Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aulus96
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 20-04 16:18
Hey allemaal,

Ik heb gesoliciteerd deze vakantie voor een baan van 16 tot 20 uur in de week. Nu sta ik aankomende weken ingeroosterd voor 29 tot 35 uur in de week. Tijdens mijn solicitatie is mij dit niet verteld dat ik dit aantal uren zou moeten werken, al helemaal aangezien dit mijn eerste week is. Ik ben niet in staat meer dan 20 uur in de week te werken.

Ik heb ook bij de solicitatie aangegeven enkele dagen niet beschikbaar te zijn ivm een vakantie, dit is genegeerd en ik ben gewoon ingeroosterd. Is dit normaal voor uitzendwerk? En zo ja, hoe zouden jullie de werkgever/manager aanspreken om de 16 tot 20 uur aan te houden? Als mijn werk zo begint ben ik bang geen vertrouwen te hebben in mijn werkgever wanneer de studie weer hervat, en ik echt minder uren moet draaien.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bellen met je uitzend-intermediair; laat ze het maar oplossen met de opdrachtgever. Je hebt immers een contract bij uitzendbedrijf X en niet bij opdrachtgever Y waar je geplaatst wordt. Neem aan dat je ergens wel zwart op wit hebt staan dat je maar X uur kon komen werken?

Overigens, en dat is soms (nadruk) wel lastig: een al ingeplande vakantie valt bij sommige uitzendbedrijven niet te onderhandelen omdat je daar (nog) niet voldoende vakantiedagen voor hebt opgebouwd. Het zou erg fijn zijn als dat wel kan en doorgaat maar allicht is hier over gesproken / gemaild met je hoe dat wel kan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aulus96
MAX3400 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:39:
Bellen met je uitzend-intermediair; laat ze het maar oplossen met de opdrachtgever. Je hebt immers een contract bij uitzendbedrijf X en niet bij opdrachtgever Y waar je geplaatst wordt. Neem aan dat je ergens wel zwart op wit hebt staan dat je maar X uur kon komen werken?

Overigens, en dat is soms (nadruk) wel lastig: een al ingeplande vakantie valt bij sommige uitzendbedrijven niet te onderhandelen omdat je daar (nog) niet voldoende vakantiedagen voor hebt opgebouwd. Het zou erg fijn zijn als dat wel kan en doorgaat maar allicht is hier over gesproken / gemaild met je hoe dat wel kan?
Ik heb tijdens het solicitatie en intakegesprek aangegeven 16 tot 20 uur te kunnen werken, ook online hier op gesoliciteerd. Ik heb op dit moment geen contactpersoon bij mijn uitzendbureau omdat er een ''grootschalige verplaatsing'' is. Afgelopen twee dagen niets van mijn contactpersoon vernomen.

De ingeplande vakantie is bij het solicitatiegesprek besproken en het zou geen probleem zijn dat ik op dat moment niet kon werken. Echter ben ik gewoon ingepland. Ik zou dit beklag bij mijn contactpersoon moeten doen ipv manager voor bedrijf waar ik werk?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 12:56
Ik zou geen beklag doen, maar gewoon het gesprek aangaan. Aan beide kanten. Dus tegen de opdrachtgever zeggen dat er een misverstand is tussen hem en het uitzendbureau en aangeven wat voor jou wel mogelijk is. Daarna het uitzendbureau de 'fout' laten herstellen, zodat je tot max 20 uur gepland wordt. Als er al iemand zou moeten klagen dat is dat de opdrachtgever bij het uitzendbureau.

[ Voor 5% gewijzigd door goldcard op 06-07-2021 14:48 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 11:37

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Ik zou eerst de manager bij het bedrijf aanspreken met het verhaal dat je in je openingspost hebt gezet: je hebt gesolliciteerd voor 16-20 uur, kan ook niet meer dan dat aantal uren werken werken, en aangegeven wanneer je niet beschikbaar bent.

Mogelijk heeft het uitzendbureau dat niet doorgegeven of zijn ze anderszins slordig geweest. Zij hadden dit moeten doorgeven. Vraag ook aan je manager of dit ook in overleg op te lossen is: je komt er snel genoeg achter hoe zij hier mee omgaan. Als het niet bespreekbaar is om conform de door jou vooraf gestelde voorwaarden aan de slag te gaan, dan zou ik niet eens aan de slag gaan maar wat anders zoeken. Maar gewoon neutraal het gesprek aangaan, je ziet vanzelf wat eruit komt.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Bespreek het met je werkgever/manager. Wees duidelijk over het je meer uren werkt dan verwacht. Let goed op diens reactie, dat zegt een hoop. Als dit niets oplevert, ga je in gesprek met het uitzendbureau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Als uitzendkracht (zeker met een fase A-contract) heb je weinig rechten. Als ik als opdrachtgever kan kiezen uit een uitzendkracht die wel het gevraagde aantal uren kan werken vs. iemand die hooguit 20 uur kan werken en nu al vrije dagen vraagt, dan neem ik contact op met de uitlener (het uitzendbureau). Dan is het vertrouwen waar jij het in de beginpost over hebt aan beide kanten snel verdwenen. Ik zou daarom ook eerst contact opnemen met je intercedent of het uitzendbureau. Een telefoontje is zo gepleegd (gaat sneller dan lezen en reageren op GoT).

Waarom sta je de eerstkomende weken zoveel uren ingepland? Is het misschien een inwerkperiode?

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aulus96
Tsjipmanz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:48:
Ik zou eerst de manager bij het bedrijf aanspreken met het verhaal dat je in je openingspost hebt gezet: je hebt gesolliciteerd voor 16-20 uur, kan ook niet meer dan dat aantal uren werken werken, en aangegeven wanneer je niet beschikbaar bent.

Mogelijk heeft het uitzendbureau dat niet doorgegeven of zijn ze anderszins slordig geweest. Zij hadden dit moeten doorgeven. Vraag ook aan je manager of dit ook in overleg op te lossen is: je komt er snel genoeg achter hoe zij hier mee omgaan. Als het niet bespreekbaar is om conform de door jou vooraf gestelde voorwaarden aan de slag te gaan, dan zou ik niet eens aan de slag gaan maar wat anders zoeken. Maar gewoon neutraal het gesprek aangaan, je ziet vanzelf wat eruit komt.
Ik heb dit aangegeven in een solicitatiegesprek met de manager zelf. De manager had op de hoogte moeten zijn van deze feiten, aangezien ik dit aan de manager zelf persoonlijk verteld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aulus96
Rizzi schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:50:
Als uitzendkracht (zeker met een fase A-contract) heb je weinig rechten. Als ik als opdrachtgever kan kiezen uit een uitzendkracht die wel het gevraagde aantal uren kan werken vs. iemand die hooguit 20 uur kan werken en nu al vrije dagen vraagt, dan neem ik contact op met de uitlener (het uitzendbureau). Dan is het vertrouwen waar jij het in de beginpost over hebt aan beide kanten snel verdwenen. Ik zou daarom ook eerst contact opnemen met je intercedent of het uitzendbureau. Een telefoontje is zo gepleegd (gaat sneller dan lezen en reageren op GoT).

Waarom sta je de eerstkomende weken zoveel uren ingepland? Is het misschien een inwerkperiode?
De inwerkperiode waren de eerste twee werkdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Aulus96 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:52:
[...]

De inwerkperiode waren de eerste twee werkdagen.
Ik weet niet om wat voor soort werk het gaat, maar is er een personeelsplanner? Wellicht dat je het daar ook nog even na kunt vragen?

What's a cube to you?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aulus96
Rizzi schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:57:
[...]

Ik weet niet om wat voor soort werk het gaat, maar is er een personeelsplanner? Wellicht dat je het daar ook nog even na kunt vragen?
Het is winkelwerk, de personeelsplanner is de manager zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aulus96
Het is mij duidelijk - contact opnemen met het uitzendbureau en met de manager. Bedankt iedereen!

[ Voor 5% gewijzigd door Aulus96 op 06-07-2021 15:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 23:37

Orac

Ik mis je papa.

*knip*
Maak dan een topic report en ga niet zelf lomp reageren aub.

[ Voor 72% gewijzigd door tweakduke op 14-07-2021 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aulus96
Omdat ik liever van anderen, die wellicht in dezelfde situatie hebben gezeten, te horen krijg wat handig is. Daar is een forum voor he.

[ Voor 25% gewijzigd door tweakduke op 14-07-2021 10:58 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aulus96 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:51:
[...]

Ik heb dit aangegeven in een solicitatiegesprek met de manager zelf. De manager had op de hoogte moeten zijn van deze feiten, aangezien ik dit aan de manager zelf persoonlijk verteld heb.
Je legt het probleem nu buiten jezelf ipv bij jezelf.
Zoals je zelf ook al in de gaten had: gesprek aan gaan met de insteek "joh, volgens mij is er een misverstandje, ik sta voor x uur ingeroosterd maar ik kan maar y, had ik in het begin ook aangegeven. Is er misschien tussendoorgeslipt, geen idee, maar hoe kunnen we dat oplossen?"
Dan zit je beiden in meewerkmodus (ipv verwijtmodus), moet je eens zien hoe snel het opgelost is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:08
Aulus96 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:58:
Het is mij duidelijk - contact opnemen met het uitzendbureau en met de manager. Bedankt reaguurders!
Ik zie allemaal reacties van mensen die je welwillend en constructief van advies dienen, dus de term reaguurders lijkt me hier absoluut niet op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-05 09:20
Kan jij niet vanwege gezondsheidsredenen of iets dergelijks, of wil je gewoon niet meer? Als je het kan, zou je wellicht nu wel die extra uren kunnen draaien om, zoals @The Eagle aangeeft, wel contact op te nemen. Kweek je goodwill mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 11:37

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Aulus96 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:58:
Het is mij duidelijk - contact opnemen met het uitzendbureau en met de manager. Bedankt iedereen!
Succes, laat ook zeker even weten hoe het afgelopen is!

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aulus96
Tsjipmanz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:30:
[...]

Succes, laat ook zeker even weten hoe het afgelopen is!
Ik heb contact opgenomen met het uitzendbureau die zegt ''hier niet over te gaan''. Mijn manager zou mij morgen uitleggen hoe het urensysteem werkt (mag de manager zeker doen, ik vind het een rare berichtgeving). Er is namelijk niks daarover tijdens het solicitatieproces over gezegd.
Pizza_Boom schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:07:
Kan jij niet vanwege gezondsheidsredenen of iets dergelijks, of wil je gewoon niet meer? Als je het kan, zou je wellicht nu wel die extra uren kunnen draaien om, zoals @The Eagle aangeeft, wel contact op te nemen. Kweek je goodwill mee.
Aparte beredenering om meer uren te draaien om zo goodwill te kweken. Ik snap je beredenering, maar als ik een contract onderteken voor 16 tot 20 uur zou ik niet meer uren hoeven te werken. Ik heb, zoals @The Eagle heeft geadviseerd, gezegd of er wellicht een fout oid is gemaakt. Maar daar lijkt geen sprake van.

[ Voor 49% gewijzigd door Aulus96 op 06-07-2021 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Aulus96 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:46:
[...]

Ik heb contact opgenomen met het uitzendbureau die zegt ''hier niet over te gaan''.
Allicht ken ik de regels niet maar onzin. Jij hebt een contract bij uitzendbureau. Zij bemiddelen tussen jou en opdrachtgever. Zij betalen jou. Zij dragen premies af.

