LTO backup heel klein bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verrekijker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-09 17:21
Casus; klein bedrijf met weinig data verschillen per maand. Totale data asset is max 1TB. Wat we wel willen is alles kunnen terug halen na een (wekelijkse/maandelijkse storing). Alles wordt in twee clouds en op drie losse schijven opgeslagen.Een blijft en twee gaan mee naar huis.

Ik heb er al zoveel over gelezen, tape backup voor kleine bedrijven. Maar eigenlijk is het de enige manier om k zeker te weten dat we over drie jaar nog onze data hebben. Tape is goed, tape is robuust. Kan in een brandkluis zonder stroom. Bliksem inslag doet het niets.

En ja we snappen de kostprijs van de LTO en de tapes. En nee we gaan niet iedere dag gebruik maken van de tapedrive. Iedere maand een keer, dus in afschrijving van vijf jaar 60x. Ik mag hopen dat de pongel langer meegaat.

Vertel me het alternatief : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:18
Mbv een nas encrypted backup naar bijvoorbeeld backblaze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-10 14:01

Midas.e

Is handig met dinges

Wat is je timeframe voor recovery? Daar wint tape lokaal veel omdat je gewoon snel veel data kan teruglezen itt cloud oplossingen. LTO + backblaze/S3&Glacier zijn dan perfect aangezien je snel een hoop data terug kan lezen van een maand oud bijvoorbeeld zoals je zelf voorstelt en daily backup's terug kan halen van een cloud oplossing.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-07 09:39
Ik zou lokaal een disk backup maken naar bijvoorbeeld een NAS met behoorlijke raid configuratie en bijbehorend support, die vervolgens off-site syncen naar een cloudoplossing zoals hierboven benoemd. LTO backup geeft je gewoon veel hoofdpijn in het beheren daarvan. Vergeet ook niet dat je met tapewissels en jaarlijks vervang van je tapes zit.

En voor wat betreft implementatie, testen en regulier een restore test inplannen zodta je zeker weet dat je backup oplossing ook werkt.

Als strategie valt dit binnen de 3-2-1 aanpak, zorg voor tenminste 3 backups waarbij je gebruik maakt van 2 verschillende media (NAS en cloud) waarvan 1 backup offsite bewaard wordt (cloud).

Zorg voor support op je hardware die je gebruikt voor backup, kleine extra investering, groot gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-10 13:26
Je vraag is m.i. alleen goed te beantwoorden als je toelicht wat je backupregime is én welk risico je nu met name wil gaan afdekken.
- mbt backupregime: maak je dagelijkse (of wellicht vaker) incremental beackups en zo ja, waar nu naar toe? Naar de Cloud?
- m.b.t. af te dekken risico: wat is de reden dat je deze vraag stelt? Welk manco kom je nu tegen? Wil je bv. beter beschermen tegen cryptogevolgen (als de voorkant al goed is beveiligd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-10 03:55
Waar heb je 3 jaar oude data voor nodig dan, je maakt toch regelmatig nieuwe backups? Of zijn ze niet incremental en de oude data net zo waardevol? Waarom zou het op je huidige 5 backup lokaties mis kunnen gaan?

[ Voor 32% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 07-07-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verrekijker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-09 17:21
Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb. Jullie geven het antwoord. Waarvoor dank.

"Casus; klein bedrijf met weinig data verschillen per maand. Totale data asset is max 1TB. Wat we wel willen is alles kunnen terug halen na een (wekelijkse/maandelijkse storing). Alles wordt in twee clouds en op drie losse schijven opgeslagen.Een blijft en twee gaan mee naar huis.Ik heb er al zoveel over gelezen, tape backup voor kleine bedrijven. Maar eigenlijk is het de enige manier om zeker te weten dat we over drie jaar nog onze data hebben.Tape is goed, tape is robuust. Kan in een brandkluis zonder stroom. Bliksem inslag doet het niets.

En ja we snappen de kostprijs van de LTO en de tapes. En nee we gaan niet iedere dag gebruik maken van de tapedrive. Iedere maand een keer, dus in afschrijving van vijf jaar 60x. Ik mag hopen dat de pongel langer meegaat.We gaan het meemaken.

We gaan tape toevoegen. Niet vaak gebruiken. En kunnen het betalen om steeds een nieuwe tape te gebruiken. Dus niet incremental. Het mag wat kosten. 7k voor de drive en 100 per tape.

En nogmaals dank voor alle ideeën : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-10 13:26
Goedkoper alternatief ter overweging:
Zo te lezen heb je je periodieke offline backups goed op orde en biedt dat een hoge mate van veiligheid.
Te overwegen is om dat aan te vullen met dagelijkse (of vaker) incremental backups naar de cloud ( al dan niet gratis, afhankelijk van de benodigde opslag-omvang).
Je kunt dat gratis met een programma als Duplicati2: elke dag (of vaker) een incremental backup maken naar de cloud (bv. mega.nz, 15 GB gratis mits je het dagelijks gebruikt), terwijl de bestanden encypted jouw eigen netwerk verlaten (dat is een instelling).
Een vreemde kan daardoor niet bij jouw bestanden en kan ook niets beginnen met die bestanden zonder decrypt sleutel.
Duplicati2 kan "smart" incremental backuppen, waardoor periodiek dag-backups worden omgezet naar week/maand/jaarbackups met behoud van data.
Ik doe dat voor een kleine nonprofit organisatie, waarbij het totale backupvolume zich m.b.v. de smart functie stabiliseert op iets meer dan 6 GB totaal benodigd opslagvolume. Ik kan door even te kijken op mijn deel van mega.nz, kijken van welke datum het laatste backupbestand is: als dat van gisteren is is de incremental backup van gisteren gelukt, terwijl alle bestanden onleesbaar zijn en blijven totdat ik een restore opstart: dan decrypten ze zich in Duplicati2 op je eigen beheerPC.

Als je dit gaat doen, start je de incrementals op met de juiste instellingen (alles goed documenteren voor jezelf), waarna je een proef-restore uitvoert. Ook die documenteer je voor jezelf. Pas daarna is e.e.a. gebruiksklaar.
Ik heb op die manier in die ruim 6 GB al bijna 6 jaar aan data gebackupt, die ik per datum terug kan zetten ("versioning"). Omdat deze manier van backuppen volledig offline is, is het volgens mij ook ransomware-proof.
Pagina: 1