Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-05 10:56
Lange tijd ben ik bezig geweest met het idee om zonnepalen op mijn schuur te leggen, ik wilde dit zelf aanleggen, leek mij een leuke ervaring. En omdat ik heel veel informatie van Tweakers heb gehaald hierbij een mooie verhaaltje over hoe ik uiteindelijk stroomleverancier ben geworden.

Woning gekocht!

6 jaar geleden ons huisje gekocht, hier zijn we 5 jaar aan het verbouwen geweest, eerste jaar de gehele beneden verdieping verbouwt en de opvolgende jaren elk jaar een slaapkamer, eerst ons eigen slaapkamer, daarna de kamers van de 2 kindertjes, die hadden we nog niet dus de kamers moesten gereed zijn voor ze geboren werden. Vorige jaar als laatste kleur de gehele badkamer vernieuwd en die jaar was het de beurt van de garage/ schuur.

Ik speelde al langer met het idee om zonnepalen op het dak van de schuur te leggen maar omdat we nog druk waren met het huis en er nog asbest op de schuur lag duurde het uiteindelijk 2 jaar voor we echt zo ver waren voor de panelen er op lagen.

Twee jaar geleden al wel een grondkabel van de meterkast, welke voor aan de straat zit (van buiten af bereikbaar) richting de schuur getrokken. Ik had een kabel voor nop weten te bemachtigen echter was deze wel 10mm². Met het idee dat hij beter te zwaar kon zijn als te licht heb ik deze er in gelegd/ gegraven. Achteraf had ik beter een 6mm² kunnen gebruiken. Hier later meer over.

Nog enige tijd heb ik zitten twijfelen of ik de panelen over het asbest heen zou leggen. Ik weet dat het asbest er vanaf 2024 niet meer op mag leggen maar hoorde dat ze bij particulieren hier toch niet op gaan controleren. Maar afgelopen kerst zag ik dat het dak toch wel slecht werd en de knop doorgehakt om eerst het asbest te laten verwijderen. Omdat het meer dan 35m² is mag ik het toch niet zelf en wil ik het eigenlijk ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvuyZ0I_VTLJzW2mVDiUmLFEmms=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x0IiWtPbMX40UJyAh7kWxgv8.jpg?f=user_large
Asbest verwijderen en nieuw dak
Donderdag dus eerste het asbest laten verwijderen.
Ik had hiervoor bij drie partijen offertes aangevraagd.
Van twee heb ik niets gehoord en van de derde had ik een normale prijs ontvangen, ik kon dit bedrijf gelukkig al vanuit mijn eigen werk dus konden ze nog iets doen met de prijs (korting).

Kwam uiteindelijk op €35,- per m² voor totaal 70m²

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4DbWVgVJZemWq8_reyYYoAHdr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a92o0EWCFz8CMKvHLTb0Ri6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat mijn vrouw vanwege corona bijna volledig thuis moest werken hadden we net op de zolder van de schuur een kantoor gemaakt. Dus met het verwijderen van het asbest en dus geen dak meer hadden we wel droog weer nodig.

We hebben het hele verwijderen van het asbest 1 keer moeten verplaatsen door de regen. Bij poging twee zou het mooi weer zijn, zoals op de foto te zien is viel dit mooi tegen.

Gelukkig waren het kleine buitjes en viel het gelukkig nog mee. Achteraf was ik wil blij dat ik het verwijderen liet doen, de platen waren dusdanig slecht dat ze niet in zijn geheel beneden kwamen. Nadeel hiervan was weer dat aan 1 zijde van het dak er dus asbest deeltjes tussen de isolatie waren gevallen en ik moest toe kijken hoe ook mijn isolatie in de zak verdween. D

Dat was dus een domper en moest ik in de middag nog even snel langs de groothandel voor nieuwe isolatie. Met een beetje hard werken lag dit er tegen de avond weer in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n10d8dWv29lNSqg2WHiCnyUwXuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eP32I7MX3mgYUOzXBHBoaMhU.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe dakplaten had ik al eerder besteld. Ik zat nog te twijfelen tussen weer golfplaten of stalendamwand platen. Het zijn uiteindelijk de stalen damwandplaten geworden, dit was uiteindelijk net zo duur (een gelegenheidspartij) en dus de goedkoopste oplossing.

