Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07-2023
Een tweetal weken geleden heb ik gesolliciteerd, het betreft een baan voor vaste uren in een vast team. Ik ben afgelopen week op sollicitatiegesprek geweest, was een ontspannen en prima gesprek.

Nu werd ik gebeld dat ze, uit ca 18 personen, mij gekozen hebben voor deze functie. Mijn eerste reactie: leuk! Altijd fijn om te horen dat mensen jou zien zitten binnen hun bedrijf! Maar er viel een stilte, alsof ik direct JA moest zeggen en we hiermee dus alles rond hadden.

Ivm de AVG wet mag ik niet meedraaien (ik vind het nog steeds vreemd), maar ik heb wel aangegeven de locatie te willen zien en proeven. Ik mag deze week even langskomen voor een rondleiding en kennismaking met collega's, maar verder dan dit is er nog niets besproken.

Ik ben gewend dat een sollicitatieprocedure uit 2 rondes bestaat, je een moment/dag meedraait en je daarna samen om tafel gaat om te bespreken of het van beide kanten goed voelt. Als het goed voelt (nav proeven, praktijkgedeelte laten zien vanuit mijn kant naar de werkgever) dan ga je mijnsinziens verder met het bespreken van de arbeidsvoorwaarden.

Kortom: ik mis een hele hoop en wat me nog het meest stoort: toen ik werd gebeld dat ik het ben geworden gaf deze mevrouw direct aan dat ze wel hoopt dat ik geen nee zeg aangezien ze nu ook de anderen af ging bellen....Ligt het aan mij of is dit een vreemde manier van werven?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:35
Over wat voor baan hebben we het? In de Kruidvat of de ICT afdeling van Defensie is wel wat anders

[ Voor 49% gewijzigd door 418O2 op 06-07-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
418O2 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:13:
Over wat voor baan hebben we het? In de Kruidvat of de ICT afdeling van Defensie is wel wat anders
Een baan binnen de kinderopvang ;) Mijns inziens zou het niet uit moeten maken.

[ Voor 8% gewijzigd door GadgetGirl88 op 06-07-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Wat staat er voor je op het spel? Heb je nu een baan waar je ontslag moet nemen of ben je nu werkloos / afgestuurd en eerste baan?

In dat laatste geval heb je weinig te verliezen? Je tekst lijkt van het eerste uit te gaan. Dan zou ik gewoon in goed overleg een procedure afspreken waaronder jullie je beiden prettig voelen.

Dit voorkom je overigens door dit na te vragen tijdens je eerste gesprek. Meestal begint de voorzitten van het sollicitatiegesprek (meestal manager en HR medewerker) met de uitleg van de procedure, maar als die dat niet doet, dan is het verstandig dat zelf na te vragen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Heb je al een voorstel gehad betreffende salaris en andere voorwaarden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:44
Een rondleiding en kennismaking vinden, in mijn ervaring, meestal pas plaats nadat je officieel bent aangenomen. Je lijkt eigenlijk zelfs een soort van snuffelstage te verwachten, maar het lijkt mij dat daarvoor de proeftijd bestaat.

Dat gezegd hebbende, er zou sowieso natuurlijk eerst nog een arbeidsvoorwaardengesprek moeten plaatsvinden voordat je definitief ja of nee kunt zeggen. Tweede gespreksronde/assessment ed. is denk ik erg afhankelijk van het soort baan.

Als de baan en de werkgever je leuk lijken zou ik nu enthousiast reageren en dan het arbeidsvoorwaardengesprek even afwachten. Zonder concrete afspraken over hoeveel uur je werkt, op welke dagen/tijden, tegen welk salaris kun je lijkt mij de baan nog niet definitief accepteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kinderopvang? Is gewoon een CAO, dus salaris etc is vaak gewoon een formaliteit en mogelijk een trede extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
CurlyMo schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:15:
Wat staat er voor je op het spel? Heb je nu een baan waar je ontslag moet nemen of ben je nu werkloos / afgestuurd en eerste baan?

In dat laatste geval heb je weinig te verliezen? Je tekst lijkt van het eerste uit te gaan. Dan zou ik gewoon in goed overleg een procedure afspreken waaronder jullie je beiden prettig voelen.

Dit voorkom je overigens door dit na te vragen tijdens je eerste gesprek. Meestal begint de voorzitten van het sollicitatiegesprek (meestal manager en HR medewerker) met de uitleg van de procedure, maar als die dat niet doet, dan is het verstandig dat zelf na te vragen.
Ik heb een eigen bedrijf binnen dezelfde branche, dus er staat voor mij heel veel op het spel. Mijn bedrijf loopt goed dus ga niet zomaar de deur achter me dichttrekken als ik niet weet wat ik er voor terug krijg. Ik heb dus geen haast, ik zal er zelfs op achteruit gaan qua loon maar daar ben ik me van bewust. Het werken in een team en binnen de deuren van een organisatie iets waar ik weer aan toe ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
migchiell schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:16:
Een rondleiding en kennismaking vinden, in mijn ervaring, meestal pas plaats nadat je officieel bent aangenomen.
Ik heb de rondleiding en kennismaking met enkele mogelijke collegea tot nu toe vooral in de eerste of tweede ronde gehad, beetje afhankelijk van e.e.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Anoniem: 590973 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:15:
Heb je al een voorstel gehad betreffende salaris en andere voorwaarden?
Nee, ik ging ervan uit dat dit zou volgen. Maar daar zijn ze toen ze me belden zelf niet over begonnen. Uiteraard teken ik niets als ik niet weet waar ik aan toe ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Pizza_Boom schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:18:
[...]
Ik heb de rondleiding en kennismaking met enkele mogelijke collegea tot nu toe vooral in de eerste of tweede ronde gehad, beetje afhankelijk van e.e.a.
Precies, dat is dus ook mijn ervaring: wil de werkgever je hebben? Dan mag je, soms MOET je zelfs, een paar uurtjes meedraaien omdat ik vaak terughoor dat collega's jou ook graag willen zien en de werkgever een indruk van jou wil hebben op de werkvloer. Daarom vond ik het dus vreemd dat dit, door de AVG wet, ineens niet meer kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Vorkie schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:16:
Kinderopvang? Is gewoon een CAO, dus salaris etc is vaak gewoon een formaliteit en mogelijk een trede extra.
Klopt, maar zij zien mij als zelfstandig ondernemer met een eigen kinderopvang niet als volwaardig ervaren PM'er binnen de kinderdagopvang. Dus ik ben heel benieuwd in welke trede ze me in willen schalen. Je begrijpt dat ik, na vele jaren ervaring, niet onderaan ga binnen.

[ Voor 7% gewijzigd door GadgetGirl88 op 06-07-2021 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
GadgetGirl88 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:17:
[...]

