Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11 23:41

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Topicstarter
Ik ben mij momenteel aan het verdiepen in de wereld van zonnepanelen. Ik heb onderstaande offertes inmiddels al binnen. Alleen zeggen de verschillende partij allemaal iets anders. De situatie is al volgt.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVmkuhoGntwbaJZZUszL_GMsCY4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1R8lLsTYKGqcegvk0eaM5Kr6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9aCRgBNgPUIqJWDR_TJ19jBXco=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/piYMLBcWKy3Us4ahGSRimA4t.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
De voorkant ligt op de zuid kant.
Maten volgens maps. Breedte 5,5, Lengte 5,6.
Heling volgens 3DBAG.nl 49,9
Schaduw
Wij hebben een pijp op het dak zitten voor mechanische ventilatie. Zie foto's.
Jaarverbruik
Momenteel zitten wij rond 3200/3300kWh. Vorige week is er bij ons een airco geïnstalleerd dit verbruik zal dus aankomende jaar oplopen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3fase
Budget en doel
Besparen uiteraard, het liefst wil ik niks meer betalen voor energie en future proof zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Onbekend, ik laat het liefst alles doen.
Bijhouden van data
Zeker een vereiste. Hoeft niet via een cloud of dergelijke.
Reeds verkregen offertes
Onderstaande offertes zijn al binnen gekomen. Er komen morgen nog 2 lokale partij langs om een offerte op te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSOEYAOVuuZh7s2rUC0Ul2kfT1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SX6fnmdTLaW40boV0QLMbOW6.png?f=fotoalbum_large
Regio
Noord-oost gelderland

Wat is wijsheid? Sommige raden een serie aan en andere juist weer een parallel, aangezien ik volgens mij amper schaduw heb kan ik het prima af met een parallel schakeling? Ook geven de meeste aan max 10 panelen erop te leggen omdat ik anders juist weer een te grote overcapaciteit creëren.

Wat zijn nog andere zaken waar ik op moet letten? Of wat raden jullie aan in deze situatie.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Hoe voller je dak, hoe meer profijt je hebt van eigen verbruik - en dus minder energiebelasting gaat betalen na 2023. Niet meer dan je eigen verbruik neerleggen is inmiddels ouderwets.

SolarEdge is op zijn best een hybride systeem, zeker geen parallel. Op jouw dak is het de meerprijs zeer waarschijnlijk niet waard.

Je hebt in je conclusie denk ik serie en parallel verwisseld: een serie systeem zou prima moeten zijn. Wil je niet van de cloud afhankelijk zijn kijk dan is SMA of Fronius makkelijker zelf te monitoren.

Als je de omvormer op meer dan 16A af moet zekeren, of je een zwaardere aansluiting hebt dan 3x25A dan moet je kijken of je meterkast aangepast zou moeten worden: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• celshof
  • Laatst online: 20:24
Ik zou de offertes omrekenen naar prijs per wattpiek. En ik denk dat serieel prima is. Als de panelen niet strak tegen dat pijpje aan worden gelegd, zal het niet heel veel verschil maken. Eventueel met een omvormer die 2 strings heeft oplossen.
Parallel is prijstechnisch niet interessant, als het pijpje de enige is die schaduw oplevert. Als geld minder belangrijk is en je graag het maximale er uithaalt en veel data wilt, dan weer wel.

edit: en de winstmarge zal wel groter zijn bij het verkopen van een paralel systeem. Gezien de hoeveelheid cowboys op de zonnepanelenmarkt moet je zelf ook goed kijken wat ze aanbieden.

[ Voor 17% gewijzigd door celshof op 07-07-2021 12:34 ]

• Ronald
@celshof String splitsen heeft geen enkel nut. Een goede omvormer regelt met de stringspaning dat bypass diodes inschakelen, waarna de rest van de (substrings in de) panelen gewoon vol door draaien.
Korte strings beperken die mogelijkheid.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• celshof
  • Laatst online: 20:24
Ronald schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:45:
@celshof String splitsen heeft geen enkel nut. Een goede omvormer regelt met de stringspaning dat bypass diodes inschakelen, waarna de rest van de (substrings in de) panelen gewoon vol door draaien.
Je kunt hem toch in 2 gelijken delen, waarbij de ene string wel schaduw vangt en de andere niet? Of zou je dat niet al kunnen doen met 10+ panelen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ronald schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:45:
Je maakt er vooral de string spanning lager mee en doordat het vermogen ook verdeeld is heb je veel meer kans op een klikkerdeklik relais in de ochtend. (ik zou er dan in iedergeval geen growatt op aansluiten)
~13 panelen op 1 string is ideaal voor een 1 fase omvormer ik zou denk ik nog liever een optimizer onder het naast gelegen paneel stoppen, maar waarschijnlijk is de beste bang for bug idd een normale sting omvormer met 13 panelen op 1 string. bijkomstigheid wat ik zie van sma shadefix is dat het beter zijn werk lijkt te doen bij een hogere spanning.. meer speelruimte voor de mppt denk ik.. (maargoed dat is n=1 en totaal niet onderbouwd)

@xven0mxz
Zelf zou ik kiezen voor een sma, maar veel mensen zijn ook blij met bv hun goodwe
lokaal uitlezen is zeker voor een systeembeheerder goed te doen met een sma, @AUijtdehaag kan daar alles over vertellen :+
Voor Solaredge is totaal geen technische noodzaak voor, dus alleen als je heel erg graag logging per paneel wil zou ik dat aanschaffen.

Ik zie er AEG tussen staan in het overzicht, trap niet in het AEG logo, dat zegt helemaal niets, heeft niets met electrolux AB te maken en de panelen worden gewoon whitelabel geproduceerd in china, india whatever en daarna krijgen ze een mooie sticker met een duitsevlag. veel meer is het niet, en zal het nooit worden. :+

• Ronald
twain4me schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:15:
bijkomstigheid wat ik zie van sma shadefix is dat het beter zijn werk lijkt te doen bij een hogere spanning.. meer speelruimte voor de mppt denk ik.. (maargoed dat is n=1 en totaal niet onderbouwd)
SMA heeft een wat hogere waarde voor de laagste MPP spanning die hij wil regelen. Daaronder houdt het op. Goodwe/Growatt gaan wat lager... maar dat is (naast prijs) dan ook het enige voordeel. De SMA lijkt sneller het correcte powerpoint te vinden als er een paneeldeel beschaduwt is/was/wordt.

Met meer dan 10 panelen zit je ook op een 1 fase SMA ruim boven dat minimum... dus moet geen zorg zijn.
3 fase zit nog hoger, maar dan zijn de paneelaantallen ook weer hoger.

Als het dak echt vol gaat, kan vermogen zo hoog worden dat het nuttig zou kunnen zijn om een 3 fase omvormer te kiezen... De netwerk spanning in de wijk van @xven0mxz kan nog een factor zijn in die keuze.
Het prijsvoordeel van Goodwe en Growatt is een stuk minder bij de 3 fase omvormers, en dan zou ik zeker voor SMA gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 07-07-2021 13:54 ]

• xven0mxz

xven0mxz

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie @Ronald, @celshof en @twain4me.

Dus als ik het goed begrijp.
  • Gewoon maximaal aantal panelen wat mogelijk is op het dag leggen.
  • Mij zelf niet doodstaren op merken van panelen.
  • Een bedrijf zoeken die de SMA omvormer levert en plaatst. Dit omdat deze meer opties heeft en beter staat aangeschreven.
  • Panelen in een serie leggen aangezien er toch weinig tot amper schaduw is. (deze heb ik inderdaad omgedraaid in het startpost.)
Ronald schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:42:
[...]
Met meer dan 10 panelen zit je ook op een 1 fase SMA ruim boven dat minimum... dus moet geen zorg zijn.
3 fase zit nog hoger, maar dan zijn de paneelaantallen ook weer hoger.

Als het dak echt vol gaat, kan vermogen zo hoog worden dat het nuttig zou kunnen zijn om een 3 fase omvormer te kiezen... De netwerk spanning in de wijk van @xven0mxz kan nog een factor zijn in die keuze.
Het prijsvoordeel van Goodwe en Growatt is een stuk minder bij de 3 fase omvormers, en dan zou ik zeker voor SMA gaan.
Het enige stuk wat ik niet begrijp is het stuk over 1 of 3 fases.

[ Voor 54% gewijzigd door xven0mxz op 07-07-2021 14:27 ]

• Ronald
@xven0mxz Welk stukje ;-)?

• xven0mxz

xven0mxz

Topicstarter
Excuus was niet helemaal duidelijk. Wanneer zou ik moeten kiezen voor 1 of 3 fase? En is het bij 3 fase pas nuttig om een SMA te nemen of bij 1 fase ook al?

En waarom zou je specifiek voor 3 gaan in plaats van 1?

[ Voor 5% gewijzigd door xven0mxz op 07-07-2021 14:46 ]

• Ronald
Right... Ik zit in een jaren 70 wijk... Originele aansluitingen 1x25A. Aan het eind van de Liander kabel.