Een pannendak is natuurlijk veel mooier maar ik kijk zelf toch niet op het dak en vind ik het zonde van mijn geld om er iets duurders op te leggen.

De stalenwandwandplaten incl bevestigingen en zetwerk kwam op €18/m²

Gelukkig hoefde ik dit niet alleen te doen en had ik goede hulp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJAqg9-1S4WKxz4KJU-lprsZZPs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9mEJe2g9MMfE7RLrohMDQDSD.jpg?f=user_large

En op de achtergrond liep mijn vader ook nog ergens die mij heeft geholpen met het leggen van de platen. Ze zijn niet zwaar maar wel onhandig qua formaat.

Op de zelfde dag van het asbest verwijderen hebben we dus in de middag 1 zijde van het dak weer dicht kunnen leggen met de stalen platen en kon ik in de avond de ander zijde weer isoleren.

Vrijdag de tweede dag de andere kant dicht gemaakt en de rest van de dag alle zetstukken gemonteerd en de bekabeling van de zonnepanelen alvast uitgelegd.
De zonnepanelen
Aansluiting meterkast: 3x 25A
Slimme meter
Jaarlijks verbruik: 3250kWh
Dakvlak: Oost en west, 35 graden helling.

Op beide zijde zouden 12 panelen kunnen maar dat is voor ons eigen stroom gebruik veel te veel.
Uiteindelijk besloten dat we aan 12 panelen totaal voldoende hebben, 6 op Oost en 6 op West.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0RFuRVzLhfvUF7z47XWnBi2f6Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cgZEnKs8UUqCg5YtyO2jq7ud.jpg?f=user_large

Ik heb me veel ingelezen op internet waar onder op dit forum. Twee jaar geleden kwam ik op een stringomvormer uit maar vanwege het verdwijnen van de salderingsregeling vind ik het een lekker idee dat ik ook terug kan leveren op drie fase.

Maar omdat 12 panelen op een 3fase omvormer bijna altijd wel erg underkill is kwam ik er hier niet mee uit.

Via mijn werk kwam hoorde ik over micro-omvormes en deze zijn ook op 3 fase te leveren. Uiteindelijk kwam ik op de YC1000-3 van APsystems uit, een 3fase micro-omvormer waar 4 panelen per omvormer op kunnen. Ze zijn parallel aangesloten dus geen last van beïnvloeden van 1 paneel door schaduw en ik kon ook panelen welke of oost en west lagen samen op 1 omvormer aansluiten. (ik heb overigens geen schaduw val van schoorstenen of bomen)

Totale bestellijst:
- 12 st Futura FU360-370M SILK® PRO – ALL BLACK (365WP)
- 3 st yc1000-3 omvormershttps://emea.apsystems.com/resources/library/
- Rails/ clips tbv staaldak
- Eind en middenklemmen panelen
- Solarkabels
- ALS 20A-300mA
- mini verdeelkast
- AC verbindings kabel en einddop
- YMvK kabel
- Zigbee communicatie unit ECU-R
- Werkschakelaar

Dit hele verhaaltje kosten mij €3825,- (incl BTW) voor een totaal vermogen van 4380W. Dus ongeveer €0,89 per W.

De kabel vanaf de meterkast naar de schuur lag er al...de 10mm² kabel. Kleine tip, als het niet persee hoeft, dan geen 10mm² gebruiken. Het was een flinke speurtocht om een werkschakelaar te vinden waar de 10mm² in past. De meeste zijn bedoeld voor 6mm².

De meterkast heb ik niet aangesloten, wel voorbereid, daarna de werkschakelaar opgehangen een aangesloten, de AC verbindingskabel van de omvormer op de werkschakelaar aangesloten en de omvormers weer op de verbindingskabel. Dit is allemaal vrij eenvoudig en makkelijk te doen. Een voordeel van het staaldak was dat ik geen rails hoefde te leggen om de panelen te dragen. Ik kon hier de Metasole clips gebruiken welke je rechtstreeks op het dak kan schroeven. Er zit een rubber tussen de clip en het dak welke voor de waterdichtheid zorgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_yV8-E36YDWux2bPMuc5HLRw3g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o81wmjK62SAQqIvrPsTirB85.jpg?f=user_large
Hier samen met een vriend met 2 uurtjes alle panelen opgelegd en aangesloten. Goed alle barcodes van de panelen en omvormers gearchiveerd. Deze kon ik al in de Zigbee unit invoeren om ze later te kunnen uitlezen.

Buiten was dus alles gereed. Daarna een elektricien laten komen om alles in de meterkast te laten aansluiten en door te laten meten. Alles was goed en de installatie kon dus aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXOtsHyUEZ8iqqp2DZ5Ow9oCHTg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvqcxdpM7xbp31HoS5ItzUuw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxwJsuhcjx4uVoGg_CXg0ZlEERo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdzBFyFoJj8cFLMyhzEqHZ2l.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu zijn we een kleine 3 weken verder en er staat al 420kWh op de teller waarbij dit een hele mooie dag was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4HQHi9TuwoDVA1iCHIwzER6uAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9VI1NQLayWeq1IMVo0izjC3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 108% gewijzigd door BBB-Nick op 09-07-2021 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
Mooi project! ook een mooie gespreide opbrengst zo door de oriëntatie en nog voldoende ruimte om uit te breiden.

Zo'n schuur zou verplicht moeten zijn bij elk huis!!.

ik heb geen verstand van staalplaat daken, maar blijft dat dus waterdicht als je het doorboort en vastschroeft? of zit het op een andere manier bevestigd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-05 23:08
Mooi project, ook super leuk dat je het deelt!

Toch bekruipt mij heel erg het gevoel van "waarom geen string inverter, stuk voordeliger qua kosten" maar ik begrijp je "angst" mbt het salderen en wegstrepen over verschillende fases.. (is hier trouwens al consensus over? Het en der lees ik deze angst en elders lees ik weer dat je (later) op fase1 1000w verbruikt en op fase2 1500w opwekt je nog steeds een negatief verbruik van 500w zult hebben...)

Mocht iemand daar een (officieel) stuk over hebben ben ik daar heel benieuwd naar.

@MJ1986 normaliter hebben de strips die je op een staalplaat dak monteert aan de onderzijde een (EPDM/rubber) strip die dient als waterkering, daarnaast zitten er onder de schijven van de schroeven waarmee ze worden gemonteerd een EPDM/rubber schijfje, ook als waterkering :)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
MJ1986 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:45:
Mooi project! ook een mooie gespreide opbrengst zo door de oriëntatie en nog voldoende ruimte om uit te breiden.
Ja, dat was ook een beetje de bedoeling, en meteen de eerste dag kreeg in een mooie grafiek waarbij je eerst de kWh van de oostzijde zie oplopen en dat rond de middag west erbij komt. Rond 5 uur in de ochtend starten ze nu ongeveer op en rond 22:00uur gaan ze weer uit. Ik heb de trunkkabel welke de omvormers met elkaar verbind er al wel klaar voor liggen om eventussen oost en west er nog 4 panelen extra bij te pluggen. Maja dat is voor de toekomst.
MJ1986 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:45:
ik heb geen verstand van staalplaat daken, maar blijft dat dus waterdicht als je het doorboort en vastschroeft? of zit het op een andere manier bevestigd?
Je heb er speciale schroeven voor met een EPDM ring er tussen welke er voor zorgt dat het gatje waterdicht is. Een beetje het zelfde idee als bij golfplaten.

En voor de clips van de zonnepanelen zit er ook EPDM tussen

[ Voor 4% gewijzigd door BBB-Nick op 06-07-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
BjornHero schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:52:
Mooi project, ook super leuk dat je het deelt!

