Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

"Streamer PC" voor beginnende gamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Een vriendin van me heeft me gevraagd een PC te bouwen voor haar jonge tienerzoon. Hij gamet graag, en het is een beetje een stereotype tiener: speelt graag Fortnite, streamen is cool, een opzichtige PC met veel ledjes is cool. Dus er mag een flashy PC komen!

Ik heb een aantal componenten uitgezocht, zie de tabel onderaan deze post. Prijs/kwaliteit is belangrijk, maar volgens mij moet wat ik voor ogen heb wel kunnen met deze apparatuur. Het idee is om de 4 fans in de kast en de fan van de Scythe CPU koeler allemaal te vervangen door de Cooler Master RGB fans. Maar is het systeem een beetje in balans qua specs? En is de videokaart wel de juiste keus als het systeem ook nog wel even mee moet kunnen?

Hieronder nog het antwoord op de standaardvragen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het meest veeleisende wat de computer moet kunnen is dus Fortnite draaien (en tegelijk OBS eventueel, als hij inderdaad gaat streamen). Het liefst goede performance op 1440p op high of zelfs max settings. Hoeveel Hz zou haalbaar zijn denken jullie?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1500 euro exclusief monitor

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen de monitor, merk/type voor nu onbekend

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Naast het onderstaande alleen nog een webcam denk ik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Prijs/kwaliteit is belangrijk, dus zijn dit de juiste componenten? Het liefst gaat de PC een tijdje mee, maar het lijkt me lastig daar iets over te zeggen zonder iets te weten over hoe 'heftig' hij gaat gamen de komende jaren. Dit wordt z'n eerste game PC.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Tray€ 183,95€ 183,95
1MoederbordenGigabyte B550 Gaming X V2€ 106,-€ 106,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 D6 6G (rev. 2.0)€ 483,89€ 483,89
1BehuizingenZalman I3€ 47,95€ 47,95
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 3€ 39,95€ 39,95
1VentilatorenCooler Master MasterFan MF120 Halo, 120mm€ 13,99€ 13,99
1ToetsenbordenSharkoon Skiller SGK5 (Qwerty US)€ 39,95€ 39,95
1MuizenSharkoon Skiller SGM1 Optical Gaming Mouse€ 36,95€ 36,95
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 102,90€ 102,90
1Gaming headsetsHyperX Cloud II Gun metal€ 83,69€ 83,69
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 75,05€ 75,05
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 188,95€ 188,95
Totaal€ 1.403,22

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:07
De Samsung 980 pro is zonde van het geld. Kun je beter de 970 pakken. Scheelt geld en gaat niet gemerkt worden.
Zelf voor mijn game bak van een SATA variant naar de 970 gegaan (weliswaar 2TB), vind de 980 te duur worden.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:24
Met een pre-built haal je bij dit budget een flink betere videokaart in huis, bv Acer Nitro N50-620 (I9413), als bonus krijg je ook nog een iets betere CPU

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 06-07-2021 14:13 ]

• TripleM
Arunia schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:46:
De Samsung 980 pro is zonde van het geld. Kun je beter de 970 pakken. Scheelt geld en gaat niet gemerkt worden.
Zelf voor mijn game bak van een SATA variant naar de 970 gegaan (weliswaar 2TB), vind de 980 te duur worden.
Dat scheelt wel iets inderdaad, thanks voor de tip!
martyw schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:06:
Met een pre-built haal je bij dit budget een flink betere videokaart in huis, bv Acer Nitro N50-620 (I9413), als bonus krijg je ook nog een iets betere CPU
Dat is inderdaad een flink betere videokaart, wat een verschil. Ik heb al jaren niet meer naar prebuilt systemen gekeken. Wat zou voor jou de overweging zijn om níet voor zelfbouw te gaan? Is dat puur bij hogere budgetten? Het uiterlijk is persoonlijk uiteraard, dingen als een voeding zal niet van het niveau van Seasonic zijn, maar de goedkoopste 3060 Ti is alleen al 849 in de Pricewatch..

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:12
Ik zou er wel rekening mee houden dat je redelijk 'bejaarde' hardware koopt voor een nieuwe game PC.
Je kiest bijv. voor een cpu uit 2019, een uitstekende cpu op dit moment maar mogelijk wel iets om rekening mee te houden, ook kijkende naar bijv support in de toekomst. Net als bijv. de videokaart, ook al bijna 2.5 jaar op de markt en naar mijn mening dat geld echt niet waard.

Verder ken ik de koeler zo niet, maar vind ik hem vrij duur voor zoals hij er op het plaatje uitziet, ook niet echt 'centre piece' waardig, wat een koeler in een RGB systeem nog wel eens moet zijn. Ik vraag me af of die niet tegen gaat vallen (qua prestaties of looks).

Verder qua muis en toestenbord, ik zou daar toch meerdere varianten met je neefje bekijken, daar zeker voor gamers dat soort randapparatuur erg persoonlijk is.

• martyw
TripleM schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:27:
Dat is inderdaad een flink betere videokaart, wat een verschil. Ik heb al jaren niet meer naar prebuilt systemen gekeken. Wat zou voor jou de overweging zijn om níet voor zelfbouw te gaan? Is dat puur bij hogere budgetten? Het uiterlijk is persoonlijk uiteraard, dingen als een voeding zal niet van het niveau van Seasonic zijn, maar de goedkoopste 3060 Ti is alleen al 849 in de Pricewatch..
Pre-builts zijn nauwelijks upgradebaar - als je van plan bent een paar updates uit te voeren komende jaren (bv. betere CPU, betere GPU, sneller geheugen) is zelf bouwen een beter idee.

Overigens is jouw built ook voor verbetering vatbaar, veel componenten teren nog op oude faam - er zijn betere alternatieven denkbaar voor CPU, voeding, kast, etc. Maar met dit budget kom je dan niet veel beter uit dan deze BBG 'Gamesysteem voor 1080p/60fps-gaming' met daarin die RTX2060

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 06-07-2021 14:37 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

TripleM schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:27:
Het uiterlijk is persoonlijk uiteraard, dingen als een voeding zal niet van het niveau van Seasonic zijn, maar de goedkoopste 3060 Ti is alleen al 849 in de Pricewatch..
Er kan een OEM Seasonic voeding gemonteerd zijn, maar net zo goed ACBel / Delta / FSP, vaak iets wat genoeg voorhanden is op moment van bouwen. Het zijn geen merken die je meteen moet afschrijven. Wel kan het zijn dat er bespaard is op uitbreiding/kabels; alleen het broodnodige voor het systeem is aanwezig.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:47
Tip voor streamer: Pak een Intel met een IGP (dus geen F model). Dan kun je OBS streamlabs instellen op QVR en wordt het afgehandeld door je IGP. Binnen de 1500 euro moet je denken aan een 10400, 10600K 11400 gezien de huidige gpu prijzen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
sdk1985 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:00:
Tip voor streamer: Pak een Intel met een IGP (dus geen F model). Dan kun je OBS streamlabs instellen op QVR en wordt het afgehandeld door je IGP. Binnen de 1500 euro moet je denken aan een 10400, 10600K 11400 gezien de huidige gpu prijzen.
Een soortgelijk iets kun je doen met Nvidia videokaarten, Nvenc heet dat.
Voor huis tuin en keuken streamers is dat meer dan goed genoeg.

• sdk1985
Danny Phantom schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 01:49:
[...]

Dat klopt maar dat heeft nog een aardige fps impact.

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
sdk1985 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:13:
[...]

Dat klopt maar dat heeft nog een aardige fps impact.
Bij mijn eigen systeem is dat minimaal. Sinds de 2000 series heeft nvenc een hele verbetering gehad

• sdk1985
Danny Phantom schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:04:
[...]

Bij mijn eigen systeem is dat minimaal. Sinds de 2000 series heeft nvenc een hele verbetering gehad
F1 2019, OBS, 3440x1440, RTX 2070, Oostenrijk, Ultra met een 8700K 6c/12t@4.8:
OBS uit: 76 fps
OBS zonder actieve stream (full deskstop capture preview): 69 fps
OBS QSV (IGP): 67 fps
OBS NVENC (rtx 2070): 64-65 fps
OBS Software (cpu): 62-64 fps

• TripleM
martyw schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:36:
Overigens is jouw built ook voor verbetering vatbaar, veel componenten teren nog op oude faam - er zijn betere alternatieven denkbaar voor CPU, voeding, kast, etc. Maar met dit budget kom je dan niet veel beter uit dan deze BBG 'Gamesysteem voor 1080p/60fps-gaming' met daarin die RTX2060
Als je alternatieven hebt hoor ik ze graag, maar teren op oude faam is volgens mij wat overdreven.

Als je naar het Best Buy systeem verwijst, dan snap ik bijvoorbeeld dat een Platinum voeding met meer vermogen misschien in theorie een betere optie is, maar hij is ook 40% duurder. Als ik recensies lees van de Seasonic is dat technisch gewoon een uitstekende voeding.

Wat de kast betreft sta ik zeker open voor andere opties, maar wat krijg ik dan voor het extra geld wat daar gegarandeerd bij moet? Ik heb gekeken naar kasten met een plexiglas of gehard glas zijkant, ruimte voor RGB fans aan de voorkant, en dus geen externe drives. Ik heb de Corsair 4000D bijvoorbeeld nog overwogen, maar verder zag ik niet echt betaalbare opties die me een upgrade leken.

En dan wat de CPU betreft: die is al wat ouder, maar daar is de prijs natuurlijk ook naar en zou ik dus ook niet teren op oude faam noemen. Zeker niet als het erop lijkt dat in deze setup de GPU en niet de CPU de bottleneck zou zijn (zie bv https://pc-builds.com/cal..._RTX_2060/0U91378A/16/100). De performance in Fortnite van deze CPU/GPU combo is prima, als ik bv. hier kijk.

Het belangrijkste punt is waarschijnlijk of het systeem upgradebaar moet zijn. Zo te zien is met deze setup de kans groot dat als de GPU geupgrade wordt, de CPU en voeding ook meteen aan de beurt zijn.

• TripleM
Dennism schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:29:
Ik zou er wel rekening mee houden dat je redelijk 'bejaarde' hardware koopt voor een nieuwe game PC.
Je kiest bijv. voor een cpu uit 2019, een uitstekende cpu op dit moment maar mogelijk wel iets om rekening mee te houden, ook kijkende naar bijv support in de toekomst. Net als bijv. de videokaart, ook al bijna 2.5 jaar op de markt en naar mijn mening dat geld echt niet waard.

Verder ken ik de koeler zo niet, maar vind ik hem vrij duur voor zoals hij er op het plaatje uitziet, ook niet echt 'centre piece' waardig, wat een koeler in een RGB systeem nog wel eens moet zijn. Ik vraag me af of die niet tegen gaat vallen (qua prestaties of looks).

Verder qua muis en toestenbord, ik zou daar toch meerdere varianten met je neefje bekijken, daar zeker voor gamers dat soort randapparatuur erg persoonlijk is.
Ja ik denk in die zin ook dat de balans wel lastig is voor dit budget. Ik heb bv goed gekeken (of geprobeerd te kijken) naar de combi van deze CPU/GPU en die zijn nu best prima gematcht. Maar dat betekent wel dat als de GPU geupgrade moet worden, de CPU eigenlijk ook meteen zou moeten.

Videokaarten is sowieso een verhaal apart, ik vind het heel lastig om te bepalen wat wijsheid is, alles is gewoon stervensduur.

Wat de koeler betreft: ik heb die vooral uitgezocht vanwege het model (waarbij de fan recht omhoog wijst) en het formaat van de fan. Ik had het idee om de standaard fan te vervangen door zo'n Cooler Master RGB fan, zodat ik dus alleen maar die fans gebruik; 3 voorin, 1 op de koeler, 1 aan de achterkant. Wat zou jij voor koeler kiezen? Eentje die wel in 90 graden op de CPU staat?

• TripleM
sdk1985 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:00:
Danny Phantom schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 01:49:
Bedankt voor de tip allebei, ik ga sowieso eens wat dieper in de performance kant van OBS kijken, dat had ik sowieso nog niet echt gedaan.

• martyw
TripleM schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 16:45:
[...]

Als je alternatieven hebt hoor ik ze graag, maar teren op oude faam is volgens mij wat overdreven.

Als je naar het Best Buy systeem verwijst, dan snap ik bijvoorbeeld dat een Platinum voeding met meer vermogen misschien in theorie een betere optie is, maar hij is ook 40% duurder. Als ik recensies lees van de Seasonic is dat technisch gewoon een uitstekende voeding.

Wat de kast betreft sta ik zeker open voor andere opties, maar wat krijg ik dan voor het extra geld wat daar gegarandeerd bij moet? Ik heb gekeken naar kasten met een plexiglas of gehard glas zijkant, ruimte voor RGB fans aan de voorkant, en dus geen externe drives. Ik heb de Corsair 4000D bijvoorbeeld nog overwogen, maar verder zag ik niet echt betaalbare opties die me een upgrade leken.

En dan wat de CPU betreft: die is al wat ouder, maar daar is de prijs natuurlijk ook naar en zou ik dus ook niet teren op oude faam noemen. Zeker niet als het erop lijkt dat in deze setup de GPU en niet de CPU de bottleneck zou zijn (zie bv https://pc-builds.com/cal..._RTX_2060/0U91378A/16/100). De performance in Fortnite van deze CPU/GPU combo is prima, als ik bv. hier kijk.

Het belangrijkste punt is waarschijnlijk of het systeem upgradebaar moet zijn. Zo te zien is met deze setup de kans groot dat als de GPU geupgrade wordt, de CPU en voeding ook meteen aan de beurt zijn.
Voor de Seasonic heb ik me gebaseerd op het https://gathering.tweaker...cus%20&data%5Bboolean%5D= topic
Pagina: 1