzen.
Pagina: 1