Heeft het zin? Dubbele laag isolatie (steenwol op glaswol)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
We gaan ons verlaagd plafond verlagen. Vanaf onze plafondbalken tot de houten vloer van onze bovenburen zit 40cm ruimte. (Deze ruimte zit er al, we hebben een portaal laten plaatsen tussen keuken en woonkamer en daardoor is aan weerszijden het plafond opengebroken). Dit wil ik zo volledig mogelijk gaan opvullen met isolatie. Belangrijkste is geluidsisolatie, daarna warmte-isolatie. Ik kan voor 16cm steenwol gaan. Of zelfs 2 keer 16 en dan in verband leggen om zo geen lekken te hebben. Of waarom niet 16cm steenwol en dan nog een laag 16cm glaswol. Best of two worlds? Zowel goede geluids- en warmte isolatie? Of... klopt die logica niet. Het lijkt te kloppen als ik het massa-veer principe goed begrijp.

Ik sluit het af met een stucplafond of met gipsplaten.

[ Voor 10% gewijzigd door webber87 op 05-07-2021 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46

Amphiebietje

In de blubber

Je kan betere geluidsisolatie verkrijgen door de ruimte niet volledig dicht te stoppen met isolatie, maar enige ruimte vrij te laten. Dat is (curieus genoeg) effectiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Steenwol dempt geluid beter en is zwaarder dan glaswol. Volgens die logica zou ik er lekker steenwol in gooien, want meer massa = meer demping (al heb je ook speciale akoestische glaswol die volgens de fabrikant net zo goed geluid tegen houdt).

Qua warmte isoleert glaswol misschien 10 a 20 procent beter, maar als je 32cm isolatie neemt... dat is echt absurd veel. Ik heb 16 cm glaswol in mijn dak naar buiten zitten, jij wilt het dubbele isoleren in een verdiepingsvloer. Om de warmteisolatie hoef je je absoluut geen zorgen te maken.

Wat @Amphiebietje zegt over ruimte overhouden voor effectievere geluidsisolatie, dat is nieuw voor mij. Ik leer graag, dus lees graag hoe dat werkt.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Isolatie op isolatie is geen probleem (en vaak idd interessant om te dwarsen om lekken te vermijden; ook in een dakstructuur is het handig tussen de balken op te vullen, en dan nog een laag er onder te plaatsen).
In jou geval heb je meer dan dikte genoeg, dus kan je goedkope isolatie gebruiken, idd steen- en glaswol (of laten volblazen met cellulosevezels of wol). Warmteisolatie is idd minder belangerijk, als het tussen 2 verwarmde ruimtes is.
Ik heb nog 2 bedenkingen:
- Als je spots wil in je plafond, kan je best voldoende ventielatieruimte voorzien.
- Zorg dat je de geluidsisolatie niet meteen teniet doet, door het vals plafond hard aan de dakbalken te bevestigen. Er bestaan technieken genoeg hiervoor.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:09
Als je echt iets aan geluid wilt doen, dan moet je je verlaagde plafond ontkoppelen van je bovenburen.

Hier wat info voor als je het echt goed wilt doen mbt geluid:
http://www.lawaaidemper.n...peld-plafond-systeem.html

Thermisch voor een tussenvloer heb je niet veel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
Dank allen! @Amphiebietje Ook ik ben benieuwd waarom een 'luchtspouw' toch een idee is. Ik heb geen idee waarom dat zou zijn.

@EMP Haha, de 32 cm was meer als voorbeeld ;) Ik denk dat ik het bij 16 ga houden. Wellicht in 2 lagen. Twee keer cm (steenwol of glas- en steenwol in verband).

Betreft het loskoppelen. Mijn plafond is al losgekoppeld. Onlangs heb ik hier een portaal geplaatst, waarvoor ik grote stukken plafond heb moeten weghalen. Dat geeft een mooi inkijkje in de opbouw van het plafond.
Hopelijk geeft het wat meer inzicht op mijn situatie/vraag.

Samenvattend:
- Stuclaag (op stucgaas)
- Balkdragers (plafond dragers) van muur naar muur)
- 5 cm glaswol +-
- Lattenlaag (lijkt wel een euro-pallet) (mij nog niet helemaal helder hoe dat vast zit, binnenkort haal ik het geheel open, dan zie ik het)
- Luchtlaag (+-20cm)
- Vloer (hout) bovenburen.

(Verwarmingsbuizen e.d. ga ik ook gelijk wegwerken, of in plafond, of in vloer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opZQ23TDzSUvsdMC1sxqPrIlukk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXfvpso9shYdx8EqCeb6X95T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eae1iNP4nUucy_sqXkuq4GJm77E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwyZa8rzq1aSh80KS2MuD7pM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f58M6DUC4cQTZyRMBEU8TOfkosM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hwXgSco8Uh3vGZvIXHLnZUt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door webber87 op 06-07-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:11
webber87 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:27:
Dank allen! @Amphiebietje Ook ik ben benieuwd waarom een 'luchtspouw' toch een idee is. Ik heb geen idee waarom dat zou zijn.
In verband met contact geluid. Ondanks dat geluid door de steenwol gedempt wordt, zal deze toch enigzins overdragen via fysiek contact naar je gipsplafond.
Pagina: 1