Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torwar
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01:32
Onlangs de Lenovo Ideapad 5 aangeschaft. Tijdens de configuratie aangesloten op netstroom, zoals in de handleiding werd geadviseerd. Tot op heden gebruikte ik een desktop, vandaar de vraag over het accu gebruik. Via de zoekfunctie vond ik geen relevante of recente resultaten.

Wat is het advies voor de accu, is het nodig en/of verstandig om de laptop tijdens gebruik aan te sluiten op netstroom? Is het volledig opladen en ontladen bij een moderne laptop met een dergelijke accu nog nodig?
Wel volledig opladen of juist rond de 90% ontkoppelen?

In de winkel liepen de adviezen over het gebruik van de accu en de adapter zeer uiteen.

Ik gebruik de laptop vooral voor mail, browsen en muziek. Soms voor Office of een lichte game.

[ Voor 12% gewijzigd door Torwar op 06-07-2021 20:27 ]

Beste antwoord (via Torwar op 19-07-2021 23:00)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 20:20
Toch maar eens wat zoeken op het internet. Het is namelijk een interessante materie. Je komt vele sites en verhalen tegen. Ook bijvoorbeeld bij een aantal fabrikanten. Het interessante vanuit het zoekwerk is dat Levono zelf aanwijzingen geeft op hun webzijde: Hoe kan ik de levensduur van de batterij verlengen? - ThinkPad en Lenovo V, B, K, E-serie notebooks
Een ThinkPad batterij kan worden ingesteld op maximale looptijd (uren) of op maximale levensduur (jaren) voordat de batterij moet worden vervangen. Zie onderstaande citaat, deze geldt ook voor de Ideapad:

Optimaliseren voor runtime (uren)
De normale standaardinstelling voor batterijonderhoud van Lenovo Power Manager houdt de batterij volledig opgeladen. De instelling begint met opladen wanneer de batterij onder 96% zakt en stopt bij 100%. De batterijduur is afhankelijk van de instellingen van het energiebeheerschema.
Er zijn verschillende vooraf gedefinieerde energieplannen die kunnen worden ingesteld, of u kunt uw eigen energieplannen maken. Voor de beste looptijden begint u met het energieplan voor maximale batterijduur.

Optimaliseren voor levensduur (jaren)
De levensduur van de batterij wordt beïnvloed door de leeftijd, het aantal oplaadcycli, de volledige oplaadtijd en de hoge temperatuur.Voor een maximale levensduur wanneer u de batterij zelden gebruikt, stelt u aangepaste oplaaddrempels in om te beginnen met opladen bij 40% capaciteit en te stoppen bij 50%, en de ThinkPad koel te houden. De drempels kunnen worden aangepast in de instellingen voor batterijonderhoud van Lenovo Power Manager .
Als de batterij wat vaak wordt gebruikt, stelt u de startdrempel in op ongeveer 85% en stopt u op 90%. Dit geeft nog steeds een goed voordeel ten opzichte van de levensduur van de batterij tot 100%.De eenvoudigste manier om de levensduur van de batterij te optimaliseren, is door Automatisch te selecteren in de instellingen voor batterijonderhoud van Power Manager en de Power Manager de drempels voor batterijlading te laten beheren.
Ook even gekeken naar HP (mijn eigen merk laptop) die hebben ook een webzijde met tips en truukjes (HP notebook-pc's - De accu testen en kalibreren (Windows) om maar zo te zeggen. Blijkbaar hebben de nieuwere zakelijke HP laptops hebben een bios instelling die gebruikt kan worden om de levensduur van de accu te optimaliseren.

Ook Asus heeft op meerdere plaatsen een hele pagina [Notebook] ASUS Batterij Informatiecentrum en ASUS Accu Informatiecentrum met dezelfde informatie.

Dan nog even eentje van Apple: Over batterijconditiebeheer in Mac-notebooks. en Optimaliseer de gebruiks‑ en levensduur van de batterij

Eigenlijk geven ze allemaal dezelfde informatie over het opladen en de percentages e.d. Het is een combinatie van factoren die niet je niet altijd in de hand hebt. Bijvoorbeeld warmte dagen.

[ Voor 35% gewijzigd door RonnieKo op 08-07-2021 08:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:44
Asus laptop hebben een optie om het laden van de accu te beperken tot 80%.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nattebaksteen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-06 12:09
Lenovo heeft deze optie ook in de Vantage software. Mijn Legion had die software al er op staan, misschien kun je die gewoon downloaden van de website of in de Microsoft store.

