Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canelo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11-2023
Beste Tweakers,

Afgelopen maand is mijn videokaart aangegeven in titel dood gegaan. Ik kreeg geen beeld meer en ik heb hem ook geprobeerd in een andere setup en daar kreeg ik ook geen scherm. Vervolgens had ik contact opgenomen met Informatique en heb ik mijn hele pc daar achtegelaten waarbij ze de videokaart hebben getest en opgestuurd naar Asus voor reperatie. Ik heb hem exact vanochtend opgehaald na de 'reperatie' van asus. Bij informatique heb ik nagevraagd wat het probleem was, zij konden mij niks zeggen omdat asus hun niks daarover heeft gemeld. Nu net is mijn pc weer dood gegaan, ik ervaar dezelfde probleem waar ik weer een black screen heb na een paar uur gamen. Als ik mijn pc start werkt alles er in wel, maar ik krijg dus geen scherm. Ik heb meer dan een maand moeten wachten tot dat ik mijn pc terug kon ophalen en ik krijg hem weer kapot terug.

Conclusie,

Weet iemand wat er hier kapot kan zijn?
Is er iets dat ik zelf er wat aan kan doen?
Waarom is Asus zo een shit bedrijf, meer als een maand wachten en dezelfde kappote kaart terug ontvangen.
Vandaag bij informatique gevraagd wat er gaat gebeuren als de kaart weer doodgaat, antwoord was opnieuw langs brengen LOL.

Een maand geleden toen mijn pc doodging had ik een cmos reset gedaan waarop hij weer een paar uurtjes werktte voordat die weer doodging, volgens mij heeft asus dit gedaan en verder helemaal niks.

GPU : Asus TUF 6800xt
CPU : Ryzen 5900x
Mobo : Asus rog dark hero

Alle hulp/antwoorden zijn zeer gewardeerd.

Groetjes,

C

AMD Ryzen 5900X Boxed - Asus Rog Strix B550-F Gaming (WI-FI) - Powercolor Radeon 5700 XT - Scythe Mugen 5 PCGH - Samsung 970 EVO 1TB - Seasonic GX-650 - Corsair Vengeance 16GB 3600Mhz - Fractal Design Meshify C -

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Welke voeding?
Zelf gebouwd of garantie?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canelo
Corsair Rm850x 2018 model 2 maanden terug gekocht, volledig zelf gebouwd, alle onderdelen nieuw gekocht. Pc werkt maar geen scherm, Alle lichtjes branden en alles draaid behalve gpu vgm.

Op de moederbord brand een witte ledje waar vga bij staat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZ5WvwWaM9Z6FUtVtVY8m35NKMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78iJeGAzf2GNMpDeCzDNJUSK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZccst26WoisEvq30rIYcVw5U3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDa83VM6p8KImIYg73LDkNfw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGUaHc64NIfADVaSNfBCwhbdRNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExqWKoSjwQ1PZPGzsSPw1ekw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 231% gewijzigd door Canelo op 05-07-2021 19:22 ]

AMD Ryzen 5900X Boxed - Asus Rog Strix B550-F Gaming (WI-FI) - Powercolor Radeon 5700 XT - Scythe Mugen 5 PCGH - Samsung 970 EVO 1TB - Seasonic GX-650 - Corsair Vengeance 16GB 3600Mhz - Fractal Design Meshify C -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:07
Zijn die rood/zwarte voedingkabels extensions of modulaire kabels?

Moederbord voorzien van het meest recente BIOS?

Wat zijn de settings van het RAM in het BIOS?
RAM al eens getest op een andere snelheid, 2933.3000 oid?
Getest met 1 RAMmodule?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canelo
Modulaire kabels, mobo draait op nieuwste bios, ram settings draaiden op 3600 xmp maar xmp was laatst uit en ram was op automatisch, niet getest met 1 module.

De rammetjes zijn op de officiele qvl lijst dus ik denk niet dat de rammetjes de oorzaak zijn. Zoals gemeld is de gpu ook in meerdere pc's getest waar precies hetzelfde probleem herhaalde met de zwarte scherm. Dus ook een andere ram, voeding, moederbord etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Ligt eraan welk versienummer de rammetjes hebben. V4.32 draait nogal slecht met Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 09:30
Volgens mij wil die witte vga led op je moederbord zeggen dat je een defecte of ontbrekende videokaart hebt. (Zou je ff kunnen checken in de handleiding van je mobo)

Buiten een daadwerkelijke defecte videokaart denk ik dan aan een probleem met de voeding of vuile pinnen op je videokaart zodat ze niet goed contact maken in het pcie slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canelo
Uszka schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:08:
Ligt eraan welk versienummer de rammetjes hebben. V4.32 draait nogal slecht met Ryzen.
G.Skill DDR4 Trident-Z 4x8GB 3600Mhz RGB F4-3600C1

