Rioolprobleem - afschot, fundering, tuin...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
Dit is al een heel lange tijd een punt van frustratie, maar helaas heeft het nu een breekpunt bereikt omdat de buren er ook last van beginnen te ondervinden (garage onder water). Er is al een partij 2x langs geweest met een veer, en die weigeren nu min of meer een offerte voor herstel te sturen na meermaals contact, dus ik sta zeker open voor een suggestie van een partij regio Drechtsteden waar iemand goede ervaringen mee heeft.
Ik heb zelf namelijk 2 linker handen wat niet goed samen gaat met als perfectionist willen werken.

Goed, de situatie, zo goed als ik het kan omschrijven.
De afvoer in de tuin van de buren gaat onder de schutting door en loopt dan bij ons de keuken in. Het zou mijn verbazen als deze goed op afschot ligt, maar dat is op zich "geen probleem" en bij de hele rij zo. Dat het niet logisch is heb ik moeten accepteren.
Het probleem is dat mijn afvoerwater van de keuken amper wegloopt, en bij veel water (vaatwasser bv) dit naar de buren gaat en hun garage onder water komt te staan. Er is dus een blokkade ergens, maar dat is alleen een symptoom.

Deze buis sluit dus onder de keuken aan met een 45 graden T buis. De keuken loopt eerst de hoek in en gaat dan fors stijl omlaag erin. Daarna loopt de buis naar een bocht, en dan rechtdoor onder een fundering door de 2e kruipruimte in, en dan met nog een bocht door naar de voordeur en de hoofdaansluiting.
Dit stuk, vanaf de eerste bocht tot de hoofdaansluiting, ligt amper op afschot omdat het onder de fundering door moet. Ook kan dit in kruipruimte 1 niet echt veel hoger, want dan kan het water van de buren niet meer weg.

In een top-down tekening geprobeerd te krijgen ziet dat er zo uit. De keuken zijn de 2 bolletjes onderin en gaan eerst tegen de muur links, en dan in die bocht omlaag en bovenop de dikke primaire buis. Hij moet dus onder die middelste fundering door, dat is icm de buis vanuit de tuin van de buren de reden dat ik hem niet gewoon helemaal netjes van boven op afschot kan laten lopen zoals een normaal huis...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EZs9mog.png

Mijn idee is om dus deze buizen weg te halen en gewoon direct zo dicht mogelijk naar de fundering toe te sturen op vol afschot en daar dan de T-splitsing te plaatsen. Ook gewoon met een dikke buis want waarom niet?
En dan de oude T te vervangen met een normale dichte en gelijk even daarvandaan met een hoge druk spuit leegspoelen. Dan loopt dus het stuk vanuit de tuin normaal en komt mijn keukenwater met forse snelheid zo laat mogelijk erbij.
Uitdaging 2 is dat het allemaal is geïsoleerd. Top met luchtkussens en tonzon folie, onder met gewoon plastic geniet in de zijwanden. Het leek goed, maar helaas. Foto's geven daardoor niet heel veel meer zicht.

Het liefst laat ik dit doen, maar 2 partijen tot dusverre reageren gewoon niet.

Enerzijds zoek ik dus advies of dit ook bij anderen verstandig lijkt, of jullie een beter idee hebben, en of jullie ervaring hebben met een partij die wel weet hoe een telefoon werkt :+

Beste antwoord (via Zebby op 15-07-2021 22:36)

Anoniem: 39993

Die blokkade is inderdaad een symptoom. Vaak is dat toch wel een buis die niet op afschot ligt, waardoor er in de loop der tijd een hoop vuil (meestal vanuit de keuken) bezinkt en daar aankoekt. Het gaat ook alleen maar erger worden. Op den duur ga je gewoon al je keukenafvalwater de garage van de buren in "duwen" en loopt het bij jou nauwelijks nog weg. De vaatwasser pompt het water weg en dan komt het dus inderdaad bij de buren naar boven als er genoeg water in jouw spoelbak staat om meer tegendruk te geven dan de afvoer van de buren.

