Nieuwe harddisks voor diy server/nas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vow
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik zoek een?
Ik ben dus op zoek naar nieuwe harddisks voor in een diy server/nas.
Ik ozu willen kijken voor een ssd en 2x data harddisks. Moet ik voor de ssd rekening houden met bepaalde dingen of mag dit gewoon een goedkoop kleine ssd zijn? voor de dataopslag had ik gedacht aan 2x wd red 4Tb schijven.

Wat is je budget?
[i]Voor enkel de hd's had ik gedacht aan een 300 euro ongeveer/i]

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik dacht aan de wd reds of eventueel de seagates. Andere mogen ook, ik heb geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga proberen een server/nas te maken met een oude pc die hier nog staat. Dit betreft een Fujitsi Esprimo e700 met hierin een i5 2400 en 4Gb ram. Eerst en vooral moet ik al eens kijken of deze cpu voldoet maar denk het wel. Ik zou daar dan ook graag een kleine ssd insteken voor de installatie van het OS enz en 2 gewone harddisks voor de dataopslag. Als OS zal het vermoedelijk openmediavault worden met docker en portainer. Ik zou deze dus graag gebruiken als Nas, voor homeassistant en eventueel een plex server. Mss in de toekomst dat dit nog wat kan uitbreiden. Momenteel heb ik homeassistant al draaien op een andere (nog oudere) pc doch ik wil alles op 1 systeem krijgen. Als nas zal het gewoon huiselijk gebruik zijn. Opslag van voornamelijk films/series, foto's en muziek. Aangezien ik drie kinderen heb waarvan twee tieners zullen zij ook hun films of dergelijke streamen vanaf de server.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:17
De i5-2400 zit qua performance in de buurt van een hedendaagse Intel Pentium Gold G6400, voor jouw doeleinden voldoende. Wel iets om rekening mee te houden is stroomverbruik, een Intel Core i5 2400 gebruikt meer dan een moderne CPU, dat zou je een paar euro per maand extra kunnen kosten en - eventueel - een slecht klimaat geweten, mocht je daar last van hebben koop dan een moderne NAS ;)

Bij SSD's zou je naar TBW (Terabytes Written) kunnen kijken, maar als je alleen je OS erop zet loopt dat wel los. Overigens is het bij een server - die altijd aanstaat - minder zinnig je OS op een SSD te zetten, de boot tijd is van minder belang dan bij een werkstation.

Voor harde schijven zijn WD reds prima.

• Vow
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-07-2024
Ja ik was ook al aan het twijfelen tussen een ssd en een gewone hd voor het OS maar omdat de kleine ssd's vrij goedkoop zijn dacht ik daaraan. Dan is een gewone hd wel voldoende.
Bedankt trouwens voor de bevestiging dat de cpu nog wel voldoet.
Ik weet dat het zeker niet meer de zuinigste is maar de oude pc die nu staat te draaien met homeassistant is dat nog minder denk ik :)

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-01 22:22
Als je met 4TB genoeg hebt kan je ook overwegen om Seagate Portables te kraken ('shucken'), die kosten €100 voor de 5TB en verbruiken slechts 1/3e tov de grote schijven. Eerst grondig testen wanneer ze nog in hun huisje zitten want je garantie ben je wel kwijt