UPS accu's 'repareren' is een tikkende tijdbom.

Pagina: 1
Acties:
  • 6.093 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Topicstarter
Goed,

De laatste 3 dagen met geirriteerde ogen en een rottende eierlucht in kantoor gezeten. Ik kon de link nog niet zo gauw leggen dan anders dan de UPS in mijn kantoorruimte het aan het begeven was. Een poos terug had ik een UPS gekocht en staan kloten met de batterijen. Ik heb ze enigzins tot leven weer gebracht en ze konden enigzins weer een goede (800W) load aan voor een redelijke tijd.

Ik heb die dingen een week of 3 nu in gebruik gehad, en het voltage was bij laden namelijk iets lager dan wat de fabrikant voorschrijft. Ik kon er een load op gooien en ik had backup time. Missie gelukt. Totdat ik de laatste 3 dagen nogal met irritatie aan de ogen en een steeds merkwaardige rotte eier lucht in m'n kantoor kreeg. Ik heb gisteren de UPS open gehaald en voila, witte aanslag.

Dit witte aanslag is dus Hydrogen sulfide ( Wikipedia: Hydrogen sulfide ) en is dus blijkbaar extreem giftig in kleine dosering al. De reden dat dit misgegaan is kan ik eigenlijk al wel raden. We hebben 2 batterijen met een beide afwijkend voltage. Eentje goed, eentje minder goed. De UPS heeft 2 batterijen in serie nodig om tot ~ 28V te komen.

De lader in een UPS is eigenlijk super dom. Deze laadt tot aan het gewenste voltage en stopt dan. Wanneer je een batterij in serie erin hebt hangen met een afwijkende cel wat uitkomt tot een lager voltage dan de gestelde 14. nogwat, dan is het voltage in serie namelijk ook afwijkend. Ongeveer 27.x - het probleem hieruit is dat de lader van de UPS door zal blijven laden tot het gewenste voltage.

Het probleem is niet zozeer dat de afwijkende batterij hier last van heeft, maar de batterij die juist wel goed is en meer charge tot zich krijgt dan bedoeld. Hier is dus waar het misgaat en batterijen langzaam stukgaan met waterstofsulfide als gevolg uit gaat stoten. In een normaal geventileerde ruimte is dit niet zo kwalijk; maar als je in een gesloten kantoor zich met minimale ventilatie is een paar teugen al voldoende om het leven te leggen.

De initieele stank ruik je; blijf lang genoeg zitten en je ruikt het ook niet meer, maar dan komen de ernstige problemen wel tot gevolg. Ik heb 3 dagen in een ruimte gezeten waar ik eigenlijk constant tegen een acuut gevaar aan het werken was en het ook niet even doorhad ofzo. Pas bij de derde nacht eigenlijk dat ik zoiets had van het blijft terugkomen als ik in kantoor ga zitten weer.

Ik trok de UPS open; en ja hoor, witte aanslag op de connectoren. Ik wist genoeg. Dat ding gelijk het huis uit geflikkerd (buiten, in stalling geplaatst). Meteen waren mijn klachten ook weg erna. Eigenlijk ben ik op het punt gekomen dat een UPS een superhandig ding is als de stroom er een keer uit dipt of valt, maar als het misgaat het meteen ook goed mis kan gaan als een batterij besluit ermee op te houden. Snap ook niet dat de home office UPS'en een detectie hebben om een batterij die na een bepaalde tijd nog steeds niet het gewenste voltage hebben, door blijven laden.

De batterijen ga ik volledig dischargen, en bij een depot afgeven. Ik bestel een nieuwe set batterijen, maar ik ga de UPS wel buiten mijn kantoor en in een wel geventileerde ruimte plaatsen dat als het misgaat de kans op vergifiting of brandgevaar gewoon nihil is. Levensgevaarlijke dingen. Ook al hoe goed je de voorschriften ook volgt, vaak lees je dat ook nieuwe batterijen volledig de soep in kunnen gaan met als gevolg uitstoot waterstofsulfide.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:59:
Een poos terug had ik een UPS gekocht en staan kloten met de batterijen.
...Maar het is de schuld van de UPS en alle UPSen zijn gevaarlijk? ;)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-06 14:14
Dank je voor de les in niet klieren met batterijen, zeker niet in UPS-en. :)

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Gewoon originele RBC's aanschaffen in het geval van een APC. Zelf accu's gaan kopen en wisselen is vragen om problemen. Been there, done that. ;)

En oh: rotte eierlucht / bitterkoekjes = wegwezen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-06 20:59

Jiffy

God, you're ugly!

... en staan kloten met de batterijen. Ik heb ze enigzins tot leven weer gebracht...
De essentie van je bericht is dus: "niet kloten met dingen als je de gevolgen niet kunt overzien", right? O-) d:)b

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben zelf zo stom geweest om,

1: AGM GEL gebaseerde batterijen te gaan hervullen met gedistileerd water. Voor diegene die niet weten wat een GEL batterij is; dat is in ieder geval geen batterij die op basis van gedistileerd water functioneert maar platen met een soort houdende gel betreft. Nadat ik een lekkage had gehad ( de dag erna ) en het zuur zich door aluminium heeft staan vreten heb ik het gelaten voor wat het was. Vond het toch zonde om een vrij fors apparaat te hebben en niet te kunnen gebruiken.

