Omruilactie met tegoedbon - RTX kaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impuls
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-09 09:12
Beste medetweakers,

Lang gewacht om hier iets over te schrijven, maar ik zie het als een laatste adviesinwinning alvorens ik juridisch stappen neem die ik liever vermijd.

Begin december 2020 kwam een Belgische winkel met een omruilactie.
Lever een RTX 2080 in en krijg een RTX 3080.
Letterlijk met de woorden, geen adder onder het gras, etc.. alles netjes verzameld op mijn computer.
Mid december effectief ingegaan op de actie en mijn RTX 2080 ingeleverd bij de winkel.
In ruil een 'tegoedbon' voor een RTX 3080, geen model, prijs, levertermijn, sku enkel een belofte dat het geen
blowermodel zou worden en zeker een A-merk zoals MSI, Gigabyte of Asus. (zwart op wit).

Ondertussen 7 maanden verder en de gekende tekortencrisis zitten we dus in een impasse.
Pas in mei heb ik voor het eerst zelf contact genomen, voorheen nul communicatie van hun zijde.
De medewerkers zijn vriendelijk en ergens heb ik begrip.
Echter blijven 'hopen' dat ze ooit beleverd zullen worden aan de afgesproken prijzen met hun leveranciers noem ik meer dan naïef. Schuilen achter graymarket die de prijzen manipuleren maar dan wel ALLE modellen met uitzondering van de 3080 aan eenzelfde woekerprijzen op hun webshop verkopen is er voor mij over.

Het verhaal zit hem bij een grote klant die een pak (schatting 50) RTX kaarten nodig had voor een project.
De winkel zag er een opportuniteit en heeft in mijn ogen gegokt en verloren.
Kaarten ophalen bij klanten en eigenaars zoals mezelf, deze vervolgens aan volle port verkopen aan hun grote klant en deel ervan gebruiken om de 3080's te kopen om dan terug te geven.

Wat is jullie vrije mening hierover?
Voor alle duidelijkheid, het gaat niet over een pre order, bestelling of wat dan ook vanuit mijn standpunt.
De deal is, geef me uw kaart en zodra we een 3080 geleverd krijgen ontvangt u deze.
Nergens staat iets over prijs, puur je hebt deze kaart tegoed en het zal geen blowermodel zijn maar een A-merk.

Ik wens de winkel niet in diskrediet te brengen, dus indien anderen de actie herkennen, graag de naam of verwijzingen naar de shop achterwege te laten.

Mvg,
Impuls

None

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:52

OMD

Mijn vrije mening?

Wat denk je nou zelf? Lever een Kia in en ontvang gratis een Mercedes.
Indien je even over een gezond verstand beschikt. Waarom zou een winkel een prut kaart gratis omruilen voor een 3080 en al helemaal in de tijd dat de kaarten niet leverbaar waren en hoger geprijsd dan msrp.

Vind de info te summier om een oordeel te vellen maar vooralsnog had je kunnen bedenken dat er wat was met deze “aktie”
Het verhaal zit hem bij een grote klant die een pak (schatting 50) RTX kaarten nodig had voor een project.
De winkel zag er een opportuniteit en heeft in mijn ogen gegokt en verloren.
Is dit een aanname of gebaseerd op geschreven feiten?

[ Voor 40% gewijzigd door OMD op 05-07-2021 23:00 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impuls
Ik wil er aan toevoegen dat een algemene voorstel gekomen is :

Creditnota van 705€ Excl. BTW het bedrag welke we gefactureerd hebben voor jullie kaarten naar onze klant. (aankoop bedrag van een RTX3080) Dit cash gestort op de rekening, dus geen waardebon.
Eventuele aankoop van een ander product ter waarde van 705€ Excl. BTW (meer of minder kan verrekend worden)
Asus Tuf RTX3060 V2 Gaming ter waarde van 505€ Excl. BTW (200€ Excl. BTW zal teruggestort worden)
Wachten op de levering van de RTX3080 (of de TI versie met al dan niet een verrekening).
Eventuele andere alternatieven… (wij staan open voor andere voorstellen)

Ik kan mij enkel vinden in een RTX3080 kaart, maar dit zal dus alleen gebeuren als de shop ze kan inkopen aan 705€ excl btw voorlopig...

None

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impuls
OMD schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:56:
Mijn vrije mening?

Indien je even over een gezond verstand beschikt. Waarom zou een winkel een prut kaart gratis omruilen voor een 3080 en al helemaal in de tijd dat de kaarten niet leverbaar waren en hoger geprijsd dan msrp.
Beste OMD,

Een RTX 2080 Gaming X Trio valt volgens mij niet onder de categorie KIA.
Kaarten waren toen nog niet hoger gepriced dan de MSRP.
We spreken over december 2020, prijsstijgingen zijn pas begonnen mid januari.
Kijk er gerust de pricewatch op na zoals een RTX 3080 van msi of asus.

Als morgen uw garagist belt met de vraag om uw 1 jaar oude wagen in te leveren en in ruil je het nieuwe model krijgt. En deze garagist zet alles netjes zwart op wit?
En jij hebt een oplossing om een paar maanden te overbruggen.... laat me dan eens weten of je nee zou zeggen met je gezond verstand.

Fijne avond
Impuls

[ Voor 3% gewijzigd door Impuls op 05-07-2021 23:06 ]

None

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impuls

Vind de info te summier om een oordeel te vellen maar vooralsnog had je kunnen bedenken dat er wat was met deze “aktie”

[...]

Alles is gebaseerd op geschreven feiten + gepubliceerd op hun website + opgepikt door verschillende IT nieuwssites inclusief Tweakers.

Mocht ik maar de minste louche zaken verwachten had ik hier uiteraard niet op ingegaan.

None

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

Als je zo reageert, pffff.... slechte zaak.

Je brengt zeer weinig informatie in de categorie van, dit is mijn kant, geen bewijs, helemaal niets. Wat verwacht je dan? Kom is met links, dan kunnen we kijken en oordelen. Je geeft aan dat tweakers hier aandacht aan heeft besteed, drop die link :)

Kijk is mijn signature wat voor een kaart ik heb? Juist, die dus. Ik noem het een Kia omdat het in december een Kia was en niet bij lancering.

Het is gewoon een zeer vreemde actie.

Ik corrigeer mezelf wel van de prijzen inderdaad. Maar niets was toen leverbaar met honderden wachtende voor je. Hoe kon die webshop überhaupt garanderen dat ze kaarten konden leveren?
Als morgen uw garagist belt met de vraag om uw 1 jaar oude wagen in te leveren en in ruil je het nieuwe model krijgt. En deze garagist zet alles netjes zwart op wit?
En jij hebt een oplossing om een paar maanden te overbruggen.... laat me dan eens weten of je nee zou zeggen met je gezond verstand.
Nou, om heel eerlijk te zijn. Ik zou het niet doen, dat zou ik niet vertrouwen. Wat is het gewin van een oud model met veel lagere kostprijs weg te zetten tegen een artikel ,er een veel hogere kostprijs, meer functies etc. That smells fishy
Gezond verstand is dus vrij interpreteerbaar in deze kwestie ;)

[ Voor 62% gewijzigd door OMD op 05-07-2021 23:12 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impuls
OMD,

Moeilijk om links te droppen zonder de naam van de winkel te noemen, ik tracht me tenslotte aan het beleid te houden.

Hier het artikel van de shop :

Belgische webshop “NAAM WINKEL” heeft een bijzondere inruilactie opgezet. Gebruikers kunnen bij deze shop hun RTX 2080, RTX 2080 Super en RTX 2080 ti gratis omruilen voor een RTX 3080.
De webshop heeft deze actie opgezet omdat zij voor een industriële vaste klant op zoek zijn naar high end Nvidia kaarten uit de 2000-serie. Aangezien deze kaarten nergens meer op voorraad zijn en 3080-modellen al helemaal nergens voorhanden zijn, leek het de mensen van “NAAM WINKEL” handig om de RTX 2000-kaarten nu alvast in te zamelen en gebruikers als dank een RTX 3080-kaart terug te geven op het moment dat deze beschikbaar zijn.
Gebruikers die hun videokaart inruilen zullen dus enige tijd zonder videokaart zitten en het voorlopig moeten doen met een tegoedbon. Het bedrijf kan niet vertellen wanneer de RTX 3080-kaarten binnen zullen komen en welke exacte modellen gebruikers kunnen krijgen, maar de webshop belooft wel dat het om Asus, Gigabyte of MSI-kaarten zal gaan.
De RTX 2080-kaarten kunnen verzekerd worden opgestuurd naar de webshop en alle daarbij komende kosten zullen worden vergoed. Ook kunnen gebruikers de kaart persoonlijk afleveren en op verzoek kan de oude kaart door medewerkers van de shop worden verwijderd uit de meegebrachte computer en de nieuwe kaart worden ingebouwd.
De kaart moet in onbeschadigde functionerende staat worden afgeleverd en de shop zal elke kaart controleren. In de eerste fase zal deze actie alleen beschikbaar zijn voor 2080-kaarten die bij deze shop zijn aangekocht. Afhankelijk van het succes zal de actie later worden opengesteld voor iedereen.

None

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impuls
Dit komt van hun website, de pagina van de rtx omruilactie is via google snel te vinden :

Waarom?
Voor een industriële vaste klant zijn wij op zoek naar high end NVIDIA kaarten, RTX 2080/super/ti. Op dit moment worden de RTX 2080 kaarten echter al enkele maanden niet meer gebruikt en zowel onze voorraad als alle andere voorraden zijn ondertussen volledig uitgeput.

De RTX 3080 kaarten aan de andere hand zijn dezer dagen zo goed als onbeschikbaar. Dat zorgt voor een probleem bij onze klant die lopende bestellingen heeft voor zijn product alsook voor ons die de videokaarten leveren.

Om die reden zijn we samen met onze klant op het idee gekomen om tweedehands RTX 2080, RTX 2080 super en RTX 2080 ti’s in te zamelen die we NU kunnen inzetten en in ruil daarvoor RTX 3080 kaarten terug te geven, wanneer die voorradig zijn.

The Catch?
Dit lijkt te goed om waar te zijn denk je dan, wat is het addertje onder het gras? Wel het enige nadeel is dat er een periode zal zitten tussen wanneer je je RTX 2000 opstuurt of binnen brengt en wanneer je de RTX 3080 krijgt in de plaats. We kunnen hier ook geen concrete termijn voor geven maar we beloven wel ze, vanaf we ze binnen krijgen, uit te leveren.

Praktisch?
Hoe doen we dit praktisch? Het verzekerd opzenden van de kaart gebeurt op onze kosten. We bezorgen jullie hiervoor een label welke jullie kunnen gebruiken voor het verzenden van de videokaart. Het terugzenden van de nieuwe RTX3080 kaart gebeurt ook volledig op onze kosten. Indien gewenst kan u ook langskomen met u toestel, wij bouwen de videokaart op een professionele wijze uit je toestel (op afspraak). Van zodra de nieuwe kaarten beschikbaar zijn bouwen we deze terug (op afspraak) in je computer. Dit zonder enige extra kosten!

Als bewijs, na het inleveren en controleren, geven we je een tegoed bon op jouw naam voor een nieuwe RTX 3080.

Kleine letters?
Er zijn een paar voorwaarden:

De kaart moet in onbeschadigde en functionerende staat zijn (we behouden ons het recht om geval per geval te beoordelen).
In een eerste fase is deze actie enkel beschikbaar voor RTX 2080 / super / ti kaarten die bij ons aangekocht zijn (afhankelijk van het succes, of een gebrek daar aan, kan dit in een latere fase opengesteld worden voor het brede publiek).
In de eerste fase zijn we op zoek naar 30 kaarten, eens we dit aantal bereikt hebben stoppen we (tijdelijk) de actie.
We kunnen geen exact model van de RTX 3080 garanderen, wel kunnen we beloven dat het een ASUS, Gigabyte of MSI kaart zal zijn en geen blower koeler model. Dit zal ook sterk afhankelijk zijn van de aankomende voorraden.
Enkel kaarten in originele staat waar nooit mods zijn op aangebracht.
Je RTX 3080 heeft een nieuwe garantie periode ingaande vanaf de dag wanneer je ze ontvangt.

None

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je rechtsbijstand ?

Inmiddels zijn de kaarten prima te leveren, maar blijkbaar hebben ze daar geen zin in. Ik zou ze 14 dagen geven om te leveren en anders verder gaan met andere stappen.

Dat een 2080 inleveren voor een 3080 misschien vreemd is, dat maakt niet uit. Je hebt een overeenkomst die nageleefd moet worden en na 7 maanden mag dat wel eens gebeuren. Moet je straks 3 jaar wachten tot je eindelijk eens iets krijgt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impuls
OMD schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:06:
Als je zo reageert, pffff.... slechte zaak.

Je brengt zeer weinig informatie in de categorie van, dit is mijn kant, geen bewijs, helemaal niets. Wat verwacht je dan? Kom is met links, dan kunnen we kijken en oordelen. Je geeft aan dat tweakers hier aandacht aan heeft besteed, drop die link :)

Kijk is mijn signature wat voor een kaart ik heb? Juist, die dus. Ik noem het een Kia omdat het in december een Kia was en niet bij lancering.

Het is gewoon een zeer vreemde actie.

Ik corrigeer mezelf wel van de prijzen inderdaad. Maar niets was toen leverbaar met honderden wachtende voor je. Hoe kon die webshop überhaupt garanderen dat ze kaarten konden leveren?

[...]

Nou, om heel eerlijk te zijn. Ik zou het niet doen, dat zou ik niet vertrouwen. Wat is het gewin van een oud model met veel lagere kostprijs weg te zetten tegen een artikel ,er een veel hogere kostprijs, meer functies etc. That smells fishy
Gezond verstand is dus vrij interpreteerbaar in deze kwestie ;)
Ok, gezond verstand kan ik je geen ongelijk geven. Maar gezien alles zwart op wit staat was de enige issues die ik kon zien een faillissement en/of een hoop gezeik waar ik me dus nu in bevind :-).

Maar strikt theoretisch vind ik dat ze een 3080 moeten uitleveren van 1 van de 3 merken.
Als ik hem uit stock kan kopen uit een andere webshop, dan moeten zijn hem daar maar kopen en opsturen.

None

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD

OMD

Heb het gevonden, dat is tenminste informatie.
Klinkt als een kapitaal injectie maar kan je nooit hard maken natuurlijk. Begrijp ook niet helemaal dat ze het bedrag vermelden excl. btw.

