Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deetoxx1991
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Goedenmorgen lezers,

Zoals in de titel te lezen is zit ik in een arbeidconflict.
Eerst zal ik even een kleine schets maken van mijn huidige werksituatie.

Op 14 jarige leeftijd ben ik bij dit bedrijf gekomen, d.m.v een snuffelstage.
Meteen vanaf dag 1 vonden ze het goed gaan, en boden mij een zaterdag baantje aan.
Dit heb ik een aantal jaar gedaan totdat ik van het vmbo afkwam.
Omdat ik niet goed wist wat ik wou doen en mijn bijbaantje me wel beviel ben ik deze opleiding gaan volgen. Deze heeft 3 jaar geduurd in totaal.
Inmiddels was mijn bijbaantje op zaterdag, al enigzins veranderd.
Aangezien de vader van de baas wat ouder werd (ex baas), konden ze wel wat meer hulp gebruiken.
Ik ben toen, naast de zaterdag ook op 2 andere dagen hier gaan werken ( voor schooltijd, (nachtwerk).
In 2012 heb ik hier een vast contract gekregen voor 32 uur, tot op heden is dit het geval.
Wanneer het conflict begonnen is durf ik niet te zeggen, al zal dat toch een aantal jaar geleden zijn.

Op een geven moment ben ik destijds met mijn moeder naar mijn financieen gaan kijken. Die vond dat ik wel erg weinig verdiende.
Ik heb toen een afspraak bij het FNV gemaakt en het e.e.a besproken. Ik bleek inderdaad te weinig te verdienen.

Dit wou ik toen bespreken met mijn baas, echter sloeg hij om als dag en nacht toen ik over loon begon.
Van vloeken en schreeuwen tot dreigen met ontslag.
Ik ben hier toen heel erg van geschrokken aangezien we normaal prima met elkaar overweg kunnen
Uiteindelijk zover gekregen dat de baas met de boekhouder om tafel ging, want De baas wist van niks en dacht dat alles klopte.
Na berekeningen van de boekhouder, moest grofweg 12.xxx betaald worden aan mij.
Hierna was het een periode van weken achtereen met dezelfde schreeuw en vloek partijen, gecombineerd met afscheeppogingen voor een lager bedrag.
Aan het einde van de streep mocht ik het doen met 10.000 rond. Maar dan wel 1000 per maand voor 10 maanden lang.

Twee maanden later begon ik mij van alles wat er gebeurd was erg slecht te voelen. Eerst ben ik toen ziek geraakt en moest van de dokter thuisblijven voor 2 weken rust.
Rust heb ik echter niet gehad want ik werd constant gebeld door een vloekende schreeuwende baas wanneer ik er weer was.
Door dit ben ik mij nog slechter gaan voelen en ben toen ook helaas in een burnout terecht gekomen.
In totaal heeft dit een goede 9 maanden geduurd. In deze periode meermaals de vader van de baas aan de deur gehad om polshoogte te nemen hoe het ging en of ik alweer kon werken binnenkort.
In deze periode nam mijn moeder het telefoonlijk contact voor mij over met de baas. En ook zij kreeg de huid volgescholden en werd uitgefoeterd.

Tijdens mijn re integratie heeft mijn baas zich niet gehouden aan de voorgestelde werktijden. Dit omdat het de drukste periode van het jaar was. Dit was na een aantal maanden van het re integreren. Advies was 24 uur p/w maar ging eerder richting de 40.
Gelukkig is dit allemaal goed gegaan betreft mijn gezondheid.

Nu zijn we in het zo goed als heden, en al 2,5 jaar verder. Ik had meteen ergens anders moeten gaan werken heb ik het idee, want in deze periode kreeg ik nog steeds zo nu en dan een fikse schreeuw en vloekpartij over me heen, zelf een keer dat de vader (ex baas) met een stok in zijn hand stond om mij een mep te verkopen. Dat is gelukkig niet gebeurd.

Ook zitten we nu in de vaccinatie periode tegen corona, ik ben nu geen antivaxxer, maar ik wil hem persoonlijk niet halen om redenen, evenals een ander werknemer.
Gister zijn wij beide finaal de grond in getrapt door zowel baas als de vader (ex baas) en worden wij eigenlijk verplicht een vaccinatie te halen. Anders konden we oprotten. Dit was gewoonweg schrikbarend en inhumaan hoe er met ons word omgegaan.

Ook ben ik er een paar weken terug achtergekomen dat mijn loon WEER beneden minimum loon is, en dat ik hier dus weer achteraan moet. Echter zie ik er verschrikkelijk tegenop, mijn baas kennende. Ik werk dit dus thuis netjes uit en op mijn laatste werkdag voor de vakantie zal ik dit aan hem overhandigen.

Laat ik even vooropstellen, dat tijdens mijn gehele carriere hier, ik altijd op tijd op werk ben, altijd bereid ben tot overuren. En me altijd (ook tijdens conflicten, hoe moeilijk het ook was) me altijd netjes gedragen heb en correct gehandeld heb.

Mijn excuus voor dit verschrikkelijk lange verhaal, ik moest het gewoon echt even kwijt.
Elke dag weer, zie ik er tegenop om naar het werk te gaan.
Ik weet gewoon niet wat ik hiermee moet en wat mijn opties zijn, de moed zakt me soms gewoon wat in de schoenen.

Ik hoop dat jullie mischien wat advies hebben voor mij hierin, buiten ‘zoek ander werk’ om, want daar ben ik al voor naar aan het kijken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:23

BeyondThunder

Lost Lightning

"Op 14 jarige leeftijd ben ik bij dit bedrijf gekomen, d.m.v een snuffelstage"

Hoe oud ben je nu en hoe lang heb je daar gewerkt?

Ik zie maar 1 oplossing.

2 acties:
  1. Heb je rechtsbijstand? Dan met terugwerkende kracht je misgelopen loon terug vorderen. Hier heb je (denk ik) gewoon recht op. Check bij het UWV.
  2. Zo snel mogelijk ontslag nemen en iets anders zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ben je lid van een vakbond? Dan naar hen stappen voor advies.

En voor de rest heel veel sterkte met deze rotsituatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Ik neem aan dat je dit jaar 30 wordt, dus al 15-16 jaar daar werkt?
en er is nog niet bij je opgekomen om verder te kijken?

als mijn (vader van de) baas met een stok dreigt, zou ik heel wat meer eisen dan wat achterstallig salaris, beginnend met een onveilige werkplek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deetoxx1991
BeyondThunder schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:10:
"Op 14 jarige leeftijd ben ik bij dit bedrijf gekomen, d.m.v een snuffelstage"

Hoe oud ben je nu en hoe lang heb je daar gewerkt?

Ik zie maar 1 oplossing.