Ik heb de batterijen gedrained van hun vloeistof, een paar weken buiten laten staan, en ontdekt dat er blijkbaar toch een charge in zit en ook daadwerkelijk vast kon houden als ik het een paar keer discharge en weer oplaadt. Dat werkte inderdaad, want de UPS kon ineens wel een 800W heater draaien voor een redelijke tijd. Ik was al blij dat ik iets van een load time terug kon halen ermee. Alles weer in elkaar gezet, en toch mee gaan draaien.

2: Totaal niet nagedacht had over het verschil in voltages tussen beide batterijen. Natuurlijk gaat de UPS doorladen tot het gewenste voltage (wat de bedoeling ook is) maar hiermee automatisch wel de goede batterij tot aan de kook toe over aan het brengen is, en op basis hiervan giftige gassen dampt in de ruimte in waarin ik zit.

Heb geen idee waar ik plaatsen ga; ik verzin wel wat en met een goed verlengsnoer kan het e.a wel verwerkt worden. De batterijen strip ik zometeen van het apparaat buiten, en zet daar een fan op voor de komende 48 uur ofzo totdat ze compleet leeg zijn en ook geen gevaar meer (gaan) vormen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:05

dragonhaertt

@_'.'

Dus, je kloot met accu's en probeert mensen te waarschuwen dat kloten met accu's gevaarlijk is?

Of probeer je werkelijk te stellen dat een UPS een gevaarlijk apparaat is? Als dit type UPS geen cel balancing heeft, dan is het imho een slechte UPS. Er zijn zat UPSen die wel goed ontworpen zijn en daarmee veiliger dan menig goedkope telefoon of ipod (welke dezelfde soort problemen kunnen hebben).

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:11
Heb zelf al 20jaar een UPS en nooit rotte eierlucht lucht gehad.
Altijd keurig elke 5jaar de accu's vervangen met merk accu's die daarvoor geschikt zijn.
Dus UPS een tikkende tijdbom? NEE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hell-Slave schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:45:
Heb zelf al 20jaar een UPS en nooit rotte eierlucht lucht gehad.
Altijd keurig elke 5jaar de accu's vervangen met merk accu's die daarvoor geschikt zijn.
Dus UPS een tikkende tijdbom? NEE
Ik snap je redenering, maar er zijn ook gevallen die zo'n ding net starten en de batterijen het al met een week begeven. Ontwerp fouten of uitzondering in de regel bestaan ook nog.

Maar het idee dat als een batterij misgaat het meteen ook goed mis kan gaan tot gevolg. Ik wil geen UPS meer naast me hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:13
merk en type?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Maar wat is nu je vraag of discussie? Een UPS is normaal geen tikkende tijdbom, dat is in jouw geval waarschijnlijk ook niet geweest :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:53:
[...]

Ik snap je redenering, maar er zijn ook gevallen die zo'n ding net starten en de batterijen het al met een week begeven. Ontwerp fouten of uitzondering in de regel bestaan ook nog.

Maar het idee dat als een batterij misgaat het meteen ook goed mis kan gaan tot gevolg. Ik wil geen UPS meer naast me hebben staan.
Zijn smartfoons en dildo's op batterijen dan ook tikkende tijdbommen?
Want dan moeten we misschien maar terug gaan naar de steentijdperk. :*)

Je moet gewoon nooit met accu's lopen klooien en op tijd vervangen, niet mixen (oud en nieuw/ongelijk AH/nat/gel/li-ion) en niet overladen of te diep ontladen.
Oude accu's of te diep ontladen zijn meestal beschadigd en moet je mee uitkijken en mogelijk vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hell-Slave
Outerspace schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:52:
Maar wat is nu je vraag of discussie? Een UPS is normaal geen tikkende tijdbom, dat is in jouw geval waarschijnlijk ook niet geweest :)
klopt hij heeft aan z'n accu's lopen klooien. 8)7

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hell-Slave
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:53:
[...]

Ik verwijder de remmen op m'n auto nu is ie levensgevaarlijk, ik wil nooit meer in een auto zitten. |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is niet waar; ook batterijen gebruiken binnen de voorschriften kan leiden tot een bolle tot zelfs kapot geknalde casing met alle gevolgen vandien. Goed het risico daartoe is aanzienlijk kleiner dan zelf staan hervullen en met mixed max voltages toch gaan gebruiken enzo, maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:19

Theo

moederbord

Goed,maar als je in een gesloten kantoor zich met minimale ventilatie is een paar teugen al voldoende om het leven te leggen.
Dit is sowieso al vragen om problemen; een kantoor moet gewoon goed geventileerd zijn. Niet alleen vanwege jouw gepruts met accu's, maar ook gewoon om de CO2 en H2O af te voeren die in ademlucht zit. Een goede en gezonde werkomgeving heeft een ventilatiedebiet nodig van zo'n 25 m3 per hoofd. Zit je hier onder dan zit je in een muffe lucht te werken waar je heel snel minder effectief van wordt (en sneller moe).

Dus los van je UPSexpiriment; zorg dat de ventilatie op kantoor gewoon op orde is en blijft; dat is ook veel gezonder.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:44:
Dat is niet waar; ook batterijen gebruiken binnen de voorschriften kan leiden tot een bolle tot zelfs kapot geknalde casing met alle gevolgen vandien. Goed het risico daartoe is aanzienlijk kleiner dan zelf staan hervullen en met mixed max voltages toch gaan gebruiken enzo, maar toch.
Compleet onzin, dan worden ze of overladen of te diep ontladen of te grote laad/ontlaad stroom.
Of denk je dat miljarden autoaccu's constant ontploffen/uit elkaar knallen? (anders moet je echt binnen blijven levensgevaarlijk buiten. 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-06 15:03
Ik vervang ze ook altijd zodra er 1 gek gaat doen. Ik koop alleen niet de packs bij de fabrikant maar gewoon losse cellen bij een goede winkel. Scheelt nogal qua prijs en de kwaliteit is niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 21:24
Best effe de titel aanpassen, het is niet de schuld van de UPS.

Voor de rest, zo als hier boven aangehaald is dit even gevaarlijk als met een auto gaan rijden met linksvoor een klein remblok en rechtsvoor een groot remblok. Het gaat op een bepaald moment 100% fout.

UPS gewoon afvoeren, buiten de accu's kan het ook nog zijn dat het laadcircuit nu instabiel is.
Voor de prijs van die dingen zou ik geen risico meer gaan nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Anoniem: 58485 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:17:

1: AGM GEL gebaseerde batterijen te gaan hervullen met gedistileerd water. Voor diegene die niet weten wat een GEL batterij is; dat is in ieder geval geen batterij die op basis van gedistileerd water functioneert maar platen met een soort houdende gel betreft. Nadat ik een lekkage had gehad ( de dag erna ) en het zuur zich door aluminium heeft staan vreten heb ik het gelaten voor wat het was. Vond het toch zonde om een vrij fors apparaat te hebben en niet te kunnen gebruiken.

Ik heb de batterijen gedrained van hun vloeistof, een paar weken buiten laten staan, en ontdekt dat er blijkbaar toch een charge in zit en ook daadwerkelijk vast kon houden als ik het een paar keer discharge en weer oplaadt. Dat werkte inderdaad, want de UPS kon ineens wel een 800W heater draaien voor een redelijke tijd. Ik was al blij dat ik iets van een load time terug kon halen ermee. Alles weer in elkaar gezet, en toch mee gaan draaien.

2: Totaal niet nagedacht had over het verschil in voltages tussen beide batterijen. Natuurlijk gaat de UPS doorladen tot het gewenste voltage (wat de bedoeling ook is) maar hiermee automatisch wel de goede batterij tot aan de kook toe over aan het brengen is, en op basis hiervan giftige gassen dampt in de ruimte in waarin ik zit.

Heb geen idee waar ik plaatsen ga; ik verzin wel wat en met een goed verlengsnoer kan het e.a wel verwerkt worden. De batterijen strip ik zometeen van het apparaat buiten, en zet daar een fan op voor de komende 48 uur ofzo totdat ze compleet leeg zijn en ook geen gevaar meer (gaan) vormen.
Dit is dus 100% je eigen fout en niet van de UPS. De stelling dat een UPS een tikkende tijdbom is, is dan ook totaal onzinnig.

Je vult accu's bij die niet bedoeld zijn om bij te vullen. Je vult met het verkeerde vulmiddel (water ipv gel) wat rare chemische reacties veroorzaakt en onstabiele accu's. Met een beetje hobbybob geklooi krijg je de accu's weer aan de praat. Je monteert ze weer in de UPS.

Dan mix je accu's met verschillende voltages in de UPS, ipv alle accu's gewoon te vervangen voor nieuwe.

En dan vind je het raar dat dit mis kan gaan en je jezelf loopt te vergiftigen? 8)7 Tegen dit soort geklooi is geen enkel apparaat bestand. Je had je in eerste instantie moeten inlezen voordat je ermee ging kloten. Dan had je geweten dat je de accu's gewoon had moeten vervangen voor nieuwe. Dan was er geen enkel vuiltje aan de lucht geweest. (letterlijk en figuurlijk) Hoop dat je geen gezondheidsklachten ontwikkelt door deze persoonlijk fout.

Maar het is 0% op conto van de UPS en 100% op conto van jou dat het een tikkende tijdbom is geworden. En na alle problemen, zou ik persoonlijk dit ding wegbrengen en of zonder UPS werken of een nieuwe kopen. Wie weet wat er voor de rest door oxidatie en hoge temperaturen kapot is of binnenkort gaat.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:10

OmeJoyo

This is me

Ik heb in al die jaren dat ik al met UPS-en werk, maar ook vergelijkbare installaties in brand en inbraak alarmen misschien 2x een serieus incident gehad/gezien?

Ja het kan, zeker het kan gebeuren, om die reden worden ook op basis van gebruik, temperatuur enz. de batterijen elke 2 tot 5 jaar VERVANGEN en wordt er niet aangekloot, zeker niet met een AGM batterij.

Ik heb er meerdere thuis staan. Aquarium, netwerkmeuk, bij de pc's zelf en voor de domotica. Maar ja, die staan wel op plekken waar bewust extra ventilatie is aangebracht en rookmelders zitten ook in de buurt.

Maar ga je nu ook geen telefoon, laptop, tablet of andere apparaten meer met een lithium batterij gebruiken? De kans dat daar wat mis mee gaat bij normaal gebruik is groter en bovendien zijn de gevolgens dat meestal ook.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-06 15:58
Ik snap het nut van dit topic niet, lijkt mij eerder blog-waardig. Zelf kloten met een UPS en verkeerde batterijen erin doen en dan zeggen dat het een tikkende tijdbom is, oke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 12:36

menonv

Beunhazerij?

Hier ook ervaring mee. UPS'en van het merk APC, ook grotere "3 kilowatters". Alles in orde op de UPS, allemaal groene lampjes. Ook volledig werkend .e.d.
Maken hem open na 5 jaar, gescheurde accu's, witte aanslag, roest van het ijzer van de lekkende cellen, echt geweldig. Had dikke fik kunnen veroorzaken.
Nu hebben we een grote UPS van socomec, met bypass e.d. zodat je ook uberhaubt maintenance kunt uitvoeren. Accu's staan in "lades" die om het jaar gemeten worden op hun conditie, weerstand etc.

Willen niks anders meer. goedkoop blijft echt duurkoop met dit soort dingen.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 19:51
Antwoord op je vraag is dus duidelijk een 'nee'.
Daarnaast lijk je een rare inschatting te maken van de kans van optreden van 'reguliere' defecten versus het zelf gaan kloten met die dingen.

Het feit dat jij iets doms doet met een apparaat wat tot een gevaarlijke situatie leidt wil niet zeggen dat de kans dat allerlei andere rampscenario's met hetzelfde apparaat gaan optreden ook groot is...

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-06 09:44

Managelorian

“This is the workflow.”

Ge-wel-dig die OP! Hier komt er nog eentje:

"AUTO'S ZIJN MOORDMACHINES!!!!

Laatst de remleidingen van mijn auto losgehaald, systeem leeg laten lopen, schijven en blokken gedemonteerd. Daarna alles weer een beetje vastgemaakt en gevuld. Nou ja, vastgemaakt, ik had de goede gereedschappen niet, maar ik heb met een schroevendraaier en een waterpomptang wel wat voor elkaar gekregen. Oh ja, en ik heb 't gevuld met water (wist ik veel dat er remolie in moest?!?). Daarna de schrijven goed ingevet, want vet is belangrijk. Remmen zijn namelijk superdom en voordat je het weet lopen ze vast. Nou, dan weet je wel wat er gaat gebeuren!

Maar goed, heb ik de remmen dus helemaal weer in orde gemaakt en wat denk je? De eerste bocht waar ik de remmen wilde gebruiken deden ze het helemaal niet goed! Ben zo door de bocht geschoten, bijna tegen een voetganger aan, ging maar net goed.

Heb dit keer de auto maar naar de garage gebracht voor de reparatie, maar ik kijk de volgende keer wel uit als ik autorijd en ik moet ze gebruiken. Wees gewaarschuwd!"

Nou, van dattum dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 21:50
Sorry, maar hier heb je zelf erg veel fout gedaan.
Goed,

De laatste 3 dagen met geirriteerde ogen en een rottende eierlucht in kantoor gezeten.
3 dagen? Je had al lang weg moeten zijn daar.
Een poos terug had ik een UPS gekocht en staan kloten met de batterijen. Ik heb ze enigzins tot leven weer gebracht en ze konden enigzins weer een goede (800W) load aan voor een redelijke tijd.
Waren deze accu's meegeleverd met de ups? Zelfde merk/type/leeftijd etc? En hoezo mee zitten kloten?
Ik heb die dingen een week of 3 nu in gebruik gehad, en het voltage was bij laden namelijk iets lager dan wat de fabrikant voorschrijft.
Dus oudere accu's met een gare cel?
De reden dat dit misgegaan is kan ik eigenlijk al wel raden. We hebben 2 batterijen met een beide afwijkend voltage. Eentje goed, eentje minder goed. De UPS heeft 2 batterijen in serie nodig om tot ~ 28V te komen.
Als je dit al kon raden, waarom heb je ze dan toch gebruikt? Zelfs in de handleiding van de afstandbediening van je TV staat dat je nooit batterijen moet mixen, altijd hetzelfde merk en nieuwe. Precies om dit soort dingen te voorkomen. Nu is het daarmee vaak minder ernstig, maar ze zeggen het niet voor niets.
De lader in een UPS is eigenlijk super dom. Deze laadt tot aan het gewenste voltage en stopt dan.
Je beschrijft nu zowat elke unbalanced lader.
Wanneer je een batterij in serie erin hebt hangen met een afwijkende cel wat uitkomt tot een lager voltage dan de gestelde 14. nogwat, dan is het voltage in serie namelijk ook afwijkend. Ongeveer 27.x - het probleem hieruit is dat de lader van de UPS door zal blijven laden tot het gewenste voltage.
Dit betekend gewoon dat je een kapotte accu toch hebt gebruikt. De UPS kan dat gewoon niet zien en doet zijn werk. Deze ziet een accu die toch niet helemaal vol is en probeert bij te laden.
Het probleem is niet zozeer dat de afwijkende batterij hier last van heeft, maar de batterij die juist wel goed is en meer charge tot zich krijgt dan bedoeld. Hier is dus waar het misgaat en batterijen langzaam stukgaan met waterstofsulfide als gevolg uit gaat stoten. In een normaal geventileerde ruimte is dit niet zo kwalijk; maar als je in een gesloten kantoor zich met minimale ventilatie is een paar teugen al voldoende om het leven te leggen.
Dit klopt, voor zover ik weet kan bij het overladen van een accu waterstofsulfide ontstaan.
Zeer gevaarlijk en dodelijk, maar een 12V accu mag je constant met 13.8V opladen zonder problemen. Tenzij er dus zoals hier waarschijnlijk een kapotte cel in zit, maar dan zakt de spanning heel erg snel hard in bij gebruik.
Eigenlijk ben ik op het punt gekomen dat een UPS een superhandig ding is als de stroom er een keer uit dipt of valt, maar als het misgaat het meteen ook goed mis kan gaan als een batterij besluit ermee op te houden. Snap ook niet dat de home office UPS'en een detectie hebben om een batterij die na een bepaalde tijd nog steeds niet het gewenste voltage hebben, door blijven laden.
Laden van een 12V accu kan constant met 13.8V. Snelladen kan tot iets van 14.4V. Het simpelste is dus gewoon een spanning van 13.8V op de accu te zetten. Veel accu's verliezen toch wel wat capaciteit door de tijd en houden niet 100% van hun spanning vast. (zodra het laden stopt zal de spanning dus inzakken). Als de lader na een tijdje gewoon stopt, is er dus een kans dat de UPS toch met een lege accu zit. Dus voorkomen ze door het te laden net zoals een druppellader, constant wat bijladen.

Natuurlijk afhankelijk van het type UPS.
De batterijen ga ik volledig dischargen, en bij een depot afgeven. Ik bestel een nieuwe set batterijen, maar ik ga de UPS wel buiten mijn kantoor en in een wel geventileerde ruimte plaatsen dat als het misgaat de kans op vergifiting of brandgevaar gewoon nihil is.
Ventilatie is altijd belangrijk...
Levensgevaarlijke dingen. Ook al hoe goed je de voorschriften ook volgt, vaak lees je dat ook nieuwe batterijen volledig de soep in kunnen gaan met als gevolg uitstoot waterstofsulfide.
Lees die voorschriften nog eens door.. wat staat daar in over gebruikte/mismatchte accu's?
1: AGM GEL gebaseerde batterijen te gaan hervullen met gedistileerd water.
Meestal zijn deze accu's volledig gesealed omdat je ze toch niet kan en mag bijvullen. Hoe heb je deze uberhaubt bijgevuld?
Ik heb de batterijen gedrained van hun vloeistof, een paar weken buiten laten staan, en ontdekt dat er blijkbaar toch een charge in zit en ook daadwerkelijk vast kon houden als ik het een paar keer discharge en weer oplaadt.
Dus deze gel accu, waar je water in hebt gedaan, heb je leeg laten lopen en daarna weer in gebruik genomen? Dat water is gewoon in de gel getrokken, het tast te platen aan, want die zijn daar niet voor gemaakt en daarna ontstaan er problemen? Dit is 100% niet de schuld van de UPS.
2: Totaal niet nagedacht had over het verschil in voltages tussen beide batterijen.
Hoe wist je dit? Hoezo zit er verschil tussen deze accu's? Heb je dit gemeten?

Kortom, UPS doet wat hij mag en wat hij moet doen. Iemand die niet goed genoeg is geïnformeerd over accu's doet wat hij/zij denkt dat goed is, maar daardoor zijn de accu's gesloopt. Daarna worden deze accu's toch in gebruik genomen en dan is de UPS een tikkende tijdbom? Ik ga geen vingers wijzen, maar ik weet wel wat ik de tikkende tijdbom vind met deze dingen.

tot slot:
Ik wil hiermee geen ruzie stoken of je beledigen ofzo, al komt het misschien wel zo over. Maar dit is fout of fout stapelen en de apparatuur de schuld geven..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-06 15:03
Pas aub de titel even aan: Knutselende tweaker is een tikkende tijdbom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:31
Een poos terug had ik een UPS gekocht en staan kloten met de batterijen. Ik heb ze enigzins tot leven weer gebracht en ze konden enigzins weer een goede (800W) load aan voor een redelijke tijd
https://www.reddit.com/r/spicypillows/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 22:34

SA007

Moderator Tweaking
Ja, dit gaat nergens over.

- Onderhoudsvrije accu's zijn niet reparabel (ze zijn dichtgelijmd voor een reden)
- Vervolgens ondanks dat de accu's niet goed zijn (onbalans/slechte reparatie) ze toch in gebruik nemen.

Daar de UPS de schuld van geven is natuurlijk niet gepast.
Succes met de juiste accu's bestellen en monteren, dat stelt allemaal weinig voor (doe zelf een 50-60 accu's per jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlchris
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:38
Tijdens het lezen van dit topic moest ik meteen hier aan denken, idd gevaarlijk spul.

https://www.rijnmond.nl/n...even-op-boot-in-Friesland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:19
Volgens mij is het niet per definitie dat er veel H2S vrijkomt. Wat er gebeurt is dat boven de 14,4V er elektrolyse plaatsvindt en er dus waterstofgas / zuurstofgas gevormd wordt. H2S is sowieso een gas. Met veel pijn en moeite (en druk) is het nog wel in vloeibare vorm te krijgen, maar zeker weten geen wittige aanslag zoals je beschrijft. Dit zou eerder loodsulfaat, ijzersulfaat of dergelijke kunnen zijn, een reactie tussen het zwavelzuur en het gebruikte metaal.

Er kan wel degelijk H2S vrij komen, maar zolang je het nog kan ruiken is het veilig. Wanneer je het niet meer ruikt, wordt het gevaarlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:49
Leuk zon beunhaas topic, hoop dat je enkel met je eigen gezond/veiligheid speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 20:15
PD2JK schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:12:
Gewoon originele RBC's aanschaffen in het geval van een APC. Zelf accu's gaan kopen en wisselen is vragen om problemen. Been there, done that. ;)

En oh: rotte eierlucht / bitterkoekjes = wegwezen.
Zelf accu's wisselen kan prima, neem wel goede accu's Yuasa, Panasonic, Sonnenschein. Geen wazige Fiam of HQ accutjes.
dragonhaertt schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:25:
Als dit type UPS geen cel balancing heeft, dan is het imho een slechte UPS.
Ik heb nog nooit een UPS gezien die enige vorm van balancing doet, dat is ook redelijk zinloos want in zo'n gesealde accu zitten ook 6 cellen in serie.

Dat houdt dus wel in dat je niet 1 batterij gaat vervangen maar alles ineens.
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:17:

1: AGM GEL gebaseerde batterijen te gaan hervullen met gedistileerd water.
Zelfs nadat je uitgebreid was gewaarschuwd dat je dat niet moet doen overigens ...

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 07-07-2021 21:55 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
In een goed werkende loodaccu komt geen H2S vrij. Dat gebeurt alleen maar als er cellen defect zijn. Dat was ook het probleem bij het bootongeval.
In hele lage concentraties kun je H2S ruiken, en zolang je het kunt ruiken is het niet gevaarlijk (behalve de stank en evt. koppijn). Als de concentratie hoger wordt verdwijnt de geur en kan het gas zo giftig worden dat je er dood aan kunt gaan.
Witte aanslag op de accupolen (aansluitklemmen) is loodoxide. Ontstaat door corrosie van de aansluitpool (nat worden door condens). Zie je ook vaak bij auto accu’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-06 19:15
Goed,

De laatste 3 dagen met geirriteerde ogen en een rottende eierlucht in kantoor gezeten.

De initieele stank ruik je; blijf lang genoeg zitten en je ruikt het ook niet meer, maar dan komen de ernstige problemen wel tot gevolg. Ik heb 3 dagen in een ruimte gezeten waar ik eigenlijk constant tegen een acuut gevaar aan het werken was en het ook niet even doorhad ofzo. Pas bij de derde nacht eigenlijk dat ik zoiets had van het blijft terugkomen als ik in kantoor ga zitten weer.
Je zat op het niet ruiken?
PPM Concentratie Gevolgeffecten bij de mens
0,1 Geur van het gas is waarneembaar.
1,6 De MAC, maximaal aanvaarde concentratie, is vastgesteld op 1,6 ppm. Dit is de maximaal toelaatbare gemiddelde grenswaarde over een periode van 8 uur.
5,0 Rotte eieren geur is goed te ruiken.
50 Fysieke klachten; schade aan de ogen, ontsteking & irritatie van ademhalingsorganen.
100 Reukorgaan verlamd. Ademhalingsproblemen worden heviger, vermoeidheid, slaperigheid ontstaat
200 Bovenstaande effecten worden heviger, je kan lichtschuw worden. Pijn in de neus en andere ademhalingsorganen en zelfs bloedingen met de dood tot gevolg bij blootstelling 4 - 8 uur.
500 Optreden van longembolie met mogelijk fatale consequenties, bij 0,5 - 1 uur blootstelling.
800 Dodelijk voor 50% van de mensen bij 0-2 minuten blootstelling.
1000 Onmiddellijke bewusteloosheid en uitval van de ademhaling, soms na één keer ademhalen.
Los hiervan zou ik altijd even nadenken of het voor jouzelf de geldbesparing het waard is om met giftige stoffen te werken.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:24
IK geloof dat ik kennelijk op het verkeerde Tweakers ben beland. Zoals ik hierboven lees:
  • Tweakers klooien niet
  • Tweakers knutselen niet, tenzij het veilig kan
  • Tweakers doen nooit stomme dingen...
Ik was vroegah lid van een website waar men soms door schade en schande dingen leerde. Waar geëxperimenteerd en geknutseld werd, soms dingen stuk gingen (soms door eigen schuld, soms omdat het niet goed in de handleiding stond (ik meen dat weinig mensen van die site de handleidingen lazen)).
Ik meende alleen dat Tweakers die site was.

Goed, het zou kunnen dat ik een aangepaste topic titel zie (dan zou ik overigens een edit in de startpost verwachten) en dat die eerst "meer de accu de schuld gaf". Dat zou misschien verklaren waarom veel mensen zo reageren...

Volgens mij hebben we ook wel topics over doorgebroken telefoonaccu's gehad, die in de prullenbak (op de slaapkamer) verdwenen, waarna men 's nachts opeens een brandlucht rook... En de gaten in kleren door zuur uit auto-accu's.

Ik poog mezelf te trainen niet alleen te leren van mijn eigen fouten, maar ook van andermans fouten. En ik kan ook genoeg domme dingen doen. Ik ben met name goed in het gebruiken van gereedschap waar het niet voor bedoeld is, maar accu's kan ik ook wel wat mee. Van een losse Nicad accu in je broekzak bij je sleutels kan ik nog steeds warme gevoelens krijgen... :X Maar dankzij dit topic ben ik dan vermoedelijk toch een iets meer gewaarschuwd mens roekeloze idioot..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
@TomsDiner de ironie is wel dat TS al 12 jaar was geregistreerd toen jij je registreerde.

Verder is dit wel gepruts op een hoog niveau. Ik wil ook wel eens klooien, maar met accu's en stroom ben ik wel voorzichtig

[ Voor 41% gewijzigd door 418O2 op 07-07-2021 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:04:
Ja, dit gaat nergens over.

- Onderhoudsvrije accu's zijn niet reparabel (ze zijn dichtgelijmd voor een reden)
- Vervolgens ondanks dat de accu's niet goed zijn (onbalans/slechte reparatie) ze toch in gebruik nemen.

Daar de UPS de schuld van geven is natuurlijk niet gepast.
Succes met de juiste accu's bestellen en monteren, dat stelt allemaal weinig voor (doe zelf een 50-60 accu's per jaar).
Je moest eens weten hoeveel van dat soort video's er op internet zweven. Ik heb mijn lesje geleerd eerlijk gezegd. Dit zijn geen batterijen die je even hervult met wat gedistileerd water en voila je hebt full power weer terug. AGM Gel is andere koek. Ook al had ik power terug met volledig laden / ontladen, het is gewoon niet geschikt meer voor in gebruik UPS.

Je moet een aparte laadcontroller hebben om die dingen in relatief veilige waardes te houden. Een UPS van 150 euro kan dat niet en die zal domweg door blijven laden totdat het het gewenste voltage heeft bereikt. En daar gaat het mis. De goede batterij wordt meer opgeladen dan voorgeschreven en die gaat ventileren. In een gesloten ruimte ben je gewoon fucked. Dat gas is schadelijk

En ook al gebruik je ze volgens het voorschrift, er is een reeele kans dat ook gewoon in zo'n configuratie de boel falen kan. In dat opzicht is een batterij ergens ook wel een tikkende tijdbom en vooral als het gas gaat spreiden in een ruimte.
sdk1985 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:37:
[...]

Je zat op het niet ruiken?

[...]

Los hiervan zou ik altijd even nadenken of het voor jouzelf de geldbesparing het waard is om met giftige stoffen te werken.
Close enough. Brandende ogen, hoofdpijn in vlagen, de UPS stond amper 1.5 meter van mij af. Dit hield 3 dagen aan totdat het in me opkwam dat er wel iets mis moest zijn met de batterijen.
heggico schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:05:
Sorry, maar hier heb je zelf erg veel fout gedaan.