Ik heb een eigen bedrijf binnen dezelfde branche, dus er staat voor mij heel veel op het spel. Mijn bedrijf loopt goed dus ga niet zomaar de deur achter me dichttrekken als ik niet weet wat ik er voor terug krijg. Ik heb dus geen haast, ik zal er zelfs op achteruit gaan qua loon maar daar ben ik me van bewust. Het werken in een team en binnen de deuren van een organisatie iets waar ik weer aan toe ben.
Ik zou het gewoon overleggen. Een kennismaking met collega's moet best mogelijk zijn IMHO. Desnoods aan het eind van de werkdag als de meeste / alle kinderen naar huis zijn. En sowieso eerst een arbeidsvoorwaardegesprek voordat je ja zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 06-07-2021 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:47
GadgetGirl88 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:14:
[...]

Het maakt in die zin uit dat iemand bij de Kruidvat zo vervangen is en dat het daarom niet zoveel uitmaakt wie er vakken gaat vullen (kan eigenlijk iedereen wel). Als je sollictieert op een managementpositie dan ben je niet zo 1,2,3 te vervangen en dan wordt er meer aandacht aan besteed door vaak 2 (of soms zelfs 3) gesprekken te plannen (immers, je maakt een stuk meer impact op het bedrijf dan iemand die vakken vult)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 16:15
Het werven van personeel gaat niet volgens bepaalde richtlijnen aangeleverd door de overheid. 1e ronde? 2e ronde? Kennismakingsronde? Proefdag? Wat wou je ook alweer nog meer? Allemaal dingen die organisaties zelf bepalen. Vreemde procedure dat deze kinderopvang jou zo ziet zitten en je gelijk wilt hebben? Nee. Neem het als een compliment. Nogmaals, dit is blijkbaar hun werkwijze. Hun goedrecht, staat het jou totaal niet aan kan je op een andere functie elders solliciteren.

Ik proef dat er haast geboden is met het werven van een nieuwe werknemer... dat zou zomaar de reden kunnen zijn.

Wil je echt heel graag meer proeven van het bedrijf? Vraag het hun. Niet ons.

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Een dag meedraaien is helemaal niet per se gebruikelijk. Dat ligt maar het aan het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
GadgetGirl88 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:14:
[...]

Dit maakt heel veel uit.

Wanneer ik opzoek ga naar een nieuw operationeel/marketing/financieel directeur, zitten we in een veel en veel langere procedure als wanneer we opzoek zijn naar een nieuwe magazijnmedewerker of machine-operator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Ik mag deze week even langskomen voor een rondleiding en kennismaking met collega's, maar verder dan dit is er nog niets besproken.

Ik ben gewend dat een sollicitatieprocedure uit 2 rondes bestaat, je een moment/dag meedraait en je daarna samen om tafel gaat om te bespreken of het van beide kanten goed voelt. Als het goed voelt (nav proeven, praktijkgedeelte laten zien vanuit mijn kant naar de werkgever) dan ga je mijnsinziens verder met het bespreken van de arbeidsvoorwaarden.

Kortom: ik mis een hele hoop
Het is volgens mij juist niet gebruikelijk om te beginnen met een dag 'proefdraaien'. Als het goed is heb je wat vooronderzoek naar de organisatie gedaan en een sollicitatiegesprek is juist bij uitstek het moment om vragen te stellen over de sfeer, organisatiecultuur etc. Met zulke vragen toon je juist interesse in de organisatie.

Het is niet gek dat je ook even op de locatie wilt kijken, als je daar nog niet geweest bent. Ik heb het ook wel eens gehad dat ik een gesprek op een heel andere locatie had dan mijn uiteindelijke werkplek en dan wil je toch even 'proeven' hoe het op je werkplek is. Maar veel meer dan even een rondje lopen of een kopje koffie drinken hoeft dat ook niet te zijn.

Het klinkt alsof je het sollicitatiegesprek eigenlijk nog niet echt hebt gebruikt om te kijken of de organisatie bij je past. Terwijl een sollicitatiegesprek daar eigenlijk mede voor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

418O2 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:13:
Ook dan wil het wel eens verschillen, had laatst een aanbod voor een baan in een klein team bij een multinational welke gedaan werd na 15 minuten in het 2e gesprek (beide gesprekken digitaal). Dat was een baan met een jaarsalaris dat hoger was dan waar ik m'n vorige flat voor kocht, das dat verwonderde me ook wel een beetje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

GadgetGirl88 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:09:
vm de AVG wet mag ik niet meedraaien (ik vind het nog steeds vreemd)
Lijkt mij ook. Geen jurist hier, maar dat je in een serieuze sollicitatieprocedure de namen van wat kindjes te horen krijgt lijkt me nou niet zo'n ramp. Ik neem aan dat je in een meeloopdag nog geen voortgangsdossiers hoeft door te spitten...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:31:
[...]

Het is volgens mij juist niet gebruikelijk om te beginnen met een dag 'proefdraaien'. Als het goed is heb je wat vooronderzoek naar de organisatie gedaan en een sollicitatiegesprek is juist bij uitstek het moment om vragen te stellen over de sfeer, organisatiecultuur etc. Met zulke vragen toon je juist interesse in de organisatie.

Het is niet gek dat je ook even op de locatie wilt kijken, als je daar nog niet geweest bent. Ik heb het ook wel eens gehad dat ik een gesprek op een heel andere locatie had dan mijn uiteindelijke werkplek en dan wil je toch even 'proeven' hoe het op je werkplek is. Maar veel meer dan even een rondje lopen of een kopje koffie drinken hoeft dat ook niet te zijn.

Het klinkt alsof je het sollicitatiegesprek eigenlijk nog niet echt hebt gebruikt om te kijken of de organisatie bij je past. Terwijl een sollicitatiegesprek daar eigenlijk mede voor bedoeld is.
Ik heb zeker wel vooronderzoek gedaan, ik heb mijn eigen bedrijf en dus ook mijn eigen beleid en visie en het is belangrijk te weten wat voor beleid er is bij de baas waar je voor gaat werken. Dus ik heb zeker interesse in de organisatie, ook zeker het eea over besproken tijdens het gesprek. Waarom ik graag verder in gesprek ga is omdat ik nu in de positie zit te kiezen wat ik wil: mijn bedrijf aanhouden of een stap terug maar wellicht meer zekerheid binnen een organisatie. Waar het op neer komt: een goedlopend bedrijf stopzetten doe je niet zomaar, als ik nu werkloos was had ik alles met beide handen aangepakt, maar er moet iets goeds tegenover staan, anders behoud ik liever mijn bedrijf. En ik heb nog niet genoeg informatie om te beoordelen of het "goed"genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
bwerg schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:36:
[...]