2 acties:
  1. Heb je rechtsbijstand? Dan met terugwerkende kracht je misgelopen loon terug vorderen. Hier heb je (denk ik) gewoon recht op. Check bij het UWV.
  2. Zo snel mogelijk ontslag nemen en iets anders zoeken.
Ik ben nu 29 jaar. En sta vanaf 2012 tot heden op contract.
Ik ben ook van plan om z.s.m iets anders te vinden. Ik heb hier simpelweg geen zin meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Doe dat, er is werk zat. (Afhankelijk waar je woont).
Werk moet vooral leuk zijn, je besteed er namelijk veel tijd aan :-)
Zodra je geen lol meer hebt in je werk, ontslag nemen! En desnoods tijdelijk in de supermarkt gaan werken. Verdien je nog meer ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Telefoon niet meer opnemen en zorgen dat je zo snel mogelijk weg bent daar. Ik zou echt geen seconde meer willen werken met iemand die mij zo raar behandelt. Hij maakt enorm misbruik van jou en hij weet echt wel dat hij je niet voldoende betaalt. Met intimidatie probeert hij je nu onder controle te houden, wat lijkt te lukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Eens met @BeyondThunder ; zelfs in (bepaalde) zorg-sectoren is een vaccinatie niet verplicht maar wel zeeeer wenselijk. Als jouw baas jou wil gaan ontslaan omdat je niet gevaccineerde bent, ben ik een beetje bang dat hij zijn bedrijfsbelang boven (gedeelten van) rechten van de mens stelt; zie ook bijvoorbeeld https://www.rijksoverheid...-zich-te-laten-vaccineren

Gezien de hele situatie en allicht klink ik nu te "makkelijk"; laat jouw baas maar op schrift stellen dat het arbeidscontract ontbonden zal gaan worden als je je niet laat vaccineren. Daarna laat je je ontslaan. Ga daarmee naar je juridisch loket of rechtsbijstand. Klaag die tent aan. Alles terugvorderen. Lekker uitrusten. Solliciteren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

En maak een dossier voor een eventuele zaak. Als je nu begint met het bijhouden van een tijdlijn (wanneer gebeurde wat) dan kan je dat enorm helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deetoxx1991
99ruud99 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:18:
Ik neem aan dat je dit jaar 30 wordt, dus al 15-16 jaar daar werkt?
en er is nog niet bij je opgekomen om verder te kijken?

als mijn (vader van de) baas met een stok dreigt, zou ik heel wat meer eisen dan wat achterstallig salaris, beginnend met een onveilige werkplek...
Correct, dit jaar word ik 30.
Ik werk er inderdaad al 15 jaar.

Uiteraard is dat bij mij opgekomen. Helaas ben ik niet heel hoog geschoold met simpel een basisopleiding van het vak. En ik iets anders wil gaan doen. Echter moet de huur ook betaald worden.
Sinds mijn 18de ben ik ook al de deur uit omdat de thuissituatie niet goed is (pleeggezin).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

Nu begrijp ik dat je afweging wat anders is dan voor veel andere tweakers geldt, maar als ik voor ons bedrijf spreek kunnen we wat minder hoog geschoolde mensen met een goede werkmentaliteit evengoed nergens vinden. In dat opzicht is het goed je kansen niet hoger in te schatten dan ze zijn, maar ook niet lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Deetoxx1991 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:24:
[...]

Uiteraard is dat bij mij opgekomen. Helaas ben ik niet heel hoog geschoold met simpel een basisopleiding van het vak. En ik iets anders wil gaan doen. Echter moet de huur ook betaald worden.
Sinds mijn 18de ben ik ook al de deur uit omdat de thuissituatie niet goed is (pleeggezin).
Ik snap dat je "bang" bent voor verandering, vooral als je ergens 15 jaar werkt. Maar geloof me. In jouw geval is elke verandering positief. Voorals als je bereid bent om de handen uit de mouwen te steken. Daar hebben we er te weinig van in NL!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Even een tip / hint, zeker omdat je (nog) niet post hoe je verzekerd of aangesloten bent.

Veel verzekeraars voor juridische bijstand willen graag dat je al minstens 1 en soms minstens 3 maanden premie betaald hebt. Als jij op dit moment geen rechtsbijstand hebt vanuit de vakbond en ook zelf / prive geen verzekering voor rechtsbijstand voor arbeid, dan zou ik dat "nu" gaan regelen en even goed lezen welke verzekering "eist" dat je enkele maanden premie betaalt.

Hiermee weet je dan in ieder geval wel (alvast) dat als het morgen, volgende week of volgende maand escaleert op werk, dat je dan een fallback hebt naar een (kortstondige / dure) verzekeraar die dan alles uit handen neemt voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deetoxx1991
Om even wat duidelijkheid te creëren, ik werk in de brood en banket sector en heb een mbo 2 diploma hierin. Destijds wou ik wel doorleren voor niveau 3, echter kon dit alleen d.m.v een leerbedrijf. Ik had toen hier al werk, en aangezien ik al op mezelf woonde wou ik deze baan graag houden.
Bedrijf was niet berijd om leerbedrijf te worden.

Wat betreft vakbonden, daar ben ik geen lid van. Maar als ik dit zo lees, dan schrijf ik me vandaag nog in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

MAX3400 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:34:
Even een tip / hint, zeker omdat je (nog) niet post hoe je verzekerd of aangesloten bent.

Veel verzekeraars voor juridische bijstand willen graag dat je al minstens 1 en soms minstens 3 maanden premie betaald hebt. Als jij op dit moment geen rechtsbijstand hebt vanuit de vakbond en ook zelf / prive geen verzekering voor rechtsbijstand voor arbeid, dan zou ik dat "nu" gaan regelen en even goed lezen welke verzekering "eist" dat je enkele maanden premie betaalt.

Hiermee weet je dan in ieder geval wel (alvast) dat als het morgen, volgende week of volgende maand escaleert op werk, dat je dan een fallback hebt naar een (kortstondige / dure) verzekeraar die dan alles uit handen neemt voor je.
Ik heb even geen tijd om te gaan googlen of het klopt, maar er staat me iets van bij dat een vakbond bij arbeidsconflicten die wachttijd niet kent. Lijkt me ook een goede om in je onderzoek mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
@Deetoxx1991 er is niemand die slechter wordt van rondkijken - je kan ook nu al solliciteren en pas zodra je een baan hebt deze baan opzeggen (wat is je opzegtermijn?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Stap 1 is weg daar, solliciteren. Maakt niet uit waar, als ik het goed begrijp zit je zelfs met tig jaar ervaring beneden minimumloon!!!! Minimumloon heet niet voor niks zo, minder betalen mag niet. Oftewel, overal krijg je meer. Horeca schijnen nu flinke tekorten te zijn gezien iedereen tijdens corona iets anders is gaan doen. Bezorging/logistiek doet het ook nog altijd goed.

Stap 2 is vorderen waar je evt. nog recht op hebt.

Bij een laag inkomen kun je ook gesubsidieerde rechtsbijstand krijgen.
Hoeveel je zelf nog moet betalen kun je hier vinden:
https://www.rechtsbijstan...lf-betalen/inkomensnormen

(Die eigen bijdrage mag je overigens -€ 56 doen. Die korting kreeg je normaal als je eerst langs het juridisch loket ging. Tegenwoordig krijg je dat standaard wegens corona. Weet niet hoe lang nog.)

[ Voor 14% gewijzigd door defusion op 06-07-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-05 21:57
En wel zo snel mogelijk.

Hier ga je niks meer halen dan meer frustraties, stress en alles dat daar bij komt kijken.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-05 21:57
Grr.

[ Voor 97% gewijzigd door iamerwin op 06-07-2021 10:45 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:08

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Damn, wat een afschuwelijke baas heb jij zeg! Ik wil je heel veel sterkte wensen met de situatie!

Ik heb geen advies voor je, het belangrijkste is je al geadviseerd. Ga daar zsm weg en vorder (evt. met behulp van een jurist) het achterstallig loon.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deetoxx1991
@99ruud99 mijn opzegtermijn bedraagt de gewoonlijke 1maand.

@defusion voor rechtsbijstand kom ik niet in aanmerking. Ik woon samen met mijn vriendin, en die heeft een goed betaalde baan.

Verder klopt het wel dat mijn loon vrij weinig is, uiteraard door het onder minimum betaalde loon.
Daarnaast moet ik uit eigen zak mijn benzinekosten van 150 p/m betalen. Want dat wil hij ook niet vergoeden.
Maargoed ik weet dat dat niet verplicht is, alhoewel ongebruikelijk.

Ik zal mij vandaag gaan inschrijven bij de vakbond en een gesprek inplannen voor advies.
Het te weinig betaalde loon terugvorderen.
En daarnaast, verder gaan met het zoeken naar een nieuwe baan.

[ Voor 3% gewijzigd door Deetoxx1991 op 06-07-2021 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:17
Deetoxx1991 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:53:
@defusion voor rechtsbijstand kom ik niet in aanmerking. Ik woon samen met mijn vriendin, en die heeft een goed betaalde baan.
Hiervoor kun je ook een verzekering afsluiten (een rechtsbijstandverzekering dus).
Die willen echter dus wel vaak dat je al enkele maanden premie betaald hebt, en nemen doorgaans geen zaken aan die speelden voordat je de verzekering afsloot.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Deetoxx1991 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:53:

Dat is gewoon verzekerbaar. Het woordje "bijstand" heeft niets te maken met je verzamel-inkomen of de sociale status :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Waarom ben je destijds eerst naar de FNV gestapt en daarna pas naar je baas? Dat suggereert een beetje dat de relatie ook voor dit conflict al niet helemaal lekker was?

Enfin. Je baas is overduidelijk fout bezig. Het is nu achteraf praten, maar ik zou je destijds al geadviseerd hebben: ga hier direct weg en laat een advocaat/deurwaarder die 12.000 euro regelen.

Ook het herhaaldelijk vloeken is op zichzelf al meer dan voldoende reden om daar snel te vertrekken. Je voormalige thuissituatie vertroebeld je beeld misschien een beetje, maar dit is niet normaal.

Vaccinatie kan je baas niet verplichten. Dan zal hij naar de rechter moeten. Maar het lijkt me eigenlijk een non-discussie. Bovenstaande problemen zijn al meer dan voldoende om te vertrekken.

Persoonlijk zou ik ook niet wachten op een nieuwe baan, maar dat hangt natuurlijk ook een beetje af van hoe je vriendin hier in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Wegwezen, zo snel mogelijk.
Je bent gezien je thuissituatie, misschien nogal wat gewend. Maar hoe deze 'baas' met jou omgaat is niet normaal en extreem ongezond.

Ook laaggeschoold is er zat werk te vinden. Tal van bedrijven die zitten te springen om mensen. Die meer betalen. En respectvoller met jou om zullen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deetoxx1991
@NielsFL

Dat klopt, destijds ben ik toen eerst naar het fnv gegaan omdat er met de baas niet over ‘geldzaken’ te praten valt.
Daarnaast wou ik 100% zeker zijn van mijn zaak voordat ik met hem in discussie ging.

Meteen ontslag nemen is helaas geen optie.
Mijn vriendin was tot voorkort werkloos (geen contractverlenging) en werkt pas sinds 2 weken bij een nieuwe werkgever.
Daarnaast wil ik dat ook niet van haar hoeven vragen.

Ik ga gewoon op zoek naar iets nieuws, wel met spoed.
Tot die tijd is het gewoon even doorbijten. Het is niet zo dat ik mij het kaas van het brood laat eten, maar ik blijf wel altijd netjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Deetoxx1991 op 06-07-2021 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:19
Grotendeels wel eens wat er gezegd is. Maar over het feit dat je “op kunt rotten” zonder vaccinatie, wil je hier geen gebruik van maken? Wellicht lastig, maar je kunt natuurlijk vragen; ok als dat zo’n heikel punt is, bied me maar ontslag aan. Dan heb je recht op een transitievergoeding (best flink denk ik gezien je dienstjaren) en houdt je recht op WW. Dan kun je rustig naar iets anders zoeken.
Misschien een longshot maar toch het overwegen waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
een rechtsbijstandsverzekering gaat je nu niet helpen, het conflict bestaat al. het is dus geen "onverwachte gebeurtenis" meer. het beste kun je in dit geval naar de vakbond gaan. die hebben wel interesse in zo'n werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
doomtech schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:15:
Grotendeels wel eens wat er gezegd is. Maar over het feit dat je “op kunt rotten” zonder vaccinatie, wil je hier geen gebruik van maken? Wellicht lastig, maar je kunt natuurlijk vragen; ok als dat zo’n heikel punt is, bied me maar ontslag aan. Dan heb je recht op een transitievergoeding (best flink denk ik gezien je dienstjaren) en houdt je recht op WW. Dan kun je rustig naar iets anders zoeken.
Misschien een longshot maar toch het overwegen waard.
Goed punt, maar dan heb je wel het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Hij zal het vast bedoeld hebben als: dan hoef je niet meer te komen, en krijg je ook geen geld meer.
En niet: dan gaan we met wederzijds goedvinden uit elkaar en betaal ik je de relevante vergoedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Deetoxx1991 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:09:
@NielsFL

Dat klopt, destijds ben ik toen eerst naar het fnv gegaan omdat er met de baas niet over ‘geldzaken’ te praten valt.
Wellicht iets om voor de toekomst bij potentiele nieuwe werkgevers in het achterhoofd te houden. De compensatie die je krijgt voor het werk dat je doet moet gewoon bespreekbaar zijn zowel op je (hopelijk) jaarlijkse functioneringsgesprek alsmede op momenten dat je denkt dat er een delta zit tussen wat je behoort te krijgen en wat je daadwerkelijk krijgt.
Daarnaast wou ik 100% zeker zijn van mijn zaak voordat ik met hem in discussie ging.
Zeer zeker begrijpelijk, advies inwinnen kan altijd kwaad en het is dan natuurlijk wel afhankelijk van hoe je gaat schermen met deze informatie. Open het gesprek ingaan met die bagage is positief, binnenlopen en stellen dat het fout is want X zegt Y is wat minder constructief ;)
Meteen ontslag nemen is helaas geen optie.
Mijn vriendin was tot voorkort werkloos (geen contractverlenging) en werkt pas sinds 2 weken bij een nieuwe werkgever.
Daarnaast wil ik dat ook niet van haar hoeven vragen.
Niet iedereen heeft de luxe om even een periode werkeloos te zijn. Gewoon blijven zoeken tot je iets vindt en vanuit daar de transitie maken. Wel de open communicatie behouden met je partner ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:07

Standeman

Prutser 1e klasse

Het is natuurlijk vooral hoe de TS in het leven staat, maar persoonlijk zal ik niet zomaar ontslag nemen en de boel te boel laten. Zeker niet als er zo met mij omgegaan wordt. Ik zou eerder:

* Geen ontslag nemen
* Dossier opbouwen
* Bij de FNV aankloppen voor juridische hulp / advocaat
* "Achterstallig" loon vorderen van de afgelopen 5 jaar
* Aangifte doen van bedreiging
* Je arbeidscontract nakomen (zo strict/minimaal mogelijk)

Laat ze maar ontslag aanvragen bij het UWV / de rechter. Ik zou elke cent er uit proberen te knijpen. Hier moet je een redelijke ontslagvergoeding uit kunnen krijgen.

Maar goed, daar moet je wel de energie/zin in hebben.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Standeman schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:45:
Het is natuurlijk vooral hoe de TS in het leven staat, maar persoonlijk zal ik niet zomaar ontslag nemen en de boel te boel laten. Zeker niet als er zo met mij omgegaan wordt. Ik zou eerder:

* Geen ontslag nemen
* Dossier opbouwen
Een goede reden om dit advies niet op te volgen is omdat je daar gewoon zo snel mogelijk weg wil zijn. Als je bij wijze van spreken morgen een andere baan aangeboden krijgt, kun je dit verhaal zo snel mogelijk achter je laten. Wegwezen moet je sowieso willen. Je klinkt als iemand die weinig ervaring heeft in "jobhoppen" en dus maar heel lang op dezelfde plek blijft zitten, maar je gaat heel blij zijn als je merkt hoe het is om voor een goede werkgever te werken.

Maar inderdaad, je hebt recht op heel veel meer. Veel achterstallig loon en een transitievergoeding. Je moet dan alleen wel zelf de "nette" weg volgen zodat jouw niks verweten kan worden, en je moet alles op papier hebben om aan te kunnen tonen dat de werkgever een onwerkbare situatie creëert. Dat kost veel tijd, moeite en stress.

Als de werkgever van schelden over de telefoon houdt, is het misschien handig om je telefoongesprekken op te nemen. Gesprekken waar je zelf aan deelneemt mag je opnemen zonder het aan je gesprekspartner te laten weten. Mocht je juridisch nog wat willen (nu of in de toekomst), dan is het altijd handig dat je gewoon een bandje kan afspelen, in plaats van dat de werkgever kan ontkennen dat hij al deze fratsen uithaalt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 11:53
Dit soort conflictsituaties kunnen emotioneel erg zwaar worden. Zeker als er een barrage is aan persoonlijke opmerkingen, alles wat jij doet wordt gezien als onredelijk en je andersom constant alert moet zijn of je niet op nog weer een andere manier genaaid wordt. Altijd voor jezelf afwegen wat is voor mij de grens, is dit echt noodzakelijk?

Je mag gesprekken opnemen, maar of het wordt toegelaten als bewijs in een rechtszaak is volgens mij aan de rechter. Oh en geloof me een werkgever die zo bezig is kan alsnog van alles ontkennen en verdraaien zelfs met een opname. "Ik bedoelde het niet zo, je lokte het zelf uit. Dat je gesprekken opneemt laat zien wat voor persoon je werkelijk bent". Het is echt absurd hoe sommige mensen zich in bochten kunnen wringen om aan hun morele positie vast te houden. Elk bewijs tegen zorgt er alleen maar voor dat ze zich meer ingraven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-05 13:33
Beste @Deetoxx1991 ,

Als eerste, hé wat een rotsituatie! En wat knap van je dat je het al meer dan je halve leven bij deze .... uithoudt! Ik begrijp dat je tot nu toe veel over je heen hebt laten komen. Maar als je wilt dat je baas de laatste maanden dat je bij hem werkt, een beetje 'normaal' doet, is het misschien tijd om grenzen te stellen. Neem, snel, contact op met het Juridisch loket om deze zaak te bespreken. Zij kunnen beter inschatten hoe haalbaar een (rechts)zaak is en je alvast aan het 'werk zetten' met brieven en mails.

Je baas heeft geroepen: "als je niet geprikt wordt, dan volgt ontslag." Prima, bevestig dit, en ieder ander dreigement, lompe opmerking, dreigend gezwaai met stokken, etc... , vanaf nu per mail aan hem, zodat jij de éérste bent die hier melding van maakt. Hou deze mailtjes kort en feitelijk, zoiets als: "Hierbij bevestig ik ons gesprek op datum X. In dit gesprek heeft u Y gezegd, mijn reactie was Z." Bedreigingen ook per mail aangeven: "Vandaag was uw vader in de bakkerij, hij heeft met een stok staan zwaaien en gezegd dat ik een pak rammel nodig heb. Dit vat ik op als een dreigement."

Zoals eerder genoemd, maak een tijdlijn, wat is er wanneer voorgevallen, schrijf dit zo gedetailleerd mogelijk op. En verzamel alle documenten (contracten, loonstroken, gespreksverslagen, als die er zijn, etc..) die je in de loop der jaren ontvangen hebt, maak screenshots van (vervelende) WhatsApp berichten etc..

Nogmaals, je baas kan je niet ontslaan omdat je geen vaccinatie wilt halen. Als ik je verhaal zo lees, heeft je baas je de afgelopen vijftien jaar regelmatig met dreigen geprobeerd je klein te houden. Zoek snel een andere baan en laat je bij deze de kaas niet meer van het brood eten.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DeeDee855 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:11:
Elk bewijs tegen zorgt er alleen maar voor dat ze zich meer ingraven.
Vast wel, maar als je eenmaal het juridisch gevecht aangaat dan gebeurt het ingraven toch wel. Uitschelden over de telefoon getuigt niet van enige goede wil, ingraven gaat daarbij weinig uithalen.

Of je moet het gewoon laten zitten, ofwel je gaat het gevecht aan en dan heb je alles nodig wat je aan dossier kunt krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 06-07-2021 14:37 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
@NielsFL
Het is niet zo dat ik mij het kaas van het brood laat eten, maar ik blijf wel altijd netjes.
Vervelende situatie man! Wat @bernard038 ook zegt, ergens wel knap dat je het al zolang uithoud.

Maar als ik heel eerlijk ben, denk ik wel dat je je de kaas van het brood laat eten: als je structureel onder minimumloon hebt gewerkt, en ook nog met het gescheld er bij. Je beroofd jezelf van leuk werk/ een leuke werktijd, op deze manier.

Tijd om afscheid te nemen en voor jezelf te kiezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-05 15:59
bernard038 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:13:
Beste @Deetoxx1991 ,

Zoals eerder genoemd, maak een tijdlijn, wat is er wanneer voorgevallen, schrijf dit zo gedetailleerd mogelijk op. En verzamel alle documenten (contracten, loonstroken, gespreksverslagen, als die er zijn, etc..) die je in de loop der jaren ontvangen hebt, maak screenshots van (vervelende) WhatsApp berichten etc..

Nogmaals, je baas kan je niet ontslaan omdat je geen vaccinatie wilt halen. Als ik je verhaal zo lees, heeft je baas je de afgelopen vijftien jaar regelmatig met dreigen geprobeerd je klein te houden. Zoek snel een andere baan en laat je bij deze de kaas niet meer van het brood eten.

Succes!
Dit, 100% dit TS. Hou je aan deze instructies en probeer je er zelf niet te druk om te maken. Jij hebt 15 jaar je best gedaan en zij horen je gewoon beter te behandelen. Ik wens je echt het beste toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:35

Punkrocker

Mostly harmless

Standeman schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:45:

* Geen ontslag nemen
* Dossier opbouwen
* Bij de FNV aankloppen voor juridische hulp / advocaat
* "Achterstallig" loon vorderen van de afgelopen 5 jaar
* Aangifte doen van bedreiging
* Je arbeidscontract nakomen (zo strict/minimaal mogelijk)

Laat ze maar ontslag aanvragen bij het UWV / de rechter. Ik zou elke cent er uit proberen te knijpen. Hier moet je een redelijke ontslagvergoeding uit kunnen krijgen.

Maar goed, daar moet je wel de energie/zin in hebben.
Dit vreet energie. En ik weet niet of TS die wel heeft na zijn burnout...

@Deetoxx1991 Volgens mij is er met jouw diploma's best werk te vinden. In de horeca staan ze te springen om personeel en dat moet jij ook best kunnen, denk ik.
Vraagt anders eens voorzichtig bij een concurrerende bakker of ze iemand nodig hebben.

Je baas is geen internet lezer? Anders zou ik als ik jou was toch een paar dingen tussen MembersOnly tags zetten.
Sterkte met het zoeken naar een oplossing.

[ Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 06-07-2021 16:11 . Reden: typo ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bernard038
Ik zat nog even na te denken over je zaak @Deetoxx1991 . Je werkt bij een bakkerij als (brood)bakker(?) Heb je ook een arbeidsovereenkomst* waarop je functie staat? Ik vraag het hierom, In een aantal sectoren, waaronder het bakkersbedrijf, is de CAO 'Algemeen Verbindend' verklaard. Dit betekent dat iedereen die een bedrijf in deze sector heeft, zich aan de CAO moet houden. En dát betekent weer dat de werkgever zich aan de CAO (en dus ook de in de CAO afgesproken salarissen, periodieke loonsverhogingen en toeslagen) moet houden. Het lijkt me dat dit niet gebeurd is, je gemiste inkomsten kan je (let op: IANAL, informeer dit bij een jurist!) kan je tot vijf jaar terug bij de werkgever vorderen.

Je vind de CAO hier.

* = of loonstroken, jaaropgaves etc..

[ Voor 1% gewijzigd door bernard038 op 06-07-2021 16:33 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deetoxx1991
@Punkrocker mijn baas is inderdaad niet echt een internet lezer nee, maar toch voor het geval dat, hoe kan ik dit topic veranderen naar members only?😅

@bernard038 hier ben ik inderdaad van op de hoogte, tot 5 jaar terug is vorderbaar.

Alvast al wel bedankt iedereen, heb er al heel wat aan tot dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Deetoxx1991 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:44:
@Punkrocker mijn baas is inderdaad niet echt een internet lezer nee, maar toch voor het geval dat, hoe kan ik dit topic veranderen naar members only?😅
@Ardana ? Kan jij TS even op weg helpen?? _/-\o_

Enneh @Deetoxx1991, Ik weet niet of je ooit een loonsverhoging hebt gehad, maar als je de CAO er op naslaat staat er op pagina 6:
Het functie-uurloon van de medewerker wordt jaarlijks per 1 januari verhoogd met 1 periodiek of functiejaar, totdat het maximum van de schaal is bereikt.

(...)

De gearceerde periodieken aan het einde van de loonschaal kunnen afhankelijk zijn van een beoordelingsgesprek. Het beoordelingsgesprek vindt plaats vóór 1 januari. De werkgever kan op basis van de beoordeling deze periodieken toekennen of onthouden. Als er geen beoordelingsgesprek is, kent de werkgever deze periodiek toe.
Je werkgever moét dus je salaris jaarlijks met, tenminste één (1) periodiek verhogen. Sómmige periodieken zijn afhankelijk van een beoordelingsgesprek, maar als deze niet heeft plaatsgevonden moet werkgever deze óók toekennen. Je werkgever heeft je dus niet alleen onderbetaald, maar het ziet er ook naar uit dat de werkgever je de jaarlijkse loonsverhogingen ontzegd heeft.

Terwijl ik dit tik, heeft je werkgever je aangemeld bij het Pensioenfonds Bakkersbedrijf? zie: https://www.bakkerspensioen.nl/ Informeer bij hen of je verplicht bent hieraan deel te nemen (als dit niet geregeld is, maar wel verplicht is, kan je dit wel geld kosten, maar ik denk dat als je jouw situatie goed uitlegt, dat nier mogelijk wel een mouw aan te passen is...).

Er zullen vast wel meer zaken zijn waar je recht op hebt, maar die je niet gekregen hebt. Zoek dit, met een specialist uit(!)

[ Voor 76% gewijzigd door bernard038 op 06-07-2021 17:17 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deetoxx1991
@bernard038

Aangemeld bij het pensioensfonds ben ik wel gelukkig.
Verder zijn het inderdaad de jaarlijkse loonsverhogingen die niet worden doorgevoerd. Dit heb ik al uitgezocht en klaarliggen. Deze dien ik volgende week op mijn laatste dag voor de vakantie bij mijn baas in.
Wat betreft beoordelinggesprekken, deze heb ik nog nooit van mijn leven gehad. Daar zal ik mij dus ook eens in moeten verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Deetoxx1991 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:35:
Deze dien ik volgende week op mijn laatste dag voor de vakantie bij mijn baas in.
Ben wel benieuwd waarom je dit laat liggen tot de laatste dag voor je vakantie, waarom niet nu al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:06

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Napo schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:55:
[...]

Ben wel benieuwd waarom je dit laat liggen tot de laatste dag voor je vakantie, waarom niet nu al?
Spijkers met koppen slaan is vaak het beste maar ik kan me voorstellen dat TS graag de laatste dagen voor de vakantie 'rustig' wil houden.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deetoxx1991
FooLsKi schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:59:
[...]

Spijkers met koppen slaan is vaak het beste maar ik kan me voorstellen dat TS graag de laatste dagen voor de vakantie 'rustig' wil houden.
Precies dit dus om maar even kort te zijn.
Kan ik hopelijk zonder gedoe mijn vakantie in, en heeft hij even de tijd om alles te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:06

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Deetoxx1991 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:02:
[...]

Precies dit dus om maar even kort te zijn.
Kan ik hopelijk zonder gedoe mijn vakantie in, en heeft hij even de tijd om alles te regelen.
Ik zou dan wel je telefoon op stil zetten of het nummer van (de vader van) je werkgever blokkeren. Als ik het zo lees kan je er donder op zeggen dat 'ie je tijdens je vakantie hierover gaat lastigvallen. Mocht 'ie aan de deur komen dreigen dan zou ik gewoon de politie bellen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:43
Jeemig,
Jouw baas mag wel heel blij zijn dat hij jou nog in dienst heeft.
Voor jou heb ik maar 1 tip: recht je rug en kom voor jezelf op.

Je wordt waarschijnlijk al jaren uitgebuit en gekleineerd door je baas. Jij verdient beter en je kunt ook wel beter krijgen. Met zo'n baas is eigenlijk alles beter.

Ik snap dat het zwaar is, maar ik zou het op deze manier aanpakken:
Allereerst je baas informeren over het feit dat je vermoedt nog loon tegoed te hebben. (Dit heb je al eens gedaan, dus diezelfde manier kunje weer gebruiken). Het lijkt me raadzaam om lid te worden van een bond of rechtsbijstand hiervoor in te schakelen.

Daarnaast aangeven dat je een grens trekt tussen jouw werk en privé en dat je verzoekt zich niet met je eigen keuze te bemoeien.
Natuurlijk in iets nettere bewoording.

Als laatste: ga op zoek naar een andere werkgever. Ik weet niet waar je woont, maar er zijn denk ik wel mogelijkheden te vinden, zeker omdat ook je huidige salaris niet echt realistisch is. Dan zal een stap vooruit logischer zijn dan achteruit 😉.
Je werkt er al 15 jaar dan kun je die paar maanden op zoek ook nog wel uitzingen.
En ondertussen kun je met deze huidige baas blijven sturen op je achterstallige salaris.