Of, en dat kan ook; jij hebt een andere vorm contract maar dan graag even toelichten of overtypen hoe dat eruit ziet; volgens mij ben jij niet in dienst / betaald / getekend door de winkel, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aulus96
MAX3400 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:47:
[...]

Allicht ken ik de regels niet maar onzin. Jij hebt een contract bij uitzendbureau. Zij bemiddelen tussen jou en opdrachtgever. Zij betalen jou. Zij dragen premies af.

Of, en dat kan ook; jij hebt een andere vorm contract maar dan graag even toelichten of overtypen hoe dat eruit ziet; volgens mij ben jij niet in dienst / betaald / getekend door de winkel, toch?
Nee, klopt zeker. Ik heb geen ander soort contract ondertekend. Het klinkt voor mij ook als onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:19
Wellicht compenseren ze het door je de volgende week minder te laten werken bijvoorbeeld.

Mijn vrouw heeft een contract in de thuiszorg van 18 uur, maar soms werkt ze de ene week 24 uur en de volgende week dan 12 uur.

Maar als jij een maximaal aantal uren dat je wil werken hebt aangegeven zouden ze daar imo wel rekening mee dienen te houden.

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Mogelijk morgen toch even met de manager in het urensysteem kijken. Puur omdat je er misschien over 2 of 4 weken zelf ook iets mee moet doen. En daarna terugscrollen naar je eerste week en aangeven dat je niet begrijpt dat er 29u op je naam staat deze week; de vacature / sollicitatie is voor 20u besproken en daarom heb je ook een (hernieuwd) contract met uitzendbureau getekend.

Zal je zien dat hij / zij dan het uitzendbureau gaat bellen en wel antwoord krijgt; hopelijk waar je bij staat :)
Spasm schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:00:
Wellicht compenseren ze het door je de volgende week minder te laten werken bijvoorbeeld.
Hoe helpt dit als iemand echt niet meer kan werken in een week. Wie weet is het al het derde baantje van iemand. Of is er 2 dagen ouderschapsverlof. Of gewoon geen zin om meer te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aulus96
Spasm schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:00:

Mijn vrouw heeft een contract in de thuiszorg van 18 uur, maar soms werkt ze de ene week 24 uur en de volgende week dan 12 uur.

Maar als jij een maximaal aantal uren dat je wil werken hebt aangegeven zouden ze daar imo wel rekening mee dienen te houden.
Alle weken voor deze maand werk ik voor 28 tot 35 uur per week. En zoals eerder gezegd kan ik niet meer dan 20 uur per week werken. Gemiddelde is leuk - maar dan zit ik alsnog ruim boven de 20 uur. Ik wacht het tot morgen af met de uitleg.
[b]MAX3400 in "Meer uren dan waar ik voor gesoliciteerd heb"MAX3400 schreef op dinsdag 6 juli 2021
Zal je zien dat hij / zij dan het uitzendbureau gaat bellen en wel antwoord krijgt; hopelijk waar je bij staat :)
Ik hoop het, maar lijkt me sterk! De manager had zelf genoteerd dat het om 16 tot 20 uur per week gaat, en de manager maakt zelf de roosters. Maar ik zal het zien!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-05 08:29

Agent47

I always close my contracts.

Ik blijf me er over verbazen dat er hier op Tweakers zoveel vragen worden gesteld zonder dat er eerst zelf contact gezocht is. Die accounts blijven zo oplopen joh.

Gewoon bellen en aangeven dat je niet meer uren kan maken en dat je dit op papier hebt staan.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:19
MAX3400 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:01:

Hoe helpt dit als iemand echt niet meer kan werken in een week. Wie weet is het al het derde baantje van iemand. Of is er 2 dagen ouderschapsverlof. Of gewoon geen zin om meer te werken.
Niet. Ik geef alleen aan wat de achterliggende gedachte ervan kan zijn.