Lijkt mij ook. Geen jurist hier, maar dat je in een serieuze sollicitatieprocedure de namen van wat kindjes te horen krijgt lijkt me nou niet zo'n ramp. Ik neem aan dat je in een meeloopdag nog geen voortgangsdossiers hoeft door te spitten...
Toch is dat écht zo denk ik. Op bepaalde functies in mijn bedrijven is dat ook niet mogelijk, ivm de AVG.

Je wordt er soms gillend gek van, de papieren tijger 'B.V. Nederland'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
Generaal Pep schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:40:
[...]

Toch is dat écht zo denk ik. Op bepaalde functies in mijn bedrijven is dat ook niet mogelijk, ivm de AVG.

Je wordt er soms gillend gek van, de papieren tijger 'B.V. Nederland'.
Dat je geen mensen zonder arbeidscontract even laat meekijken tussen de kleine kindjes vind ik wel een begrijpelijk iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
GoldenSample schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:35:
[...]

Ook dan wil het wel eens verschillen, had laatst een aanbod voor een baan in een klein team bij een multinational welke gedaan werd na 15 minuten in het 2e gesprek (beide gesprekken digitaal). Dat was een baan met een jaarsalaris dat hoger was dan waar ik m'n vorige flat voor kocht, das dat verwonderde me ook wel een beetje 8)7
Gaat niet om het salaris maar om het niveau van betrouwbaarheid van eventuele gegevens waar je mee werkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
418O2 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:43:
[...]

Dat je geen mensen zonder arbeidscontract even laat meekijken tussen de kleine kindjes vind ik wel een begrijpelijk iets.
In deze casus, zeker weten, helemaal mee eens.

Alleen ouders en medewerkers onder contract bij mijn kleinkinderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Generaal Pep op 06-07-2021 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
GadgetGirl88 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:39:
[...]

En ik heb nog niet genoeg informatie om te beoordelen of het "goed"genoeg is.
Dus dan bel je op om te vertellen dat je graag nog een tweede gesprek wil met manager / leidinggevende en één of twee collega's, aangezien je nog wat aanvullende vragen hebt. Als ze daartoe niet bereid zijn, dan heb je ook aanvullende informatie om je afweging op te baseren.

Aanvullend: Met daarbij de opmerking dat je blij verrast bent, enigszins overdondert, maar het ook echt als een compliment ziet dat ze zo positief zijn :)

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 06-07-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
CurlyMo schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:46:
[...]

Dus dan bel je op om te vertellen dat je graag nog een tweede gesprek wil met manager / leidinggevende en één of twee collega's, aangezien je nog wat aanvullende vragen hebt. Als ze daartoe niet bereid zijn, dan heb je ook aanvullende informatie om je afweging op te baseren.
Het is een Kinderdagverblijf he...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
418O2 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:48:
[...]

Waarmee je wil zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een tweede ronde voor salarisonderhandelingen is alleen nuttig als er iets te onderhandelen valt.... Bij een baan waar je onder een CAO valt, en waar er doorgaans vrij weinig budget en bereidheid is om daar vanaf te wijken, is zoiets weinig zinnig. Wel kun je natuurlijk zelf vragen om een kennismakingsgesprek met toekomstige collegae, maar ook daar kun je afvragen hoe zinnig dat is als bijvoorbeeld het verloop heel hoog is.

Kortom: Nee, een tweede ronde met salarisonderhandelingen en een dagje gratis meelopen is absoluut niet standaard.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
[...]
Waarom ik graag verder in gesprek ga is omdat ik nu in de positie zit te kiezen wat ik wil: mijn bedrijf aanhouden of een stap terug maar wellicht meer zekerheid binnen een organisatie. Waar het op neer komt: een goedlopend bedrijf stopzetten doe je niet zomaar
Maar dat zijn dus afwegingen die je ook in je sollicitatiegesprek al op tafel zou kunnen leggen. Misschien een beetje flauw, maar een van de eerste vragen die ik bij sollicitatiegesprekken gesteld krijg is waarom ik gesolliciteerd heb, wat me in de vacature trok en waarom ik bij hen wil komen. Dat is dé gelegenheid om je overwegingen te benoemen en duidelijk te maken waar je staat.

Ik zou in elk geval aangegeven dat je eerst ook even bij de vestiging zelf wil kijken. Ik ga er vanuit dat dat in elk geval geen probleem is. Maar een dag proefdraaien lijkt mij wat te veel gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een ghesprek kan vele vormen en inhoud hebben. Sommige bedrijven gaan niet over 1 nacht ijs en hebben 5 rondes, anderen doen het met 1 af. Mijn huidige baan kreeg ik ook meteen na het eerste gesprek (ok, dat was een uur gepland en duurde er 2,5 omdat er een klik was) een aanbod.

Maar als beleid en visie voor jou belangrijk is (wat ik snap, je wilt iets kunnen doen waar je zelf achter staat), dan kun je dat gewoon aangeven. Zij hebben voor zichzelf al bepaald dat jij de juiste bent. Da's prima, maar jij nog niet. Als zij jou graag willen zijn ze vast en zeker genegen om met je van gedachten te wisselen. Ze hebben vast ook wel in de gaten dat je niet zomaar een medewerker kinderopvang bent, maar eentje met capaciteiten.
het is belangrijk te weten wat voor beleid er is bij de baas waar je voor gaat werken. Dus ik heb zeker interesse in de organisatie, ook zeker het eea over besproken tijdens het gesprek. Waarom ik graag verder in gesprek ga is omdat ik nu in de positie zit te kiezen wat ik wil: mijn bedrijf aanhouden of een stap terug maar wellicht meer zekerheid binnen een organisatie. Waar het op neer komt: een goedlopend bedrijf stopzetten doe je niet zomaar, als ik nu werkloos was had ik alles met beide handen aangepakt, maar er moet iets goeds tegenover staan, anders behoud ik liever mijn bedrijf. En ik heb nog niet genoeg informatie om te beoordelen of het "goed"genoeg is.
En dit is exact wat je ze moet vertellen als je contact opneemt, met de vervolgvraag: "ik kom al die kant in, hoe kunnen we dit inkleden?".

En de rest volgt vanzelf :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

[...]

