Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor-V
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-11-2022
Hallo Allemaal,

Ik heb een tijdje geleden Oneplus Buds gepreordered bij de webshop (web)winkel voor 90 euro. Deze oortjes heb ik ongeveer 3-4 maanden gebruikt voordat het geluid aan een kant stopte met werken.

Ik heb contact opgenomen met de winkel en de oortjes teruggestuurd, die hebben ze verder doorgestuurd naar de fabrikant waar vervolgens 4 maanden niks meer van gehoord is ondanks dat ik ongeveer elke maand gebeld heb met de winkel zelf.

Ongeveer een maand geleden heb ik ze opgebeld om te vertellen dat ik de koopovereenkomst wil ontbinden en mijn geld terug wil, er is mij toen verteld dat ik een code via de e-mail zou ontvangen. Toen ik vroeg wat ik met deze code kon werd mij verteld dat dit een code is voor 90 euro tegoed op hun webshop.

Toen ik aangaf dat ik liever mijn geld terug wilde i.p.v. een tegoedbon werd mij verteld dat hun winkel "daar niet aan deed".

Ik heb al meerdere bronnen gestuurd die zeggen dat ik recht heb op een vervangend product, mijn geld terug of reparatie van mijn product, het probleem is dat de winkel aangeeft dat deze tegoedbon dus een vorm is van een vervangend product (ondanks dat ik geen van de producten op hun webshop wil hebben en het liefst ook niks meer met ze temaken wil hebben).

Ik heb dus twee vragen:

Wat valt onder een vervangend product?

Hoe kan ik het beste verder gaan?

Ik heb er al over nagedacht om gewoon iets voor 90 euro te bestellen op hun webshop en dit dan binnen 14 dagen terug te sturen aangezien ze me dan het geld terug moeten geven maar weet niet zeker of dit wel kan op die manier.

Hopelijk kan iemand me hier verder bij helpen!

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 06-07-2021 22:58 . Reden: Naam webwinkel weggehaald, gezien deze niets toevoegt aan de discussie. ]

Beste antwoord (via Victor-V op 12-07-2021 14:44)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-05 21:08
CH4OS schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:09:
[...]
Moet je hiervoor normaliter normaal gesproken niet eerst overgaan tot in gebreke stelling hiervoor?
Nee, er is in dit geval geen verzuim nodig om te kunnen ontbinden. Het is voldoende dat de verkoper niet voldoende voortvarend tot herstel is overgegaan. Zie de MvT:
In het nieuw voorgestelde artikel 21 lid 3 is voorts in de tweede zin tot uitdrukking gebracht dat bij een consumentenkoop de koper de overeenkomst geheel of gedeeltelijk kan ontbinden zonder dat de verkoper in verzuim is, indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of niet zonder ernstige overlast tot herstel of vervanging is overgegaan. Het anders wellicht toch mogelijke vereiste van een schriftelijke aanmaning zou immers voor een passende prijsvermindering via een gedeeltelijke ontbinding een vereiste opleveren dat – anders dan bij gehele ontbinding – de richtlijn niet toestaat. Dit brengt overigens mee dat de verkoper om gehele of gedeeltelijke ontbinding te voorkomen, er extra op bedacht moet zijn dat hij uit eigen beweging spoedig tot herstel of vervanging overgaat. De koper hoeft immers niet voor hij de overeenkomst kan ontbinding de verkoper nog een redelijke termijn voor nakoming te gunnen, indien de verkoper al te lang met herstel of vervanging heeft gewacht. Omdat dit overigens voor andere vormen van koop dan een consumentenkoop wellicht wat te rigoreus is, is deze regel beperkt tot de consumentenkoop.
Victor-V schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:57:
Ik heb er al over nagedacht om gewoon iets voor 90 euro te bestellen op hun webshop en dit dan binnen 14 dagen terug te sturen aangezien ze me dan het geld terug moeten geven maar weet niet zeker of dit wel kan op die manier.
Dit gaat niet werken omdat ze dan het geld terug mogen geven op dezelfde manier als je hebt betaald, namelijk met een cadeaubon.
Een cadeaubon is dat in ieder geval niet. Een vervangend product is in principe exact hetzelfde als wat je hebt besteld. Maar wat een "vervangend product" is doet er al niet meer toe. Ze zijn niet snel genoeg overgegaan tot reparatie of vervanging. 4 maanden is geen redelijke termijn voor reparatie. Je stond in je recht toen je vroeg om de overeenkomst te ontbinden (zie bovenstaande). Nu nog een vervangend product leveren (wat dat dan ook is) is een gepasseerd station, de overeenkomst is immers al ontbonden dus ze moeten je nu je geld teruggeven.
Dat ligt eraan hoeveel energie je er in wil stoppen. Je staat in je recht, dus je kan je poot stijf houden. Maar ja, als de winkel niet toegeeft is het meest pragmatisch om gewoon iets leuks voor €90 uit te zoeken. Of je moet er een hobbyproject van willen maken om hierover te gaan procederen.

[ Voor 30% gewijzigd door Tom-Z op 07-07-2021 11:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Victor-V https://www.acm.nl/nl/informatie-voor-consumenten hier is info voor consumenten te vinden, qua rechten bij consumentenkoop. Ook in deze sectie is veel info te lezen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:08
kan je voor 90 euro dezelfde oortjes kopen?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Sowieso horen audiozaken elders, maar dit is een aankooprechtzaak, dus hoort het in Shopping Forum.

Move OH -> SF

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Maak duidelijk dat je de koop ontbind op basis van non conformiteit daarop mogen ze je geen cadeaubon verplichten. (aanbieden mag dus wel maar als je weigert dienen ze het alsnog terug te storten).

Gezien 4 maanden reparatie niet als redelijk beschouwd kan worden kan je overgaan tot ontbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 217290 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:04:
Gezien 4 maanden reparatie niet als redelijk beschouwd kan worden kan je overgaan tot ontbinding.
Moet je hiervoor normaliter normaal gesproken niet eerst overgaan tot in gebreke stelling hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Driek schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:08:
kan je voor 90 euro dezelfde oortjes kopen?
Gezien de oortjes gekoppeld zijn (als product) aan het topic; momenteel kosten de oortjes minimaal 69 euro. ;) Dat is waarschijnlijk wel via een andere shop, wellicht dat @Victor-V daarom terugbetaald wilt worden ipv shoptegoed, wat zijn volste recht is. :)

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 07-07-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

An sich hoef je dit niet te doen, daar help je eigenlijk de winkel alleen maar mee. Gewoon voet-bij-stuk houden, als zij het op deze manier willen spelen, mag jij dat net zo goed doen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
CH4OS schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:14:
[...]
An sich hoef je dit niet te doen, daar help je eigenlijk de winkel alleen maar mee. Gewoon voet-bij-stuk houden, als zij het op deze manier willen spelen, mag jij dat net zo goed doen. ;)
En meestal krijg je dan de waarde weer als cadeaubon terug.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-05 21:08
CH4OS schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:09:
[...]
Nee, er is in dit geval geen verzuim nodig om te kunnen ontbinden. Het is voldoende dat de verkoper niet voldoende voortvarend tot herstel is overgegaan. Zie de MvT:
In het nieuw voorgestelde artikel 21 lid 3 is voorts in de tweede zin tot uitdrukking gebracht dat bij een consumentenkoop de koper de overeenkomst geheel of gedeeltelijk kan ontbinden zonder dat de verkoper in verzuim is, indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of niet zonder ernstige overlast tot herstel of vervanging is overgegaan. Het anders wellicht toch mogelijke vereiste van een schriftelijke aanmaning zou immers voor een passende prijsvermindering via een gedeeltelijke ontbinding een vereiste opleveren dat – anders dan bij gehele ontbinding – de richtlijn niet toestaat. Dit brengt overigens mee dat de verkoper om gehele of gedeeltelijke ontbinding te voorkomen, er extra op bedacht moet zijn dat hij uit eigen beweging spoedig tot herstel of vervanging overgaat. De koper hoeft immers niet voor hij de overeenkomst kan ontbinding de verkoper nog een redelijke termijn voor nakoming te gunnen, indien de verkoper al te lang met herstel of vervanging heeft gewacht. Omdat dit overigens voor andere vormen van koop dan een consumentenkoop wellicht wat te rigoreus is, is deze regel beperkt tot de consumentenkoop.
Dit gaat niet werken omdat ze dan het geld terug mogen geven op dezelfde manier als je hebt betaald, namelijk met een cadeaubon.
Een cadeaubon is dat in ieder geval niet. Een vervangend product is in principe exact hetzelfde als wat je hebt besteld. Maar wat een "vervangend product" is doet er al niet meer toe. Ze zijn niet snel genoeg overgegaan tot reparatie of vervanging. 4 maanden is geen redelijke termijn voor reparatie. Je stond in je recht toen je vroeg om de overeenkomst te ontbinden (zie bovenstaande). Nu nog een vervangend product leveren (wat dat dan ook is) is een gepasseerd station, de overeenkomst is immers al ontbonden dus ze moeten je nu je geld teruggeven.
Dat ligt eraan hoeveel energie je er in wil stoppen. Je staat in je recht, dus je kan je poot stijf houden. Maar ja, als de winkel niet toegeeft is het meest pragmatisch om gewoon iets leuks voor €90 uit te zoeken. Of je moet er een hobbyproject van willen maken om hierover te gaan procederen.

[ Voor 30% gewijzigd door Tom-Z op 07-07-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tom-Z schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:53:
Maar ja, als de winkel niet toegeeft is het meest pragmatisch om gewoon iets leuks voor €90 uit te zoeken.
Enige mini-factor waar je misschien aan wil denken: daarmee ga je weer een nieuwe overeenkomst aan. Als er dan iets mis is begint je "wachttijd" voor reparatie of ingebrekestelling dan weer opnieuw, en als je het product toch wil retourneren zit je met die cadeaubon - die heb je dan immers geaccepteerd, dus je geld ga je dan niet meer terugkrijgen.

Je kan eventueel ook vragen of je het product mag vervangen met de cadeaubon, zonder dat ze dat als nieuwe overeenkomst zien. Technisch waarschijnlijk het makkelijkst, en juridisch gewoon alsof ze zelf het product vervangen/repareren. Maar grote kans dat ze dit niet snappen en er dus niet aan willen. :p

[ Voor 30% gewijzigd door bwerg op 07-07-2021 15:29 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1