Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op zonnepanelen. Momenteel loop ik alleen even een beetje vast in wat de juiste oplossingsrichting is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UgpVp7h1eBQSoqSGFKlLU3XQ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ib7nEtijm89AHiQ5FweW3hRI.png?f=user_large)
Dakhelling 38,2 achter / 38,3 voor
* (obv google maps) achter: 5,1m x 4m (1 klein dakraampje)
* (obv google maps) voor: 5,1m x 4m (afvoer cv)
Volgens berekeningen kan ik 15 panelen kwijt aan de achterkant, vermoedelijk hetzelfde aantal aan de voorzijde.
Dit is obv 1 persoon met koken op inductie.
Zal naar verwachting binnen < 1 á 1,5 jaar hier gaan samenwonen en split-units laten installeren.
Een elektrische auto / warmtepomp ligt voorlopig niet in de lijn der verwachtingen. Al zal er "ooit" vast wel iets van een CV vervanger moeten komen als de gemeente van het gas af gaat.
Wil het uiteindelijk gaan uitlezen met HomeAssistant.
Overeenkomsten / verschillen:
Ik weet niet zo goed wat de juiste oplossingsrichting is hier.
Schroeven of kliksysteem? PV-verdeler of toch via de bestaande bedrading wat nu door de wasmachine in gebruik is? Of toch lekker buitenlangs? Alle panelen aan 1 kant? Of toch niet..
Foto's
1 van de geplande zonnepanelen::fill(white):strip_exif()/f/image/UgpVp7h1eBQSoqSGFKlLU3XQ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ib7nEtijm89AHiQ5FweW3hRI.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Oost (achter) - west (voor)Dakhelling 38,2 achter / 38,3 voor
* (obv google maps) achter: 5,1m x 4m (1 klein dakraampje)
* (obv google maps) voor: 5,1m x 4m (afvoer cv)
Volgens berekeningen kan ik 15 panelen kwijt aan de achterkant, vermoedelijk hetzelfde aantal aan de voorzijde.
Schaduw
Iets van het rookgaskanaal tbv de CV en van de topgevel van de buren (voorzijde)Jaarverbruik
Geschat jaarverbruik tussen 2660 en 3114 kWh aldus mijn energieleverancier op basis van hun maandelijkse mailtjes. Heb voor de offertes 3000kWh aangehouden.Dit is obv 1 persoon met koken op inductie.
Zal naar verwachting binnen < 1 á 1,5 jaar hier gaan samenwonen en split-units laten installeren.
Een elektrische auto / warmtepomp ligt voorlopig niet in de lijn der verwachtingen. Al zal er "ooit" vast wel iets van een CV vervanger moeten komen als de gemeente van het gas af gaat.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35ABudget en doel
Besparen op stroom / ecologische footprint beperken / investering.Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het volledig laten uitbesteden aan de leverancier.Bijhouden van data
Bij voorkeur zonder cloud (lokaal uit te lezen) ivm afhankelijkheid.Wil het uiteindelijk gaan uitlezen met HomeAssistant.
Reeds verkregen offertes
Ik heb 4 partijen aangeschreven. Na zelf wat wegstrepen (onbekende omvormer/geen (open) API etc) kom ik op:| Leverancier | Voorkant | Achterkant | Panelen | Omvormer | Optimizer | Montage | WP | Prijs (ex BTW) | €/Wp |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| A | 6 | 8 | DMEGC DM375M6-60HBB | SE4000 | SE P401 | Klik - Solar Construct | 5180 | € 6.569,00 | € 1,03 |
| B | 6 | 7 | DMEGC DM370M6-60HBB | SE4000 | SE P401 | Klik - VD Valk | 4810 | € 6.039,23 | € 1,01 |
| B | 6 | 7 | AEG AS-M1202B-H-370 | SE4000 | SE P401 | Klik - VD Valk | 4810 | € 6.443,27 | € 1,08 |
| B | 6 | 11 | AEG AS-M1202B-H-330 | SE5000 | SE P401 | Klik - VD Valk | 5610 | € 6.090,06 | € 0,88 |
| C | 6 | 6 | SolarWatt Eco 120M | SE3680 | SE P401 | Klik - ClickFit Evo | 4320 | € 4.969,50 | € 0,93 |
| C | 9 | 6 | SolarWatt Eco 120M | SE3680 | SE P401 | Klik - ClickFit Evo | 5400 | € 5.881,50 | € 0,88 |
| D | 0 | 14 | Qcell G9 340WP | SE3680 | SE P401 | Schroef (ValkPro+) | 4760 | € 4.848,00 | € 0,83 |
Overeenkomsten / verschillen:
- Alle partijen werken met SolarEdge optimizers (P401) en ergens tussen SE3680 en SE5000 qua omvormer.
- Partij A en B hebben hetzelfde merk paneel, alleen een ander type
- Partij D raadt als enige aan om alle panelen op 1 dakvlak (achter) te leggen. Navraag bij andere partijen "of alles niet beter aan 1 kant kan" is tot nu toe elke keer beantwoord met iets in de trant van "nee, dan heb je alleen opwek in de ochtend / middag." Partij D zegt dat het niet uitmaakt, omdat je dan "al je opwek in 1x hebt ipv verspreid over de dag". Voelt een beetje.. raar.
- Partij D is de enige partij die (bij voorkeur) werkt met een schroef-constructie. Dit zou degelijker zijn / stormvast / minder kans op gebroken dakpannen hebben. Maar ik weet niet hoe dat werkt icm de garantie die ik nog op mijn dak heb (nog ~4 jaar).
- Alle partijen werken in principe op basis van een PV-Verdeler op zolder. Een van die partijen gaf ook aan om de kabels buitenlangs de gevel te kunnen doen en via de kruipruimte naar de meterkast te kunnen gaan, maar uit esthetisch (en veiligheids-)oogpunt lijkt me dit niet zo'n goed idee.
- Partij D gaf aan ook het stopcontact van de wasmachine te kunnen kannibaliseren voor de omvormer (ipv PV Verdeler) en de droger van een dubbele WCD te kunnen voorzien. Beide apparaten kunnen qua piek-capaciteit op 1 groep samengevoegd worden. Volgens hen is dit de beste optie want met PV-verdeler heb je maar een beperkt vermogen wat je over de groep kan sturen. Klinkt logisch.
- De SE5000 van partij B lijkt me zwaar overkill en zal ik met een PV-Verdeler nooit volledig kunnen benutten (lijkt me)?
- Partij B heeft een "10 jaar service plan" inbegrepen, dat is ook terug te zien in de prijs.
Regio
Midden NederlandIk weet niet zo goed wat de juiste oplossingsrichting is hier.
Schroeven of kliksysteem? PV-verdeler of toch via de bestaande bedrading wat nu door de wasmachine in gebruik is? Of toch lekker buitenlangs? Alle panelen aan 1 kant? Of toch niet..