Gelukkig ga je hier niet worden en kies dus voor iets anders!
Met vmbo en mbo2 zal het misschien even zoeken zijn, maar er is vast iets te vinden.
(Ik ken zelf nog een overheidsorganisatie die regelmatig op min vmbo niveau werft, stuur evt ff DM als je daar iets aan hebt)

Succes en probeer afstand te nemen van je werk, al zal dat lastig zijn met zo'n baas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:17
Als ik dit zo lees is het misschien een idee om zakelijk uit elkaar te gaan. Dus een deal te maken met je werkgever, zodat je ontslag aanvaard maar wel met behoud van de WW. Aangezien je minder dan minimum verdiend, ga je er ( voor zover ik weet ) met een WW niet op achteruit omdat je niet minder dan het minimum mag verdienen, zie bron

Ik zie dus geen reden om aan te sturen op ontslag met behoud WW -> actief gaan zoeken naar een andere job. Naast dat je die giftige omgeving achter je kan laten krijg je ook nog een hele hoop rust

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
lijkt mij het beste om elders te solliciteren en zodra een nieuw contract binnen is (tegen betere arbeidsvoorwaarden dan huidige), ontslag indienen. Daarmee voorkom je juridisch getouwtrek en als je weer plezier erin hebt ben je alle ellende snel vergeten.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
hollandnick schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 00:46:
Als ik dit zo lees is het misschien een idee om zakelijk uit elkaar te gaan. Dus een deal te maken met je werkgever, zodat je ontslag aanvaard maar wel met behoud van de WW. Aangezien je minder dan minimum verdiend, ga je er ( voor zover ik weet ) met een WW niet op achteruit omdat je niet minder dan het minimum mag verdienen, zie bron

Ik zie dus geen reden om aan te sturen op ontslag met behoud WW -> actief gaan zoeken naar een andere job. Naast dat je die giftige omgeving achter je kan laten krijg je ook nog een hele hoop rust
De toeslag is maximaal tot aan het eerder verdiende loon. Je krijgt dus nooit meer van voorheen.
En daarnaast woont hij samen, dus is de kostendelersnorm van toepassing.

(TS niet waarschijnlijk niet, wegens samenwonen met iemand met inkomen, maar iemand die met WW+toeslag beneden de bijstandsnorm uit komt, kan doorgaans wel nog aanvullende bijstand krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:17
defusion schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:09:
[...]

De toeslag is maximaal tot aan het eerder verdiende loon. Je krijgt dus nooit meer van voorheen.
En daarnaast woont hij samen, dus is de kostendelersnorm van toepassing.

(TS niet waarschijnlijk niet, wegens samenwonen met iemand met inkomen, maar iemand die met WW+toeslag beneden de bijstandsnorm uit komt, kan doorgaans wel nog aanvullende bijstand krijgen)
Nouja zijn vriendin werkt pas sinds 2 weken weer en daarnaast "mag" je gewoon niet minder verdienen dan het minimumloon. En aangezien TS zegt hier al een hele tijd onder te zitten, lijkt het mij alleen maar logisch dat bij het ingaan van WW TS minimaal een bedrag krijgt wat gelijk ligt met het sociaal minimum.

Anders voldoet de wet/UWV niet...aan.....de wet? :P Maar IANAL. Dit is meer een idee waar over nagedacht zou kunnen worden om rust te creëren zonder in te leveren op loon

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@hollandnick
Ik betwijfel of ze het zo zullen aanpakken. Zij baseren zich gewoon op het verdiende loon (ongeacht hoeveel uren daar tegenover stonden).

Maar zelfs als ze zich baseren op het aantal uren, en het op die manier toch zouden aanvullen, dan zal het in het geval van TS waarschijnlijk alsnog niet uitmaken.
Bij samenwonen kijken ze ook naar het (huidige) inkomen van de partner.
En zelfs als ze stellen dat er geen sprake is van gezamenlijke huishouding, dan geldt de kostendelersnorm. Je kunt daarmee nooit meer krijgen dan onderstaande tabel.

https://www.uwv.nl/partic...enstaand-woningdeler-2019

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cl9RH7tttACRfxg-UK5MvRqcrwI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XB01UikvTFv6hKfVD0heNkK2.png?f=user_large

Dit geldt overigens alleen voor de toeslag, de basis WW van 70-75% kun je wel gewoon krijgen als je op de juiste manier uit elkaar gaat. Misschien is dat ook al voldoende gezien partner inkomsten heeft.

Persoonlijk zou ik de focus leggen op vinden van nieuwe baan, zo snel mogelijk. Maakt niet uit waar, heb eerder in het topic al horeca en logistiek/bezorging voorgesteld, daar is nu vraag.
Vervolgens achterstallig loon vorderen. Dat zal inmiddels een aardig bedrag zijn, en m.i. de advocaatrekening wel waard. En denk ook dat je deze zaak haast niet kunt verliezen...

@Deetoxx1991 je weet trouwens zeker dat je geen toevoeging voor rechtsbijstand kunt krijgen? ze kijken namelijk niet naar dit jaar, maar naar 2019.
https://www.rvr.org/nieuw...-eigen-bijdrage-2021.html

[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 07-07-2021 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deetoxx1991
@defusion hmm als ze naar de gegevens van 2019 kijken veranderd dat wellicht de zaak wat.
Eerlijk gezegd heb ik daar niet heel veel verstand van dus dan zou ik even navraag moeten doen.

Verder ben ik al druk aan het kijken naar iets anders. Daarnaast binnenkort vakantie, dus mooi de tijd om daar nog wat meer energie in te steken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
In dit hele topic lijkt het alleen maar over geld te gaan, maar m.i. is er nog een ander belangrijk aspect; je wordt bedreigd! Als mijn leidinggevende met een stok op mij af zou komen dan had ik de politie gebeld. Ook was ik (na aangifte te hebben gedaan) per direct gestopt met werken, van werkweigering is geen sprake als je door je leidinggevende bedreigd wordt.

@Deetoxx1991 Een scheldende werkgever doet het nooit zo goed bij de rechter. Daarnaast, bij intimidatie/bedreiging kan je je zelfs rechtstreeks tot de rechter wenden, wel kan dit een langdurig juridisch traject betekenen.
Maar hoe dan ook, je staat in je recht! Je kan prima nu gewoon aankaarten dat je te weinig krijgt. Ik zou echter echter alles schriftelijk (e-mail) doen, dan heb je gelijk bewijs. Ook kan dat de directe emotie bij je werkgever wat verzachten. Krijg je toch een mep? 112 bellen, ziek melden en gesprek met arbo arts aanvragen. Gaat je werkgever dreigen? Aangifte doen en je ziek melden en gesprek met arbo arts aanvragen. Gaat je werkgever vloeken en schelden? Ziek melden en gesprek met arbo arts aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:03

OmeJoyo

This is me

Deetoxx1991 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:24:
[...]

Om je wellicht wat hoop te geven, ik zit ook met een niet afgeronde MBO-3 opleiding op een HBO+ functie, al jaren. Als je houding en je werk goed zijn, is er een prima toekomst voor je, mits jezelf de kracht hebt om actief er naar te zoeken en voor te gaan.

Succes in ieder geval met je verhaal, mijn ogen vallen open van verbazing dat je het daar al 15 jaar uit houdt, dat zegt iig wel iets over je dat je een bijzonder vergevingsgezind persoon bent :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Oef, wat een verhaal @Deetoxx1991. Ik vind dat je ondanks al deze problemen je jezelf toch nog redelijk overeind weet te houden!

Veel is al gezegd, maar voor dossiervorming zou je elk telefoongesprek kunnen opnemen, daar zijn verschillende apps voor te vinden (of zit misschien al standaard op je telefoon). Zeker als er bedreigingen worden geuit is dit wel heel prettig om te hebben voor wanneer dit voor de rechter komt.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Deetoxx1991 Wow, heftig verhaal dit! Dat je het zo lang hebt weten uit te houden bij deze werkgever, vind ik bewonderenswaardig te noemen. Ik ben verder geen jurist of iets dergelijks, inhoudelijk kan ik dus weinig betekenen voor je. Wel wil ik je veel sterkte en succes wensen, de tijd om hier tegen op te staan is aangebroken, sterk van je dat je (na jouw burnout) dit ook gaat doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Deetoxx1991
Als ik een bedrijf zou hebben zou ik mensen als jou heel erg goed kunnen gebruiken.
Denk in jouw geval 100% aan jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:35

LankHoar

Langharig tuig

Man wat een vervelende situatie zeg. Er zijn al veel tips, wil toch nog een paar aanvullende meegeven:
  • Installeer een call recorder op je telefoon zodat je alle gesprekken opneemt. Belt je (vader van de) baas dan weer op een nare manier, dan heb je een opname.
  • Probeer stiekem op te nemen hoe je baas je behandelt. Bijvoorbeeld over dat vaccin. Dit kan gewoon echt niet.
  • Maak voor jezelf de overweging of je een (waarschijnlijk) langdurig en energieslurpend traject in wil gaan om het onderste uit de kan te halen, of dat je je verlies neemt en z.s.m. ander werk gaat zoeken.
En ja, opnemen van gesprekken waar je zelf in deelneemt, dat mag als consument en dat hoef je ook niet te vermelden.

Sterkte!

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deetoxx1991
Vandaag weer mijn werkdag gehad, ik werk 32 uur dus 4 dagen in de week.
Nu zijn dat nogal rare dagen want dit is dus maandag/donderdag/vrijdag/zaterdag.

Maargoed, het volgende.
Op mijn vrije dagen din/woensdag enorm last van hoofdpijn gehad (en nu nog steeds) en heel onrustig en last van stress.
Ook keek ik er als een berg tegenop om vandaag naar het werk te gaan, en geen oog dicht gedaan vannacht. maargoed toch gegaan.
Over het algemeen waren ze vandaag poeslief.

Aan het einde van de werkdag heel netjes gevraagd of ik of zaterdag of maandag even een gesprek met hem kon hebben over o.a afgelopen maandag.
Toen sloeg de toon meteen om, het zat haast alweer tegen schreeuwen aan, en waar ik dan wel niet over wou praten en dit dat zus zo.
Aangezien mijn werk erop zat voor vandaag en ik vooraf gevraagd had of het klaar was en ik naar huis kon, heb ik het afgekapt en ben ik naar huis gegaan.
Maarja morgen en zaterdag moet ik dus gewoon werken, maar zie het helemaal niet zitten meer zo.
Er valt helaas gewoon geen normaal gesprek te voeren met deze man.

Wat moet ik nou in vredesnaam doen?
Me ziek melden? En op hoop van zegen dat dat niet onder werkweigering valt?
Of gewoon naar het werk gaan, ik weet het even niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik zou gewoon je ontslag indienen, echt.
Lees dit topic nog even goed door en neem je beslissing, zo kan het net langer en je wil dit niet rekken. Als je niet tijdig stopt kan dat op termijn nog veel vervelende (gezondheid) problemen geven.

ps, ik snap echt dat het lastig is na 15 jaar. Maar geloof me. Dit kan zo niet langer.
Je zal merken dat je opknapt en rustig op zoek naar wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik zou eerder ziek melden dan ontslag nemen.
Dat eerste geeft meer financiële zekerheid.

Bij ontslag kun je mogelijk WW krijgen, als je reden om ontslag te nemen voldoende ernstig is. Deze opeenstapeling van feiten is mogelijk wel voldoende, maar hoe het UWV dat ziet is de vraag.

Bij ziekte is werkgever verplicht om loon door te betalen. En bij een bedrijfsarts kun je vervolgens je verhaal doen. Je hoeft de werkgever niet te vertellen waarom je ziek bent. De bedrijfsarts mag dat ook niet zeggen.
De bedrijfsarts stelt vast of je werkelijk ziek bent, daar heeft de werkgever het mee te doen.

Ondertussen zoek je juridische hulp (voor het hele verhaal) en ga je op zoek naar een andere baan.
Als werkgever weigert loon door te betalen bij ziekte weet een advocaat ook wel hoe te handelen. Daar zijn spoedprocedures / voorlopige voorzieningen voor.

Op z'n minst het stuk van achterstallig loon conform CAO kun je haast niet verliezen. Alleen dat al zal de eventuele rekening van de advocaat waard zijn. Als je een toevoeging kunt krijgen en alleen de eigen bijdrage moet betalen is het helemaal een makkelijke keuze.

[ Voor 13% gewijzigd door defusion op 08-07-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

De keuze is aan TS, mijn advies blijft staan. Hou de eer aan jezelf en zet er een punt achter. Bij ziek melden zal het blijven slepen. Just my 2 cents.
Werk zal momenteel geen probleem zijn, en gegarandeerd meer salaris (want minimumloon).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
Deetoxx1991 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:55:

(...)

Aan het einde van de werkdag heel netjes gevraagd of ik of zaterdag of maandag even een gesprek met hem kon hebben over o.a afgelopen maandag.
Toen sloeg de toon meteen om, het zat haast alweer tegen schreeuwen aan, en waar ik dan wel niet over wou praten en dit dat zus zo.
Aangezien mijn werk erop zat voor vandaag en ik vooraf gevraagd had of het klaar was en ik naar huis kon, heb ik het afgekapt en ben ik naar huis gegaan.
Maarja morgen en zaterdag moet ik dus gewoon werken, maar zie het helemaal niet zitten meer zo.
Er valt helaas gewoon geen normaal gesprek te voeren met deze man.

Wat moet ik nou in vredesnaam doen?
Me ziek melden? En op hoop van zegen dat dat niet onder werkweigering valt?
Of gewoon naar het werk gaan, ik weet het even niet meer.
Hoe lang moet je nog voor je vakantie? Is dat een kwestie van dagen of weken? Je ziek melden kan altijd, máár als ik je posts goed lees, lijkt het mij dat als je een vinger beweegt (door je ziek te melden, je baas een berekening te geven van het loon dat je nog van hem moet ontvangen, hem wijst op de, niet kloppende uitspraak, dat vaccineren wettelijk verplicht is) je baas en zijn vader gelijk proberen je hele hand eraf te hakken.

Je kán natuurlijk steeds een klein beetje escaleren, scheutje voor scheutje. Je kan er ook voor kiezen om te wachten om tijdens je vakantie in één keer de boel fors te laten ontploffen door een jurist je werkgever een brief te laten sturen waarin je alles wat nog achterstallig is bij hem vordert. Het lijkt me dat de situatie dan wel eens fors zou kunnen escaleren (of exploderen). Maar goed, dat gebeurt toch wel een keertje. Ja, dit kan betekenen dat je tijdens je vakantie vervelende appjes of telefoontjes zult krijgen, misschien staat je werkgever inderdaad wel voor je deur. Maar dat weet je vooraf. En buiten dat, wat kan hij je maken? Je ontslaan? Hoe dan?

Echt @Deetoxx1991, die escalatie komt er wel een keertje, maar nu heb je een mogelijkheid om zelf te bepalen wanneer de bom barst. Maar vooral, laat je goed voorlichten en begeleiden door een advocaat, die kijkt met wat meer afstand en kan je beter dan ik (of ieder ander op dit forum) vertellen wat wél en vooral wat niét te doen. Bedenk, wat je WG ook aan het blaten is, zijn geraaskal blijft geraaskal, ondanks dat hij het heel hard scheeuwt. Hij ontzegt je veel (geld, werkplezier, etc...) en je kan wat meetbaar is (geld dus) 'gewoon' bij hem opeisen. Doe dat in één keer goed. dan is het ook snel klaar. Maar laat je wél begeleiden door een specialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:35

LankHoar

Langharig tuig

@Deetoxx1991 ik zou echt dit soort dingen gaan opnemen. Dan heb je bewijs mocht er narigheid van komen. Ziekmelden door stress is compleet legitiem, en gaat de baas je dan lastivallen, wederom alles opnemen. Dit is absoluut geen werkweigering, wat hij ook wil beweren.