Ik heb zeker wel vooronderzoek gedaan, ik heb mijn eigen bedrijf en dus ook mijn eigen beleid en visie en het is belangrijk te weten wat voor beleid er is bij de baas waar je voor gaat werken. Dus ik heb zeker interesse in de organisatie, ook zeker het eea over besproken tijdens het gesprek. Waarom ik graag verder in gesprek ga is omdat ik nu in de positie zit te kiezen wat ik wil: mijn bedrijf aanhouden of een stap terug maar wellicht meer zekerheid binnen een organisatie. Waar het op neer komt: een goedlopend bedrijf stopzetten doe je niet zomaar, als ik nu werkloos was had ik alles met beide handen aangepakt, maar er moet iets goeds tegenover staan, anders behoud ik liever mijn bedrijf. En ik heb nog niet genoeg informatie om te beoordelen of het "goed"genoeg is.
Waarom zou je in dat geval niet zélf een tweede gesprek aanvragen? Een sollicitatie is geen eenrichtingsverkeer; als je zelf nog twijfels hebt (en ook belangen m.b.t. aanhouden eigen bedrijf), dan heb je m.i. voldoende redenen om een tweede gesprek aan te vragen.

Overigens ben ik 2 keer eerder aangenomen na 1 gesprek en bij mijn sollicitatie voor stagiair bij een advocatenkantoor moest ik een kwartiertje op de gang wachten waarna we een begindatum hebben afgesproken (volgens de HR-medewerker en advocaat was dit wel ongebruikelijk).

Aan de andere kant, bij een andere sollicitatie heb ik 3 rondes en assessment gehad. Veel tijd en energie gekost om uiteindelijk te horen dat je het niet geworden bent. Door zoveel hoepels springen zal ik daarom nooit zomaar weer doen (ook geen noodzaak toe, goede baan met dito salaris).

What's a cube to you?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 10:50
Nu werd ik gebeld dat ze, uit ca 18 personen, mij gekozen hebben voor deze functie.
...
Nou, kan best zijn dat ze 18 reacties hadden, er 6 binnen de criteria vallen, en jij de enige bent waar ze echt mee verder willen. Dan is een 2e ronde vanuit de werkgever bijna ballast.

Maar: solliciteren is een match van twee kanten: jij moet je er ook goed bij voelen. Dus heel goed dat je aangeeft dat je eerst wilt kijken e.d. Gaan ze daar moeilijk over doen, dan willen ze je niet zo graag als dat ze doen blijken.

Regelgeving/AVG kan formeel in de weg zitten, maar ook daarvoor kun je een vertrouwelijkheidsverklaring voor een dag tekenen (maar is gewoon extra administratie voor hen). Gewoon langs gaan en kijken hoe lang je kunt blijven. Ouders lopen ook in- en uit bij het KDV, en die hoeven niets te tekenen op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
418O2 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:48:
[...]

:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Een apart gesprek met een manager en 1 of 2 eventuele nieuwe collegas lijkt me misschien iets dat wat ver gaat, maar ik zit niet echt in die wereld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
418O2 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:35:
[...]

Een apart gesprek met een manager en 1 of 2 eventuele nieuwe collegas lijkt me misschien iets dat wat ver gaat, maar ik zit niet echt in die wereld
Het eerste gesprek was met de vestigingsmanager en een werkzame collega, dus dat is zeker gebruikelijk. Je antwoord gaf me een beetje een denigrerend gevoel. Maar goed dat je het ff toelicht! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Zwartoog schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:30:
[...]

Nou, kan best zijn dat ze 18 reacties hadden, er 6 binnen de criteria vallen, en jij de enige bent waar ze echt mee verder willen. Dan is een 2e ronde vanuit de werkgever bijna ballast.

Maar: solliciteren is een match van twee kanten: jij moet je er ook goed bij voelen. Dus heel goed dat je aangeeft dat je eerst wilt kijken e.d. Gaan ze daar moeilijk over doen, dan willen ze je niet zo graag als dat ze doen blijken.

Regelgeving/AVG kan formeel in de weg zitten, maar ook daarvoor kun je een vertrouwelijkheidsverklaring voor een dag tekenen (maar is gewoon extra administratie voor hen). Gewoon langs gaan en kijken hoe lang je kunt blijven. Ouders lopen ook in- en uit bij het KDV, en die hoeven niets te tekenen op dit gebied.
Thanks! Het voelt vaak alsof de werkgever het heft in handen heeft, maar zo moet ik dat zeker niet voelen. Ik ben bescheiden maar wil altijd wel precies weten waar ik aan toe ben, dat zal ik voor nu ook zeker gaan navragen. Ik begrijp werkelijk niet waarom je zomaar ergens zou gaan werken zonder te weten of je je er ook prettig bij voelt, de locatie en de mensen om je heen is toch een belangrijke factor om je prettig te voelen op de werkvloer? Maar dat geldt wellicht vooral voor de sociale sector, zorg etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 15:06
Tja, in mijn huidige en vorige functie had ik ook maar 1 gesprek (+HR/salarisgesprek).

Dit waren beide functies op een Universiteit in een semi-senior functie (schaal 10). Vondt het zelf ook wat raar maar zo werken sommige afdelingen gewoon. Ik merkte bijvoorbeeld wel dat ze het samenwerken erg belangrijk vonden omdat veel solicitatievragen over dat onderwerp gingen. Zo krijg je toch een beetje beeld van hoe z'n team werkt, ondanks dat je geen kijkje op de werkvloer hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door Basekid op 06-07-2021 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:21
GadgetGirl88 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:49:
[...]

Ik begrijp werkelijk niet waarom je zomaar ergens zou gaan werken zonder te weten of je je er ook prettig bij voelt, de locatie en de mensen om je heen is toch een belangrijke factor om je prettig te voelen op de werkvloer? Maar dat geldt wellicht vooral voor de sociale sector, zorg etc.
Dat ligt inderdaad ook maar net aan je markt. Op het moment dat ik van werkgever wissel heb ik nog niet eens 0.01% van m'n collega's gezien. Echter ga ik dan rationeel te werk: het is een groot bedrijf met weinig verloop en veel medewerkers. Daar zullen mensen bij zitten waar ik niet altijd even blij van ga worden en eveneens voldoende mensen waar ik het goed mee ga vinden. Dat is het voordeel van een markt met genoeg baanaanbod. Als het werk vervelend zou zijn, dan zou de rest er ook niet zitten.

Sowieso is Tweakers een interessant forum voor zo'n opmerking, gezien alleen al in dit draadje voldoende mensen zitten die gedetacheerd zitten en het projectteam pas gedurende het werk hebben leren kennen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Personeel in de kinderopvang is niet aan te slepen, zeker niet met ruime ervaring. Dat ze je rap willen binden verbaast me dan ook niet.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
FirePuma142 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:57:
Personeel in de kinderopvang is niet aan te slepen, zeker niet met ruime ervaring. Dat ze je rap willen binden verbaast me dan ook niet.
Waardoor je dus ook de luxe hebt als medewerker om een wel overwogen keus te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
FirePuma142 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:57:
Wat ik dan overigens niet begrijp is dat ze er na 1 gesprek dus al vanuit gaan dat ik dan ook direct alles uit mn handen laat vallen voor hen. Het feit dat een vestigingsmanager mij belt en benoemt: "Ik ga de anderen nu natuurlijk ook allemaal bellen dat ze het NIET zijn geworden dus ik hoop wel dat je geen nee zegt" vind ik ergens onwijs onprofessioneel. Dit is uiteindelijk natuurlijk niet mijn probleem maar het voert de druk wel behoorlijk op moet ik zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door GadgetGirl88 op 06-07-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Generaal Pep schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:46:
[...]

In deze casus, zeker weten, helemaal mee eens.

Alleen ouders en medewerkers onder contract bij mijn kleinkinderen.
Want stel je voor dat ze eerst kijken hoe een potentieel nieuwe medewerker het met de kinderen doet voordat ze diegene een contract aanbieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Sissors schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:23:
[...]

Want stel je voor dat ze eerst kijken hoe een potentieel nieuwe medewerker het met de kinderen doet voordat ze diegene een contract aanbieden?
Nou inderdaad, ik zou, als het mijn bedrijf was, toch echt willen zien hoe iemand in de praktijk funtioneert. Ben je een aanpakker? Hoe is je benadering? Kan je volgens protocollen/methodieken werken? Want veel mensen kunnen een perfecte brief schrijven en ontzettend professioneel overkomen ivm goede taalvaardigheden maar dat zegt niets over hoe jij op de werkvloer functioneert.

Echter begrijp ik ook dat je voorzichtig moet zijn met "vreemden" op de werkvloer, maar ik zie het als een krachtig middel om goede werknemers te werven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:54

Gotiniens

Fairly odd Tim

Daar heb je de proeftijd voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Een tweetal weken geleden heb ik gesolliciteerd, het betreft een baan voor vaste uren in een vast team. Ik ben afgelopen week op sollicitatiegesprek geweest, was een ontspannen en prima gesprek.
Een sollicitatiegesprek is tweerichtingsverkeer. Het gaat niet alleen om het bedrijf dat een geschikte kandidaat zoekt, maar ook om de sollicitant die bij een geschikt bedrijf wil werken. Dus als jij er nog niet uit bent, kun je om een volgend gesprek vragen. Maar ik zou de rondleiding en daarvoor gebruiken. Krijg je vast een goed beeld en de sfeer van het bedrijf. En daarna neem je je beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
Sissors schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:23:
[...]

Nou precies, Sissors. Daarom zou ik, als ik een kinderdagverblijf had, iemand eerst (maximaal) een maand in proeftijd nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:21
GadgetGirl88 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:29:
[...]

Nou inderdaad, ik zou, als het mijn bedrijf was, toch echt willen zien hoe iemand in de praktijk funtioneert. Ben je een aanpakker? Hoe is je benadering? Kan je volgens protocollen/methodieken werken? Want veel mensen kunnen een perfecte brief schrijven en ontzettend professioneel overkomen ivm goede taalvaardigheden maar dat zegt niets over hoe jij op de werkvloer functioneert.
Je CV zegt hier wel iets over. Met die naam ben je vast wel geboren in 1988. Dan heb je in die sector bij een regulier studiepad al best wat jaren werkervaring en het hebben van je eigen bedrijf dat goed genoeg loopt dat je niet zomaar blind wilt overstappen zegt dan al heel wat. Het klinkt alsof je niet ieder half jaar een nieuwe werkgever hebt moeten zoeken en dat wekt bij een nieuwe werkgever vertrouwen.

Dit is het moment om al die jaren levenservaring te benutten en even het gesprek aan te gaan en uit te leggen dat je meer behoefte hebt aan inzichten in de werkvloer, of dat je je eigen bedrijf niet wilt opdoeken tot na de proefperiode. Dan kun je in de eerste week al bepalen of je je eigen bedrijf voorlopig wilt behouden.

[ Voor 24% gewijzigd door Paprika op 06-07-2021 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 06:53
Mijn vriendin is ook recent overgestapt van baan in de kinderopvang. Over de AVG heeft niemand het gehad, maar over een VOG (verklaring omtrent gedrag) wel. Nu is dat in de kinderopvang gelukkig geen papierwerk meer, maar de organisatie moet je wel ergens digitaal koppelen en je moet dan zelf ergens online aangeven dat dat klopt. Zonder VOG mag je niet in de buurt van de kinderen komen (en mocht dat wel gebeuren en de GGD komt langs voor een onaangekondigde controle dan sta je gelijk ook weer op de stoep). Ze heeft bij meerdere partijen gesolliciteerd, en bij meerdere heeft ze ook meegelopen (paar uurtjes, kort proeven), bij 1 heeft ze na 1 dag al zelf de proeftijd afgekapt (boel was totaal niet zoals tijdens sollicitatie afgeschilderd). Maar uiteindelijk wisselde de procedure per organisatie. De grotere (tientallen locaties of groter) zijn wat formeler, de kleinere (een enkele of handvol locaties) wat informeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Generaal Pep schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:44:
[...]

Nou precies, Sissors. Daarom zou ik, als ik een kinderdagverblijf had, iemand eerst (maximaal) een maand in proeftijd nemen.
Maar iemand een maand in proeftijd met jouw (klein)kinderen is 100% prima, maar stel je eens voor dat er iemand die ze willen aannemen eerst eens een keertje meeloopt om te zien hoe alles gaat. Zodat er al iets van een wederzijds beeld is voordat de huidige baan wordt opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gotiniens schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:31:
Daar heb je de proeftijd voor.
Daar heeft de werknemer weinig aan. Die moet vaak een baan (of in dit geval een eigen bedrijf) opzeggen voor die nieuwe baan. Dan wil je een grondige sollicitatieprocedure zodat de proeftijd een formaliteit wordt. Dan wil je niet een snelle sollicitatie om na een week proeftijd alsnog te horen dat zij zich vergist hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:04

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@GadgetGirl88 Aan de andere kant ga niet teveel op een voor jouw bekende plek zitten ;) .. Neem zelf anders het roer wat in handen en vraag dat 2e gesprek even aan.