Ook geef ik aan dat ik het inderdaad niet vind kloppen.

Random WTF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Manarinth
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:07:
Ik blijf me er over verbazen dat er hier op Tweakers zoveel vragen worden gesteld zonder dat er eerst zelf contact gezocht is. Die accounts blijven zo oplopen joh.

Gewoon bellen en aangeven dat je niet meer uren kan maken en dat je dit op papier hebt staan.
Maar dat is ook leuk leesvoer. :9

En alle mogelijkheden al uitdenken, jezelf in theorie gelijk geven, zonder ook maar een woord te hebben gesproken met de andere partij. Ook bij conflicten met je buren, je keukenleverancier of een webshop. Je gelijk halen is veelal niet nodig. Veel wordt al opgelost met een open gesprek. Toen ik een stukje jonger was heb ik dat wel moeten leren: gewoon een keer over je ongemak heen stappen en gewoon zeggen wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 12:56
En, hoe is het afgelopen? Heb je al contact met de supermarktmanager gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021

Waarschijnlijk omdat de "standaard tweaker" niet de meest assertieve persoon is, ik ook niet, en dus liever eerst bevestiging zoekt?

Nu lijkt me dit een redelijkn simpel iets hoor.

-Uitzendbureauwerk,
-In een winkel,
-Vaak nu niet echt superbelangrijk,

Toch "moeilijk" voor TS om een reden de ik niet weet.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Rizzi schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:50:
Als uitzendkracht (zeker met een fase A-contract) heb je weinig minder rechten dan iemand in vaste dienst.
fixed it
Ik snap dat het vanuit onze ivoren toren hier in Nederland lastig is voor te stellen maar iedereen werkzaam in Nederland heeft een shitload aan rechten ook uitzendkrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Het gebeurt bij uitzendbanen regelmatig dat gemaakte afspraken niet tot uiting komen in het rooster. Zeker de eerste paar weken is de kans op een discrepantie zeer groot. Daarnaast moet de werknemer flexibel zijn, maar wordt de planning laat doorgegeven en denk maar niet dat je op korte termijn zelf vrij kan vragen zonder gedoe.

Maar goed. Je hebt afspraken gemaakt met een reden een daar moet men zich dan aan houden. Je kunt aangeven wat wel mogelijk is en dat je graag de uren werkt zoals afgesproken. Is dat niet mogelijk? Doei!

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met gemiddelde uren per week kan het zelfs zo zijn:

2 weken 40 uur (80 uur gewerkt)
2 weken geen uur (0 uur gewerkt)
80/4=20

Gemiddeld 20 uur per week per maand.

Dan komt beschikbaarheid om de hoek kijken, min-uren en plus-uren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:49

Nou, ik ben eerder blij dat de vraag hier gesteld wordt. Ik merk in de praktijk dat het netjes, constructief en respectvol overleggen over zaken die je op een werkvloer tegen komt niet meer standaard aan iedereen wordt meegegeven. En een nieuwe medewerker die meteen met eisenlijstjes aan komt, maakt zich nu eenmaal niet populair.

Juist daarom kan de TS beter eerst hier advies vragen, om straks met de juiste toon te proberen een constructief gesprek met zijn manager aan te gaan. Wetend dat de manager vermoedelijk een planningsprobleem heeft op te lossen en een medewerker die niet in staat is die wens uren te maken...en dan een uitzendbureau die gewoon niets heeft doorgegeven of alleen al niet wil bemiddelen. Hebben wij alles bij onze geboorte al geleerd? Ik niet.

Een medewerker die bij een eerste vraag tot overleg met een wetboek in de hand aan mijn bureau had staan heb ik dit ook moeten bijbrengen. Zij weet nu dat ik echt wel mee wil denken, ook al is iets niet direct mijn belang, het blijft geven en nemen. Dat geeft over en weer vertrouwen en als over en weer helder is dat je daar eigenlijk geen wetboek of bemiddeling van een uitzendbureau voor nodig zouden moeten hebben, dan zou ons werkende leven veel beter zijn.

