van Github-project naar een werkend programma, hoe dan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemodile
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-06 16:21
Hi Tweakers,

Ik loop al een tijdje rond met een 'domme vraag'. Regelmatig lees ik dat er hele gave dingen gebeuren rondom open-source. Of is er een hobbyist die precies zo'n niche-probleempje waarvan ik niet verwacht dat een bedrijf er ooit wat aan gaat doen oplost en daarvoor iets op Github gezet heeft.

De domme vraag: Ik kom er maar niet achter hoe je van zo'n project tot een voor mij, eindgebruiker, werkend programma komt.

Voorbeeld: Er stond vandaag iets op Tweakers over deze Audacity-fork. Er zit zelfs een uitleg bij hoe je dit zou moeten 'bouwen'.

In zo'n uitleg wordt dan gestrooid met termen die ik niet ken ("pip", "conan", "cmake"). Het is me dan bv. wel gelukt om aan git bash te komen, en de cmake gui ook. Maar omdat ik niet begrijp wat ik doe geef ik het daarna maar op bij de eerste foutmelding.

Ik voel me net m'n ouders, 10 jaar terug, en dat is triest.

Dus de vraag achter de vraag: Hoe leer ik dit? Ik kan op Github zelf alleen maar (mooie) tutorials vinden over hoe je kunt bijdragen maar niet hoe je zorgt dat je als relatieve leek ook wat hebt aan al dat harde werk.

Ik zit natuurlijk nog op Windows, ook de overstap naar Linux lijkt me al jaren verstandiger, maar durf ik niet aan omdat ik met dit soort dingen alleen maar 'domme instructies' kan volgen en me verder niet bekwaam voel.

Wie kan me op weg helpen? Alvast enorm bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:51
Ah, de impliciete kennis. Ik maak ook al jaren software en het is me eigenlijk nog nooit gelukt een cmake project vlekkeloos te bouwen voor windows. Je mist altijd iets wat nergens staat beschreven. Eens proberen....
Over het algemeen als ik cmake zie en ik wil het bouwen voor windows dan geef ik op en start ik een vm met linux.

git kun je gewoon installeren.
pip is de package manager van python. Als je python instaleert krijg je dat ook. (in een admin powershell)
je hebt visual studio nodig.
je hebt cmake nodig. (zet vinkje path variables aan)
inno setup voor de installer. Al lijkt me dit niet relevant voor het bouwen en uitvoeren.

Als je de repositories gekloond hebt kun cmake-gui (run as admin) starten en kiezen waar de code is, en waar je wil bouwen, ik heb een mapje "build" in de repo gemaakt en gekozen.
Dan klik je configure. Ik heb nog visual studio 2019 geinstalleerd.
Dan is ie even lang druk, en hopelijk eindigt hij niet rood.
Dan generate en open project.
Als het goed is opent visual studio, en kun je het programma bouwen en starten.

en..

code:
1
========== Build: 28 succeeded, 0 failed, 0 up-to-date, 5 skipped ==========

En het programma werkt!

Wat ging er bij mij mis:
- De cmake build directory moet in de repository staan.
- Visual Studio moet up-to-date zijn voor de code-generation scripts.
- cmake moet in het path staan.
- cmake moet als admin uitgevoerd worden anders werkt conan niet.
- cmake gooit nog steeds een hele berg errors naar boven. Maar het werkt toch :?

Gelukkig is Audacity is actief maintained project, dus de kans dat het met moderne tools plug&play compileert is best groot. Maar dit neemt snel af als iets ouder raakt.
---
Lemodile schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:28:
Dus de vraag achter de vraag: Hoe leer ik dit?
Proberen en lezen hoe de libraries, tools en onderdelen werken. En dat kost heel veel tijd.
En vaak is er niet eens duidelijke documentatie.

let op: er is momenteel wat gaande rondom deze repository. Kennelijk is de maintainer bedreigd door 4chan leden.
https://github.com/tenacityteam/tenacity/issues/99

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 07-07-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:02

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik had ooit ook een uitgebreide tool gevonden op Github die op Python werkte. Het was een script die alle dienstregelingen bij NS indexeerde via een TCP-stroom. (meer weten, zoek op NDOV en Infoplus)

Maar goed, ik had geen ruk Python-ervaring, maar ik heb op een tijdelijke VPS eerst eens gestoeid met het werken met Python, pip (add-ons met libraries voor Python) etc... met mogelijkheid voor terugplaatsen van een snapshot. Daarbij heb ik door middel van Google en het zoeken naar de gegeven foutmeldingen mij een weg gebaand door een deel van de wereld van Python. Na een uurtje of 5 heb ik het script werkend gekregen.... :).

Nieuwe uitdaging voor mij nu, project is nu obsolete en een nieuwe fork van het script is gemaakt in Golang... :P
Daar gaan we weer, maar gelukkig is mijn Linux-kennis wel stukken verbeterd. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 06-07-2021 22:55 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes