Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildman!
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hallo allemaal!

Ik ben voornemens om de Ultima 40 Surround Wireless "5.1-Set" (klik hier) van Teufel aan te schaffen, in combinatie met de Reflekt speakers (klik hier). Deze Reflekt speakers wil ik neerzetten op de vloerstaanders aan de voorkant.

In deze 5.1.2 set worden de achter boekenplank speakers (Ultima 20, klik hier) draadloos aangestuurd via Teufel's Rearstation oplossing (klik hier). Dit heeft mijn voorkeur doordat het niet (eenvoudig) mogelijk is om een audio kabel te trekken van de receiver naar de achterspeakers in mijn woonsituatie. Kabel is altijd beter in alle opzichten, maar dus niet wenselijk/doenlijk in mijn situatie. Aan de achtermuur zullen dan de Rearstation ontvangers in het stopcontact worden geplugd, met een 2.5 mm2 kabel naar de desbetreffende speakers.

Nu maakt de Rearstation gebruik van een draadloze frequentie overdracht van 2.4 GHz die volgens de specificaties tot 20 meter, zonder obstructies, zou kunnen werken. Moet ik dit zien als een eigen radio frequentie, of een WiFi verbinding, of...?

Aangezien ik in een rijtjeshuis woon, is het frequentiebereik van 2.4 GHz goed gevuld met de WiFi verbindingen van de buren (zelf gebruik ik overigens de 5.1 GHz frequentie voor mijn interne WiFi). De receiver met de Rearstation transmitter zal op ongeveer 6 meter van de achterspeakers/Rearstation ontvangers komen te staan. Hiertussen staat alleen een bank (waar ik dus ook zelf op zit :9) die het draadloze signaal in de weg kunnen zitten. Zou dit zonder onderbrekingen moeten kunnen werken, ondanks het druk bezette frequentiebereik?

Heeft iemand toevallig ervaring met de draadloze verbinding via Teufel Rearstation (MK3, 2020 versie) qua stabiliteit, mogelijke vertraging etc.? Ik geloof dat de Rearstation 2x 30 watt leverde, is dit afdoende om een behoorlijk geluid uit de achterspeakers te krijgen?

Tevens wil ik dit in z'n geheel aansluiten op de (nog te kopen, andere aanbevelingen zijn trouwens ook altijd welkom ;)) Denon AVR-X1600H (klik hier). Aangezien Teufel's Rearstation een pre-out connectie vereist is hier een Level Converter nodig (klik hier). Heeft dit nog enige invloed op het geluidsniveau/de kwaliteit van de audio op de achterspeakers, veroorzaakt het mogelijk audio vertraging etc.? Of heeft dit verder geen effect? Ik weet ook niet of de receiver mogelijke vertraging per kanaal zou kunnen opvangen?

Alvast bedankt voor elke info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30
De level converters hebben geen merkbare invloed en geven geen vertraging. Juist het rear station zal wat delay introduceren (want buffer nodig enzo). Hoeft niet erg te zijn, je hebt vaak sowieso al een beetje delay op je rears nodig omdat deze in de regel dichterbij hangen. Als dat niet het geval is, moet er wat meer delay op je fronts, ook niet zo erg.

Wat betreft de stabiltieit, daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildman!
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Dank! De rears zullen inderdaad wat dichterbij staan dan de frontspeakers (scheelt 1 tot 1.5 meter). Mogelijke delay zal ik waarschijnlijk wel kunnen ondervangen door de AV receiver (aanpassen instelling afstand van speakers tot luisterpositie).