Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 14:28
Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op zonnepanelen. Momenteel loop ik alleen even een beetje vast in wat de juiste oplossingsrichting is.
Foto's
1 van de geplande zonnepanelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrYSbfbfj34HRr-CO6mnduxL17o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UgpVp7h1eBQSoqSGFKlLU3XQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9y7ru4KaRZNNMBkjV3attKY-6Y4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ib7nEtijm89AHiQ5FweW3hRI.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Oost (achter) - west (voor)
Dakhelling 38,2 achter / 38,3 voor

* (obv google maps) achter: 5,1m x 4m (1 klein dakraampje)
* (obv google maps) voor: 5,1m x 4m (afvoer cv)

Volgens berekeningen kan ik 15 panelen kwijt aan de achterkant, vermoedelijk hetzelfde aantal aan de voorzijde.
Schaduw
Iets van het rookgaskanaal tbv de CV en van de topgevel van de buren (voorzijde)
Jaarverbruik
Geschat jaarverbruik tussen 2660 en 3114 kWh aldus mijn energieleverancier op basis van hun maandelijkse mailtjes. Heb voor de offertes 3000kWh aangehouden.

Dit is obv 1 persoon met koken op inductie.

Zal naar verwachting binnen < 1 á 1,5 jaar hier gaan samenwonen en split-units laten installeren.
Een elektrische auto / warmtepomp ligt voorlopig niet in de lijn der verwachtingen. Al zal er "ooit" vast wel iets van een CV vervanger moeten komen als de gemeente van het gas af gaat.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A
Budget en doel
Besparen op stroom / ecologische footprint beperken / investering.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het volledig laten uitbesteden aan de leverancier.
Bijhouden van data
Bij voorkeur zonder cloud (lokaal uit te lezen) ivm afhankelijkheid.
Wil het uiteindelijk gaan uitlezen met HomeAssistant.
Reeds verkregen offertes
Ik heb 4 partijen aangeschreven. Na zelf wat wegstrepen (onbekende omvormer/geen (open) API etc) kom ik op:

LeverancierVoorkantAchterkantPanelenOmvormerOptimizerMontageWPPrijs (ex BTW)€/Wp
A68DMEGC DM375M6-60HBBSE4000SE P401Klik - Solar Construct5180€ 6.569,00€ 1,03
B67DMEGC DM370M6-60HBBSE4000SE P401Klik - VD Valk4810€ 6.039,23€ 1,01
B67AEG AS-M1202B-H-370SE4000SE P401Klik - VD Valk4810€ 6.443,27€ 1,08
B611AEG AS-M1202B-H-330SE5000SE P401Klik - VD Valk5610€ 6.090,06€ 0,88
C66SolarWatt Eco 120MSE3680SE P401Klik - ClickFit Evo4320€ 4.969,50€ 0,93
C96SolarWatt Eco 120MSE3680SE P401Klik - ClickFit Evo5400€ 5.881,50€ 0,88
D014Qcell G9 340WPSE3680 SE P401Schroef (ValkPro+)4760€ 4.848,00€ 0,83

Overeenkomsten / verschillen:
  • Alle partijen werken met SolarEdge optimizers (P401) en ergens tussen SE3680 en SE5000 qua omvormer.
  • Partij A en B hebben hetzelfde merk paneel, alleen een ander type
  • Partij D raadt als enige aan om alle panelen op 1 dakvlak (achter) te leggen. Navraag bij andere partijen "of alles niet beter aan 1 kant kan" is tot nu toe elke keer beantwoord met iets in de trant van "nee, dan heb je alleen opwek in de ochtend / middag." Partij D zegt dat het niet uitmaakt, omdat je dan "al je opwek in 1x hebt ipv verspreid over de dag". Voelt een beetje.. raar.
  • Partij D is de enige partij die (bij voorkeur) werkt met een schroef-constructie. Dit zou degelijker zijn / stormvast / minder kans op gebroken dakpannen hebben. Maar ik weet niet hoe dat werkt icm de garantie die ik nog op mijn dak heb (nog ~4 jaar).
  • Alle partijen werken in principe op basis van een PV-Verdeler op zolder. Een van die partijen gaf ook aan om de kabels buitenlangs de gevel te kunnen doen en via de kruipruimte naar de meterkast te kunnen gaan, maar uit esthetisch (en veiligheids-)oogpunt lijkt me dit niet zo'n goed idee.
  • Partij D gaf aan ook het stopcontact van de wasmachine te kunnen kannibaliseren voor de omvormer (ipv PV Verdeler) en de droger van een dubbele WCD te kunnen voorzien. Beide apparaten kunnen qua piek-capaciteit op 1 groep samengevoegd worden. Volgens hen is dit de beste optie want met PV-verdeler heb je maar een beperkt vermogen wat je over de groep kan sturen. Klinkt logisch.
  • De SE5000 van partij B lijkt me zwaar overkill en zal ik met een PV-Verdeler nooit volledig kunnen benutten (lijkt me)?
  • Partij B heeft een "10 jaar service plan" inbegrepen, dat is ook terug te zien in de prijs.
Regio
Midden Nederland

Ik weet niet zo goed wat de juiste oplossingsrichting is hier.
Schroeven of kliksysteem? PV-verdeler of toch via de bestaande bedrading wat nu door de wasmachine in gebruik is? Of toch lekker buitenlangs? Alle panelen aan 1 kant? Of toch niet..