Linksom of rechtsom, dat stuk buis waar nu de verstopping zit, dat moet (waarschijnlijk vervangen worden en) op afschot komen. Bij ons vorige huis ook laten doen, maar daar zat geen garage van de buren aangesloten en had alleen onze keuken er last van. Loodgieter heeft toen de betreffende buis vervangen en netjes op afschot gehangen en daar de afvoer van de keuken op aangesloten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 21:52
Tonzon gaat je inderdaad in de weg zitten helaas (heb het zelf ook)
Wat is de diameter van de buizen, een standaard binnenrioolbuis zou voldoende capaciteit moeten hebben.
Is er een camera-inspectie gedaan? Kijk anders of je dat kunt regelen. Wellicht ook goed om even met de gemeente te bellen, vaak heeft de rioolbeheerder contacten met bedrijven voor dit soort zaken (als ze achter de erfgrens op gemeentelijk terrein liggen zijn de kosten voor de gemeente) Als het afschot verkeerd is dan is dat wel een issue, al hoeft het afschot maar minimaal te zijn, bij mij onder het huis is over 8 meter maar 1-2 cm afschot aanwezig, en dat is genoeg. Als huizen verzakken dan kan het riool in de tuin onder verkeerd afschot komen te liggen, dat zou makkelijker op te lossen moeten zijn, maar zoals eerder gemeld, een camera kan veel duidelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
HvdBent schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:28:
Tonzon gaat je inderdaad in de weg zitten helaas (heb het zelf ook)
Wat is de diameter van de buizen, een standaard binnenrioolbuis zou voldoende capaciteit moeten hebben.
Is er een camera-inspectie gedaan? Kijk anders of je dat kunt regelen. Wellicht ook goed om even met de gemeente te bellen, vaak heeft de rioolbeheerder contacten met bedrijven voor dit soort zaken (als ze achter de erfgrens op gemeentelijk terrein liggen zijn de kosten voor de gemeente) Als het afschot verkeerd is dan is dat wel een issue, al hoeft het afschot maar minimaal te zijn, bij mij onder het huis is over 8 meter maar 1-2 cm afschot aanwezig, en dat is genoeg. Als huizen verzakken dan kan het riool in de tuin onder verkeerd afschot komen te liggen, dat zou makkelijker op te lossen moeten zijn, maar zoals eerder gemeld, een camera kan veel duidelijk maken.
Ik dacht dat ze inderdaad met een camera zouden kijken, maar die partijen zitten echt op de tijd, vind het tot dusverre geen fijne markt om mee te communiceren en werken...
Ik geloof dat de keuken buizen niet zo dik zijn, waarschijnlijk de standaard maat, zomaar gokken op 35-40mm? De buizen die op de grond liggen zijn dik, ik gok 80mm.
Afschot is gewoon heel lastig te bepalen door die fundering, ik weet niet zeker of dat helemaal goed gaat. En het is zo'n lang stuk met veel bochten, dat helpt natuurlijk ook niet mee. Ik denk dat je vanaf die T splitsing waar de keuken bij komt tot het stuk waarvan het goed genoeg ligt (halverwege 2e kruipruimte) ruim 10-12 meter hebt die dus zo weinig afschot heeft.

Gemeente terrein zal het niet zijn, dit is allemaal eigen grond. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 21:52
Maar bij de gemeente hebben ze wellicht wel een contact voor je. Bij mij komt de keuken zodra het onder de grond komt direct op de rond 80 (?) dus een leiding met voldoende capaciteit (waar bij de achterdeur het putje ook op loost) Je kan even een waterpas op de leiding leggen, het belletje moet net uit het lood zijn zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
De garage van de buren watert af via het riool van jullie?
Kunnen de buren hun garage niet op hun eigen aansluiting zetten?
Dat scheelt een hoop graafwerk in je tuin.

Wij hebben in 2010 het riool zoals hieronder omschreven laten plaatsen.

Vanaf de aansluiting op het gemeenteriool een geul graven naar het huis.
Hierbij het zandbed op afschot naar het gemeente riool leggen.
Bij de fundering kom je dan waarschijnlijk te hoog uit. (dit hadden wij ook)
Door de fundering een gat laten boren in een maat groter dan de buis. (150)
Buis 125 vanaf gemeenteriool door de fundering naar binnen leggen, en dan met 125 door tot aan de achtergevel (nog steeds op afschot) in lussen aan de vloer ophangen.
Hier ook een gat 150 en met de buis 125 naar buiten.
Buiten de achtergevel een inspectieputje maken. (bij de voorgevel een extra inspectieput kan ook handig zijn)

De keuken wc en dergelijke met T stukken aansluiten op deze 125mm buis.
Garage van de buren kun je hier eventueel ook bij doen, maar hier dan een lepelklep (terugslagklep) tussen zetten omdat het afschot vermoedelijk verkeerd loopt.