Van een ZZP-er inkomen (Gastouder) overstappen naar loonslaaf onder CAO is lastig netto naast elkaar te houden en ik denk dat je naar dat inzicht opzoek bent om de keuze voor dit en jouw bedrijf te willen/kunnen maken?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
phYzar schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:51:
Mijn vriendin is ook recent overgestapt van baan in de kinderopvang. Over de AVG heeft niemand het gehad, maar over een VOG (verklaring omtrent gedrag) wel. Nu is dat in de kinderopvang gelukkig geen papierwerk meer, maar de organisatie moet je wel ergens digitaal koppelen en je moet dan zelf ergens online aangeven dat dat klopt. Zonder VOG mag je niet in de buurt van de kinderen komen (en mocht dat wel gebeuren en de GGD komt langs voor een onaangekondigde controle dan sta je gelijk ook weer op de stoep). Ze heeft bij meerdere partijen gesolliciteerd, en bij meerdere heeft ze ook meegelopen (paar uurtjes, kort proeven), bij 1 heeft ze na 1 dag al zelf de proeftijd afgekapt (boel was totaal niet zoals tijdens sollicitatie afgeschilderd). Maar uiteindelijk wisselde de procedure per organisatie. De grotere (tientallen locaties of groter) zijn wat formeler, de kleinere (een enkele of handvol locaties) wat informeler.
Klopt, een VOG vind ik een goede eis voor een meedraaidag. Ik sta overigens onder continu screening met mijn VOG aangezien ik een kinderopvang op eigen adres heb. Geldt ook voor mijn partner trouwens, dus wat mij betreft prima aantoonbaar. Maar blijkbaar denkt men daar anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
Sissors schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:55:
[...]

Maar iemand een maand in proeftijd met jouw (klein)kinderen is 100% prima, maar stel je eens voor dat er iemand die ze willen aannemen eerst eens een keertje meeloopt om te zien hoe alles gaat. Zodat er al iets van een wederzijds beeld is voordat de huidige baan wordt opgezegd.
100% prima zou ik niet zeggen (want ik weet niet hoe capabel iemand, die ik niet ken, is in het inschatten van de persoon tegenover hem/haar alvorens iemand in proeftijd te nemen), maar dat is jouw mening en dat mag jij vinden.

Meelopen is dus afgebakend door de AVG en terecht ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Falcon schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:07:
@GadgetGirl88 Aan de andere kant ga niet teveel op een voor jouw bekende plek zitten ;) .. Neem zelf anders het roer wat in handen en vraag dat 2e gesprek even aan.

Van een ZZP-er inkomen (Gastouder) overstappen naar loonslaaf onder CAO is lastig netto naast elkaar te houden en ik denk dat je naar dat inzicht opzoek bent om de keuze voor dit en jouw bedrijf te willen/kunnen maken?
De financiele kant is voor mij op zich niet doorslaggevend, het gaat mij vooral om het feit dat ik graag in een team wil werken, mijn huis weer mijn eigen huis wil laten zijn etc. Maar daarnaast voel ik me bij een werkgever wel weer kwetsbaar ondanks het feit dat zaken als pensioen, vakantiegeld, eindejaarsuitkering en doorbetaling bij ziekte etc allemaal inclusief zijn. De werkgever kan maar zo beslissen me er na een jaar uit te knikkeren. Mijn huidige bedrijf bestaat nu ruim 6 jaar en is alleen maar gegroeid, hierin ben ik zelf de beslissende factor: ga ik meer of minder werken, stop ik etc.

Maargoed, ik ben me ervan bewust dat ik niet alles van te voren kan weten, maar ja het speelt wel mee.

Nog een belangrijk punt: mijn eigen kids in coronatijd. Ze gaan naar de basisschool en wat een ellende was die lockdown. Omdat ik thuis mijn eigen kinderopvang run konden zij altijd thuis blijven wanneer het nodig was, heb ik het (met bloed, zweet en tranen) kunnen combineren met thuisonderwijs etc. Ik moet bekennen dat ik dat ook wel erg lastig ga vinden straks: wat doe ik als er wederom een lockdown komt voor de scholen? Ik heb een cruciaal beroep, net als mijn man. Wij hebben dan direct een probleem aangezien we niet de luxe van oppas opa's en oma's of geschikte buren hebben. En omdat één van onze kinderen medisch is blijft de BSO geen eerste keuze. Maargoed, dit wil ik allemaal nog gaan bespreken met deze organisatie... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
FOMO, the Fear Of Missing Out. Recruiters zijn daar goed in. Jij krijgt te horen "jij bent het geworden, kan ik zeggen dat je de baan accepteert? Dan kan ik de overige kandidaten afbellen." En jij voelt de druk en bent geneigd "ja" te zeggen.

Het ligt er een beetje aan in hoeverre jij om werk verlegen zit, of dat op korte termijn moet, en of het voor jou inderdaad belangrijk is om een klik te hebben met je collega's en het bedrijf. Én of jij makkelijk ergens anders werk kan vinden.

Ik zou gewoon aangeven: "Ik ben ook erg positief maar ik zou wel eerst een kennismaking in 't echt willen meemaken om te kijken of het echt een goede match is." Geef jouw beschikbaarheid aan en wacht op antwoord. Dit is volkomen normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:35
Ik heb vaak mee gemaakt dat ik na 1 gesprek was aangenomen. Maar normaalgesproken heb je minimaal twee gesprekken. Ik heb ook mee gemaakt in een Internationale organisatie er zaten 6 mensen aan tafel bij mijn sollicitatie met pen en een boekje. Wat ik daar vertelde schreven ze op en kwam vragen uit de zaal. Als je binnenkomt en er zitten meerdere mensen erbij maakt het nog spannender. Ik had altijd met een of twee personen een gesprek.

Maar heel succes toe gewenst!

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 06-07-2021 12:37 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Blue-eagle schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:25:
FOMO, the Fear Of Missing Out. Recruiters zijn daar goed in. Jij krijgt te horen "jij bent het geworden, kan ik zeggen dat je de baan accepteert? Dan kan ik de overige kandidaten afbellen." En jij voelt de druk en bent geneigd "ja" te zeggen.

Het ligt er een beetje aan in hoeverre jij om werk verlegen zit, of dat op korte termijn moet, en of het voor jou inderdaad belangrijk is om een klik te hebben met je collega's en het bedrijf. Én of jij makkelijk ergens anders werk kan vinden.

Ik zou gewoon aangeven: "Ik ben ook erg positief maar ik zou wel eerst een kennismaking in 't echt willen meemaken om te kijken of het echt een goede match is." Geef jouw beschikbaarheid aan en wacht op antwoord. Dit is volkomen normaal.
Ik zit niet om werk verlegen, dat scheelt enorm. Daarom ben ik kritisch als het gaat om collega's, het bedrijf, het totaalplaatje. Als ik twijfel of het voelt niet goed dan houd ik het liever bij mijn huidige werk. Ik kom over het algemeen makkelijk aan werk, word maar weinig afgewezen moet ik zeggen. Maar ik merk dat ik nu ik eigen kinderen heb, het echt wel luxe is dat we nooit stress hebben gehad omtrent lockdowns, studiedagen en schoolvakanties. Ik weet eerlijk gezegd echt niet hoe ik dat nu allemaal op zou moeten lossen, manlief werkt 32 uur op fietsafstand maar kan niet thuis werken. Omdat hij nog niet zo lang op deze nieuwe werkplek zit en er veel projecten opgestart moeten worden, kan hij voorlopig echt niet ineens minder gaan werken om het met de kinderen op te vangen. Dus euh....misschien is het gewoon mijn tijd niet? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:29
Maar wat is er nou precies mis met: "fijn dat jullie me willen hebben, maar ik wil graag de locatie bekijken en kennis maken met de rest van het team voordat ik ja zeg. Is daar gelegenheid voor?"

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
MrAngry schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:58:
Maar wat is er nou precies mis met: "fijn dat jullie me willen hebben, maar ik wil graag de locatie bekijken en kennis maken met de rest van het team voordat ik ja zeg. Is daar gelegenheid voor?"
Daar is niets mis mee, ik heb dit aangegeven en ga morgen op locatie kijken. Maar ik merk dat er vanuit de werkgever wat terughoudendheid is en ze eigenlijk gewoon het liefst willen dat ik meteen teken en daarna wel zie. En dat vind ik lastig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Generaal Pep schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:08:
[...]

100% prima zou ik niet zeggen (want ik weet niet hoe capabel iemand, die ik niet ken, is in het inschatten van de persoon tegenover hem/haar alvorens iemand in proeftijd te nemen)
Was daar nou maar een betere methode dan voor, zodat die inschatting nauwkeuriger was. Zoals een dag(deel) meelopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:29
GadgetGirl88 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:03:
[...]
Maar ik merk dat er vanuit de werkgever wat terughoudendheid is en ze eigenlijk gewoon het liefst willen dat ik meteen teken en daarna wel zie. En dat vind ik lastig ;)
Dat kan je ook gewoon bespreken natuurlijk, zeker als je nog een eigen bedrijf hebt om stop te zetten zou ik dat doen. "Ik heb het gevoel dat jullie enigszins haast hebben, klopt dat? Wanneer hopen of verwachten jullie dat ik begin? Is het problematisch als dat later wordt? Ik voel druk om snel te besluiten, klopt dat? Wanneer wil je het weten?". Dat zijn allemaal volstrekt normale vragen tijdens een sollicitatieprocedure.
Het lijkt me dat het je ook zo een maand kost om je eigen bedrijf af te wikkelen, zo niet langer. Denk daar over na: Hoeveel heb je nodig?

[ Voor 34% gewijzigd door MrAngry op 06-07-2021 13:19 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Laatst online: 10:56

OmeJoyo

This is me

Ik heb alle manieren meegemaakt.

ik ben wel eens na 15 minuten op het eerste gesprek aangenomen, maar heb ook wel eens een uitgebreide kijk/informatie dag gehad. Soms kon ik kijken, soms moest ik het doen met een klein rondje van 5 minuten terwijl ik er toch al was.

Zelfs in de goede tijden wel eens uit eten geweest om alle details te bespreken.

Er is geen standaard, maar zelf ligt mijn voorkeur ook altijd wel om even te zien waar ik terecht kom. Persoonlijk hou ik er niet van om een paar uurtjes of een dag mee te draaien, daar is een proeftijd voor.

Het staat je natuurlijk ook vrij om dit allemaal te vragen? Salaris kun je aan de hand van de CAO aardig inschatten in deze branche.

Verder, je mag deze week langskomen om te kijken, als dat niet is wat je zoekt blijf je toch voor jezelf werken tot je wat anders hebt?

Kortom, ga kijken en stel je vragen, dan komt het goed, of niet, afhankelijk van hoe het voelt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-06 22:27

Mickey77

Allround ICT-er

[...]
Maar ik merk dat er vanuit de werkgever wat terughoudendheid is en ze eigenlijk gewoon het liefst willen dat ik meteen teken en daarna wel zie. En dat vind ik lastig ;)
Het zou niet lastig zijn, als je het ziet als voorwaarde. Zou je werkelijk alles willen opgeven dat je nu hebt zonder kennis te maken met het team en een middag mee te draaien? Afgaand op je twijfel denk ik dat het antwoord nee is (of nee zou moeten zijn). Dus maak daar gewoon voorwaarden van.

PS Ook zou ik je eigen bedrijf (aangenomen dat het ingeschreven is bij KvK etc) nog niet opdoeken, als je wel in dienst gaat. Je kunt dat prima een paar maanden later doen. Bevalt het toch niet, dan stap je terug. Die kans zou best redelijk groot kunnen zijn, als je nu gewend bent alles te doen op de manier die jij het beste vind. Wat als je collega's en/of werkgever de randjes er van af lopen? (daarom moet je die bovenstaande dingen echt voorwaarden maken in mijn ogen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 18:41
kraanwagen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:33:
[...]

Een sollicitatiegesprek is tweerichtingsverkeer. Het gaat niet alleen om het bedrijf dat een geschikte kandidaat zoekt, maar ook om de sollicitant die bij een geschikt bedrijf wil werken. Dus als jij er nog niet uit bent, kun je om een volgend gesprek vragen. Maar ik zou de rondleiding en daarvoor gebruiken. Krijg je vast een goed beeld en de sfeer van het bedrijf. En daarna neem je je beslissing.
dat dus. Een gesprek is geen monoloog. Het is de bedoeling dat je een gesprek voert, dus dat beide kanten hun informatie ophalen. Als je na het gesprek weg gaat zonder goede indruk heb je het gesprek dus onvoldoende gevoerd.
Daar kun je dan bij zo'n belletje ook op terugkomen. Je kunt aangeven dat je nog veel vragen hebt en graag een tweede gesprek wil om te kijken of de match die je toch wel voelt er ook echt is. Bereid dat gesprek goed voor, met desnoods een puntenlijstje van onderwerpen die je benoemd wil hebben.

Solliciteren kun je leren zeg maar :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:22
GadgetGirl88 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:14:
[...]

De financiele kant is voor mij op zich niet doorslaggevend, het gaat mij vooral om het feit dat ik graag in een team wil werken, mijn huis weer mijn eigen huis wil laten zijn etc. Maar daarnaast voel ik me bij een werkgever wel weer kwetsbaar ondanks het feit dat zaken als pensioen, vakantiegeld, eindejaarsuitkering en doorbetaling bij ziekte etc allemaal inclusief zijn. De werkgever kan maar zo beslissen me er na een jaar uit te knikkeren. Mijn huidige bedrijf bestaat nu ruim 6 jaar en is alleen maar gegroeid, hierin ben ik zelf de beslissende factor: ga ik meer of minder werken, stop ik etc.
Zo te lezen ben je er ook nog niet over uit. Wel vervelend vanuit de werkgever om dit dan mee te krijgen. Die willen immers ook door. Ik snap je gevoel wel; ik ben zzp'er in de ICT en herken je punten. De vraag is alleen of zij dat gevoel voor je weg moeten nemen...
Nog een belangrijk punt: mijn eigen kids in coronatijd. Ze gaan naar de basisschool en wat een ellende was die lockdown. Omdat ik thuis mijn eigen kinderopvang run konden zij altijd thuis blijven wanneer het nodig was, heb ik het (met bloed, zweet en tranen) kunnen combineren met thuisonderwijs etc. Ik moet bekennen dat ik dat ook wel erg lastig ga vinden straks: wat doe ik als er wederom een lockdown komt voor de scholen? Ik heb een cruciaal beroep, net als mijn man. Wij hebben dan direct een probleem aangezien we niet de luxe van oppas opa's en oma's of geschikte buren hebben. En omdat één van onze kinderen medisch is blijft de BSO geen eerste keuze. Maargoed, dit wil ik allemaal nog gaan bespreken met deze organisatie... ;)
Yep, de voordelen die je nu hebt, gaan vervallen. Die afweging kan alleen jij maken.

