Extra luidsprekers in een camper.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterG
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 30-01 12:51
Omdat onze kinderen tijdens het rijden graag mee luisteren moeten we de muziek (oncomfortabel) luid zetten zodat zij op de zitbank achteraan ook iets kunnen horen.
Daarom zouden we graag een extra set luidsprekers plaatsen in onze camper.

Het chassis is een Fiat ducato 2017 en er is een Pioneer AVH-X5800DAB radio geinstalleerd.
Ik dacht dat deze 4x22W continu uitgangsvermogen heeft ( 4x50W max).
Er zijn momenteel 2 Visaton PX13B speakers geinstalleerd in de deuren.

Het grootste probleem is de positie van de luidsprekers.
De makkelijkste plaats is ter hoogte van hun voeten, maar dat is waarschijnlijk niet ideaal ?
Boven de hoofden is eventueel een optie, maar dan is de bedrading zeer lastig en de afwerking moeilijk (weinig plaats).

Ik twijfel dus een beetje tussen 2x 13cm speakers aan de voeten.
Of 2x 10cm speakers boven het hoofd.
Boven het hoofd zou ik kiezen voor Crunch DSX42 speakers omwille van hun zeer kleine inbouwdiepte (34mm).
Aan de voeten is er meer ruimte dus meer keuze van speaker.

Ik weet dat ik me niet mag doodstaren op de vermogens van de speakers, en dat de begrenzende factor eerder het beperkte vermogen van de headunit zal zijn.
Maar wat kan ik verwachten van verschil tussen bijvoorbeeld de Crunch DSX42 (60w RMS) en een Audison APX4 (40w RMS).

Ik probeer zo een beetje de bomen door het bos te zien om een zo goed mogelijke keuze te maken.

Alvast bedankt voor de hulp.
Dieter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

qua vermogen gaat het allemaal weinig uit maken, maar grotere diameter speakers is meer bass (als je daar al van mag spreken bij dit formaat)

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Waar je ook nog naar kan kijken zijn compo(nenten)sets. Dan heb je een 13 cm woofer bij de vloer en de tweeter bij de hoofden. Klinkt iets beter, kost iets meer.

[ Voor 12% gewijzigd door TBTL op 06-07-2021 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 20:13

JdM

Humbled

Zo'n standaard radio levert bijna geen vermogen, die 4x50W ziet er imposant uit, maar de praktijk wijst echt uit dat een 4x50W losse versterker toch wat meer vermogen levert. Zo'n radio zit vaak ook nog met een 0,75mm2 kabeltje aangesloten op de voeding, dus dat is eerder een verwarmingsdraad dan een voedingsdraad bij langdurig leveren van vermogen.
Beter is om een signaalkabel (cinch) te leggen naar een plek achter in je camper, (als die radio een cinch uitgang heeft, anders een high-low converter ertussen) en er een versterkertje op te zetten welke een fatsoenlijke voeding krijgt. Dat is niet de makkelijkste oplossing, maar dan klinkt het wel echt een stuk beter en heb je mogelijk veel meer opties om speakers kwijt te kunnen (desnoods opbouw).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
JdM schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:22:
Zo'n standaard radio levert bijna geen vermogen, die 4x50W ziet er imposant uit, maar de praktijk wijst echt uit dat een 4x50W losse versterker toch wat meer vermogen levert. Zo'n radio zit vaak ook nog met een 0,75mm2 kabeltje aangesloten op de voeding, dus dat is eerder een verwarmingsdraad dan een voedingsdraad bij langdurig leveren van vermogen.
Beter is om een signaalkabel (cinch) te leggen naar een plek achter in je camper, (als die radio een cinch uitgang heeft, anders een high-low converter ertussen) en er een versterkertje op te zetten welke een fatsoenlijke voeding krijgt. Dat is niet de makkelijkste oplossing, maar dan klinkt het wel echt een stuk beter en heb je mogelijk veel meer opties om speakers kwijt te kunnen (desnoods opbouw).
Dat werkt alleen als de externe versterker een boost converter heeft. Goedkopere opties hebben dat niet. Dan staat er vrolijk 4*50w op, maar dan heb je in de praktijk <4 ohm speakers nodig wil je dat vermogen kunnen halen. 4* <20w is realistischer.

Maar als ik TS goed begrijp gaat het om gewoon verstaanbare muziek, geen houseparty. Dan is <10w (icm een beetje fatsoenlijke speakers) meer dan genoeg.

Zou dan niet meteen met een losse versterker gaan leuren. Je kan nu "gratis" experimenteren met een rechtstreekse aansluiting op de bestaande head-unit.
DieterG schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:35:
Ik weet dat ik me niet mag doodstaren op de vermogens van de speakers, en dat de begrenzende factor eerder het beperkte vermogen van de headunit zal zijn.
Maar wat kan ik verwachten van verschil tussen bijvoorbeeld de Crunch DSX42 (60w RMS) en een Audison APX4 (40w RMS).
Vermogen is inderdaad amper tot niet relevant hier. Efficiency kan dat eventueel wel zijn. Die Audison halen 91dB/W. Bij die Crunch speakers staat niks gespecificeerd. Dat vind ik persoonlijk vaak een slecht teken, een beetje een serieuze audio toko heeft gewoon specificaties.

Al kun je je wel afvragen hoe interessant de efficiency is in jouw geval. Je behoudt de bestaande voor speakers (toch?), dus idealiter wil je dan (imo) iets vergelijkbaars achter. Tenzij je meer specs hebt van de bestaande speakers heeft het weinig zin om daar naar te gaan kijken.

Hoe dan ook, "RMS" of welk vermogen dan ook, is amper interessant. Tenzij het super laag impedante speakers zijn (zijn het niet) zal de versterker eerder gaan clippen dan dat je de speakers dynamisch overbelast. Dat is funester voor zowel speaker als versterker.
DieterG schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:35:
De makkelijkste plaats is ter hoogte van hun voeten, maar dat is waarschijnlijk niet ideaal ?
Boven de hoofden is eventueel een optie, maar dan is de bedrading zeer lastig en de afwerking moeilijk (weinig plaats).

Ik twijfel dus een beetje tussen 2x 13cm speakers aan de voeten.
Of 2x 10cm speakers boven het hoofd.
Boven je hoofd is natuurlijk makkelijker goed (of moeilijker fout) te doen, maar je kan je afvragen hoe "hi-fi" het moet worden :9~
Een aanzienlijk deel van de auto's wordt nog steeds geleverd met speakers in de onderzijde van de deurpanelen, en daar doen we het allemaal prima mee. Dus als het echt dramatisch is om het bovenin te krijgen, dan is onderin imo geen schande.

Je zou altijd eens een setje speakers los op de grond kunnen leggen om een idee te krijgen van hoe goed het hoorbaar is.

[ Voor 15% gewijzigd door timberleek op 06-07-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-05 19:56
Ik wou een reactie schrijven, maar @timberleek heeft het hierboven eigenlijk perfect samengevat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Uit 10cm speakers kan prima genoeg "herrie" komen zodat de kids fatsoenlijk kunnen luisteren.
Je wil ze wel hoog inbouwen.

Misschien een zijweggetje: bluetooth speakertje voor de kids?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterG
Bedankt allemaal voor de feedback.
Ik ben uiteindelijk vandaag naar de winkel gereden, 4 speakers gekocht (2x17cm en 2x13cm).
Mag ze onbeschadigd terugbrengen.
Zo kon ik wat speaker posities testen.

Blijkt dat de speaker boven een pak beter is dan beneden.
Zoveel beter dat ik deze zelf achter het stuur beter hoor dan deze in de deur.
Ze hangen dan ook niet zo ver achter de voorste stoelen.
Het lijkt erop dat de lage positie in onze situatie niet alleen makkelijker is maar ook zeker niet minder slecht.

Ik merkte wel op dat de nieuwe speakers (17cm) beduidend minder bas produceren dan de standaard speakers (13cm).
Dit leek me niet logisch, daarom dus even van plaats verwisseld.
Nu lijkt het dat de achterste speakers gewoon geen bas krijgen van de headunit.
Weet er iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn?
Ondertussen de handleiding erbij genomen en alle instellingen eens overlopen, helaas zonder resultaat.

Investeren in deftige speakers die geen goed signaal aangeboden krijgen van de headunit is ook een beetje zonde...

Bedankt,
Dieter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
De bass komt waarschijnlijk van het inbouwen, chassis wordt beetje als klankkast gebruikt, als je ze met je hand omhoog houdt dan heb je inderdaad geen bass.

Als het normale speakers zijn met een draad dan gaan alle frequenties door dezelfde draad.

[ Voor 23% gewijzigd door Megamind op 07-07-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yep, dit is zeer waarschijnlijk gewoon de bas die in de deurkasten wel lekker werkt en op de nieuwe plekken, geen idee wat je hebt gedaan, maar er zitren waarschijnlijk geen stevige 'kasten' waar de speakers in zitten.

Als je het echt 100,0% zeker wilt weten, verleng je de draadjes van de voorspeakers en test je dat signaal achter.

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 07-07-2021 23:13 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-05 23:52
Het zou ook kunnen zijn dat de crossover voor de nieuwe speakers niet goed ingesteld staat. Zie 'de afsnijfrequentiewaarde aanpassen': https://catalogs.pioneer-...B_CRB4726_manual/?page=42

[ Voor 3% gewijzigd door Grote Schurk op 07-07-2021 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieterG
De achterste speakers zijn nog niet ingebouwd, ze stonden gewoon vrij op de vloer (of in de hand omhoog).
Dat zal dan de oorzaak wel zijn, ik zal er rekening mee houden dat ik eventueel een kastje rond de speaker zal moeten bouwen aan de achterkant.

De cross-over's staan uit, dat lijkt me het beste met coaxiale speakers zonder subwoofer.