Met de inspectieputjes kun je ten aller tijde (zelf)doorspuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
FRANQ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:44:
De garage van de buren watert af via het riool van jullie?
Kunnen de buren hun garage niet op hun eigen aansluiting zetten?
Dat scheelt een hoop graafwerk in je tuin.

Wij hebben in 2010 het riool zoals hieronder omschreven laten plaatsen.

Vanaf de aansluiting op het gemeenteriool een geul graven naar het huis.
Hierbij het zandbed op afschot naar het gemeente riool leggen.
Bij de fundering kom je dan waarschijnlijk te hoog uit. (dit hadden wij ook)
Door de fundering een gat laten boren in een maat groter dan de buis. (150)
Buis 125 vanaf gemeenteriool door de fundering naar binnen leggen, en dan met 125 door tot aan de achtergevel (nog steeds op afschot) in lussen aan de vloer ophangen.
Hier ook een gat 150 en met de buis 125 naar buiten.
Buiten de achtergevel een inspectieputje maken. (bij de voorgevel een extra inspectieput kan ook handig zijn)

De keuken wc en dergelijke met T stukken aansluiten op deze 125mm buis.
Garage van de buren kun je hier eventueel ook bij doen, maar hier dan een lepelklep (terugslagklep) tussen zetten omdat het afschot vermoedelijk verkeerd loopt.

Met de inspectieputjes kun je ten aller tijde (zelf)doorspuiten.
toon volledige bericht
Ja, en nee. Althans, dat is niet even te doen, en mijn afwatering gaat ook weer naar de buren, dus dan moet je de hele rij tuinen open breken. Dat is helaas iets te veel werk.
Een gat boren door de fundering, mits dat geen probleem geeft met de fundering, is natuurlijk ook een optie voor de keukenafvoer ja. De rest vanuit de tuinen zal toch alleen water zijn, geen vet oid.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Die blokkade is inderdaad een symptoom. Vaak is dat toch wel een buis die niet op afschot ligt, waardoor er in de loop der tijd een hoop vuil (meestal vanuit de keuken) bezinkt en daar aankoekt. Het gaat ook alleen maar erger worden. Op den duur ga je gewoon al je keukenafvalwater de garage van de buren in "duwen" en loopt het bij jou nauwelijks nog weg. De vaatwasser pompt het water weg en dan komt het dus inderdaad bij de buren naar boven als er genoeg water in jouw spoelbak staat om meer tegendruk te geven dan de afvoer van de buren.

Linksom of rechtsom, dat stuk buis waar nu de verstopping zit, dat moet (waarschijnlijk vervangen worden en) op afschot komen. Bij ons vorige huis ook laten doen, maar daar zat geen garage van de buren aangesloten en had alleen onze keuken er last van. Loodgieter heeft toen de betreffende buis vervangen en netjes op afschot gehangen en daar de afvoer van de keuken op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
@Zebby

Als het riool gedeeld is met het hele rijtje is dat natuurlijk wel een recept voor problemen.
Ik weet niet hoe de straat loopt, maar als dat voor de deur langs is zou ik gewoon een eigen aansluiting laten aanleggen.

Bij mij hebben ze het hoofdriool onder de stoep opgegraven en een eigen aansluiting voor mij geplaatst.
Dat was volgens mij tussen de 600 en 1200 euro.

koppel je de garage van je buren gewoon door naar het bestaande riool van de andere buren.
Heb je je eigen probleem opgelost, en nooit meer gezeur van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FRANQ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:49:
@Zebby

Als het riool gedeeld is met het hele rijtje is dat natuurlijk wel een recept voor problemen.
Ik weet niet hoe de straat loopt, maar als dat voor de deur langs is zou ik gewoon een eigen aansluiting laten aanleggen.