Hoe dank ook. Je hebt een overeenkomst gesloten. Dit is niet zomaar een aankoop. Als je rechtsbijstand hebt zou ik dit toch eens voorleggen.

Mijn excuses voor de eerste wat botte reactie maar kwam een beetje vreemd over. :(:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impuls
OMD schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:22:
Heb het gevonden, dat is tenminste informatie.
Klinkt als een kapitaal injectie maar kan je nooit hard maken natuurlijk. Begrijp ook niet helemaal dat ze het bedrag vermelden excl. btw.

Hoe dank ook. Je hebt een overeenkomst gesloten. Dit is niet zomaar een aankoop. Als je rechtsbijstand hebt zou ik dit toch eens voorleggen.

Mijn excuses voor de eerste wat botte reactie maar kwam een beetje vreemd over. :(:)
Alle begrip, wie start nu ook zo een zware gesprekken om half twaalf...

None

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impuls
PilatuS schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:21:
Heb je rechtsbijstand ?

Inmiddels zijn de kaarten prima te leveren, maar blijkbaar hebben ze daar geen zin in. Ik zou ze 14 dagen geven om te leveren en anders verder gaan met andere stappen.

Dat een 2080 inleveren voor een 3080 misschien vreemd is, dat maakt niet uit. Je hebt een overeenkomst die nageleefd moet worden en na 7 maanden mag dat wel eens gebeuren. Moet je straks 3 jaar wachten tot je eindelijk eens iets krijgt ?
Nja rechtsbijstand, op welk gebied?
Ik heb een brandverzekering met rechtsbijstand, maar vrees dat ik ze hier niet voor kan bellen.
Familiale verzekering?
Even geen idee wie ik zou moeten bellen om dit te weten.
Zal morgen onze bedrijfsjurist eens aanspreken :-)

None

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impuls
Zonet reactie ontvangen van de zaakvoerder :

Ook wij merken dat er terug meer en meer voorraad beschikbaar komt. Weliswaar van de wat minder gevraagde kaarten (vrijdag 120 RTX3060 kaarten ontvangen aan de “default” prijzen).

Wij zijn dan ook overtuigd dat we terug 3080 kaarten geleverd zullen krijgen aan de correcte prijs.

Van zodra wij deze hebben ontvangen brengen we jullie op de hoogte.

---
Mijn antwoord :

Default prijzen? Jullie verkopen RTX3060's aan 600-700€ terwijl de MSRP hiervan op 350€ stond.
Nemen jullie dan momenteel 100% marge?
Ideaal, dan kan een deel hiervan gebruikt worden om de personen die meededen aan jullie actie correct te vergoeden.

Ik kan mij helemaal niet vinden in jullie afwachtende houding en verwacht een beter antwoord/voorstel dan onderstaand.
Het zou een echte tijds/geld verlies zijn voor beide partijen indien ik noodgedwongen juridische stappen moet ondernemen.

De redelijkheid qua termijn voor uitlevering lijkt mij sterk verstreken en de artikelen zijn leverbaar.
Ik heb geen prijsafspraak met ‘naam winkel’ enkel de afspraak zodra ze leverbaar zijn we ze ontvangen.

None

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Impuls schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:38:
Wij zijn dan ook overtuigd dat we terug 3080 kaarten geleverd zullen krijgen aan de correcte prijs.
Hier maken ze van hun probleem dus jouw probleem.

Ik snap het wel. Ze konden die 2080 kaarten toen der tijd verkopen voor meer dan wat een 3080 zou gaan kosten. Even zeg 200 euro per kaart pakken en pas later moeten leveren wat nog extra cashflow geeft. Toen bleef echter het gezeik met de 3080 kaarten en al zouden ze er 20 binnen krijgen willen ze die niet aan jou leveren als ze er dikke winst op kunnen pakken. Ze willen blijkbaar alleen gaan leveren zodra ze 3080 kaarten voor de standaard prijs kunnen krijgen en ze die niet voor dikke winsten meer kunnen verkopen. Ze maken met jou een afspraak waarbij ze snel geld kunnen verdienen en zodra er problemen zijn wordt het jouw probleem. Die 7 maanden is al compleet belachelijk. In die tijd hebben ze vast kaarten ontvangen, maar pakken ze liever meer geld dan zich aan de afspraak die ze gemaakt hebben te houden. Pas wanneer de schappen vol liggen met kaarten en de prijzen weer normaal zijn krijg jij je kaart. Heb je pech dan heb je over 5 maanden nog geen kaart terwijl ze die in die tijd prima kunnen leveren als ze het willen. Dit is gewoon je klanten naaien en geen cent verlies willen pakken op een probleem waar zij verantwoordelijk voor zijn. Ik was er een paar maanden terug al helemaal klaar mee geweest, gaat nergens over dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impuls
Vandaag opnieuw reactie gekregen:

"Ik kan enkel zeggen dat we in vergelijking met enkele maanden terug meer beschikbaarheid opmerken en dat de prijzen aan het dalen zijn. Ik zie dit dus zeker en vast nog goedkomen.
Van zodra ik meer nieuws heb breng ik je op de hoogte."

Dus nogmaal bevestigen dat ze wachten op betere prijzen...

Alvast gereageerd dat ik mijn kaart eis, maar ik weet dat ik bot zal vangen.

None

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
The Catch?
Dit lijkt te goed om waar te zijn denk je dan, wat is het addertje onder het gras? Wel het enige nadeel is dat er een periode zal zitten tussen wanneer je je RTX 2000 opstuurt of binnen brengt en wanneer je de RTX 3080 krijgt in de plaats. We kunnen hier ook geen concrete termijn voor geven maar we beloven wel ze, vanaf we ze binnen krijgen, uit te leveren
Hun eigen voorwaarden voor deze actie. Kaarten kunnen krijgen is uitleveren. Niet kaarten krijgen voor de laagste prijs en dan pas leveren. Ze houden zich niet aan hun eigen voorwaarden. Als ik even rondkijk in de pricewatch kan ik morgen nog verschillende 3080's ontvangen als ik nu bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:34
PilatuS schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 20:54:
[...]

Hun eigen voorwaarden voor deze actie. Kaarten kunnen krijgen is uitleveren. Niet kaarten krijgen voor de laagste prijs en dan pas leveren. Ze houden zich niet aan hun eigen voorwaarden. Als ik even rondkijk in de pricewatch kan ik morgen nog verschillende 3080's ontvangen als ik nu bestel.
Hoezo, er staat in 'vanaf dat we ze binnen 'krijgen'. Zolang ze ze niet bestellen bij de fabrikant (omdat ze teveel kosten), krijgen ze ze dus niet binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
President schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 06:30:
[...]

Hoezo, er staat in 'vanaf dat we ze binnen 'krijgen'. Zolang ze ze niet bestellen bij de fabrikant (omdat ze teveel kosten), krijgen ze ze dus niet binnen...
Ik kan me voorstellen dat je je als winkel hiermee een inspanningsverplichting oplegt. Die mis ik op het moment toch wel aardig met deze afwachtende houding.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 17:51
[...]

Alleen bestellen en verkopen ze er dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impuls
Uit voorraad te koop op hun webshop:

RTX3060
RTX3070
RTX3070TI
RTX3080TI
RTX3090

Gezien de prijzen vermoedelijk via gray market distributie.
Via de officiële distributie zullen ze dus geen RTX3080 kunnen krijgen, want die zijn daar niet op voorraad.

Mijn vermoeden is dat ze bewust geen RTX3080 intrekken via graymarket vanwege de prijs, maar wel alle andere modellen hanteren om toch mee te draaien in de markt.
En er effectief geen stock is bij de official distributeur waar ze zich niet achter schuilen.

De waarheid zal ergens in het midden zitten en als klant moet ik het maar ondergaan.

//

Laatste reactie :

Ik denk niet dat we hier gaan uitkomen. Van zodra er beschikbaarheid is van de rtx3080 welke we rechtstreeks kunnen aankopen zal u hiervan een kaart ontvangen. Onderstaande berichtgeving wil ik enkel met aantonen dat andere kaarten 3060 / 3070 / 3090 langzaam leverbaar worden. Ik verwacht dit van de 3080 ook. Verder kunnen we ze niet toveren en of zelf fabriceren… jammer genoeg!!!

Juridisch vrees ik weinig te kunnen doen want de winkel hoeft enkel de stock pagina van de distributeur te openen en tonen dat stock 0 is.

Machteloos toekijken en wachten zal vermoedelijk het resultaat zijn....

None

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
[...]

Ze willen niet bestellen, maar ze kunnen het wel. Wat als de prijzen nog meer dan een jaar hoger blijven dan dat ze willen betalen ? Kan de TS nog een jaar wachten na al 7 maanden te hebben gewacht. Nog leuker als het bedrijf in die tijd falliet gaat, heeft de TS niets. De winkel zegt gewoon: Jammer voor jou, maar het boeit ons niets als je 2 jaar moet wachten, wij gaan iedere cent er uit persen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-10 22:53
Impuls schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:49:
Uit voorraad te koop op hun webshop:

RTX3060
RTX3070
RTX3070TI
RTX3080TI
RTX3090

Gezien de prijzen vermoedelijk via gray market distributie.
Via de officiële distributie zullen ze dus geen RTX3080 kunnen krijgen, want die zijn daar niet op voorraad.

Mijn vermoeden is dat ze bewust geen RTX3080 intrekken via graymarket vanwege de prijs, maar wel alle andere modellen hanteren om toch mee te draaien in de markt.
En er effectief geen stock is bij de official distributeur waar ze zich niet achter schuilen.

De waarheid zal ergens in het midden zitten en als klant moet ik het maar ondergaan.
Aan TS.

