Verstopping afvoer douche voorkomen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Mijn vraag
Eens per 4 a 5 jaar is mijn afvoer van de douche verstopt.
Recent was dat weer het geval, waardoor ik accuut een loodgieter nodig had. Erg zonde van het geld.
Ik vraag mij af wat ik zelf had kunnen doen om dit te voorkomen zonder zelf voor loodgieter te gaan spelen..

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De afvoer spoelde ik maandelijks al door mijn azijn en soda. Ook gebruikte ik weleens een rubberen ontstopper. Ik had echter de indruk dat het niet echt werkte; de afvoer bleef ook na het doorspoelen 'borrelen'.

De loodgieter adviseerde mij om in het vervolg de afvoer door te spoelen door de doucheslang rechtstreeks in de afvoer te hangen.

De loodgieter adviseerde om NIET een handmatige rioolveer te gebruiken, aangezien die vast kan komen te zitten.

Zelf wil ik ook niet voor loodgieter gaan spelen door een electrische rioolveer te huren. Gootsteenontstopper ben ik geen fan van, want dat vernielt de leidingen. Ook heb ik geen invloed op de leidingen, mijn leidingen zijn vernieuwd door de VvE, maar de onderburen, een sportschool, wil niet meewerken.

Kortom mijn vraag is eigenlijk:
- wie weet er nog meer handige trucjes die ik als 'amateur' zonder risico kan toepassen om de verstoppng zo lang mogelijk buiten de deur te houden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:51
Denk dat de vraag vooral is waarom hij verstopt raakt. Als het haar + zeepresten is, dan kan je het mogelijk deels voorkomen door een roostertje op de afvoer te plaatsen of zo'n emmertje er in waar het vuil in naar de bodem zakt? Beetje de 'voorkomen is beter dan genezen' aanpak :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 12:58
Ook gehad in verleden bij een afvoer in een ouder appartement. Ik gebruikte altijd een tuinslang die ik zo ver mogelijk in de leiding stak en uiteraard liet lopen. De slang kan je ook gebruiken om het vuil mee weg te stoten/schrapen als je er tegenaan komt. Het spoelt dan dus ook meteen weg. Flink heen en weer bewegen en spoelen tot het verholpen is. Een tuinslang is flexibel en blijft niet vast zitten.

Kies een beetje stevige slang, niet de allerslapste soort.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 06-07-2021 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik heb voor een paar tientjes een ontstopper gekocht die je op een hogedrukspuit kan aansluiten. De kop daarop spuit 'naar achteren', en trekt zichzelf en de slang dus als het ware door een buis heen, en spuit ondertussen van alles los. In combinatie met de hogedrukspuit aansluiten op heet water, werkte dat hier erg goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hint: als je regelmatig doucht met veel sop / douche-gel / conditioner; zet niet direct de douche uit als je de laatste druppel van die verzorginsprodukten nog langs je enkel voelt lopen. Laat de douche nog even doorlopen en/of op hogere temperatuur. Ook scheerschuim helpt niet altijd mee om de afvoer schoon & glad te houden; ook hier is soms een goede plens heet water nodig om het niet alleen los te krijgen maar ook weg te spoelen.

Andere mogelijkheid, zoals @The_Admin aangeeft; als het een eenvoudige afvoer is; waarom niet een zeefje / rooster plaatsen idd. Volgens mij zou je in veel douches zelf een beetje simpel een theezeefje kunnen vormen. Dan zie je zelf na 2 dagen al of & hoeveel "zooi" er van jezelf blijft hangen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 05-05 12:58
eamelink schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:32:
Ik heb voor een paar tientjes een ontstopper gekocht die je op een hogedrukspuit kan aansluiten. De kop daarop spuit 'naar achteren', en trekt zichzelf en de slang dus als het ware door een buis heen, en spuit ondertussen van alles los. In combinatie met de hogedrukspuit aansluiten op heet water, werkte dat hier erg goed :)
Die is nog mooier. Zo doet de loodgieter het ook. Voor de prijs van 1 loodgieter beurt koop je een kleine Kärcher met dit .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:22
jeroeningen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:21:
De afvoer spoelde ik maandelijks al door mijn azijn en soda
Ik weet niet hoe je dit exact bedoelt, maar azijn is om tegels enzo schoon te ontkalken.
Soda is om zeepresten te verwijderen.
Soda en azijn reageren met elkaar, je moet ze niet gelijktijdig gebruiken.

