Een vriendin van me heeft me gevraagd een PC te bouwen voor haar jonge tienerzoon. Hij gamet graag, en het is een beetje een stereotype tiener: speelt graag Fortnite, streamen is cool, een opzichtige PC met veel ledjes is cool. Dus er mag een flashy PC komen!
Ik heb een aantal componenten uitgezocht, zie de tabel onderaan deze post. Prijs/kwaliteit is belangrijk, maar volgens mij moet wat ik voor ogen heb wel kunnen met deze apparatuur. Het idee is om de 4 fans in de kast en de fan van de Scythe CPU koeler allemaal te vervangen door de Cooler Master RGB fans. Maar is het systeem een beetje in balans qua specs? En is de videokaart wel de juiste keus als het systeem ook nog wel even mee moet kunnen?
Hieronder nog het antwoord op de standaardvragen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het meest veeleisende wat de computer moet kunnen is dus Fortnite draaien (en tegelijk OBS eventueel, als hij inderdaad gaat streamen). Het liefst goede performance op 1440p op high of zelfs max settings. Hoeveel Hz zou haalbaar zijn denken jullie?
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1500 euro exclusief monitor
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen de monitor, merk/type voor nu onbekend
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Naast het onderstaande alleen nog een webcam denk ik.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Prijs/kwaliteit is belangrijk, dus zijn dit de juiste componenten? Het liefst gaat de PC een tijdje mee, maar het lijkt me lastig daar iets over te zeggen zonder iets te weten over hoe 'heftig' hij gaat gamen de komende jaren. Dit wordt z'n eerste game PC.
Ik heb een aantal componenten uitgezocht, zie de tabel onderaan deze post. Prijs/kwaliteit is belangrijk, maar volgens mij moet wat ik voor ogen heb wel kunnen met deze apparatuur. Het idee is om de 4 fans in de kast en de fan van de Scythe CPU koeler allemaal te vervangen door de Cooler Master RGB fans. Maar is het systeem een beetje in balans qua specs? En is de videokaart wel de juiste keus als het systeem ook nog wel even mee moet kunnen?
Hieronder nog het antwoord op de standaardvragen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het meest veeleisende wat de computer moet kunnen is dus Fortnite draaien (en tegelijk OBS eventueel, als hij inderdaad gaat streamen). Het liefst goede performance op 1440p op high of zelfs max settings. Hoeveel Hz zou haalbaar zijn denken jullie?
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1500 euro exclusief monitor
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen de monitor, merk/type voor nu onbekend
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Naast het onderstaande alleen nog een webcam denk ik.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Prijs/kwaliteit is belangrijk, dus zijn dit de juiste componenten? Het liefst gaat de PC een tijdje mee, maar het lijkt me lastig daar iets over te zeggen zonder iets te weten over hoe 'heftig' hij gaat gamen de komende jaren. Dit wordt z'n eerste game PC.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Tray | € 183,95 | € 183,95 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550 Gaming X V2 | € 106,- | € 106,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2060 D6 6G (rev. 2.0) | € 483,89 | € 483,89 |
| 1 | Behuizingen | Zalman I3 | € 47,95 | € 47,95 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Big Shuriken 3 | € 39,95 | € 39,95 |
| 1 | Ventilatoren | Cooler Master MasterFan MF120 Halo, 120mm | € 13,99 | € 13,99 |
| 1 | Toetsenborden | Sharkoon Skiller SGK5 (Qwerty US) | € 39,95 | € 39,95 |
| 1 | Muizen | Sharkoon Skiller SGM1 Optical Gaming Mouse | € 36,95 | € 36,95 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16 | € 102,90 | € 102,90 |
| 1 | Gaming headsets | HyperX Cloud II Gun metal | € 83,69 | € 83,69 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-550 | € 75,05 | € 75,05 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro 1TB | € 188,95 | € 188,95 |
| Totaal | € 1.403,22 | |||