Ik weet dat het een verlies is,maar ik persoonlijk zal gewoon voor een 3070ti dan gaan als ze die wel op voorraad hebben. Deze is zeker 25% sneller als de 2080 + je bent van die lui af en hoeft er geen tijd/moeite/frustratie meer in te steken. Zoals de persoon boven me al aangeeft als ze failliet zijn heb je niks meer aan je bon. Een winkel die dit soort risico’s neemt met klanten en ze dan heel leuk een dik half jaar en langer laat wachten totdat het hun uitkomt en wel vrolijk alle andere kaarten verkoopt daar zal ik ver van weg blijven.

Zal wel minstens een 3070ti of een 3070 terug willen hebben en niks daaronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41
[...]

Het Belgisch recht heeft (net als het Nederlandse) een aantal verboden algemene voorwaarden die niet mogen gehanteerd bij een consumentenovereenkomst en vernietigbaar zijn. Daaronder vallen:
  • 1° te voorzien in een onherroepelijke verbintenis van de consument terwijl de uitvoering van de prestaties van de onderneming onderworpen is aan een voorwaarde waarvan de verwezenlijking uitsluitend afhankelijk is van haar wil;
  • 5° de leveringstermijn van een product eenzijdig te bepalen of te wijzigen;
Bovendien moeten bedingen "duidelijk en begrijpelijk" zijn en geen "kennelijk onevenwicht [scheppen] tussen de rechten en plichten van de partijen ten nadele van de consument".

Als de levering afhankelijk is van hun wil om ze te bestellen is dat dus een vernietigbaar beding. Dan komt de wettelijke levertermijn van 30 dagen in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mijn vrije mening?

Met wat zoeken, kom je de naam van de shop tegen, maar ook een artikel op be.hardware.info over precies deze actie. Het is dus wel compleet legit. ;) Omdat de naam van de shop er niet toe doet in het SF forum, zal ik niet naar het artikel linken, maar met de juiste steekwoorden is het artikel ook zo gevonden, je hebt er ook maar drie nodig. :)
Is iets wat in genoemd artikel duidelijk wordt. :)
Nee dus, gezien het zelfs be.hardware.info gehaald heeft, lijkt het mij niet een vreemde gedachte. De redenering erachter ook niet. Voor de Nederlandse wet zou een dergelijke actie volgens mij ook gewoon prima legaal zijn. Ik ben alleen niet op de hoogte van wat de Belgische Wet hierover zegt en doet en kan inhoudelijk dus geen uitspraken doen. Maar zoals het er naar uit ziet, lijkt het mij dat @Impuls gewoon een overeenkomst heeft waar hij best sterk in de schoenen staat, mocht je het zover gaan spelen. Al denk ik niet dat het nodig is, de winkel lijkt in elk geval welwillend te zijn inzake van de levering, maar wacht een betere prijsstelling af.
Jouw post is dan best een behoorlijke aanname, inderdaad. :)

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 07-07-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 22:15

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Zie reactie van @Chaos hierboven :)

[ Voor 94% gewijzigd door ShadowBumble op 07-07-2021 16:14 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tom-Z schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:07:
Het Belgisch recht heeft (net als het Nederlandse) een aantal verboden algemene voorwaarden die niet mogen gehanteerd bij een consumentenovereenkomst en vernietigbaar zijn. Daaronder vallen:
  • 1° te voorzien in een onherroepelijke verbintenis van de consument terwijl de uitvoering van de prestaties van de onderneming onderworpen is aan een voorwaarde waarvan de verwezenlijking uitsluitend afhankelijk is van haar wil;
  • 5° de leveringstermijn van een product eenzijdig te bepalen of te wijzigen;
Bovendien moeten bedingen "duidelijk en begrijpelijk" zijn en geen "kennelijk onevenwicht [scheppen] tussen de rechten en plichten van de partijen ten nadele van de consument".

Als de levering afhankelijk is van hun wil om ze te bestellen is dat dus een vernietigbaar beding. Dan komt de wettelijke levertermijn van 30 dagen in beeld.
Zover ik tot nu toe alles begrijp, is er geen leverdatum afgesproken, een levertermijn van 30 dagen is er dan volgens mij ook niet. Ik kan mij niet voorstellen dat de Wet (ook de Belgische niet) bepaald dat als er een (consumenten)overeenkomst is, er binnen 30 dagen geleverd moet zijn. Ik denk dus niet dat daarop terug te vallen is. Gezien het contact dat @Impuls met de desbetreffende winkel heeft gehad en de reacties vanuit de winkel naar hem, is de winkel voornemens om de RTX 3080 te leveren, maar nu dus nog even wacht omdat de prijzen (voor hen) ongunstig zijn. Door de tekorten kun je een webwinkel natuurlijk ook niet extra zwaar aanrekenen dat ze op tijd moeten leveren. Het zou het bedrijf wel gesierd hebben als zij @Impuls op de hoogte hielden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41
CH4OS schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:15:
[...]
Ik kan mij niet voorstellen dat de Wet (ook de Belgische niet) bepaald dat als er een (consumenten)overeenkomst is, er binnen 30 dagen geleverd moet zijn.
Jawel, VI.43. 30 dagen tenzij er iets anders is afgesproken. Nu is er wel iets anders afgesproken, maar die afspraak is misschien vernietigbaar. Dan val je terug op die 30 dagen.