Thank's !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

ah vrij wapperend in de lucht geven 13 of 16cm speakers niet echt noemenswaardig laag omdat de voorkant de achterkant uitdooft :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterG
Achteraan heb ik niet voldoende hoogte voor een ronde 16.5cm.
Zou een ovale speaker hier een voller geluid produceren ?
Of is een kwalitatieve 13cm even goed ?

Ik denk dat ik voor JBL speakers zal gaan.
De GTO629 in de deuren vooraan, en de Stage3 527 achteraan.

Tenzij ovaal achteraan beter is, 5"x7" krijg ik ook nog wel weg denk ik.
Hoewel deze precies meestal zonder grille geleverd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

voor gewoon een muziekje in een camper is 13 cm prima.
Ovaal kan, want groter oppervlak dus "meer" bas. Maar ook een groter gat zagen in je inrichting.

Kom je echt bas tekort, kan je altijd nog een losse actieve sub toevoegen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:50
Het is vooral belangrijk dat de speakers een goede (luchtdichte) klankkast krijgen. Als je ze los in een plankje oid schroeft gaat er nooit goed geluid uit komen.

Heb je misschien een foto van waar je in wil bouwen? Zit daar ruimte achter wat als klankkast kan fungeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterG
Als het gelukt is zitten er afbeeldingen bij dit bericht.

Tot nu toe getest, in de voordeur (in deze volgorde):
- Alpine SXE-1325S -> zelfde formaat als origineel -> zelfde geluid als origineel.
- Alpine SXE-1725S -> 17cm ipv 13cm -> zelfde geluid als origineel.
- JBL GTO 629 -> 17cm ipv 13cm -> een zéér duidelijk verschil. Meer bas, maar ook veel duidelijkere spraak. Een mooier en voller geluid over het volledige spectrum.
- JBL Stage3 627 -> 17cm ipv 13cm -> beter dan de Alpine maar toch een duidelijke stap terug van de GTO.

Hoewel ik er van uit ging dat het extra potentieel van een duurdere speaker er vooral zou uit komen met extra versterker moet toegeven dat dit niet zo lijkt (misschien wel op volume, maar een boomcar moet het niet worden).
Er is een duidelijk kwaliteitsverschil tussen de JBL GTO en de andere speakers die ik getest heb.
Aangezien onze camper toch wel wat rij en motor geluiden produceert lijkt het me wel belangrijk om een kwalitatief geluid af te spelen, muziek die duidelijk op de voorgrond staat en niet zo wat mompeld op de achtergrond tussen al de andere geluiden.

Mijn keuze voor vooraan is dus gemaakt, nu toch nog proberen dat ik deze ook niet achteraan geplaatst krijg.
Dat zal krap worden, maar de GTO is niet verkrijgbaar in 13cm dus toch maar proberen :-)

Links achter is een relatief kleine ruimte achter de speaker, dat zal misschien nog wel goed komen.
Rechts achter is er een grote ruimte die doorloopt tot onder de volledige vloer.
Hier houd ik er rekening mee dat ik eventueel een kleinere kast rond de speaker zal moeten bouwen.

Groetjes, Dieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterG
afbeeldingen lijken niet gelukt, iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterG
a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:56

Nutral

gamer/hardware freak

Het kan ook zijn dat je geen bas hebt omdat de versterker gewoon niet genoeg vermogen kan leveren. Vaak bij een wat zwakke versterker word het bas minder omdat het meer energie kost om een speaker bastonen te laten weergeven. Grotere speakers kunnen hierdoor minder bas leveren.

De autoradio heeft pre amp uitgangen, dus je zou er een losse versterker tussen kunnen zetten.

Ik weet niet hoe het er uit ziet in de camper, maar als je het kwijt kan kun je met simpele boekenplank speakers waarschijnlijk veel beter geluid krijgen, omdat de speaker afgesteld is op de klank kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
De JBL opties zijn overigens wel 3 ohm waar de radio eigenlijk bedoeld is voor 4-8 ohm. Daar gaat hij niet direct stuk van oid, maar dan loop je (met name op bassen) wel sneller tegen zijn limieten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterG
Achteraan is er voor 16,5cm speakers spijtig genoeg geen ruimte.
Het zullen dus 13cm modellen moeten worden.

Tussen de 16,5cm JBL GTO speaker en de 16,5cm JBL Stage3 speakers is een beduidend verschil in gewicht.
Geeft in regel een zwaardere speak een beter geluid?
Of is dit wat kort door de bocht?

Groetjes, Dieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

JTfoto

Work hard

DieterG schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:59:
Achteraan is er voor 16,5cm speakers spijtig genoeg geen ruimte.
Het zullen dus 13cm modellen moeten worden.

Tussen de 16,5cm JBL GTO speaker en de 16,5cm JBL Stage3 speakers is een beduidend verschil in gewicht.
Geeft in regel een zwaardere speak een beter geluid?
Of is dit wat kort door de bocht?

Groetjes, Dieter.
Dat is inderdaad wat kort door de bocht. Je hebt ook speakers met neodymium magneten, stukken kleiner maar heel veel sterker. Daar is hier geen sprake van, maar je kan ook niet beweren dat een zwaardere speaker direct beter geluid gaat geven.
Pagina: 1