Momenteel heb ik deze ramsetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canelo
E - Jay schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:44:
Volgens mij wil die witte vga led op je moederbord zeggen dat je een defecte of ontbrekende videokaart hebt. (Zou je ff kunnen checken in de handleiding van je mobo)

Buiten een daadwerkelijke defecte videokaart denk ik dan aan een probleem met de voeding of vuile pinnen op je videokaart zodat ze niet goed contact maken in het pcie slot.
Vanochtend werd ik gebeld door Informatique dat het is gerepareerd en dat ze het ook zelf hebben getest en dat het werkt. Ik heb dus helemaal niet aan de pc gezeten omdat ze dat zelf al er in hadden gedaan. Vervolgens heeft mijn broertje zitten gamen en zoals en is die precies op het zelfde manier als vorige keer gecrashed. Tijdens het gamen opeens een black screen terwijl de pc nog wel werkt maar dat je geen beeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Heb je je monitor en monitorkabel ook vervangen/getest? Hoe weet je dat ‘alles werkt alleen geen beeld’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Canelo schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 01:22:
[...]

G.Skill DDR4 Trident-Z 4x8GB 3600Mhz RGB F4-3600C1

Momenteel heb ik deze ramsetje.
In je inventaris staat anders en daar ging ik vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-09 11:55
Tijdens load valt de gpu uit en na reboot werkt hij weer, dit lijkt mij voltage of warmte probleem.
Gezien Asus hun geschiedenis met AMD kaarten, zou ik temps van alle onderdelen es bekijken. Vcore, Tjunction, Vram en vrm temps, weet niet welke allemaal gemeten worden maar de eerste 2 sowieso.
Heb nog weinig gehoord over TUF kaarten maar dit kwam bij Vega ook pas later naar buiten (verkeerde thermale pad gebruikt wat ze weigerde op te lossen)

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Icephase schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 01:32:
Heb je je monitor en monitorkabel ook vervangen/getest? Hoe weet je dat ‘alles werkt alleen geen beeld’?
Dit vraag ik me ook af, nu is het een beetje speculeren waar het aan ligt. De betrouwbaarste manier is toch om de videokaart te vervangen door een andere. Werkt je PC dan als een zonnetje? Dan heb je goede reden om te concluderen dat het aan je videokaart ligt. Of aan je voeding die niet goed levert voor je 6800XT, maar dat zal niet. Of aan iets anders wat niet lekker samenwerkt met je videokaart, maar dat zal ook niet.

Edit: ik zie nu je tweede zin, je hebt de kaart ook geprobeerd in een ander systeem. Dat zou wel genoeg moeten zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 06-07-2021 08:41 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluidified
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-09 09:44
Je kan altijd proberen om de videokaart even in de andere PCI slot te doen. Het kan zo zijn dat je in je BIOS de bovenste PCI slot moet 'activeren'.

Had het laatst in een video gezien. klinkt bizar maar het is zeker het proberen waard. Volgens mij was dat ook een Asus moederbord waar ze gezeik mee hadden.

YouTube: Fixing a Viewer's BROKEN Gaming PC? - Fix or Flop S1:E1

Hij fixt pc's voor mensen en dacht eerst dat het PCI slot kapot was. Dus besloot hij om het moederbord te vervangen met een identieke die hij toevallig nog had liggen. Op 17:02 zie je de instellingen waar ik het over heb.

Edit.. Ik heb de hele post niet goed gelezen. Excuses. Waarschijnlijk heb je dus niks aan mijn comment. Ik ga hem niet verwijderen, misschien dat iemand er toch iets aan heeft.

[ Voor 47% gewijzigd door fluidified op 06-07-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

bwerg schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:40:
[...]

Dit vraag ik me ook af, nu is het een beetje speculeren waar het aan ligt. De betrouwbaarste manier is toch om de videokaart te vervangen door een andere. Werkt je PC dan als een zonnetje? Dan heb je goede reden om te concluderen dat het aan je videokaart ligt. Of aan je voeding die niet goed levert voor je 6800XT, maar dat zal niet. Of aan iets anders wat niet lekker samenwerkt met je videokaart, maar dat zal ook niet.

Edit: ik zie nu je tweede zin, je hebt de kaart ook geprobeerd in een ander systeem. Dat zou wel genoeg moeten zeggen.
Anders systeem kan nog steeds dezelfde monitor en dezelfde monitorkabel zijn. Oftewel; TS zal dingen moeten gaan onderzoeken en uitsluiten op een systematische manier. Er zijn genoeg how-to's hiervoor beschikbaar, zelfs op GoT. Dat zou ook prima kunnen verklaren waarom Asus zelf zegt dat de kaart nog goed werkt. Ik zeg niet dat Asus gelijk heeft, maar er is wel meer onderzoek nodig om dit uit te kunnen sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canelo
Icephase schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 01:32:
Hdmi en dp geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canelo
Icephase schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:28:
[...]