Meestal zijn deze accu's volledig gesealed omdat je ze toch niet kan en mag bijvullen. Hoe heb je deze uberhaubt bijgevuld?
Nou, het plastic kapje bovenop de batterij is relatief eenvoudig eraf te wrikken met een platte schroevendraaier. Vervolgens tref je daar alle 6 de ventilatiekapjes die je met je vingers eraf haalt en zo in de individueele cellen kijken kunt. Zag dat alles gort droog was (en dat was m'n fout, GEL is / mag droog zijn).
Hoe wist je dit? Hoezo zit er verschil tussen deze accu's? Heb je dit gemeten?
Voltmeter natuurlijk. Had 2 UPS units staan, eentje van 600VA en eentje van 2000VA. De 600VA was geschikt om een enkele batterij te laden. Dat heb ik bij beide ook gedaan en het voltage met een meter uitgelezen. Er zat verschil in in beide, van ongeveer 0.4V.
tot slot:
Ik wil hiermee geen ruzie stoken of je beledigen ofzo, al komt het misschien wel zo over. Maar dit is fout of fout stapelen en de apparatuur de schuld geven..
Ja het is ook mijn fout. Alleen als je er ff bij stil staat kan het gewoon gevaarlijk zijn. En niet zo'n klein beetje ook.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 08-07-2021 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 20:15
Het is niet onmogelijk, maar je moet BEHOORLIJK je best doen om H2S te maken met een loodaccu. In standaard gebruik gaat je dat met moeite lukken.

Je was er in januari al achter dat je niet moet lopen knoeien met accu's

Anoniem: 58485 in "De EL-kroeg - Deel 4"

Als je dat daarna dan toch weer vrolijk gaat doen ... tja

[ Voor 40% gewijzigd door Sine op 08-07-2021 12:01 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:26:
Godver... heb m'n lesje geleerd wel nu. :P
Die indruk krijg ik niet echt. Wel zin in je volgende topic nu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
leecher schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:16:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSxsHcE7ZQ2mrLZrfRuR7YhmTvU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W9urqANWTBiKLZQ6UnZc2ToQ.jpg?f=user_large

Ik wil er een 12V 7AH accu aan koppelen. Kijken wat er gebeurd. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
leecher schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:16:
[...]

Nou ik heb daar eerlijk gezegd absoluut geen zin in! ! ! Ik vraag me namelijk serieus af of hij echt wel, wat hij zelf zegt, z'n lesje heeft geleerd. Want een ezel stoot zich niet twee maal aan dezelfde steen, Maar deze persoon lijkt na z'n eerste debacle nog steeds niet de clou te begrijpen en ook na het tweede niet, gezien z'n plannen voor nog een nieuw experiment waarvan hij naar het mij lijkt duidelijk blijk geeft niet echt te weten of dat goed gaat.
Namelijk dat veel huidige accu's al heel lang totaal anders reageren en daardoor een andere behandeling vragen dan ouderwetse loodaccu's die je af en toe met gedestilleerd water moet bijvullen. Als hij toch geïnteresseerd is in deze materie, niks mis mee, dan zou ik hem dringend willen aanraden om hier voor hij verder gaat prutsen eerst goed de vakliteratuur erover te lezen. En vooral degelijk, niet te vluchtig! Denk daarbij ook aan de verschillende soorten die er zijn naast de klassieke loodaccu, zoals Lithium-ion, Nikkel-metaalhydride, Nikkel-cadmium etc. met ieder z'n specifieke eigenschappen. Eigenlijk meer chemie dan elektrotechniek. En anders? Afblijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-06 21:50
Sorry, maar waar slaat dit topic op?

Je hebt zelf fout op fout gemaakt, en vervolgens geef je de schuld aan de UPS.... :? 8)7

Ik werk zelf al jaren met UPS'en in een medische omgeving, van zowel APC als Tripp Lite en nog nooit problemen mee gehad, nog zelfs na het vervangen van de batterijen door non-branded APC / Tripp Lite batterijen...
Anoniem: 58485 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:17:
[...]

[Afbeelding]

En even serieus, je noemt nu de UPS een tikkende tijdbom, terwijl je nu zelf 12V op en lithium batterij gaat zetten, moet ik jouw wijzen op de duizenden filmpjes op YT wat ermee gaat gebeuren? Met enig geluk (en die kans is zeer laag met deze spanning, en het is afhankelijk van de protectie die in de batterij zit) gebeurt er niets. Aan Lithium accu's moet je nooit hobbyen of mee spelen als je er geen kennis van hebt.

Edit; Dezelfde loodcellen gebruiken wij op het werk ook om 400V te maken voor bepaalde mobiele apparatuur, daarbij staat altijd duidelijk vermeld dat als 1 cel een lagere spanning heeft, alle loodcellen (34 stuks totaal) moeten worden vervangen, en de spanningen bij elkaar in de buurt moeten liggen (volgens de fabrikant 0,5V). Ik heb dit ook nog nooit verkeerd zien gaan, terwijl die cellen iedere dag tot wel 90% worden belast.

[ Voor 23% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 08-07-2021 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:24
418O2 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:05:
@TomsDiner de ironie is wel dat TS al 12 jaar was geregistreerd toen jij je registreerde.
Dat is te kort door de bocht. Mijn oude account is volgens mij van voor 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 22:34

SA007

Moderator Tweaking
Anoniem: 58485 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:17:
[...]

[Afbeelding]

Sorry, maar dit is gewoon trollen en niet meer serieus(ish) over de gevaren van loodaccu's praten, sowieso zou dat een ander topic moeten worden maar li-ion in ups'en zetten is een heel ander gevaarniveau, iets met brand.

Ik sluit dit topic op basis van de FAQ, dit gaat te ver offtopic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.