Als je die optie aan zet blijft het percentage tussen de 50- en 60%. Als je hem ooit een keer langer zonder netstroom nodig hebt zet je die optie gewoon uit en laad je de accu volledig vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Goed,

Ik gebruik al jaren diverse laptops. Ik heb ze vaak aan de lader liggen en laat ze gewoon op naar 100%. Van mijn HP Envy 17 van nu 2 - 3 jaar oud is de capaciteit nog steeds goed te noemen. Hij geeft na het afkoppelen van de netstroom nog steeds zo'n 6 uur werktijd aan. Dat getal klopt meestal wel. Voordat ik deze had werkte ik op een 11 jaar oude HP Compaq 6820s. Deze kon op het laatst maar 10-15 minuten zonder prik. Daar merkte je behoorlijke sprongen in achteruitgang. Bij mijn werk PC Lenovo Ideapad merk je nu na een paar jaar gebruik dat de accu iets minder wordt. Of dat door het gebruik komt van aan de lader liggen of iets anders weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:38
Sowieso slijt de accu door het laden en ontladen.
Laadcircuits in laptop stoppen gewoon met laden als de accu vol is.

Er is dus geen goede reden om pas naar een adapter te grijpen als de accu leeg is.

Echter, het op peil houden van een accu op hoge capaciteit geeft echter wel snellere veroudering dan een wat lager percentage. Vandaar dat je bij veel laptopleveranciers tools hebt (zoals al aangegegev) om te zorgen dat de accu niet helemaal wordt opgeladen, maar bv max tot 80%.
Heb je dan de laptop echt nodig met maximale capaciteit, dan kun je dat instellen in de software.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Toch maar eens wat zoeken op het internet. Het is namelijk een interessante materie. Je komt vele sites en verhalen tegen. Ook bijvoorbeeld bij een aantal fabrikanten. Het interessante vanuit het zoekwerk is dat Levono zelf aanwijzingen geeft op hun webzijde: Hoe kan ik de levensduur van de batterij verlengen? - ThinkPad en Lenovo V, B, K, E-serie notebooks
Een ThinkPad batterij kan worden ingesteld op maximale looptijd (uren) of op maximale levensduur (jaren) voordat de batterij moet worden vervangen. Zie onderstaande citaat, deze geldt ook voor de Ideapad:

Optimaliseren voor runtime (uren)
De normale standaardinstelling voor batterijonderhoud van Lenovo Power Manager houdt de batterij volledig opgeladen. De instelling begint met opladen wanneer de batterij onder 96% zakt en stopt bij 100%. De batterijduur is afhankelijk van de instellingen van het energiebeheerschema.
Er zijn verschillende vooraf gedefinieerde energieplannen die kunnen worden ingesteld, of u kunt uw eigen energieplannen maken. Voor de beste looptijden begint u met het energieplan voor maximale batterijduur.

Optimaliseren voor levensduur (jaren)
De levensduur van de batterij wordt beïnvloed door de leeftijd, het aantal oplaadcycli, de volledige oplaadtijd en de hoge temperatuur.Voor een maximale levensduur wanneer u de batterij zelden gebruikt, stelt u aangepaste oplaaddrempels in om te beginnen met opladen bij 40% capaciteit en te stoppen bij 50%, en de ThinkPad koel te houden. De drempels kunnen worden aangepast in de instellingen voor batterijonderhoud van Lenovo Power Manager .
Als de batterij wat vaak wordt gebruikt, stelt u de startdrempel in op ongeveer 85% en stopt u op 90%. Dit geeft nog steeds een goed voordeel ten opzichte van de levensduur van de batterij tot 100%.De eenvoudigste manier om de levensduur van de batterij te optimaliseren, is door Automatisch te selecteren in de instellingen voor batterijonderhoud van Power Manager en de Power Manager de drempels voor batterijlading te laten beheren.
Ook even gekeken naar HP (mijn eigen merk laptop) die hebben ook een webzijde met tips en truukjes (HP notebook-pc's - De accu testen en kalibreren (Windows) om maar zo te zeggen. Blijkbaar hebben de nieuwere zakelijke HP laptops hebben een bios instelling die gebruikt kan worden om de levensduur van de accu te optimaliseren.

Ook Asus heeft op meerdere plaatsen een hele pagina [Notebook] ASUS Batterij Informatiecentrum en ASUS Accu Informatiecentrum met dezelfde informatie.

Dan nog even eentje van Apple: Over batterijconditiebeheer in Mac-notebooks. en Optimaliseer de gebruiks‑ en levensduur van de batterij

Eigenlijk geven ze allemaal dezelfde informatie over het opladen en de percentages e.d. Het is een combinatie van factoren die niet je niet altijd in de hand hebt. Bijvoorbeeld warmte dagen.

[ Voor 35% gewijzigd door RonnieKo op 08-07-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torwar
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01:32
Excuses voor de late reactie. Bedankt voor de tips en adviezen.
RonnieKo schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:48:
Exact, ik kwam ook geen eenduidig antwoord tegen. Bedankt voor de link!
nattebaksteen schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 05:49:
Lenovo heeft deze optie ook in de Vantage software. Mijn Legion had die software al er op staan, misschien kun je die gewoon downloaden van de website of in de Microsoft store.
Vantage staat er op. Ik heb die applicatie gestart en daar kun je inderdaad onder andere het batterij verbruik nagaan en instellen.
Pagina: 1