Ik zie regelmatig 246-248V op de meter. Als ik daar op 1 fase 5kW op zou zetten... dan stuwt het op richting 253V... misschien meer... en dan stopt de omvormer. Het is bij mij redelijk dramatisch... het kan heel goed dat het bij jouw geen probleem is. Meten is weten.

Bij de 1 fase omvormers is het prijsvoordeel van Goodwe enorm ten opzichte van SMA.
Bij 3 fase is het verschil in absolute en relatieve zin minder.

Als je aansluiting in orde is, gewoon 1 fase doen (tot 5kW).

• xven0mxz

xven0mxz

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:02:
Right... Ik zit in een jaren 70 wijk... Originele aansluitingen 1x25A. Aan het eind van de Liander kabel.

Ik zie regelmatig 246-248V op de meter. Als ik daar op 1 fase 5kW op zou zetten... dan stuwt het op richting 253V... misschien meer... en dan stopt de omvormer. Het is bij mij redelijk dramatisch... het kan heel goed dat het bij jouw geen probleem is. Meten is weten.

Bij de 1 fase omvormers is het prijsvoordeel van Goodwe enorm ten opzichte van SMA.
Bij 3 fase is het verschil in absolute en relatieve zin minder.

Als je aansluiting in orde is, gewoon 1 fase doen (tot 5kW).
Top, denk dat het wel goed zit met de aansluiting. Betreft een nieuwbouwwijk vanaf 2014. Ga hier voor de zekerheid nog even achter aan.

Het verschil tussen een GoodWe en Growatt qua kwaliteit is verwaarloosbaar dus?

[ Voor 4% gewijzigd door xven0mxz op 07-07-2021 15:09 ]

• Ronald
GoodWe lijkt een fractie beter met schaduw dan Growatt... maar dat is vrij beperkt bij jouw.

Heel veel mensen zijn helemaal blij met een van deze 2 merken... (Maar persoonlijk heb ik een duurdere ook nog eens technisch stevig lastige oplossing gekozen (SolarEdge in een complexe situatie)).

Die keuze is aan jouw. SMA duidelijk duurder... wel beter. Genoeg beter voor prijsverschil... Dat is een beetje afhankelijk van je eigen voorkeur. Duits bedrijf/monitoring eenvoudig lokaal mogelijk vs Chinees en meer afhankelijk van cloud (Ik ben weer blij met mijn keuze: JeroenH in "De Duurzame Kroeg deel 4")

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:26
Ronald schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:02:

Ik zie regelmatig 246-248V op de meter.
Meet je dat in je stopcontact? Of kan je dat aflezen in de slimme meter? Ik heb Liander gevraagd naar de situatie in mijn wijk, maar die willen/kunnen daar geen antwoord op geven.

Waarom wordt zoveel mogelijk panelen neerleggen aanbevolen? Zijn jullie niet bang dat er in 2030 op zonnige dagen zoveel wordt geproduceerd waardoor de energieprijs rond de 0 ligt?

• Ronald
Veel, maar niet alle slimme meters geven het door. Meet anders op stopcontact vlakbij meterkast op een zonnige middag.

Meer vermogen neerleggen verhoogd je eigen verbruik (dus minder energiebelasting betalen).
En nee ik ben niet bang voor 0 prijs: als dat vaak gebeurd wordt het heel snel rendabel om die energie voor bijvoorbeeld waterstof electrolyse van het net te trekken... en gaat de prijs weer naar niet 0.

Verder maakt dat thuisaccu rendabel ;-)
We passen ons gewoon aan aan de ontwikkelingen. Wie heeft er wel een glazen bol?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 21-07-2021 16:15 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ronald Jeffrey P. Bezos kan nog wel waterstof gebruiken voor zijn raket, dus komt goed.
En in de voortuin heb ik een sloot, dus oneindige grondstoffen.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-07-2021 16:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
*leest even mee

• Ronald
@AUijtdehaag En het vrachtvervoer, en die lui die niet in verduurzaming geloven en dus in de winter mijn/onze zomerstroom via de (omgebouwde) gasleiding kopen €€€€€.

Misschien is mijn glas heel erg van het ruim halfvolle... maar als er in de zomer erg veel ernstig goedkope energie te koop is gaat iets of iemand er echt wel iets nuttigs mee doen zodat het niet allemaal de Aton powerrrrr to heat in hoeft... en dan heeft dat overschot ineens wel waarde ;)

Pagina: 1