Bij mij hebben ze het hoofdriool onder de stoep opgegraven en een eigen aansluiting voor mij geplaatst.
Dat was volgens mij tussen de 600 en 1200 euro.

koppel je de garage van je buren gewoon door naar het bestaande riool van de andere buren.
Heb je je eigen probleem opgelost, en nooit meer gezeur van.
Zal verschillen per woning waarschijnlijk. In de buurt waar wij hiervoor woonden zaten de huizen per 2 aan het hoofdriool. Maar da's dan al zo'n dikke buis, dat je daar eigenlijk nooit problemen van zult hebben. Maar als er dan toch problemen zijn en de tuin moet tóch open, dan is het waarschijnlijk niet zo enorm veel duurder om een eigen aansluiting te laten maken. Daarnaast zou ik niet op eigen houtje de afvoer van je buren gaan aanpassen. Lijkt mij júist een recept voor gezeur als er dan in de toekomst iets mis is bij hen en men komt dan tot de ontdekking dat de afvoer via Timboektoe loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Drechtsteden is een lastig regio voor dit soort klussen nu. regio vol verzakingen en gevelbreuken en veel te weinig "loodgieters" en ze pakken veel liever die gevelbreuken (riool gebroken bij de gevel richting hoofdriool) omdat dit simpel is en je weinig gereedschap nodig hebt en het een aap zou kunnen leren. daarnaast kunnen ze de rekening in veel gevallen met een vork schrijven en bovenop dat min of meer betalingszekerheid, want in veel gevallen VVE

Als je een idee hebt wat je wil gewoon blijven proberen, je zal alleen veel geen antwoord krijgen en of extra duur. helaas ken ik momenteel ook niemand met tijd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:06:
[...]
Daarnaast zou ik niet op eigen houtje de afvoer van je buren gaan aanpassen. Lijkt mij júist een recept voor gezeur als er dan in de toekomst iets mis is bij hen en men komt dan tot de ontdekking dat de afvoer via Timboektoe loopt.
Nouja, ik bedoelde eigenlijk dat voor de schuur van de buren naar de andere buren in stand houden.
En je eigen spul daar gewoon vanaf halen en de gaten afdoppen.

Verandert er voor die garage waarschijnlijk niks (nog steeds ep en vloed :D ) maar heb je zelf in ieder geval geen gedoe meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Ik ben aardig zeker dat het probleem niet naar de hoofdriolering zit, die is ook per huis apart, maar echt onder mijn vloer en dan primair het stuk dat onder de fundering door moet. Ik vermoed dat als ik mijn keuken afvoer al een stuk verder en meer op afschot kan laten lopen dat een groot deel van het probleem ofwel wordt verholpen, of dusdanig beter is dat er jaren mee gedaan kan worden voordat er weer gereinigd moet worden.

In de tuin gaan lopen graven maakt allemaal niet uit, of ik nou mijn eigen afvoer daar heb of die van de buren, ik moet ook daar onder de fundering door de kruipruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:20
Waar gaat aan de voorkant van je huis de standleiding naar buiten? Ook onder de fundering aan de voorzijde voor? Of middels een gat / sparing in je fundering?

In dat laatste geval moet je aan de achterzijde ook door de fundering heen, anders gaat je afvoerbuis omhoog en weet je zeker dat het water terugstroomt.

Afschot is normaal 0,5cm per meter, dus afvoer aan achterzijde woning zal zo'n 6/7 cm hoger moeten liggen dan vooraan bij een normale woning van zo'n 12/14 meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ik kan je Van Dongen in Dordrecht aanbevelen, die zijn heel serieus en doortastend...en nee ik heb er geen aandelen of andere belangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Den_S85 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:58:
Waar gaat aan de voorkant van je huis de standleiding naar buiten? Ook onder de fundering aan de voorzijde voor? Of middels een gat / sparing in je fundering?

In dat laatste geval moet je aan de achterzijde ook door de fundering heen, anders gaat je afvoerbuis omhoog en weet je zeker dat het water terugstroomt.