Anders systeem kan nog steeds dezelfde monitor en dezelfde monitorkabel zijn. Oftewel; TS zal dingen moeten gaan onderzoeken en uitsluiten op een systematische manier. Er zijn genoeg how-to's hiervoor beschikbaar, zelfs op GoT. Dat zou ook prima kunnen verklaren waarom Asus zelf zegt dat de kaart nog goed werkt. Ik zeg niet dat Asus gelijk heeft, maar er is wel meer onderzoek nodig om dit uit te kunnen sluiten.
Het was de pc van mijn oom, ik heb alleen de videokaart meegenomen en voor de rest was alles inclusief de kabels van de pc van mijn oom. Wat ook gek was is dat zijn pc ook niet meer opstartte nadat hij zijn eigen kaart er weer had in gedaan. Wij moesten leterlijk een cmos reset doen om de pc van mn oom weer levend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canelo
Uszka schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:18:
[...]

In je inventaris staat anders en daar ging ik vanuit.
Klopt, moet hem nog veranderen :d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canelo
Net contact gehad met Informatique.

Ze zeggen dat Asus niet de moeite heeft gedaan om hem te repareren of te checken omdat die bij asus zelf wel aan ging voor een korte periode waarbij ze de mogelijkheid hadden om hem te testen. Informatique zelf heeft hem ook getest en duidelijk gemeld tegen mij en asus dat die ook niet werktte bij hun zoals mij waar de pc draait maar dat er geen scherm is. Nu moet ik de kaart weer opsturen en krijg ik een 1050 als vervangings kaart voor zeker een maand. Ik raad IEDEREEN af om producten van Asus te kopen, heb zo iets niet eerder meegemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Richo999 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:29:

Gezien Asus hun geschiedenis de historie van alle OEM fabrikanten anders dan Sapphire met AMD kaarten, zou ik temps van alle onderdelen es bekijken.
There, fixed it ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-09 11:55
Canelo schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:41:

Ze zeggen dat Asus niet de moeite heeft gedaan om hem te repareren of te checken omdat die bij asus zelf wel aan ging voor een korte periode waarbij ze de mogelijkheid hadden om hem te testen. Informatique zelf heeft hem ook getest en duidelijk gemeld tegen mij en asus dat die ook niet werktte bij hun zoals mij waar de pc draait maar dat er geen scherm is. Nu moet ik de kaart weer opsturen en krijg ik een 1050 als vervangings kaart voor zeker een maand. Ik raad IEDEREEN af om producten van Asus te kopen, heb zo iets niet eerder meegemaakt.
Asus maakt heel goede producten in de regel maar hun klantenservice is afschuwelijk, niet dat gigabyte en MSI beter zijn in dat opzicht. Je wilt ook eigenlijk geen contact met Asus als klant, dat is aan de retailer en daar krijg je meestal meer gedaan gezien nationale wetgeving. Die 1050 is vanuit informatique als compensatie.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:29
Als ik het goed begrijp draait het hele systeem nog wel wanneer het beeld zwart gaat (crash is hier dan ook het verkeerde woord), als in je hoort het geluid van de game nog en de game runned nog gewoon.

Wellicht breekt de sync van je HDMI, DP (weet niet welke je gebruikt) en is je kabel gewoon niet goed genoeg als in bandbreedte, dit resulteert namelijk in een zwart beeld.

Op welke resolutie, refreshrate speel je?

[ Voor 5% gewijzigd door Turismo op 06-07-2021 12:55 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canelo
Turismo schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:54:
Als ik het goed begrijp draait het hele systeem nog wel wanneer het beeld zwart gaat (crash is hier dan ook het verkeerde woord), als in je hoort het geluid van de game nog en de game runned nog gewoon.

Wellicht breekt de sync van je HDMI, DP (weet niet welke je gebruikt) en is je kabel gewoon niet goed genoeg als in bandbreedte, dit resulteert namelijk in een zwart beeld.

Op welke resolutie, refreshrate speel je?
Nee, de pc draait zelf wel inderdaad maar er is helemaal geen game geluid. Pc valt gewoon uit terwijl die wel draait.

1920x1080 op 240hz, heb hiervoor ook een specifieke hdmi en dp kabel om dit te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
En als je nou eens een lage resolutie instelt en 60Hz, wat gebeurd er dan?

Of als je de videokaart driver verwijderd en opnieuw installeert?
(of probeer het eens met de standaard drivers via msconfig)

Je geeft aan dat de pc uitvalt maar wel draait, geen beeld en geen geluid meer begrijp ik uit je verhaal.
zijn er ook fans die stoppen met draaien, begint op dat moment die witte VGA led te branden en zie je nog andere verschillen t.o.v. als je pc in eerste instantie wel normaal draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canelo
E - Jay schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:02:
En als je nou eens een lage resolutie instelt en 60Hz, wat gebeurd er dan?

Of als je de videokaart driver verwijderd en opnieuw installeert?
(of probeer het eens met de standaard drivers via msconfig)

Je geeft aan dat de pc uitvalt maar wel draait, geen beeld en geen geluid meer begrijp ik uit je verhaal.
zijn er ook fans die stoppen met draaien, begint op dat moment die witte VGA led te branden en zie je nog andere verschillen t.o.v. als je pc in eerste instantie wel normaal draait?
Wanneer ik de pc aanzet krijg ik na de crash van gisteren geen beeld. Maar al de fannen draaien, lichtjes van waterkoeler, fannetjes, rammen en moederbord branden ook allemaal. Maar wat direct opvalt bij het opstarten van de pc krijg ik ook een witte vga led die brand op de moederbord inderdaad. Verder zijn er geen verschillen te zien van wanneer die werkt of nu dat die kapot is. Videokaar driver eerder verwijderd en opnieuw geinstalleerd, videokaart is door asus op nieuwste driver gezet maar niks veranderd.

[ Voor 6% gewijzigd door Canelo op 06-07-2021 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Canelo schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:41:

De verkoper is zelf verantwoordelijk voor nakomen conformiteit. Zij moeten dit zelf voor je verhelpen !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
Canelo schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:31:
[...]

Wanneer ik de pc aanzet krijg ik na de crash van gisteren geen beeld. Maar al de fannen draaien, lichtjes van waterkoeler, fannetjes, rammen en moederbord branden ook allemaal. Maar wat direct opvalt bij het opstarten van de pc krijg ik ook een witte vga led die brand op de moederbord inderdaad. Verder zijn er geen verschillen te zien van wanneer die werkt of nu dat die kapot is. Videokaar driver eerder verwijderd en opnieuw geinstalleerd, videokaart is door asus op nieuwste driver gezet maar niks veranderd.
Ik heb ooit eens een soortgelijk iets gehad met de pc van een klant, zat een GTX 1070 in. Die gaf beeld zolang de driver niet geïnstalleerd was (dan heb je die standaard microsoft videokaart driver, dus ook niet via windows update o.i.d.) zodra de driver van nvidia of de fabrikant werd geïnstalleerd ging de boel op zwart en witte VGA led. (Vandaar m'n suggestie wat er gebeurd met een default driver).
Hier bleek de videokaart daadwerkelijk defect, omruilen en nergens last meer van ... dus ik vrees dat je het toch in die hoek moet zoeken ...

Die 5700XT heb je niet meer neem ik aan? of misschien is je oom zo aardig om zijn videokaart in jouw systeem te zetten dan kan je in ieder geval nog het pcie-slot uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canelo
E - Jay schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:11:
[...]

Ik heb ooit eens een soortgelijk iets gehad met de pc van een klant, zat een GTX 1070 in. Die gaf beeld zolang de driver niet geïnstalleerd was (dan heb je die standaard microsoft videokaart driver, dus ook niet via windows update o.i.d.) zodra de driver van nvidia of de fabrikant werd geïnstalleerd ging de boel op zwart en witte VGA led. (Vandaar m'n suggestie wat er gebeurd met een default driver).
Hier bleek de videokaart daadwerkelijk defect, omruilen en nergens last meer van ... dus ik vrees dat je het toch in die hoek moet zoeken ...

Die 5700XT heb je niet meer neem ik aan? of misschien is je oom zo aardig om zijn videokaart in jouw systeem te zetten dan kan je in ieder geval nog het pcie-slot uitsluiten.
Ik krijg een 1050 gestuurd van Informatique voor een tijdje die gebruiken dan he, kan er verder niks aan doen momenteel. Videokaart is 100% defect in dit geval, zo ga ik er vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canelo
Hackus schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:34:
[...]

De verkoper is zelf verantwoordelijk voor nakomen conformiteit. Zij moeten dit zelf voor je verhelpen !
Ik weet het niet meer Hackus. Ik zit echt vast maat. Een maand lang zonder mijn pc gezeten, geen werk kunnen doen, geen gaming, meerdere mensen thuis lopen vast. Nauwelijks hulp en duidelijkheid gekregen van Informatique, triest dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Canelo Sterkte mede Tweaker, wat een k*t ervaring ! :(
Pagina: 1