Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HDD WD Green kapot? bestanden kwijt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• De Tovenaar
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11 10:35
Mijn vraag

Zojuist geeft mijn WD MyBook live duo de melding van een drive failure.
Ik had een 2 weken geleden al de toegang tot het internet ontzegd na de online waarschuwingen van dat met online de boel kon slopen.

Ondertussen al aan het kijken naar een NAS en je zal net zien dat nu opeens één van de 2 3TB WD Green schijven het begeeft.
De schijven stonden zo ingesteld dat de 2 schijven als 1 partitie werden gezien en was niet ingesteld met een RAID mode (zo ver ik weet) en diende alleen als netwerk opslag voor foto's en andere privé zaken.
Mijn kennis wat betreft dit soort zaken is niet erg groot O-) en weet nu dat de configuratie die ik had niet de juiste was waardoor ik nu dus opzoek ben om toch bij mijn foto's te komen welke misschien wel op de niet kapotte schijf staan (als dat wel eens mogelijk is)

Ik heb een defect in de ''B'' schijf en als ik deze uit de MyBookLiveDuo haal en koppel aan mijn PC hoor ik de naald herhaaldelijk mechanische geluiden geven wat me doek denken als een CD met een kras die niet gelezen kan worden.
Deze schijf wordt als volgt aangegeven in Computerbeheer onder schijf 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGbm3Nis7llM3XXIk0dey-hWj4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fNf8vb8hzL7mLKouf86RrJat.png?f=fotoalbum_large

Als ik de ''A'' schijf koppel aan mijn PC krijg ik het volgende te zien in Computerbeheer onder schijf 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vfxwsxr-1ujdJdCebMn-6gxTa3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g3fUon4nAShIjxt4wy2t1LxO.png?f=fotoalbum_large

Nu kan ik de schijf niet zien in de verkenner van Windows en ik zie ik Computerbeheer ook niet de optie om een letter aan de drive toe te voegen omdat deze niet selecteer baar is in het menu.

Is er een mogelijk om toch de bestanden op deze schijf te voorschijn te halen?
Er staan allemaal foto's van mij kinderen op.
En mocht dat niet kunnen zijn er dan andere opties om toch wat bestanden terug te winnen van de schijven?

Hulp wordt zeer gewaardeerd en ik weet dat mijn configuratie de stomste is geweest die je kan kiezen.

De schijven zijn denk ik nu 8 jaar oud en had nooit verwacht dat ze zo snel en abrupt kapot zouden gaan zonder eerst een melding te krijgen dat er iets fout begint te gaan met de schijven.

Beste antwoord (via De Tovenaar op 08-07-2021 20:32)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
De Tovenaar schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:41:
Nu kan ik de schijf niet zien in de verkenner van Windows en ik zie ik Computerbeheer ook niet de optie om een letter aan de drive toe te voegen omdat deze niet selecteer baar is in het menu.

De WD My Book Live draait Linux en gebruikt dus ook een Linux-bestandssysteem en RAID-format. Dit ga je ook als de disks gewoon zouden werken niet (handig) onder Windows tevoorschijn kunnen toveren maar moet onder Linux gebeuren (of met professionele datarecoverysoftware die spanned volumes ondersteunt).

Bovendien is het een lineair md-volume ([url=bron) waarbij beide disks tezamen het bestandssysteem vormen, je hebt in principe beide disks nodig om er chocola van te maken (maw. je kunt niet simpelweg de helft van de bestanden van één disk plukken).

Je kunt de disks naar een datarecoverybedrijf sturen, dat kost je op z'n minst enkele honderden euros. Vervelende voor jou is dat die vaak per disk rekenen, en je waarschijnlijk maar één stukke disk hebt (gratis geld voor het recoverybedrijf). Mocht je hiervoor kiezen, zoek dan heel goed uit wat een betrouwbare partij is. Er zijn zowel kundige partijen waar je voor een paar honderd klaar bent, als cowboys die heel professioneel ogen maar je ten onrechte proberen €1500 afhandig te maken en dan ook nog prutswerk afleveren. Een aantal maanden geleden was er iemand met een softwarematig gesloopte schijf die daar bijna intuinde: Externe harde schijf per ongeluk geformatteerd

Als je er zelf mee aan de slag wilt dan is stap 1 het uitlezen van de SMART-informatie: Check je SMART. Blijkt daaruit dat er (slechts) sprake is van bad sectors, dan kun je als je enige ervaring met Linux hebt (of je goed inleest) de disks ook zelf imagen met ddrescue.
als ik deze uit de MyBookLiveDuo haal en koppel aan mijn PC hoor ik de naald herhaaldelijk mechanische geluiden geven wat me doek denken als een CD met een kras die niet gelezen kan worden.
Als je de schijf nooit hebt laten vallen of iets dergelijks dan is er mechanisch waarschijnlijk niet zo heel veel mis en kan een keer meer of minder aansluiten (om bv. SMART uit te lezen) niet zoveel kwaad - zeker als hij al jaren zo draaide en je dat nu toch al meermaals hebt gedaan, dan weet je tenminste beter waar je aan toe bent. Ga daarvoor even goed na wat voor geluid je hoorde: klikken of tikken van de heads is ook heel normaal bij bad sectors, als je daarentegen een continu geluid hoorde (bv. de heads die over een platter schrapen) dan zou ik dat niet doen.