Afschot is normaal 0,5cm per meter, dus afvoer aan achterzijde woning zal zo'n 6/7 cm hoger moeten liggen dan vooraan bij een normale woning van zo'n 12/14 meter.
Ook onder de fundering volgens mij, maar van wat ik heb gezien loopt die wel redelijk snel en diep door. Gezien ik een fors gat heb mogen graven paar dagen geleden en de leiding niet heb gezien.
Als het afschot maar 0,5cm hoeft te zijn is het misschien niet zo dramatisch als ik dacht, maar het is gewoon bijster lastig in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:20
Zebby schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:34:
[...]

Ook onder de fundering volgens mij, maar van wat ik heb gezien loopt die wel redelijk snel en diep door. Gezien ik een fors gat heb mogen graven paar dagen geleden en de leiding niet heb gezien.
Als het afschot maar 0,5cm hoeft te zijn is het misschien niet zo dramatisch als ik dacht, maar het is gewoon bijster lastig in te schatten.
Als je te veel afschot hebt bereik je juist ook een averechts effect. Het water spoelt dan heel snel weg, maar alle zooi (etensresten / vet / wc-papier etc.) blijft dan liggen in de buis waardoor die juist sneller dicht slibt. Als het water gestaag wegspoelt, wordt de troep "meegedragen" op het water, dat is wat je wilt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Een eerste update, contact met een partij uit PM, @Dunnevandale VanDongen gaf snel aan geen tijd te hebben. Jammer maar prima, liever dat dan geen reactie of aan het lijntje gehouden worden.

Vriendelijke vent, gaf ook aan weinig tijd te hebben maar kon wel al volgende dag even kijken. Is in de kruipruimte geweest, geluisterd, geeft aan dat het zover hij kan zien (door de isolatie) toch best netjes op afschot ligt, maar dat de 110mm pijp blijkbaar gewoon vol zit. Dus er zit toch een opstopping, maar best wat verder dan verwacht. Nog voorbij de fundering.
Door de vele 90 graden bochten had zo'n metalen ding geen zin, en blijkbaar is dat gevaarlijk in de kruipruimte, dus ze gaan volgende week met een hoge druk schoonspuiten en dan nog met een camera na kijken of er nog een probleem is.

Dus ik zal volgende week nog even de resultaten meegeven, hopelijk valt het allemaal mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Zebby schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:59:
Een eerste update, contact met een partij uit PM, @Dunnevandale VanDongen gaf snel aan geen tijd te hebben. Jammer maar prima, liever dat dan geen reactie of aan het lijntje gehouden worden.

Vriendelijke vent, gaf ook aan weinig tijd te hebben maar kon wel al volgende dag even kijken. Is in de kruipruimte geweest, geluisterd, geeft aan dat het zover hij kan zien (door de isolatie) toch best netjes op afschot ligt, maar dat de 110mm pijp blijkbaar gewoon vol zit. Dus er zit toch een opstopping, maar best wat verder dan verwacht. Nog voorbij de fundering.
Door de vele 90 graden bochten had zo'n metalen ding geen zin, en blijkbaar is dat gevaarlijk in de kruipruimte, dus ze gaan volgende week met een hoge druk schoonspuiten en dan nog met een camera na kijken of er nog een probleem is.

Dus ik zal volgende week nog even de resultaten meegeven, hopelijk valt het allemaal mee :)
Leuk om te lezen en bedankt voor de terugkoppeling,ik denk dat het nu wel goedkomt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zebby
Het lijkt inderdaad mee te vallen. Ze zijn de kruipruimte in gegaan met een flinke slang en spuit, hebben hem eerst voorzichtig en met de nodige moeite door gespoten, toen ook met een soort achterwaartse stralen schoongemaakt. Zat blijkbaar gewoon vol vet. Geen idee hoe dat daar kan komen, of dat van mij is of nog van de vorige bewoners. Naar mijn weten doe ik niks geks door de afvoer, probeer zo min mogelijk echt vuil te doen. Bij eerste passthrough hadden ze heel veel last van dat vet, veel schuim, dus flink wat lopen hannessen met de kracht, maar nu loopt 't iig weer als een zonnetje. Water leek ook gewoon goed door te lopen, dus prima op afschot, niks aan doen.

Hopelijk zo opgelost! Soms mag het ook wel eens meevallen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:38
Ach, wellicht goten de vorige eigenaars het ossewit van hun frietketel in de spoelbak weg. Goed dat het gefixt is, viel dan al bij al nog mee.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1