Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorenleferink
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-03 14:06
Hoi allen,

Ik ben een pc aan het samenstellen en heb een vraag over het geheugen.

In het verleden is me namelijk wel eens geadviseerd dat ik het geheugen het beste in één kit kan kopen, omdat het dan (volgens mij) gelijktijdig is gemaakt en identiek is aan elkaar. Ook te zien aan de seriecode die op de modules staan.

Maar nu ik 128gb in de nieuwe pc wil plaatsen, vraag ik me prijstechnisch toch af, of het niet slimmer is om twee keer een kit van 64 gb te kopen.

Deze twee opties zie ik:
Twee keer deze kit bestellen: pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW64GX4M2D3600C18
Of een duurdere/minder goed te verkrijgen kit van deze: https://tweakers.net/gehe...R_Yuq1-SUFbzaRhrd_Yov5Zw_

Mijn vraag: werken twee verschillende bestellingen van 64 gb (2x32gb) Corsair Vengeance geheugen stabiel samen? In totaal dus 128 gb (4x32gb).

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarschijnlijk wel, maar als je een AMD systeem gaat samenstellen zorg dan wel dat je specifieke kit op de QVL van je moederbord staat i.c.m. de beoogde CPU generatie die je zoekt. Vooral LPX is drama met Ryzen en wil vrijwel nooit op het XMP profiel draaien, zeker niet met 4 DIMM’s.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:20
Deze vraag kan alleen beantwoord als men de gewenste processor en moederbord weet.Kijk ook eens op de QVL van dat desbetreffende moederbord.

Bedenk dat een 32GB altijd dual ranks is. 4 van zulke dimms ziet de memorycontroller in feite als quad rank en de support wordt dan al snel matig. De snelheid trouwens ook. Voor games gaan de prestaties achteruit, maar ik vermoed dat het niet de usecase wordt voor zoveel RAM :p

Daarnaast heeft Corsair verschillende versie nummers voor hetzelfde type nummer. Dat is niet ideaal. Mix & match dus.

Edit:
Voor Ryzen is pricewatch: HyperX Fury black HX432C16FB3K4/128 een goede set. Daar zitten Micron RevE IC’s in en gaat bijna zeker werken.
Voor Intel is er veel meer keus.

[ Voor 20% gewijzigd door Djarune op 06-07-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorenleferink
Dank voor jullie reacties! Ik ga ze wat dieper nalezen, maar voor nu vlug een reactie:
Het wordt gebruikt i.c.m. een Ryzen 5800X op een Gigabyte B550 Vision D.
Pc wordt voornamelijk voor Adobe After Effects gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorenleferink
@nelizmastr Als ik het goed begrijp zijn xmp profielen relevant als je de settings van je geheugen wil veranderen? Dat hoeft van mij niet, dus is het lijkt me niet relevant voor mij? Ik neem hoe dan ook geen Corsair LPX.

@Djarune Gezocht op QVL en zie op de Gigabyte site geen lijst.
Kom deze lijst tegen: https://pcpartpicker.com/...e_with=gN7p99#Z=131072004
Maar daar staat bijvoorbeeld dat Corsair LPX geheugen ook bij, dus lijkt me niet goed?

Deze lijst zie ik ook: https://pangoly.com/en/re...ision-d/compatibility/ram
Is die betrouwbaar?

Daar staan bijvoorbeeld deze twee bij: https://pangoly.com/en/re...-4x32gb-3200mhz-ddr4-cl16 en https://pangoly.com/en/re...gb-128gb-4x32gb-ddr4-3200

Op zich wil ik wel gewoon voor de door jou aangeraden HyperX Fury gaan, maar die is net niet op voorraad bij de twee webshops waar ik de rest koop, vandaar.

Tot slot begrijp ik je dual ranks verhaal nog niet volledig, ik weet ongeveer wel wat het is, maar heb ik een alternatief als ik 128gb op het moederbord wil plaatsen?

Nogmaals; mijn usecase is dus After Effects en wil vooral een stabiele pc, ga niets overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Sites als Pangoly zijn niet te vertrouwen.

Als je bij pricewatch: Gigabyte B550 VISION D onderaan klikt op productinformatie. Daarna op het tabblad "support" op de Gigabyte productpagina. Vervolgens op "support list" en dan op de download knop van AMD Vermeer. Dan kom je op de QVL uit.

Ik weet niet welke webshop je alles wil bestellen, maar vermoedelijk is dat Azerty / Megekko. Pak dan pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16Q-128GVK voor een prima prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorenleferink
Ah kijk, die support list zag ik over het hoofd.
En idd Azerty en Megekko.

Bedankt voor je snelle reactie en meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorenleferink
Nog één vraag:
Vorige week heb ik een andere pc gebouwd, ook met dit moederbord:
pricewatch: Gigabyte B550 VISION D

En uitgerust met 64gb geheugen: pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW64GX4M4D3600C18

Dit staat dus niet op de QVL van Gigabyte.

Levert dit bijna gegarandeerd problemen op, of zal dit in de praktijk wel meevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09

nelizmastr

Goed wies kapot

jorenleferink schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:56:

Levert dit bijna gegarandeerd problemen op, of zal dit in de praktijk wel meevallen?
Als je je geheugen niet voorziet van het bedoelde XMP profiel zal deze ook niet op 3600MT/s draaien met de juiste timings, dan ga je niet echt problemen merken omdat het geheugen op lagere snelheid en losse timings meestal niet instabiel is. Daarmee verlaag je effectief echter ook de prestaties van de processor enigszins.

Niet op de QVL staan is niet per definitie een probleem, maar het is wel een mogelijke verklaring wanneer het geheugen niet stabiel wil werken conform specificatie van de fabrikant.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
jorenleferink schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:56:
Nog één vraag:
Vorige week heb ik een andere pc gebouwd, ook met dit moederbord:
pricewatch: Gigabyte B550 VISION D

En uitgerust met 64gb geheugen: pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW64GX4M4D3600C18

Ligt eraan welk versienummer op de dimm staat.

De volgende versies werken wel stabiel met Ryzen
V3.34 (Micron E)
V4.31 (Samsung B-Die)
V5.32 (SK Hynix CJR)
V5.39 (SK Hynix MFR)

De volgende werken vrijwel nooit stabiel met Ryzen:
V4.32 (Samsung C-die’s)
V5.30 (SK Hynix AFR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorenleferink
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ko821x3iDB_6jtGgzt8i1oLPP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gi8qYLIQUVVQy7AX8bZmgpjD.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkt versie 4.41 te zijn.
Vind hem niet op google. Weet jij toevallig of die versie stabiel werkt met Ryzen/B550 VisionD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
jorenleferink schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:40:
[Afbeelding]

Blijkt versie 4.41 te zijn.
Vind hem niet op google. Weet jij toevallig of die versie stabiel werkt met Ryzen/B550 VisionD
De eerste 4 betekent Samsung, de tweede 4 betekent een kit van 64GB en de laatste 1 betekent waarschijnlijk B-Die. Dat draait goed stabiel op Ryzen. Mocht je toch problemen ervaren is er nader onderzoek nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:54

Rannasha

Does not compute.

jorenleferink schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:54:
@nelizmastr Als ik het goed begrijp zijn xmp profielen relevant als je de settings van je geheugen wil veranderen? Dat hoeft van mij niet, dus is het lijkt me niet relevant voor mij? Ik neem hoe dan ook geen Corsair LPX.
XMP slaat op het snelheids en timings profiel dat bij die geheugenmodule past. Standaard loopt het geheugen enkel op een snelheid die in de JEDEC standaard staat, maar vrijwel al het geheugen tegenwoordig heeft een hogere snelheid. Een setje 3200 MT/s modules zal uit zichzelf in eerste instantie wellicht op 2666 MT/s draaien. Je moet dan het XMP profiel activeren om het geheugen op de geadverteerde snelheid te laten lopen. Je bent hier niet aan het overklokken, enkel het geheugen op de juiste snelheid aan het instellen.

Bij sommige combinaties van CPU, moederbord en geheugen haal je de geadverteerde snelheden niet. Dat kan bijvoorbeeld komen omdat de BIOS nog niet optimaal is (veel Ryzen 5000 CPUs haalden met de eerste BIOS versies nog niet de XMP snelheden).

De QVL bevat alle combinaties van CPU en geheugenmodules die de moederbordfabrikant succesvol heeft getest. Staat de combi op de QVL, dan hoort het goed te gaan (wel nog zelf even XMP inschakelen). Maar de QVL is niet heilig. Combinaties die simpelweg niet getest zijn, staan er niet op. Bij producten die niet net uit zijn, kun je daarom naast de QVL ook op zoek gaan naar gebruikerservaringen om te zien of de door jou gekozen combi gaat werken. Tegenwoordig is het antwoord vrijwel altijd "ja". Ryzen CPUs zijn lang niet zo kieskeurig meer als ze in het verleden waren.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorenleferink
Dank allen voor jullie heldere antwoorden, nuttige info om te weten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:17
Djarune schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:52:
[...]

De eerste 4 betekent Samsung, de tweede 4 betekent een kit van 64GB en de laatste 1 betekent waarschijnlijk B-Die. Dat draait goed stabiel op Ryzen. Mocht je toch problemen ervaren is er nader onderzoek nodig.
Let op want dat klopt niet helemaal wat je daar zegt. 4.41 betekent Samsung 16Gbit B rev. Dat is dus een ander B-die dan de algemeen bekende 8Gbit B-die en dus geen garantie dat deze probleemloos "out of the box" werkt met een AMD systeem. Die 2 (8Gbit en 16Gbit) mixen is vragen om problemen

[ Voor 8% gewijzigd door Blastpe op 07-07-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:16
Naast de qvl van het moederbord kun je ook op de site van de geheugen fabrikant kijken. Die hebben vaak een lijst waar je het moederbord in kunt vullen en zien of het geheugen werkt.
Heb je twee plekken met informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Blastpe schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:51:
[...]

Let op want dat klopt niet helemaal wat je daar zegt. 4.41 betekent Samsung 16Gbit B rev. Dat is dus een ander B-die dan de algemeen bekende 8Gbit B-die en dus geen garantie dat deze probleemloos "out of the box" werkt met een AMD systeem. Die 2 (8Gbit en 16Gbit) mixen is vragen om problemen
5.49 en 3.40 ook 😉

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Blastpe schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:51:
[...]
Goed dat je het zegt. Ik ben er inmiddels achter dat het 2e cijfer de capaciteit IC per rank aangeeft en niet de kit zelf. Verkeerde aanname van mijn kant.

Nu nog de twijfel of het laatste cijfer een revB 16Gbit IC betekent wetende dat deze zelden of niet worden ingezet. Het kan ook de populairdere revA zijn of revM. RevA werkt in ieder geval met Ryzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 07-07-2021 20:18 ]

Pagina: 1