Mijn advies tenslotte: probeer met de manager van het bedrijf constructief te kijken wat kan en wat jou lukt. Vraag ook eens waar hij klem zit. Misschien kan je in overleg wel wat schuiven met je uren en dagen, zdat het beiden pas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-04 11:11
goldcard schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:22:
En, hoe is het afgelopen? Heb je al contact met de supermarktmanager gehad?
Gezien zijn nickname en datum van registratie en wijziging dan hebben we het hier over een aloud "hit&run" accountje.
Denk niet dat hier ooit nog antwoord op komt :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:01
MartijnAbel schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:37:
[...]

Gezien zijn nickname en datum van registratie en wijziging dan hebben we het hier over een aloud "hit&run" accountje.
Denk niet dat hier ooit nog antwoord op komt :p
Idd, ik reageer sowieso niet meer op dat soort accounts. Laat ze eerst maar tijdje verplicht readonly, daarna posten in andere topics misschien. Voordat ze zelf iets mogen openen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

eL_Jay schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:41:
[...]
fixed it
Ik snap dat het vanuit onze ivoren toren hier in Nederland lastig is voor te stellen maar iedereen werkzaam in Nederland heeft een shitload aan rechten ook uitzendkrachten.
Terechte nuancering. Vanuit mijn ivoren toren met een vast dienstverband met bovengemiddeld goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden is mijn blik biased. Zeker als je bedenkt dat ik ook ooit als uitzendkracht ben begonnen en later vooral uitzendkrachten inzette om pieken op te vangen. Als hiring manager waren uitzendkrachten makkelijk in te zetten omdat je niet hoefde te betalen voor niet ingezette uren (fase A-contracten). Wel de lusten, niet de lasten.

Maar als je het in de context plaats van werkend Nederland, zou ik niet durven stellen dat je "een shitload aan rechten" hebt. Je hebt veelal als uitzendkracht vooral de rechten die de wetgever en de CAO na (vaak moeizame onderhandelingen) minimaal stelt.

Dit lezende moet ik mezelf eigenlijk corrigeren. Het gaat niet zozeer erom dat je meer of minder rechten hebt, maar veelal zijn je arbeidsvoorwaarden en zekerheden als uitzendkracht minder/slechter in vergelijk met iemand in vaste dienst.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
@Rizzi
Goed dat je zelf de nuance aanbrengt. Want met uitgebreide wetgeving zoals o.a. Arbo, WML, ATW en de laagste grenswaarden voor gevaarlijke stoffen ter wereld heb je als werknemer in Nederland veel meer rechten dan in bananenrepublieken zoals Zuid-Afrika, Bangladesh, China en US maar ook in vergelijking met ontwikkelde landen scoren wij hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bdejonge
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-04 07:35
Gewoon vasthouden aan je oorspronkelijke contract uren. De manager weet of wilt niet weten van deze afspraak en probeert de situatie naar zijn hand te zijn. Rustig en duidelijk aangeven dat de afspraken anders liggen en vriendelijk vragen om de planning aan te passen. Als dat niet kan kun je aangeven dat je dan even verder gaat kijken. Soms moet je even voor jezelf opkomen! Uiteindelijk bepaal jij waar je je uren besteed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rerebobo
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
bdejonge schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:10:
Gewoon vasthouden aan je oorspronkelijke contract uren. De manager weet of wilt niet weten van deze afspraak en probeert de situatie naar zijn hand te zijn. Rustig en duidelijk aangeven dat de afspraken anders liggen en vriendelijk vragen om de planning aan te passen. Als dat niet kan kun je aangeven dat je dan even verder gaat kijken. Soms moet je even voor jezelf opkomen! Uiteindelijk bepaal jij waar je je uren besteed.
Helemaal eens.
Het is ook maar een vakantiebaantje dus who cares je hoeft niets toe te geven. Afspraken zijn gemaakt die moeten nagekomen worden. Laat jezelf niet uitbuiten en dingen opdringen die uitzendbureaus proberen maar dat zijn nu eenmaal uitbuiters van nature die alleen naar eigenbelang kijken jij bent slechts iemand die zij tijdelijk kunnen gebruiken (en misbruiken vaak)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-04 20:08