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vraag ff aan de leverancier of ze garantie bieden zonder dat de omvormer aan internet hangt.
Ik denk dat je heel het lijstje kan schrappen dan.
Je kan ook beter meer panelen nemen dan je geld in optimizers steken. Brengt meer op.

Neem een SMA of Fronius die kan je lokaal gewoon uitlezen.
Informeer bij Patrick van Zonnekompas, dan heb je ook een lokale installateur.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2021 21:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
SolarEdge heeft ontwerprichtlijnen. Alleen D voldoet zowel in letter als in spirit aan deze eisen.

Alle andere offertes hebben een risico op Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Dus of met p404/p505 werken, of naar minimaal 8 panelen per zijde.

Ik zie overigens geen reden voor SolarEdge, dus je kunt naar een oplossing die goedkoper en flexibeler is...
Dus wat @AUijtdehaag al aangegeven heeft.
Ik weet niet zo goed wat de juiste oplossingsrichting is hier.
Schroeven of kliksysteem? PV-verdeler of toch via de bestaande bedrading wat nu door de wasmachine in gebruik is? Of toch lekker buitenlangs? Alle panelen aan 1 kant? Of toch niet..
Montagesysteem boeit eigenlijk niet. Ik zou me er niet druk om maken.

Panelen aan beide zijden is beter voor je eigenverbruik, waardoor je iets minder betaald na afbouw saldering.

Eigen bedrading is beter; zeker als je naar 5kW gaat. Bedrading gedeeld met andere gebruikers nooit zonder PV Verdeler.

Verder moet je eigenlijk naar je groepenkast kijken. 56A door de bedrading jagen is geen heel goed plan: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 07-07-2021 08:27 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je in de toekomst split units gaat installeren en er meer personen wonen, waarom dan niet de opwek daar nu al op afstemmen zodat je gelijk klaar bent?
Leg dat dak gewoon helemaal vol toch! Dat is ook mooier, en ben je volledig toekomstbestendig. Aan beide zijden gewoon maximaal panelen leggen, dan heb je ook een leuke spreiding kwa opbrengst over de dag.

En je huidige gebruik opwekken met PV is leuk nu, maar na saldering moet je alsnog veel gaan betalen voor je winter stroom. Dan is het beter dat te compenseren met wat extra zomer stroom en gewoon meer panelen te hebben. Die verdienen zich nu al wel terug, alleen duurd het wat langer maar op de lange termijn is het zeer rendabel.

En inderdaad zonder duidelijke reden voor SolarEdge moet je daar ook niet veel geld aan besteden. Dat budget is echt veel beter besteed aan meer panelen want dat leverd wel meer opbrengst op. Een string omvormer kan ook wel de harde schaduw aan van de buren en een buis. Hoewel die rookgasafvoerkanaal buis tegenwoordig ook verbouwd kan worden naar een vlak model waarschijnlijk.

Een eigen groep is wel aan te raden voor de PV, en als dat niet via een bestaande buis kan door het huis dan is via de gevel geen verkeerde optie hoor. Ik heb hier ook de kabels lopen door een buitenbuis direct naast (achter) de regenwaterafvoer buis dus die zit ook praktisch uit het zicht eigenlijk. Grijs en grijs.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Sypher
AUijtdehaag schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:15:
Vraag ff aan de leverancier of ze garantie bieden zonder dat de omvormer aan internet hangt.
Ik denk dat je heel het lijstje kan schrappen dan.
Dat zou niet echt een issue zijn. Het gaat me er meer om dat ik het lokaal bij de data kan, mocht de fabrikant failliet gaan of de stekker eruit trekken (of een storing hebben)
Je kan ook beter meer panelen nemen dan je geld in optimizers steken. Brengt meer op.
Gaat geen issues opleveren met de schaduwen dan?
Neem een SMA of Fronius die kan je lokaal gewoon uitlezen.
Informeer bij Patrick van Zonnekompas, dan heb je ook een lokale installateur.
3 van de 4 leveranciers zijn lokaal :) Weet niet of een 5e veel gaat uithalen..
Ronald schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:27:
SolarEdge heeft ontwerprichtlijnen. Alleen D voldoet zowel in letter als in spirit aan deze eisen.

Alle andere offertes hebben een risico op Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Dus of met p404/p505 werken, of naar minimaal 8 panelen per zijde.
Goed punt, 8 panelen per zijde lijkt me wel makkelijk te regelen aangezien ik nu op 13 - 15 zit lijkt 16 me niet heel lastig.
Ik zie overigens geen reden voor SolarEdge, dus je kunt naar een oplossing die goedkoper en flexibeler is...
Dus wat @AUijtdehaag al aangegeven heeft.
Goed punt
Montagesysteem boeit eigenlijk niet. Ik zou me er niet druk om maken.
Hoe reeël is de kans dat de boel van het dak af waait? Of er een dakpan breekt doordat er 18kg aan hangt?
Panelen aan beide zijden is beter voor je eigenverbruik, waardoor je iets minder betaald na afbouw saldering.
Daar gaat het uiteindelijk wel om natuurlijk. Partij D beweert dat het niet zoveel uitmaakt, dat je 100% opwek aan 1 kant hebt in de ochtend ipv 50% en later weer 50%. Lijkt me juist wel handiger om dat wel te spreiden.
Eigen bedrading is beter; zeker als je naar 5kW gaat. Bedrading gedeeld met andere gebruikers nooit zonder PV Verdeler.
Het zou sowieso óf een PV verdeler óf eigen bedrading worden. Maar qua capaciteit is dat laatste denk ik ook de handigste keus. Ook al ben ik wel beperkt met wat ik met 1 fase kan opwekken?
Gerco-M schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:41:
Als je in de toekomst split units gaat installeren en er meer personen wonen, waarom dan niet de opwek daar nu al op afstemmen zodat je gelijk klaar bent?
Leg dat dak gewoon helemaal vol toch! Dat is ook mooier, en ben je volledig toekomstbestendig. Aan beide zijden gewoon maximaal panelen leggen, dan heb je ook een leuke spreiding kwa opbrengst over de dag.
Het probleem is dat 30 panelen de KOR overschrijden en ik dat waarschijnlijk ook niet met mijn huidige 1 fase kan doen?
En je huidige gebruik opwekken met PV is leuk nu, maar na saldering moet je alsnog veel gaan betalen voor je winter stroom. Dan is het beter dat te compenseren met wat extra zomer stroom en gewoon meer panelen te hebben. Die verdienen zich nu al wel terug, alleen duurd het wat langer maar op de lange termijn is het zeer rendabel.

En inderdaad zonder duidelijke reden voor SolarEdge moet je daar ook niet veel geld aan besteden. Dat budget is echt veel beter besteed aan meer panelen want dat leverd wel meer opbrengst op. Een string omvormer kan ook wel de harde schaduw aan van de buren en een buis. Hoewel die rookgasafvoerkanaal buis tegenwoordig ook verbouwd kan worden naar een vlak model waarschijnlijk.
Goed punt. Iedereen verkoopt dusver de SE ivm de schaduwen. Zou je verwachten dat als iedereen het zegt er wel een kern van waarheid in zit?
Een eigen groep is wel aan te raden voor de PV, en als dat niet via een bestaande buis kan door het huis dan is via de gevel geen verkeerde optie hoor. Ik heb hier ook de kabels lopen door een buitenbuis direct naast (achter) de regenwaterafvoer buis dus die zit ook praktisch uit het zicht eigenlijk. Grijs en grijs.
Er is helaas geen vrije loze leiding naar boven, maar het hergebruiken van de huidige wasmachine aansluiting (en deze samenvoegen op de droger groep) lijkt me dan de beste optie. Ik weet niet hoe mooi een buis langs de gevel gaat zijn. Die zal sowieso langs de voorkant moeten lopen omdat er achter een uitbouw is en die buis niet zonder m'n borders te moeten verbouwen niet de grond in kan.

• Ronald
Sypher schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:52:
Hoe reeël is de kans dat de boel van het dak af waait? Of er een dakpan breekt doordat er 18kg aan hangt?
Ik ken alleen plat dak systemen die dat doen (Die liggen vaak los) met onvoldoende ballast.
Daar gaat het uiteindelijk wel om natuurlijk. Partij D beweert dat het niet zoveel uitmaakt, dat je 100% opwek aan 1 kant hebt in de ochtend ipv 50% en later weer 50%. Lijkt me juist wel handiger om dat wel te spreiden.
Het is beperkt, afhankelijk van verbruiksprofiel, systeemopbrengst etc, maar kan 200kWh per jaar zijn, ofwel 30 euro aan energiebelasting. Op 2 zijden leggen verdient zich dus terug.
Goed punt. Iedereen verkoopt dusver de SE ivm de schaduwen. Zou je verwachten dat als iedereen het zegt er wel een kern van waarheid in zit?
SE is erg goed voor de installateur. Meestal alleen duur voor de klant.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Sypher schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:52:
Zolang je nog 100% kan salderen is het het beste om de kant te kiezen die de meeste kWh per dag oplevert (zuid).
Maar als salderen gaat afnemen (en dat was wel het plan) dan is spreiden over de dag veel beter.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

String omvormers kunnen ook best goed met schaduw omgaan, zeker als je een ruim aantal panelen per kant hebt zodat als een paneel of meer via de bypass diodes gaat draaien vanwege schaduw de omvormer nog steeds voldoende spanning heeft om efficient te werken.
SolarEdge is misschien iets beter met schaduw, maar dat verschil is minimaal en zeker het geld niet waard voor harde schaduw zoals jij die hebt. Als je genoeg dak plek hebt is dat geld echt beter besteed aan extra panelen. SolarEdge maakt van schaduw geen zon, panelen maken van zon wel stroom ;)

Ja bij dat aantal is 3 fase zeker wel aan te raden, anders kom je niet aan een hoger vermogen.
En ja als daarvoor een extra kabel nodig is, dan is dat niet anders toch? Ik zou niet je complete PV planning afhankelijk maken van wat er nu aan kabel ligt. Die kabel achter de regenbuis zie je 3 dagen, en daarna ben je die vergeten en doet die gewoon zijn ding voor de komende 20 jaar toch.

Ja het is bekend dat praktisch alle PV verkopers SE aanraden. Het is een heel mooi systeem, het werkt goed voor de klant, ze kunnen er een goed praatje bij houden om het te verkopen "oh maar schaduw is ECHT een groot probleem maar SE lost dat helemaal voor u op" en het belangrijkste zij hebben er een leuke marge op. Oh ja, wat heb je daar als klant aan? Nou niet veel want een stringomvormer is bijna net zo goed en kost een vermogen minder.

Ja spreiding van de stroom opbrengst is wel fijn ja, maar dat ligt ook aan je gebruikspatroon natuurlijk. Of je thuis werkt is nogal een verschil met of dat er overdag niemand thuis is.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Sypher
Met thuiswerken (wat ik voorlopig nog wel verwacht te doen) zou het inderdaad handiger zijn om spreiding over de dag te verbeteren en inderdaad 2 zijdes te voorzien van panelen.

Een 5e partij heeft nu ook z'n offerte uitgebracht op basis van 14 Trina Solar panelen icm Enphase IQ7+ micro-omvormers. 8 voor, 6 achter. Qua EU/wp komt het dan op 1,03 waarmee het de een na duurste is (excl btw prijs komt neer op 6858). Niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste.

Heb alleen nog niet echt kunnen ontdekken hoe het zit qua micro-omvormers vs gewone omvormer (al dan niet icm optimizers).

Het "dak volgooien" klinkt interessant maar dan moet de aansluiting verzwaard worden naar 3x25A. Valt opzich nog mee wat dat kost (~300 euro). Ik had ook verwacht dat het vastrecht/capaciteitstarief ook zou verhogen maar dat lijkt niet het geval. Dat is pas als je naar 3x35A gaat (en dat is "best aan de prijs").

• Ronald
@Sypher op 2 dakzijden kun je heel lang toe met een 5kW omvormer; Je hebt redelijk stijl dak, dus sterke opbrengstscheiding tussen de dakdelen. 5kW mag binnen de richtlijnen op een 1x35A aansluiting. Wel opletten wat je nu qua spanning ziet op zonnige dagen. Dergelijke vermogens stuwen de spanning vrij pittig op (op 1 fase)

Je kunt naar 4200-4500 Wp per dak zonder noemenswaardig opbrengstverlies op een 5kW omvormer:

https://www.thomasberger....w2=4200&temp_coeff2=-0.48

Maar als om andere redenen een overstap naar 3x25 al in het verschiet ligt, dan is nu het moment. Kosten mag je meenemen in de btw teruggave.

String omvormer: behoorlijk goede resultaten bij harde schaduw met mate (ventilatie pijpjes, dakkapellen, schoorstenen).
(SolarEdge) Optimizers: fractie betere resultaten bij harde schaduw... Wat duidelijker bij zachte schaduw (bomen) (Mits ontworpen naar letter en spirit van de ontwerpeisen).
Micro-omvormers: Nog een fractie beter.

SolarEdge en Micro omvormers presteren dus vaak beter, maar er zit meestal een zodanig prijskaartje aan dat meer panelen op een goedkope omvormer de voordeligere keuze met meer opbrengst is.

• Sypher
Ik heb 1 van de leveranciers de vraag gesteld wat er mogelijk is zonder SolarEdge/optimizers.

In de zomer zou de schaduw van de nok van de buren (en het pijpje van de CV) geen probleem zijn, maar in de winter levert dat toch wel veel schaduw op wat waarschijnlijk wel een probleem gaat opleveren.
Pagina: 1