Ontslag zou ik niet zomaar nemen, dan verspeel je mogelijk je WW-uitkering en het UWV is allesbehalve makkelijk en kan soms zeer onlogisch (en in jouw nadeel) beslissen, dus pas daar mee op.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Als ik zo vrij mag zijn, wat een verhaal en wat een situatie.

Puur binnen kaders van arbeidsrecht is hier zo ontzettend veel mis, schokkend. Een advocaat met gerelateerde aantekening zou dermate gehakt maken van het drama dat de TS niet enkel opgelucht, maar ook goed gefinancierd op vakantie zou kunnen.

Maar wel bij aanwezigheid van juiste dossieropbouw. Bovenstaande inderdaad, de TS moet heel goed aan zich zelf gaan denken. Dat wil ook zeggen het zich zelf beschermen. En dat is opbouw van dossier, iets wat niet enkel de loonstroken en schriftelijke correspondentie betreft maar bovenal het misbruik.

Want dat is het. Dit is zo toxisch, nou, hier kan iemand op afstuderen.

Alle respect voor de TS dat hij het überhaupt volhoudt, advies zoekt en verder aan het kijken is. Toch, dit is echt niet enkel een zaak van “hoe corrigeer ik dit”, het is meer nog een zaak van rauwe zelfbescherming.

Beste advies is inderdaad dat van professioneel advies en behartiging. Er is in de buurt van de TS vast een advocatenkantoor voorzien van specialisatie arbeidsrecht met een gratis inloop of gesprek. Dit wil niet zeggen dat een advocaat ineens de deur bij de werkgever binnen stormt en er escalatie volgt, wel dat de TS heel serieus bescherming moet zoeken. Dat begint met gedegen advies en dossier.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Deetoxx1991
Ik heb afgelopen vrijdag besloten om per direct ziek te melden. Contact gehad met de dokter en oa medicatie voorgeschreven gekregen om even wat rustiger te worden.
Zoals de dokter beschreef even pas op de plaats en even uitrusten van alles.

Werkgever natuurlijk niet blij, maar reageerde niet zoals gedacht. Dagelijks berichten met excuus en smeekbedes om alsnog te komen werken.
Gewoon zakelijk en koel gereageerd.
Daarnaast mag ik ook helaas niet achter het stuur stappen met deze medicijnen.

Aangezien ik straks ook vakantie heb, ben ik van plan om alles vast te leggen en de gesprekken bij te houden. (Dossier opbouwen zeg maar).
Dit doe ik dus vanaf nu ook.
Wat daar dan mee gebeurd zien we dan wel, eerst even rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:53
Kijk vast goed na wanneer je vakantie hebt en kijk dan hoe je je voelt.
Ik zeg dit omdat als je ziek bent tijdens vakantie het niet je vakantiedagen kost.
Nu heb ik daar als werkgever wel moeite mee bij lange ziektegevallen, maar als ik jouw geval zo snel zie vind ik het wel terecht dat je niet je ziektedagen inlevert om ziek te herstellen van teveel druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
Deetoxx1991 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:49:
Ik heb afgelopen vrijdag besloten om per direct ziek te melden. Contact gehad met de dokter en oa medicatie voorgeschreven gekregen om even wat rustiger te worden.
Zoals de dokter beschreef even pas op de plaats en even uitrusten van alles.

Werkgever natuurlijk niet blij, maar reageerde niet zoals gedacht. Dagelijks berichten met excuus en smeekbedes om alsnog te komen werken.
Gewoon zakelijk en koel gereageerd.
Daarnaast mag ik ook helaas niet achter het stuur stappen met deze medicijnen.

Aangezien ik straks ook vakantie heb, ben ik van plan om alles vast te leggen en de gesprekken bij te houden. (Dossier opbouwen zeg maar).
Dit doe ik dus vanaf nu ook.
Wat daar dan mee gebeurd zien we dan wel, eerst even rust.
Sterkte en beterschap! Vergeet niet dat, als je werkgever toch ineens twijfels heeft over de rechtmatigheid van je ziekmelding, jij hem kan verzoeken om een afspraak bij de bedrijfsarts te maken. Hij moet dit verzoek honoreren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:11

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Deetoxx1991 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:59:

....de vader van de baas wat ouder werd (ex baas)
[...]
Dit wou ik toen bespreken met mijn baas, echter sloeg hij om als dag en nacht toen ik over loon begon.
Van vloeken en schreeuwen tot dreigen met ontslag.
[...]
Uiteindelijk zover gekregen dat de baas met de boekhouder om tafel ging, want De baas wist van niks en dacht dat alles klopte.
Na berekeningen van de boekhouder, moest grofweg 12.xxx betaald worden aan mij.

[...]r een vloekende schreeuwende baas wanneer ik er weer was.
[...etc. etc. telkens wordt de term 'baas' weer genoemd]
Heel klein detail-adviesje... (maar volgens mij wel een punt dat redelijk dicht aan de kern van het probleem zou kunnen liggen).

Het is niet de 'baas' maar je Werkgever..
slaven hebben een 'baas', honden hebben een 'baas' .... het gebruik van de term wijst op een ondergeschiktheid en gehoorzaamheid...

Een werkgever heeft gewoon een arbeidsverhouding waarbij jij tegen een overeengekomen loon werkzaamheden uitvoert voor je werkgever.

Uit het hele verhaal ontstaat sterk de indruk dat je zelf, mogelijk deels door de lange tijd dat je er werkt en het gegeven dat je met een zeer jonge leeftijd er begonnen bent en weinig andere ervaringen hebt, een houding bij jou ontstaan is van zulk een 'gehoorzaamheid' en ondergeschiktheid...

Dat het kennelijk een sterk 'famliebedrijf' is met een familierelatie tussen je eerste werkgever die je aangesteld heeft en je huidige werkgever die weer de zooon is, terwijl zijn vader kennelijk zich nog altijd sterk inmengt in de bedrijfsvoering (ook iets da vaker voorkomt bij familiebedrijven en vaak ook negatieve gevolgen kan hebben) speelt ook vermoedelijk wel mee.

Op dit punt denk ik dat er enkel een enorm voordeel bij te behalen is als je snel hier weg bent...
zelfs ontslag zou geen dreigement zijn maar eerder vooor jou een verlossing (dan heb je iig recht op WW).

Tot die tijd, probeer ook op je eigen houding te letten, vermijd een ondergeschikte of slaafse houding en noem je werkgever gewoon werkgever en niet 'baas'.
ook bij een hopelijk snel gevonden nieuwe baan is het erg belangrijk dat je je aanwent dat de relatie werknemer tot de werkgever een andere is dan die jij aangeleert lijkt te hebben, een veel zakelijkere en objectief-rationele

[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 10-07-2021 13:53 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tendmex
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-05 11:42
Het is jammer dat er zo moeilijk te praten valt met de man. Anders zou ik het feit dat je als ongevaccineerde daar ontslagen kan worden in je voordeel gebruiken en je juist laten ontslaan. Hoor je een zak geld te krijgen en vervolgens de rest van het te lage loon gaan eisen desnoods via de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Misschien is het ook handig om de andere werknemer hierbij te betrekken?
Diegene kan eventueel bevestigen hoe jullie worden behandeld door de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Mr.C4 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:48:
Misschien is het ook handig om de andere werknemer hierbij te betrekken?
Diegene kan eventueel bevestigen hoe jullie worden behandeld door de werkgever.
Dat moet die andere werknemer dan ook wel willen natuurlijk. Anders breng je hem, mogelijk, in een onmogelijke positie...

Trouwens @Deetoxx1991 nog nieuws van het front?
Pagina: 1