Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe build start niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• StalinForKing
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-07-2022
Hoi allemaal,

Ik ben vandaag begonnen aan mijn eerste build dit ging vrij soepel. Toen ik hem voor het eerst probeerde te booten gebeurde er vrij weinig.

De ram sticks geven beide licht en er is een rgb backlight op de moederbord aan. Hiernaast viel het me op dat de videokaart voor 1 seconde licht gaf en daarna uit ging.

Hiernaast doet de fan op de PSU het ook nog

Ik heb al geprobeerd om mijn Bios te updaten. Te booten met 1 ram stick. De voeding uit de GPU te halen en dan te booten. Dit heeft tot nu toe nog niet veel opgelost.

Ik heb de volgende onderdelen:
RTX 3080 Asus TUF OC
32 GB Trident 3600 CL16
Ryzen 9 5900X
Fractal design S36 Celsius
Fractal design meshify 2XL
Fractal design 760P 80+
Asus TUF X570 Pro

Hopelijk heb ik hierbij genoeg informatie geleverd en kunnen jullie mij verder helpen.

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Lang genoeg gewacht ? Bij de Asus TUF X570 Pro kan het de eerste keer wel ff duren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• StalinForKing
DukeBox schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:10:
Lang genoeg gewacht ? Bij de Asus TUF X570 Pro kan het de eerste keer wel ff duren.
Hoelang is lang genoeg?
En klopt het ook dat er in de tussen tijd een case fans of de AIO inschiet?

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 16:50

Glewellyn

is er ook weer.

Je hebt geprobeerd de BIOS te updaten, is dat ook gelukt?
Als je de PC start kan je dan de BIOS in?

*zucht*

• StalinForKing
Glewellyn schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:16:
Je hebt geprobeerd de BIOS te updaten, is dat ook gelukt?
Als je de PC start kan je dan de BIOS in?
De PC heeft tot nu toe nog nooit gepost dat is het probleem, ik had al eerder gelezen dat de ryzen 5000 series een update nodig zou hebben daarom heb ik dit ook gedaan

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

StalinForKing schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:17:
[...]

De PC heeft tot nu toe nog nooit gepost dat is het probleem, ik had al eerder gelezen dat de ryzen 5000 series een update nodig zou hebben daarom heb ik dit ook gedaan
Dat is precies de reden dat ik het vraag. Ik had een paar maanden precies hetzelfde probleem, maar dan met een MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi.

De BIOS was lastig te updaten, er bleek een USB 2.0 stick voor nodig te zijn. Met een USB 3 stick werkte het niet.

Weet je zeker dat de update is geslaagd?

[ Voor 3% gewijzigd door Glewellyn op 05-07-2021 22:24 ]

*zucht*

• StalinForKing
Glewellyn schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:23:
[...]

Dat is precies de reden dat ik het vraag. Ik had een paar maanden precies hetzelfde probleem, maar dan met een MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi.

De BIOS was lastig te updaten, er bleek een USB 2.0 stick voor nodig te zijn. Met een USB 3 stick werkte het niet.

Weet je zeker dat de update is geslaagd?
Na op de knop te hebben gedrukt ging de flashback led knipperen en deze is na een paar minuten weer uit gegaan. Volgens Asus zou het moeten zijn gelukt.

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

StalinForKing schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:25:
[...]

Na op de knop te hebben gedrukt ging de flashback led knipperen en deze is na een paar minuten weer uit gegaan. Volgens Asus zou het moeten zijn gelukt.
En wat geven de Q-LEDs op het moederbord aan?

*zucht*

• StalinForKing
Glewellyn schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:32:
[...]

En wat geven de Q-LEDs op het moederbord aan?
Deze staan allemaal uit. Iets wat ik zelf ook niet snap

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Heb je alle power connectors aangesloten? ATX Power + 4 pin power + 8 pin power op het moederbord?
Is de CPU fan op de juiste header op het moederboard aangesloten?

*zucht*

• StalinForKing
Glewellyn schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:38:
Heb je alle power connectors aangesloten? ATX Power + 4 pin power + 8 pin power op het moederbord?
Is de CPU fan op de juiste header op het moederboard aangesloten?
Mijn AIO is aangesloten op de CPU fan aangezien dit 1 kabel is voor de pomp en de fans en linksboven in mijn moederbord heb ik een 8 pin aangesloten, ook is de grote ATX aangesloten. Moet de 4 pin ook nog naast de 8 pin?

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Ik heb de handleiding voor het moederbord even gelezen: de 4-pin connector is optioneel.

Ik zou de BIOS-update nog een keer proberen met een USB 2.0 stick. Dat is ook wat zij aanraden. "We recommend using a USB 2.0 storage device to save the latest BIOS version for better compatibility and stability"

Lees ook even wat ze zeggen over het maken van een USB stick en het renamen van bestanden.

[ Voor 13% gewijzigd door Glewellyn op 05-07-2021 22:50 ]

*zucht*

• StalinForKing
Glewellyn schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:48:
Ik heb de handleiding voor het moederbord even gelezen: de 4-pin connector is optioneel.

Ik zou de BIOS-update nog een keer proberen met een USB 2.0 stick. Dat is ook wat zij aanraden. "We recommend using a USB 2.0 storage device to save the latest BIOS version for better compatibility and stability"

Lees ook even wat ze zeggen over het maken van een USB stick en het renamen van bestanden.
Ik heb de 4pin geprobeerd en die heeft niks opgelost.

Tijdens de BIOS flashback heb ik precies de guide van Asus gevolgd en heb ik ookeen 2.0 usb gebruikt

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Als alles goed is aangesloten en een BIOS update geen effect heeft en Q-LEDs blijven uit wordt het een lastig verhaal.

Ik denk dat alles van het moederbord af zou halen en het dan nog een keer zou proberen, kijken of de Q-LED voor de CPU dan wel aan blijft. Als er dan weer geen Q-LEDs branden kan je het moederbord de schuld geven, zelfs zonder componenten moeten de Q-LEDs hun werk doen.

*zucht*

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Heb je de 2x 8pins PCIe kabels aangesloten op de videokaart? Ook aparte kabels gebruiken hiervoor. Dus niet 2 connectors van dezelfde kabel.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04:19
Heb je geprobeerd de cmos te clearen?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 19:49
StalinForKing schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:40:
[...]

Mijn AIO is aangesloten op de CPU fan aangezien dit 1 kabel is voor de pomp en de fans en linksboven in mijn moederbord heb ik een 8 pin aangesloten, ook is de grote ATX aangesloten. Moet de 4 pin ook nog naast de 8 pin?
Heb je wel specifiek de ATX12V (4+4) aangesloten en niet een PCI (6+2)?
Pagina: 1