Outlook 2019: Deze functie is door uw beheerder uitgesch.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 13:34
Sinds begin verleden week komt Outlook 2019 regelmatig met een venster "Deze functie is door uw beheerder uitgeschakeld". Je kunt alleen op 'Annuleren' klikken. Hinderlijk. Maar gelijktijdig zijn dan de Public Folders niet beschikbaar; je krijgt dan de melding dat er iets loos is met de Exchange server. Op de statusbalk verschijnt rechtsonder de tekst "Wachtwoord opgeven". Als je daarop klikt, dan wijzigt de tekst naar "Online met Exchange" en zijn de Public Folders weer beschikbaar.

Tamelijk hinderlijk. We gebruiken Office 2019 al een paar jaar en hebben dit nog niet eerder gezien. Gekeken of het mogelijk een update voor Office is geweest, maar nee. Update voor Windows misschien, maar na verwijderen meest recente updates verschijnt de boodschap nog steeds.

We gebruiken Office 2019 met een Volume License, dus geen Microsoft 365 abonnement. Verder hebben we Exchange 2016 (on-premise) en de machines draaien Windows 10 20H2. De meeste Office-instellingen worden via een GPO geregeld. Aangezien ik niet wil dat Office voor elk wissewasje naar huis belt, heb ik de 'online experiences' zo veel mogelijk uitgeschakeld. En zoals gezegd heeft dat een paar jaar probleemloos gewerkt. Volgens Microsoft wordt het probleem veroorzaak door, jawel, instellingen voor internet toegang: https://docs.microsoft.co...t/office-feature-disabled.
Maar nee, spelen met de registerwaardes zoals genoemd maakt geen verschil. Er is nog een sleutel in het spel. Na het aanpassen van deze sleutels:
  • Online Content Options: Allow Office to connect to Internet
  • Block signing in to Office: Org ID only
  • Service Level Options: Office services only
maakt het venster met "Deze functie is door uw beheerder uitgeschakeld" plaats voor een inlogscherm zoals je dat bijvoorbeeld bij Microsoft 365 ziet. Na invullen naam en wachtwoord van je Microsoft-account, blijft de melding achterwege. Raar. Want zoals gezegd maken we geen gebruik van Microsoft 365, maar van de 'gewone' Office. Daarvoor hoef je je niet aan te melden bij Microsoft. De grote vraag is waarom de eerder genoemde foutmelding ineens opduikt? En hoe kan ik dit op te lossen, zonder (onnodig) aanmelden bij Microsoft?

Beste antwoord (via Simon Weel op 10-08-2021 17:45)

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:40
Misschien dat de tip op deze pagina nog hulp biedt ?
REGEDIT

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\16.0\Outlook\AutoDiscover

Create a DWORD named ExcludeExplicitO365Endpoint

Set value to 1

Restart Outlook

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
We zijn een maand verder en het probleem wordt alleen maar lastiger. De genoemde melding is, zoals geschreven, na het wijzigen van een paar instellingen verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een inlogscherm. En zoals geschreven maken we gebruik van Office 2019 Standard met een Volume Licence. Dus geen Office 365. En dus zou je je ook niet aan hoeven te melden om de Office programma's te gebruiken. En dat is ook zo - Word, Excel etc. mekken niet met een inlogscherm, alleen Outlook doet dat dus sinds eind juni.

In eerste instantie kon je het inlogscherm gewoon wegklikken en dan startte Outlook gewoon. Maar nu zijn we zover dat je je MOET aanmelden, anders start Outlook domweg niet meer. De meeste gebruikers hebben een Microsoft account t.b.v. Teams en daarmee kunnen ze zich ook in Outlook aanmelden. Dan werkt Outlook weer normaal.

Maar dit is niet normaal. Waarom moet ik inloggen bij Microsoft om Outlook met een Volume License te kunnen gebruiken?

Ik heb een virtual pc opgezet met Windows 10 20H2. Niet aan het domein toegevoegd, dus instellingen van Group Policies blijven op deze virtual pc achterwege. Office geïnstalleerd. Niets aan de instellingen gedaan. En het eerste wat Outlook doet als je het start is dat rotte inlogscherm tonen. Office weggegooid en de retail versie van Outlook 2019 geinstalleer. Idem. Meteen een inlogscherm. Voor de duidelijkheid, dit inlogscherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyJZTeYWt8vqXAI7-3lCCsBWK7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fk93zrEZnI42Vvs9Gw6ZEmyV.png?f=user_large

Outlook weer weggegooid en de meest recente 'volume license-versie' van Office 2019 geïnstalleerd. Probleem blijft.

Misschien wordt het probleem veroorzaakt door Exchange, dus heb ik een poging gedaan om Outlook voor een Gmail account te configureren. Na het opgeven van mijn Gmail adres laat Outlook wederom een inlogscherm zien, ditmaal voor Gmail. E-mail adres ingevuld en op volgende geklikt. En dan verschijnt een venster dat mijn browser te oud is en dat ik daarom niet kan worden aangemeld. Huh? Edge is up-to-date. Chrome geïnstalleerd. internet Explorer verwijdert. Melding blijft hetzelfde - ik kan dus geen Gmail account configureren in Outlook.

En nu weet ik het niet meer. Wat kan ik nu nog doen om Outlook weer 'normaal' te laten werken??

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nextware
REGEDIT

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\16.0\Outlook\AutoDiscover

Create a DWORD named ExcludeExplicitO365Endpoint

Set value to 1

Restart Outlook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:09

nelizmastr

Goed wies kapot

nextware schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:49:

[...]
Goed punt. Vanaf begin dit jaar ook opgemerkt dat nieuwe installaties van Office 2016 en nieuwer automagisch eerst bij MS aankloppen, ongeacht of je on-prem Exchange hebt of niet.
Dat gezegd hebbende heb ik niet geobserveerd dat andere Office apps er niet door starten. Het is dan puur dat Outlook blijft drammen.

Al ben ik wel benieuwd wat voor een volume licentie het is. Is dit een MAK key of geschiedt activatie via een KMS server?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
nelizmastr schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:59:
[...]

Goed punt. Vanaf begin dit jaar ook opgemerkt dat nieuwe installaties van Office 2016 en nieuwer automagisch eerst bij MS aankloppen, ongeacht of je on-prem Exchange hebt of niet.
Dat gezegd hebbende heb ik niet geobserveerd dat andere Office apps er niet door starten. Het is dan puur dat Outlook blijft drammen.
Als ik het me goed kan herinneren, is er iets aangepast in de Autodiscover sequence van Outlook. Volgens mij staat O365 / Exchange Online nu altijd ver bovenaan in het lijstje en pas later de onsite Exchange servers.

Inderdaad.. zie hier een overzicht van de Autodiscover sequence.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simon Weel
nextware schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:49:
Misschien dat de tip op deze pagina nog hulp biedt ?[...]
Registersleutel ingevoerd en... totnogtoe blijf het inlogscherm weg! Lijkt erop dat het probleem hiermee is opgelost? Ik houd nog even een slag om de arm....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
nelizmastr schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:59:Al ben ik wel benieuwd wat voor een volume licentie het is. Is dit een MAK key of geschiedt activatie via een KMS server?
MAK.
Pagina: 1