Freakie1NL

Grote Baas

Pizza_Boom schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:07:
Goodwill kweek je op gelijkwaardige basis. Niet door je als werknemer onder druk te laten zetten door een werkgever of een uitzendbureau.

Want wat maakt het uit waarom TS niet kan/wil, dat is totaal irrelevant. Is omgekeerde wereld om dan maar in te leveren voor de werkgever. Die tijd is allang voorbij.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-05 09:20
Freakie1NL schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 07:36:
[...]

Goodwill kweek je op gelijkwaardige basis. Niet door je als werknemer onder druk te laten zetten door een werkgever of een uitzendbureau.

Want wat maakt het uit waarom TS niet kan/wil, dat is totaal irrelevant. Is omgekeerde wereld om dan maar in te leveren voor de werkgever. Die tijd is allang voorbij.
Helaas niet bij uitzendkrachten. Als je er een haartje op je linker grote teen verkeerd staat, kunnen ze je naar huis sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rerebobo
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:02:
[...]
Helaas niet bij uitzendkrachten. Als je er een haartje op je linker grote teen verkeerd staat, kunnen ze je naar huis sturen.
Waar. Alleen het verschil in de meeste gevallen is dat hun jouw harder nodig hebben dan jij hun. Het aanbod van uitzendbureaus is enorm groot. En het loon is overal hetzelfde minimumloon vaak. Circa 10 euro terwijl hun een euro of 25 per uur voor je ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:49
Rerebobo schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:12:
[...]

Waar. Alleen het verschil in de meeste gevallen is dat hun jouw harder nodig hebben dan jij hun. Het aanbod van uitzendbureaus is enorm groot. En het loon is overal hetzelfde minimumloon vaak. Circa 10 euro terwijl hun een euro of 25 per uur voor je ontvangen.
Dat klopt. Daar zit een behoorlijk verschil tussen. Maar heb je je al eens afgevraagd, waarom een bedrijf je voor een zoveel hoger bedrag inhuurt, terwijl ze met jou in loondienst een veel lager bedrag op jouw rekening zouden bijboeken?

Vergeet bij dat verschil in bedragen niet dat er ook premies afgedragen worden en kosten worden afgeboekt. Het hangt van je sector af waarin je gaat werken, maar je draagt sowieso de sociale premies af en meestal een flink bedrag aan pensioen premie. ( + werkgeversbijdrage). Het kan zijn dat er ook vakantiegeld wordt ingehouden, maar ook kan dit onderdeel zijn van je loon. Afhankelijk van je contract bouw je ook vakantiedagen op. En daarbij dan een marge voor het uitzend bureau.

Je moet als werkgever aan zoveel dingen voldoen, dat er onder de streep niet direct heel veel duurder uit bent met uitzendkrachten. Meestal moet je je uurloon vergelijken met iemand die zonder ervaring ergens begint, min de premies en kosten..

Je kan best meer geld binnen harken door jezelf “uit te zenden” als ZZP-er, maar dan moet je verzekeringen etc. zelf regelen en premies afdragen etc. Zeker als je jezelf dan voor werkeloosheid, pensioen en arbeidsongeschiktheid wilt verzekeren, zal je vaak niet heel veel meer of zelfs minder overhouden onder de streep dan in loon dienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rerebobo
  • Niet online
ucsdcom schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:24:
[...]