Toch bekruipt mij heel erg het gevoel van "waarom geen string inverter, stuk voordeliger qua kosten" maar ik begrijp je "angst" mbt het salderen en wegstrepen over verschillende fases.. (is hier trouwens al consensus over? Het en der lees ik deze angst en elders lees ik weer dat je (later) op fase1 1000w verbruikt en op fase2 1500w opwekt je nog steeds een negatief verbruik van 500w zult hebben...)
Dank je, qua kosten viel het mij heel erg mee, omdat de omvormers onder de panelen liggen had ik minder solar kabel nodig.

De 3 micro-omvormers waren bij elkaar € 867,- tegen over een 3 fase stringomvormer van:
- €1209,- SolarEdge 3 Fase omvormer SE4K
- €995,- Solis 6000-4G 3-fase omvormer 2 MPPT 2 DC
- €935,- Growatt 4000 TL3-X 3-fase MOD
- €831,- GOODWE GW4K-DT OMVORMER - DC SWITCH / WIFI

En het salderen met wegstrepen over de verchillende fase onderling zou ik het niet weten, wat ik wel weet is dat als ik op fase 1 terug lever ik de gebruikers op fase 2 en 3 niet kan laten draaien op mijn eigen stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 20:17
BjornHero schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:52:

Mocht iemand daar een (officieel) stuk over hebben ben ik daar heel benieuwd naar.
Ik heb geen link of officieel stuk, maar kan het wel bevestigen. Het geregistreerde verbruik betreft het netto totaal over alle drie de fases. Er komt geen verbruiksinformatie per fase bij de energieleverancier. Dus je kunt gerust op 1 fase opwekken en op andere fasen verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 14:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Mooi project en netjes gedaan! (y) :)

Wel is een halfvol dak niet super handig want dat later bijleggen wordt dan waarschijnlijk niet snel rendabel.
Nu heb je micro omvormers vanwege het lage aantal panelen, maar met meer panelen zou het gewoon op een 3 fase string omvormer kunnen en dat is ook per Wp een veel goedkopere optie. En je hebt al meer opwek voor na saldering, en voor toekomstig gebruik want dat gaat vast toenemen.

Niet dat jij er wat aan hebt nog, maar veelal is hier het advies toch gewoon het dak helemaal gelijk vol leggen toch de meeste economische en praktische oplossing. Voor de mensen die een soortgelijk project overwegen ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
Gerco-M schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:05:
Mooi project en netjes gedaan! (y) :)

Wel is een halfvol dak niet super handig want dat later bijleggen wordt dan waarschijnlijk niet snel rendabel.
Nu heb je micro omvormers vanwege het lage aantal panelen, maar met meer panelen zou het gewoon op een 3 fase string omvormer kunnen en dat is ook per Wp een veel goedkopere optie. En je hebt al meer opwek voor na saldering, en voor toekomstig gebruik want dat gaat vast toenemen.

Niet dat jij er wat aan hebt nog, maar veelal is hier het advies toch gewoon het dak helemaal gelijk vol leggen toch de meeste economische en praktische oplossing. Voor de mensen die een soortgelijk project overwegen ;)
Dank je, helemaal vol zou betekenen nog twaalf panelen, en ik heb nu al 125% van mijn eigen gebruik er op liggen. Twaalf panelen meer is natuurlijk ook een flink bedrag er bij. Dus met micro omvormers is het in mijn ogen makkelijker uitbreiden en natuurlijk vanaf 5 of meer van deze omvormers wordt het dan duurder in vergelijking met een stringomvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 14:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Bij bestaande offertes valt de meerprijs voor extra panelen vaak erg mee want de installatie prijs en omvormer prijs veranderd niet heel veel eigenlijk en panelen op zich zijn heel goedkoop tegenwoordig. Dan is de meerprijs voor die panelen afgewogen tegen de opbrengst eigenlijk wel vaak snel rendabel.

Met micro omvormers kan je inderdaad ook in de toekomst nog uitbreiden, dus dan kan je er nog wel een paar panelen bij prikken bijvoorbeeld ja.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1