ucsdcom schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:24:
[...]
Dat klopt. Daar zit een behoorlijk verschil tussen. Maar heb je je al eens afgevraagd, waarom een bedrijf je voor een zoveel hoger bedrag inhuurt, terwijl ze met jou in loondienst een veel lager bedrag op jouw rekening zouden bijboeken?
Vergeet bij dat verschil in bedragen niet dat er ook premies afgedragen worden en kosten worden afgeboekt. Het hangt van je sector af waarin je gaat werken, maar je draagt sowieso de sociale premies af en meestal een flink bedrag aan pensioen premie. ( + werkgeversbijdrage). Het kan zijn dat er ook vakantiegeld wordt ingehouden, maar ook kan dit onderdeel zijn van je loon. Afhankelijk van je contract bouw je ook vakantiedagen op. En daarbij dan een marge voor het uitzend bureau.
Je moet als werkgever aan zoveel dingen voldoen, dat er onder de streep niet direct heel veel duurder uit bent met uitzendkrachten. Meestal moet je je uurloon vergelijken met iemand die zonder ervaring ergens begint, min de premies en kosten..
Je kan best meer geld binnen harken door jezelf “uit te zenden” als ZZP-er, maar dan moet je verzekeringen etc. zelf regelen en premies afdragen etc. Zeker als je jezelf dan voor werkeloosheid, pensioen en arbeidsongeschiktheid wilt verzekeren, zal je vaak niet heel veel meer of zelfs minder overhouden onder de streep dan in loon dienst.
Ja klopt voor een werkgever is het verschil niet zo heel groot maar je hebt het grote voordeel dat als je iemand niet nodig hebt je er per direct vanaf kan zijn en weer (eventueel een ander) oproept wanneer nodig. Dat is ook de enige reden dat werkgevers gebruik maken van uitzendkrachten. Daarom noem ik uitzendkrachten ook gebruiksobjecten en de uitzendbureaus uitbuiters.
Een uitzendbureau kost de uitzendkracht (net als dat de werkgever zou kosten) een euro of 16-18 per uur.
Uitzendbureaus schoten niet voor niets als paddestoelen uit de grond het is supermakkelijk geld verdienen. En degene die de planning doen bij bijvoorbeeld Tempo Team die hebben riante salarissen en krijgen met kerst een leuke bonus terwijl de uitzendkracht een zak snoepjes krijgt of een koffiemok. Terwijl dat plannen toch ook maar een laagdrempelige baan is. Walgelijk.
Als uitzendkracht heb je geen enkel voordeel om voor een uitzendbureau te werken alleen maar nadelen. En daar ging het volgens mij om in mijn reactie.
Maar gezien het tegenwoordig zowat de norm is geworden moet je haast wel met een uitzendbureau beginnen als je een lagere opleiding hebt. Hele slechte ontwikkeling is dat geweest.
Voor ZZPers is sinds onlangs ook een nieuwe norm van toepassing, 35 euro per uur. Dat is ongeveer wat je nodig hebt om jezelf fatsoenlijk te kunnen verzekeren en een pensioen op te bouwen. Dit is ook gedaan om de onderlinge concurrentie wat eerlijker te maken. En werkgevers maakten er gretig misbruik van. Men ging elkaar kapot concurreren met absurd lage uurlonen als zelfs 15 euro per uur. Werkgevers kiezen natuurlijk de goedkoopste en zeggen waarom zou ik jou 25 betalen a,A ik een ander voor 20 kan krijgen? Dus zo bleven de tarieven zakken. Dat zijn geen realistische bedragen meer. Een Pool die hier komt en met 10 man in een huis gaat wonen en zijn auto e.d. nog lekker goedkoop in Polen geregistreerd ja die kan wel voor die bedragen werken maar dat is niet eerlijk tegenover de rest vd markt.
https://www.ad.nl/werk/zo...ef-wel-een-norm~a1bed38c/
[
Voor 6% gewijzigd door
Rerebobo op 17-07-2021 18:14
]