Toon posts:

Range extenders worden heet, is dit normaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schaffelbeer
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 06-07 18:48
Hallo beste Tweakers,

sinds enige tijd maak ik naar (bijna) volle tevredenheid gebruik van een wifi range extenders systeem: de magic wifi van devolo. Apparaten doen wat ze moeten doen, maar 1 ding viel me toch wel op: de kastjes worden bij het gebruik erg heet. Zo heet, dat ik soms bijna mijn vingers brand. Ik heb er een beetje op ge-googled en kwam er achter dat dit probleem wel vaker voorkomt bij range extenders. Ik was benieuwd naar jullie mening. Is dit normaal? Zijn er ook range-extenders bekend die niet heet worden?

Alvast bedankt!

Schaffie

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 24-09 16:39

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens Devolo is dat normaal want: https://images-eu.ssl-ima.../images/I/A19-tsYW3LS.pdf
CAUTION!

Heat development during operation: Certain housing components can become very hot incertain situations. Attach device so that it is touch-proof, observing optimal positioningdevolo devices should only be installed at locations thatguarantee adequate ventilation. Slots and openings onthe housing are used for ventilation

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schaffelbeer
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 06-07 18:48
ok thanks, rtfm... :-) Toch ben ik bang voor brand, dat zo'n unit spontaan ontbrand.... Wellicht wat overdreven, maar toch...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 02:31

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Schaffelbeer schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:48:
ok thanks, rtfm... :-) Toch ben ik bang voor brand, dat zo'n unit spontaan ontbrand.... Wellicht wat overdreven, maar toch...
Als je "bijna je vingers brandt", naar eigen zeggen, dan ben je nog vér van ontbrandingstemperaturen van de meeste spullen vandaan.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FYI, IEC’s 60950-1 is een standaard die beschrijft welke temperaturen acceptabel geacht worden bij consumentenapparatuur, afhankelijk van het materiaal (warmtegeleiding) en of het gaat om delen die je aan moet raken (knoppen, handvatten), delen die je per ongeluk aan kunt raken (buitenkant behuizing) en interne componenten.

Zoals veel industry standards is deze officieel alleen tegen flinke betaling te krijgen, maar samenvattende tabellen zijn wel publiekelijk te vinden:

Het gaat hier om derde categorie, "External surfaces of equipment that may be touched" en plastic. Dat mag dus 95C worden.

Dat is HEET. Zoals @RobIII al aangeeft, de menselijke pijngrens ligt veel lager, rond de 45C.

Nuancering: dit is Tmax, hoogste temperatuur die mag optreden bij hoogste omgevingstemperatuur waarin een apparaat gebruikt mag worden bij correcte installatie. Volgens de datasheet van deze Devolo Magic 2 adapters mogen ze gebruikt worden bij temperaturen tot 40C wat vrij uitzonderlijk is, meeste consumentenelectronica is alleen tot 30C geschikt, wat dus in hete zomers, vooral op slecht geventileerde zolders, een reeel risico van overhitting oplevert. Bij 40C mag dus de buitenkant van het apparaat max 95C worden. Het is niet helemaal liniair, maar als vuistregel hanteren dat bij 20C lagere omgevingstemperatuur (zoals nu) de temperatuur op de buitenkant ook 20C koeler zou moeten zijn is redelijk. Dan zou de buitenkant nu max 75C mogen zijn. In geval van twijfel: ga dat na, meet het.

Overigens, deze max temperaturen hebben bovenal met menselijke gezondheid (geen verbrande kinderhandjes), niet gevaar op uitslaande brand te maken. Zelfontbrandingstemperatuur van papier ligt rond de 450C, zelfs van (was)benzine ligt het rond de 280C.

Soittakaa Paranoid!

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee