wtw buizen verlengen en verleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
In ons nieuwbouw huis hebben we een centrale wtw installatie, nu komen er in de huiskamer aan en afvoer ventielen van Zehnder met een maat van 125mm.
In het plafond zitten volgens mij deze eindbuizen.
https://www.warmteservice...ovaal-mof-spie/p/51659250

Nu krijgen we een verlaagd plafond en moeten we de kanalen verlengen en verplaatsen, nu lijkt er niet iets te zijn waar ik de huidige eindbuizen in het plafond mee kan verlengen met een haaks koppelstuk van rond naar vlak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTzSqZL_K9IFT5SXwi5AIC0LUbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyagzJdTd4eQBGwZO811geUj.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9EcP9kGykh-lvlN0Lb_rVGZb70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Wb6L6bHebU2btC2B4lAi6yI.jpg?f=fotoalbum_large

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:38

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Dat ding wat je linkt icm een 125mm koppelstuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
Heb je een link naar dat koppelstuk?
Die krijg ik namelijk niet gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

https://www.ventilatielan...iameter-125-mm-as125.html

Is het metaal of kunststof? bij kunststof zou je bovenstaande kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als in je plafond een mof zit, en je sluit ook deze mof (dat ding wat je linkt) er op aan, heb je alleen een stukje buis ø125 nodig.
Een mof is namelijk overmaats.
Een spie(mof) is 'binnenmaats'.

Alhoewel 'spie' ook vaak gebruikt wordt voor de pijpmaat. Daarnaast hebben ze het dan eventueel over een 'verjongde spie'.
Dit is voor spirobuis dus ongeschikt. Dyka Air is kunststof.

[ Voor 71% gewijzigd door Cheesy op 06-07-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
Ik ga eens puzzelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:03
Of loop de warmteservice binnen :) Die gasten hebben ook vaak diverse ideeen of kunnen je helpen. Ik ga er regelmatig blanco heen, beetje overleggen en dan komt er altijd wel wat uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Cheesy schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:14:
Als in je plafond een mof zit, en je sluit ook deze mof (dat ding wat je linkt) er op aan, heb je alleen een stukje buis ø125 nodig.

Alhoewel 'spie' ook vaak gebruikt wordt voor de pijpmaat. Daarnaast hebben ze het dan eventueel over een 'verjongde spie'.

[...]

Misschien niet hetzelfde spul maar zal wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
deWit schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:25:
[...]

Misschien niet hetzelfde spul maar zal wel werken.
Als je geluk hebt past het. Maar wat mij betreft een enorme beunhaas-oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
Cheesy schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:14:

[...]

Ik weet niet zeker wat er in het plafond zit maar daar is de buitemaat 125 van, ik kan daar dus geen buis van 125 in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Tijntje schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:36:
[...]

Ik weet niet zeker wat er in het plafond zit maar daar is de buitemaat 125 van, ik kan daar dus geen buis van 125 in stoppen.
Aha, dan wordt het inderdaad lastig.
Je zal op zoek moeten naar een verjongde spie maar Dyka heeft deze volgens mij niet in het Air-assortiment.

Volgens mij past normaal PVC ook gewoon dus dan kun je zoiets toepassen.
https://www.gyzs.nl/dyka-...jongd-spie-pvc-125mm.html

En als ik het goed zie kan je deze daar weer instoppen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CP41B8C/2021-07-06-14-29-12-catalogus-2019-maatvoering-nl-pdf.png
https://www.dyka.nl/dyka-...95x80x125mm-90-groen.html

Je zakt wel iets in hoogte, dus let even op of je genoeg ruimte hebt achter je plafond.
Eventueel kun je de moffen wel iets inkorten en extra aandacht besteden aan het goed verlijmen.

(Ik weet even niet wat ze met 'instorthuls' bedoelen)

[ Voor 41% gewijzigd door Cheesy op 06-07-2021 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:33
Of zoiets, misschien wat kleiner qua maat.

https://www.ventilatielan...ht-o100mm-110x55-kld.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
Na wat breek werk van de omliggende spacwerk zijn we weer wat wijzer.

Wat ze hebben gedaan is dat ze in sommige een stuk buis hebben verlijmd in het haakse stuk en in andere niet daar zitten de Zehnder ventielen rechtstreeks in.
Ga kijken of ik de verlijmde buis in de mof kan los werken met een brander.
Dan is namelijk de binnenmaat wel exact 125mm

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tijntje
Uiteindelijk na veel gezoek en speurwerk is het gelukt.
Eerst vanuit de Dyka Air eindstuk deze in de mof ROTHEIGNER Slangverbinder kunststof wit Ø 125mm
Dan stukje buis er over ROTHEIGNER Ronde buis kunststof wit Ø 125 mm, 1 mtr
Dan viel deze weer precies in de buis Rechthoekige kunststof verticale 90° bocht Ø125mm - 220X55mm KLD25-125
Over het plafond met Rechthoekig kunststof ventilatiekanaal 220X55mm L=1 meter - K25-1
Dan weer terug naar rond met het Rechthoekige kunststof verticale 90° bocht Ø125mm - 220X55mm KLD25-125

Uiteindelijk paste alles naadloos aan elkaar, maar was wel een gezoek.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z9VlY4A.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:46
Dat ziet er wel netjes uit met die platte buizen. Hoeveel mm verlaag je nu je plafond in totaal om dit er in te passen? Als ik in mijn 1985 woning een systeem D ventilatie wil inbouwen, zal ik wellicht ook het plafond moeten verlagen als ik op 2 of 3 plekken een toevoerventiel wil hebben in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
Onno ! schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:48:
Dat ziet er wel netjes uit met die platte buizen. Hoeveel mm verlaag je nu je plafond in totaal om dit er in te passen? Als ik in mijn 1985 woning een systeem D ventilatie wil inbouwen, zal ik wellicht ook het plafond moeten verlagen als ik op 2 of 3 plekken een toevoerventiel wil hebben in de woonkamer.
Ik ben ongeveer 14 cm tot aan de onderzijde van de stucplaat omlaag gekomen.
Veel van de hoogte waren we al kwijt door de metalstud constructie voor het plafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:48
Hoe bereikbaar is dadelijk dat kroonsteentje waar je draad voor de spots (?) op aangesloten zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
significant schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:04:
Hoe bereikbaar is dadelijk dat kroonsteentje waar je draad voor de spots (?) op aangesloten zit?
Dat hangt er vanaf, er komen een aantal inbouw spots van 20x10cm dus er zijn wel een aantal grote gaten maar als er echt iets stuk is zullen we er een gat in moeten zagen.
Is een afgewogen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@Tijntje Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen (straks als het klaar is) voor wat betreft geluid. Of dit hoorbaar is toegenomen of dat het allemaal wel meevalt.

Ik weet niet of het nu nog mogelijk is maar ik zou proberen om nog wat geluiddempend materiaal om de buizen heen te maken om geruis en/of resonantie tegen te gaan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
DukeBox schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:29:
@Tijntje Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen (straks als het klaar is) voor wat betreft geluid. Of dit hoorbaar is toegenomen of dat het allemaal wel meevalt.

Ik weet niet of het nu nog mogelijk is maar ik zou proberen om nog wat geluiddempend materiaal om de buizen heen te maken om geruis en/of resonantie tegen te gaan.
Heb de wtw al op volle kracht laten draaien zelfs zonder ventielen dus veel meer luchtstroom dan normaal en ik hoor er niets meer of minder van dan voorheen.

Moet alleen nog op zoek naar een adres wat alle ventielen opnieuw kan inregelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tijntje op 12-07-2021 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Tijntje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:08:
.. ik hoor er niets meer of minder van dan voorheen.
Ik hoop niet dat het verlaagde plafond als een klankkast gaat dienen als de boel straks dicht is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
DukeBox schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:13:
[...]

Ik hoop niet dat het verlaagde plafond als een klankkast gaat dienen als de boel straks dicht is.
Dat moeten we even afwachten inderdaad, ik denk dat het wel mee zal vallen.
Kan het morgen wel eens aanzetten aangezien er sinds vandaag het verlaagd plafond in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
Vandaag nog even aangezet, maar ik hoor niet echt een verschil. Is nog even afwachten als de ventielen er weer inzitten en het opnieuw is ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sedato
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-01-2023
Dit onderwerp is al een tijdje geleden besproken maar ik vroeg me af of de kunststofdelen aan elkaar vastgelijmd moeten worden?