Ik heb er nog een: genoot je in 2020 van zelfstandigenaftrek en verwacht je dat nu weer? Als je nu voor de baan kiest, kun je geen gebruik maken van de zelfstandigenaftrek. Door de corona mag je 24 uur per week hanteren tot juli, maar je moet in dit jaar wel 1225uur hebben gewerkt aan je onderneming. Door per bijna half jaar af te stappen (zeg per augustus), moet je 153uur per maand tot augustus kunnen aantonen om gebruik te mogen maken van 6.670 euro aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

GforceNL

Out of memory....

[...]

En ik heb nog niet genoeg informatie om te beoordelen of het "goed"genoeg is.
Die informatie kun je enkel van de eventuele nieuwe werkgever krijgen, dus hup in de telefoon klimmen!

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
MrAngry schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:17:
[...]

Dat kan je ook gewoon bespreken natuurlijk, zeker als je nog een eigen bedrijf hebt om stop te zetten zou ik dat doen. "Ik heb het gevoel dat jullie enigszins haast hebben, klopt dat? Wanneer hopen of verwachten jullie dat ik begin? Is het problematisch als dat later wordt? Ik voel druk om snel te besluiten, klopt dat? Wanneer wil je het weten?". Dat zijn allemaal volstrekt normale vragen tijdens een sollicitatieprocedure.
Het lijkt me dat het je ook zo een maand kost om je eigen bedrijf af te wikkelen, zo niet langer. Denk daar over na: Hoeveel heb je nodig?
Klopt, ze hebben 2 vacatures op de locatie en willen zo snel mogelijk mensen inzetten. De contracten via mijn bedrijf hebben een opzegtermijn van een maand, dus eerder dan dat wordt 'm sowieso niet. Maar wat jij zegt, ik heb meer tijd nodig en laat me niet overhalen. Ik lever heel wat geld en vrijheden in, waar ik bewust voor kies ivm de andere voordelen, maar dat betekent niet dat ik bij alles maar willekeurig toe hap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Anoniem: 316512 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:27:
Een dag meedraaien is helemaal niet per se gebruikelijk. Dat ligt maar het aan het bedrijf.
Mijn ervaring is dat dat in de kinderopvang (waar ik werkzaam ben) heel normaal is. Ik heb zelf op twee plekken een dag meegedraaid, en een dag meedraaien op plek 3 stond in de planning toen ik een baan aangeboden kreeg bij het bedrijf dat mijn voorkeur had (en waar ik ook een dag had meegedraaid).
Op die plek werk ik nog steeds, en in al die jaren is er nooit iemand aangenomen zonder een dagje mee te draaien met ervaren krachten.
De kinderopvang heeft overigens momenteel een enorm tekort aan arbeidskrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:48
GadgetGirl88 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:14:
[...]

Maargoed, ik ben me ervan bewust dat ik niet alles van te voren kan weten, maar ja het speelt wel mee.

toon volledige bericht
Heb je ook wel eens nagedacht om op een andere locatie je eigen kinderopvang voort te zetten?
Eventueel neem je dan zelf personeel in dienst om zo je team-gevoel te vervullen.

Als ik je berichten zo lees klinkt het meer alsof je vooral bent gaan solliciteren omdat je het teamgevoel mist, en je moeite hebt werk en prive goed te kunnen scheiden.
Maar dat je grootste twijfel meteen de onzekerheid , en afhankelijkheid van je werkgever is.
Ik weet dan ook niet of het realiseerbaar is i.c.m. je eigen kinderen, en tijden die jij wenst te werken?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09:27
[...]

Daar is niets mis mee, ik heb dit aangegeven en ga morgen op locatie kijken. Maar ik merk dat er vanuit de werkgever wat terughoudendheid is en ze eigenlijk gewoon het liefst willen dat ik meteen teken en daarna wel zie. En dat vind ik lastig ;)
Goed dat je op locatie kan kijken en dit hebt aangegeven!

Bij een proefdag werken zijn er voor een werkgever nu eenmaal veel juridische haken en ogen. Potentiele werknemers gaan niet graag een hele dag voor niks werken, er is geen overeenkomst getekend want 'proefdagje', maar toch kan zo'n proefdagje kan gaan gelden als een arbeidsovereenkomst voor één dag (voor een werkgever onhandig in de ketenregeling). Om nog niet te spreken over mogelijke ongevallen/ziekte na/op zo'n dag. Een uitgebreide rondleiding, lunch met het hele team of meerdere gespreksrondes zijn veel betere oplossingen.

Op basis van je sollicitatiegesprek en CV zal de werkgever een inschatting maken of je het werk naar wens kan uitvoeren. Zijn ze daarna nog onzeker zullen ze meer gesprekken met je moeten voeren of simpelweg een proeftijd in je contract zetten. Iets in je verhaal geeft er ook blijk van dat je moet overwegen om wel/geen proeftijd te accepteren: je laat je hele bedrijf achter en zit er niet op te wachten om straks zomaar op straat te staan. Wat dat betreft laat de werkgever wel zien dat ze héél graag met je in zee gaan, dat zijn goede uitgangspunten in de onderhandeling om zo'n proeftijd uit je contract te halen of meteen voor onbepaalde tijd te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Thanks allemaal, ik ben gisteren een uurtje op locatie geweest, mensen die al werkzaam zijn daar gaven zelf ook enigzins aan dat ze het vreemd vinden dat er tegenwoordig niemand meer mag proefdraaien. Dus dat zegt wat over de organisatie....Andere organisaties binnen deze branche doen dit wel gewoon dus ik vermoed een stukje eigen beleid.

Ik ben alles behalve enthousiast over deze werkplek en ben tot de conclusie gekomen dat mijn eigen bedrijf toch echt wel wat meer heeft dan dit. Oftewel: ik ben mijn eigen bedrijf eigenlijk wat meer gaan waarderen nu ik dit heb gezien. Goede ontdekking ;)
Pagina: 1