Puur voor het doorspoelen van de afvoer moet je alleen soda gebruiken. Evt 2x per maand en dan even laten inweken, en daarna weer met heet water doorspoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 11:43

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

canonball schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:39:
[...]

Ik weet niet hoe je dit exact bedoelt, maar azijn is om tegels enzo schoon te ontkalken.
Soda is om zeepresten te verwijderen.
Soda en azijn reageren met elkaar, je moet ze niet gelijktijdig gebruiken.

Puur voor het doorspoelen van de afvoer moet je alleen soda gebruiken. Evt 2x per maand en dan even laten inweken, en daarna weer met heet water doorspoelen.
Soda en Azijn maakt CO2 en dat bruist lekker de boel los. Het zure lost ook zeepresten op. Dus prima combi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

superduper schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:56:
[...]

Soda en Azijn maakt CO2 en dat bruist lekker de boel los. Het zure lost ook zeepresten op. Dus prima combi
Nogal afhankelijk van de verhouding waarin je het toevoegt.
Het is gewoon een zuur base reactie die resulteert in... Water! En dat maakt het nutteloos natuurlijk.
dat bruisen klinkt leuk en ziet er heftig uit, maar dat is ook misleidend.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 23:57
Ik gooi hier 1-2x per jaar wat van die HG ontstopper erdoor. Werkt fantastisch!

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-05 07:17
Ik snap nooit hoe soda enzo preventief kan helpen.
Dat valt tocg gewoon naar beneden en bindt met niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Lensent schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:42:
Ik snap nooit hoe soda enzo preventief kan helpen.
Dat valt tocg gewoon naar beneden en bindt met niets?
Het lost vetresten op. Dus áls vetresten de oorzaak van je verstopping zijn (is blijkbaar vaak het geval) dan zal het helpen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42

-tom-562

Oliesjeik

pennywiser schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:36:
[...]

Die is nog mooier. Zo doet de loodgieter het ook. Voor de prijs van 1 loodgieter beurt koop je een kleine Kärcher met dit .
Alleen het apparaat wat de loodgieter gebruikt (tenminste, de rioolontstoppingsdienst hier) is een factor 10x sterker dan wat wij met je huis-tuin-en-keuken hogedrukspuit halen :P Als de boel echt dicht zit met vet (misschien dat het bij een douche afvoer wat minder ernstig is dan een afvoer in een keuken), dan kom je daar ook niet doorheen met dat setje (kan ik uit ervaring vertellen).

Ik zou eerst eens uitzoeken waarom de boel precies verstopt. Wij hebben een vergelijkbaar probleem. De afvoer van onze keuken loopt niet onder afschot maar 1 of 2 graden omhoog (naar de hoofdleiding van de waterafvoer onder de kruipruimte). Hierdoor blijft er altijd een klein laagje water (en vet) in staan. Langzaam hoopt dit zich op en 1x in de 2 jaar verstopt de boel, de afvoer zit dan gewoon helemaal dicht met vet.
Ik ontstop nu de boel preventief 1x in het jaar met zo'n ontstoppingssetje van de hogedrukspuit. De leiding onder afschot plaatsen is eigenlijk niet te doen bij ons (leiding loopt door de fundering van het huis).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

pennywiser schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:36:
[...]

Doe jezelf dan een lol en koop geen Karcher maar een Nilfisk waar zo'n rioolding bij zit. Die blijft het namelijk gewoon doen ;) Achteraf zul je me dankbaar zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04

timovd

Voorsprong door techniek

Hier eens in de zoveel tijd een ontstoppingsveer met borstel er doorheen. We hebben een (verticale) douche-WTW en daar blijven haren (vooral die lange van min vrouw) veel achter steken met zeep e.d.
Er zit wel een roostertje op die we wekelijks schoonmaken. Geen chemicalien voor mij. Op het begin ook met een (Nilfisk) HD-spuit gewerkt, maar dat is steeds een gedoe met aansluiten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1