Alle reacties

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@De Tovenaar Maar begrijp ik nu uit je verhaal dat je GEEN backup hebt op een ander medium?

wil nu eigenlijk iets zeggen over het feit dat alles wat kapot kan, ooit kapot zal gaan en dat backup op een ander medium, offline, en het liefst ook nog op een andere plek, standaard behoort te zijn?!

Het eerst wat je doet als je dit soort artikelen leest:
https://www.dpreview.com/...d-the-my-book-live-series
is als een speer zorgen voor een backup?

Tja, en de geluiden die je beschrijft zijn niet echt hoopvol. Dat klinkt als gewoon een fysieke drive failure.
En ja, er bestaan datarecovery bedrijven die zelfs de platters uit gecrashte schijven vaak/soms kunnen recoveren. Maar da's niet goedkoop...
M.a.w. hoeveel is dat je waard?

En dan nog; uit je verhaal begrijp ik dat je 2 fysieke schijven tezamen als 1 partitie had gedefinieerd, en dat daarvan er nu eentje gesneuveld is?
Ai, dat wordt helemaal lastig. Want dan is het moeilijk vast te stellen waar een bestand zich fysiek heeft bevonden en waar zich de FAT en andere huishoudelijke schijf info zich bevindt/bevond c.q. en/of dat überhaupt nog benaderbaar c.q. reconstrueerbaar is. :-(

Misschien dat je hier wat info uit kunt halen:
https://serverfault.com/q...hnical-advice-only-please

[ Voor 72% gewijzigd door ehtweak op 06-07-2021 23:24 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • Beste antwoord

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
De Tovenaar schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:41:

De WD My Book Live draait Linux en gebruikt dus ook een Linux-bestandssysteem en RAID-format. Dit ga je ook als de disks gewoon zouden werken niet (handig) onder Windows tevoorschijn kunnen toveren maar moet onder Linux gebeuren (of met professionele datarecoverysoftware die spanned volumes ondersteunt).

Bovendien is het een lineair md-volume ([url=bron) waarbij beide disks tezamen het bestandssysteem vormen, je hebt in principe beide disks nodig om er chocola van te maken (maw. je kunt niet simpelweg de helft van de bestanden van één disk plukken).

Je kunt de disks naar een datarecoverybedrijf sturen, dat kost je op z'n minst enkele honderden euros. Vervelende voor jou is dat die vaak per disk rekenen, en je waarschijnlijk maar één stukke disk hebt (gratis geld voor het recoverybedrijf). Mocht je hiervoor kiezen, zoek dan heel goed uit wat een betrouwbare partij is. Er zijn zowel kundige partijen waar je voor een paar honderd klaar bent, als cowboys die heel professioneel ogen maar je ten onrechte proberen €1500 afhandig te maken en dan ook nog prutswerk afleveren. Een aantal maanden geleden was er iemand met een softwarematig gesloopte schijf die daar bijna intuinde: Externe harde schijf per ongeluk geformatteerd

Als je er zelf mee aan de slag wilt dan is stap 1 het uitlezen van de SMART-informatie: Check je SMART. Blijkt daaruit dat er (slechts) sprake is van bad sectors, dan kun je als je enige ervaring met Linux hebt (of je goed inleest) de disks ook zelf imagen met ddrescue.
als ik deze uit de MyBookLiveDuo haal en koppel aan mijn PC hoor ik de naald herhaaldelijk mechanische geluiden geven wat me doek denken als een CD met een kras die niet gelezen kan worden.
Als je de schijf nooit hebt laten vallen of iets dergelijks dan is er mechanisch waarschijnlijk niet zo heel veel mis en kan een keer meer of minder aansluiten (om bv. SMART uit te lezen) niet zoveel kwaad - zeker als hij al jaren zo draaide en je dat nu toch al meermaals hebt gedaan, dan weet je tenminste beter waar je aan toe bent. Ga daarvoor even goed na wat voor geluid je hoorde: klikken of tikken van de heads is ook heel normaal bij bad sectors, als je daarentegen een continu geluid hoorde (bv. de heads die over een platter schrapen) dan zou ik dat niet doen.

• De Tovenaar
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11 10:35
Ik ga morgen maar eens met het ICT bedrijf bellen waar ons bedrijf zaken mee doet.
Die zullen mij vast wel kunnen helpen met deze problemen en zullen ook wel bekend zijn met dit soort zaken en waar ik de schijven naar toe kan sturen.
En dat het een paar honderd euro gaat kosten neem ik voor lief want eigen schuld dikke bult en de schijven staan vol met foto van mijn kinderen.

Ik zal hier het verloop van het proces bijhouden voor de volgende die deze problemen heeft.