Dat klopt. Daar zit een behoorlijk verschil tussen. Maar heb je je al eens afgevraagd, waarom een bedrijf je voor een zoveel hoger bedrag inhuurt, terwijl ze met jou in loondienst een veel lager bedrag op jouw rekening zouden bijboeken?

Vergeet bij dat verschil in bedragen niet dat er ook premies afgedragen worden en kosten worden afgeboekt. Het hangt van je sector af waarin je gaat werken, maar je draagt sowieso de sociale premies af en meestal een flink bedrag aan pensioen premie. ( + werkgeversbijdrage). Het kan zijn dat er ook vakantiegeld wordt ingehouden, maar ook kan dit onderdeel zijn van je loon. Afhankelijk van je contract bouw je ook vakantiedagen op. En daarbij dan een marge voor het uitzend bureau.

Je moet als werkgever aan zoveel dingen voldoen, dat er onder de streep niet direct heel veel duurder uit bent met uitzendkrachten. Meestal moet je je uurloon vergelijken met iemand die zonder ervaring ergens begint, min de premies en kosten..

Je kan best meer geld binnen harken door jezelf “uit te zenden” als ZZP-er, maar dan moet je verzekeringen etc. zelf regelen en premies afdragen etc. Zeker als je jezelf dan voor werkeloosheid, pensioen en arbeidsongeschiktheid wilt verzekeren, zal je vaak niet heel veel meer of zelfs minder overhouden onder de streep dan in loon dienst.
Ja klopt voor een werkgever is het verschil niet zo heel groot maar je hebt het grote voordeel dat als je iemand niet nodig hebt je er per direct vanaf kan zijn en weer (eventueel een ander) oproept wanneer nodig. Dat is ook de enige reden dat werkgevers gebruik maken van uitzendkrachten. Daarom noem ik uitzendkrachten ook gebruiksobjecten en de uitzendbureaus uitbuiters.
Een uitzendbureau kost de uitzendkracht (net als dat de werkgever zou kosten) een euro of 16-18 per uur.
Uitzendbureaus schoten niet voor niets als paddestoelen uit de grond het is supermakkelijk geld verdienen. En degene die de planning doen bij bijvoorbeeld Tempo Team die hebben riante salarissen en krijgen met kerst een leuke bonus terwijl de uitzendkracht een zak snoepjes krijgt of een koffiemok. Terwijl dat plannen toch ook maar een laagdrempelige baan is. Walgelijk.

Als uitzendkracht heb je geen enkel voordeel om voor een uitzendbureau te werken alleen maar nadelen. En daar ging het volgens mij om in mijn reactie.
Maar gezien het tegenwoordig zowat de norm is geworden moet je haast wel met een uitzendbureau beginnen als je een lagere opleiding hebt. Hele slechte ontwikkeling is dat geweest.

Voor ZZPers is sinds onlangs ook een nieuwe norm van toepassing, 35 euro per uur. Dat is ongeveer wat je nodig hebt om jezelf fatsoenlijk te kunnen verzekeren en een pensioen op te bouwen. Dit is ook gedaan om de onderlinge concurrentie wat eerlijker te maken. En werkgevers maakten er gretig misbruik van. Men ging elkaar kapot concurreren met absurd lage uurlonen als zelfs 15 euro per uur. Werkgevers kiezen natuurlijk de goedkoopste en zeggen waarom zou ik jou 25 betalen a,A ik een ander voor 20 kan krijgen? Dus zo bleven de tarieven zakken. Dat zijn geen realistische bedragen meer. Een Pool die hier komt en met 10 man in een huis gaat wonen en zijn auto e.d. nog lekker goedkoop in Polen geregistreerd ja die kan wel voor die bedragen werken maar dat is niet eerlijk tegenover de rest vd markt.
https://www.ad.nl/werk/zo...ef-wel-een-norm~a1bed38c/

[ Voor 6% gewijzigd door Rerebobo op 17-07-2021 18:14 ]

Pagina: 1