Indien niet, krijg je dan geen ‘lekkage’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
Sedato schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:22:
Dit onderwerp is al een tijdje geleden besproken maar ik vroeg me af of de kunststofdelen aan elkaar vastgelijmd moeten worden?

Indien niet, krijg je dan geen ‘lekkage’?
Ik heb ze inderdaad met montage kit vast gezet aan elkaar. Er zal vast en zeker hier en daar wel een klein beetje lekkage zijn maar de doorvoer waardes op de ventielen is nog steeds goed.
We hebben verder ook niet meer lawaai of iets dergelijks.
Het enige waar ik me "zorgen" om maak is als de afvoer kanalen straks eens moeten worden gereinigd. Het is nogal een labyrint wat er nu ligt en echt met een borstel zul je ook niet kunnen met die vlakke kanalen.
Voor nu probeer ik dat te ondervangen door op de afvoer kanalen filter kegels te plaatsen zodat de buizen schoon blijven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xwf2RWGJ50Y4lfjOni6Z29SPsGI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbG6qMU1MqaqJWhwBwD9nojl.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 79% gewijzigd door Tijntje op 28-04-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arda-2005!
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-08-2024
Hallo,
Ik heb dringend advies nodig!
Wie kan mij helpen!
Wij willen onze zolder verbouwen.
Boven de zolder trap willen we een halve vliering laten bouwen met kasten op maat waar wij spullen kwijt kunnen.
Alleen boven op de trap, tegen de muur aan staat een ventilatie buis. Mogen wij deze ventilatie buis een halve meter omhoog plaatsen zodat het binnen de vliering komt te staan? Zie de foto van de situatie?
Wie heeft hierin ervaring? Wat is verstandig?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jsKwchWFFX3MHHmRBbkDLQp3m0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbTr49lDtglS7T2TMqGo7qiJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
Arda-2005! schreef op zondag 24 december 2023 @ 04:42:
Hallo,
Wie kan mij helpen!
Boven de zolder trap willen we een halve vliering laten bouwen met kasten op maat waar wij spullen kwijt kunnen.
Alleen boven op de trap, tegen de muur aan staat een ventilatie buis. Mogen wij deze ventilatie buis een halve meter omhoog plaatsen zodat het binnen de vliering komt te staan? Zie de foto van de situatie?
Wie heeft hierin ervaring? Wat is verstandig?[Afbeelding]
Je bedoelt een soort |_/\_| idee?
Zou wel kunnen, houd wel rekening mee dat dit wel invloed kan hebben op het debiet van de WTW.
Of wil je echt de dakdoorvoer verplaatsen? In dat geval moet je wel rekening houden met de afstand tussen in en uitvoer op het dak. Daar moet een minimale afstand tussen zitten om er voor te zorgen dat je niet de oude lucht weer opzuigt

[ Voor 11% gewijzigd door Tijntje op 24-12-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:39
Arda-2005! schreef op zondag 24 december 2023 @ 04:42:
Hallo,
Wie kan mij helpen!
Wie heeft hierin ervaring? Wat is verstandig?[Afbeelding]
Waarom zou je de buis omhoog willen plaatsen? Hij hangt nu ideaal. Boven de buis kan je de vloer maken zodat je maximaal de hoogte kan benutten. Om de buis een mooie koof en klaar.
Heb je toevallig een schets van wat je wil maken, want mogelijk begrijp ik het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arda-2005!
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-08-2024
Als we de buizen een driehoek vorm geven dan ben ik inderdaad ook bang ervoor dat de doorstroming van de lucht niet optimaal zal worden. Maar zeker weten doe ik niet. Een kloof onder de vliering vind ik minder fraai. Vandaar mijn voorkeur voor een hoge plafond met een rechte afwerking is. De buizen moeten dan binnen de vliering komen en niet onder de vliering. Mocht het nodig zijn dan zouden wij de dakdoorvoer omhoog kunnen verplaatsen. Maar wat is wijsheid?
Pagina: 1