Het lijkt nu alsof de winkel de levering oneindig lang kan uitstellen door maar geen bestelling te plaatsen, en daarmee hun nakoming afhankelijk heeft gemaakt van hun wil, en dat mag niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Tom-Z op 07-07-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tom-Z schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:20:
Jawel, VI.43. 30 dagen tenzij er iets anders is afgesproken. Nu is er wel iets anders afgesproken, maar die afspraak is misschien vernietigbaar. Dan val je terug op die 30 dagen.
Aan de andere kant, in November 2020 waren de tekorten er ook al, dus toen al kon de winkel geen levertijd opgeven en was het bekend dat er tekorten zijn. Sterker nog; het is de hele reden dat de webshop in kwestie de actie heeft opgetuigd, om een klant van de webshop te helpen aan RTX 2000 serie videokaarten. Op voorhand heeft de winkel dus ook gecommuniceerd dat er (nog) geen leverdatum is. De prijzen van videokaarten beginnen nu net te dalen, de voorraden komen nu langzaamaan op gang. Ja, het is lang wachten geweest, maar eindelijk zit er schot in. Om dan gelijk er bovenop te zitten is dan ook zoiets.

Aan de andere kant: @Impuls kun je de voucher niet verzilveren als je zelf via de webshop een nieuwe RTX 3080 besteld? Is dat geen optie voor hun? Eventueel als ze de voucher omzetten naar X euro en jij dan eventueel een beetje bijbetaald? :) Dan zijn zij er aan kwijt wat zij kwijt wilden en jij kan gewoon een videokaart bestellen.

Scheelt je ook een hoop gedoe en energie mocht je het juridische pad gaan bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

[EDIT]
Hier stond een rant verhaal, geen zin in.

Samenvatting:
Het is soms lastig om te reageren op tweakers omdat mensen maar de helft lezen. Ja, ik heb te bot gereageerd in eerste instantie maar om een post te quoten 2 dagen na start topic waarna er informatie duidelijk wordt is gewoon vervelend en onnodig. Dat is mijn mening.

[ Voor 109% gewijzigd door OMD op 07-07-2021 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

OMD schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:41:
[EDIT]
Hier stond een rant verhaal, geen zin in.

Samenvatting:
Het is soms lastig om te reageren op tweakers omdat mensen maar de helft lezen. Ja, ik heb te bot gereageerd in eerste instantie maar om een post te quoten 2 dagen na start topic waarna er informatie duidelijk wordt is gewoon vervelend en onnodig. Dat is mijn mening.
Och, mea culpa. Ik zie dat nu pas. Was mij verder van geen kwaad bewust. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-10 22:39
Echt wow, wat een shit-gedrag van die shop, zo'n belofte maken en als dan blijkt dat ze de situatie verkeerd hebben ingeschat de klant met de gebakken peren laten zitten. Ondertussen wel mooie schijn maken bij die zakelijke klant van ze natuurlijk.

Wel een hele interessante casus, wat zou wettelijk nou als "redelijk" worden gezien. Mijn boerenverstand zegt dat we hier de redelijkheid wel voorbij zijn, maar gelijk hebben is het nog niet krijgen.

Het lijkt erop dat je een juridische weg moet bewandelen, van ze officieel in gebreke stellen tot mogelijk zelfs dagvaarden voor een rechter. De details van zo'n proces kan ik je niet geven maar er staat hier in dit forum en vast elders online veel informatie over hoe je uiteindelijk via het recht je gelijk kan halen bij een bedrijf.

Ik snap dat je geen rechtsbijstand hebt maar misschien kan je toch ergens juridisch advies inwinnen, misschien kan iemand je helpen met het opstellen van een brief. Ik vind via google in Vlaanderen de "Commissies voor Juridische Bijstand CJB", misschien kunnen die iets voor je betekenen.
Als je je zaak kan laten escaleren van een "lastige ontevreden klant" naar een "mogelijk juridisch probleem" wordt voor hun de risico-afweging ook anders, en is er dan ineens meer mogelijk. Maar het kan misschien best een verhaal van de lange adem worden, en dat is mooi balen.

Tja, achteraf is het makkelijk lullen dat het heel lastig zou zijn voor de winkel om deze deal te maken, maar jij hebt ter goeder trouw die kaart opgestuurd en de winkel is degene die de blunder heeft begaan. Dus die mag op de blaren zitten. Ha, succes man, ik ben heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

CH4OS schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:35:
[...]
Och, mea culpa. Ik zie dat nu pas. Was mij verder van geen kwaad bewust. :)
:(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impuls
Bericht out-of-the-blue

Er zou eind juni kaart beschikbaar zijn.
Fingers crossed, ik hou jullie op de hoogte.

Allen bedankt alvast voor de input. Paar interessante punten die ik kan gebruiken mocht het nodig worden.

None

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Impuls schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 23:32:
Bericht out-of-the-blue

Er zou eind juni kaart beschikbaar zijn.
Fingers crossed, ik hou jullie op de hoogte.

Allen bedankt alvast voor de input. Paar interessante punten die ik kan gebruiken mocht het nodig worden.
Eind juni is 2 weken geleden :?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 23:49:
[...]

Eind juni is 2 weken geleden :?
Dan zal ie wel juli bedoelen denk je niet ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samuel Butler
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-10 09:51
Ik zou ze in gebreke stellen. Stuur een aangetekende brief dat je ze een maand geeft om je de gewenste kaart te leveren. (RTX 3080 van een bekend merk). Wijs alle andere geldelijke aanboden af. Immers, dat was niet de afspraak. Zet er ook bij dan als ze binnen een maand niet kunnen leveren je van de overeenkomst af wil en je eigen kaart terugwil binnen een termijn van 14 dagen. Niet een vergelijkbare, je eigen kaart. (dat kunnen ze niet)
Indien ze dat niet doen doe je aangifte bij de politie van verduistering en fraude. (mag je ook best benoemen.) Voor een dergelijk bedrag is de politie meestal wel geïnteresseerd, zeker omdat mogelijk nog veel meer slachtoffers zijn. Zijn er in Vlaanderen ook consumentenprogramma's op TV? Denk dat die hier ook in geïnteresseerd zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Impuls
Ik wou toch nog even het vervolg meegeven met iedereen.
Enkele dagen na deze thread bericht gekregen dat er eind juli een 3080 binnen zou komen.
Sinds vorige week deze effectief in mijn bezit.
Hierbij is alles dan ook afgehandeld.

Maar van overtuigd dat ze dus meer betaald hebben dan ze oorspronkelijk voorzien hadden.
Spijtig voor die zaak, maar mocht iedereen een glazen bol hebben...

Toch bedankt aan allen voor de input.

Mvg,
Impuls

None

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HolyDemon
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-10 16:18
Het is spijtig dat het zo lang heeft geduurd, maar geniet van je 3080!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impuls

None

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
De miningfarm heeft eindelijk genoeg terug verdiend om een lading 3080's te kunnen kopen.

Misschien wel heel cynisch, maar dat gevoel krijg ik er echt een beetje bij.

[ Voor 36% gewijzigd door WEBGAMING op 04-08-2021 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zie het topic nu pas, en ik heb op zich geen verstand van Belgisch recht, maar ik gok dat Belgisch recht wat dat betreft vergelijkbaar is als Nederlands recht, en dan had je de volgende zaken kunnen proberen:
  • Een nieuwe kaart bij een andere shop kopen en de schade verhalen. Die kaarten waren namelijk prima verkrijgbaar. Voor schandalige prijzen, natuurlijk, maar dat is niet jouw probleem: de webshop had je immers simpelweg zo'n kaart beloofd, en de RTX2080 die je zelf hebt ingelegd heeft net zo'n prijsstijging meegemaakt.
  • De overeenkomst vernietigen omdat zij hun verplichtingen niet nakomen. Dan had je juist de kosten van een RTX2080 kunnen verhalen (die moet je immers terugkrijgen/terugkopen om de volledige overeenkomst terug te draaien). Ook die was inmiddels flink in prijs gestegen.
Iemand in de toekomst een product beloven, tsjah, dat is riskant. Een beetje zoals aandelen: je weet dat je afhankelijk bent van prijsveranderingen. De webshop had er ook niet een bonus-videokaart bij gedaan als de prijzen juist gezakt waren.

Er zijn genoeg discussies geweest over webshops die pre-orders niet wilden leveren, maar dit is toch wel echt heel andere koek, zeker omdat de kaart die je zelf al tijden hebt ingeleverd (de RTX2080) zelf ook al heftig in prijs is gestegen loop je zo gewoon een bak geld mis. Dat de winkel wel jouw RTX2080 heeft geaccepteerd maar zelf geen RTX3080 wil uitleveren is echt een gevalletje van wel de lusten, niet de lasten. Dat de webshop zelf ook niks aan die prijsstijging van de RTX2080 heeft omdat zij die ook al door hadden verkocht, dat is wederom een risico dat ze zelf genomen hebben.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impuls
Volledig mee eens, blij dat ik het niet zover hebben moeten drijven.

None

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-10 00:05

ITsEZ

parttime all-rounder

Impuls schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 00:23:
Maar van overtuigd dat ze dus meer betaald hebben dan ze oorspronkelijk voorzien hadden.
Spijtig voor die zaak, maar mocht iedereen een glazen bol hebben...
Dat zal wel meevallen, de kaarten zijn niet perse duur voor de webshops, maar ze worden gewoon niet geleverd waardoor ze voor woekerprijzen kunnen worden doorverkocht. Anyway, fijn dat de kaart eindelijk binnen is. :)

What you see is always what you get.

Pagina: 1