Overlast door verslaafde huiseigenaar, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Beste Tweakers,

Eind 2010 heb ik een apartementje gekocht en ik woon hier met veel plezier. Echter, woont er schuin boven mij een wat oudere man (pak em beet 60 jaar oud) die op het eerste gezicht best normaal oogt en ook heel normaal in de omgang is/was. Maar in de loop van de jaren heb ik toch gemerkt dat er het nodige aan de hand was.

- Er woont om de zoveel maanden een ander persoon bij hem in, meestal niet het type dat je graag als buur zou willen hebben.
- Er komen dag en nacht op de meest vreemde tijden mensen aan de deur
- Meneer heeft regelmatig een andere fiets (een oude)
- De berging is ook al eens onderverhuurd aan een ander persoon die niet woonachtig is in dat appartement

En zo zijn er nog wel meer zaken die nog wel wat heftiger zijn zoals buren die een pak cocaïne in de bus vinden geadresseerd aan deze persoon, of in mijn geval er twee junks aan de deur komen om een rekeningetje te innen van een van zijn huisgenoten.

Nu is het probleem dat meneer in een koop apartement zit, en dan valt er juridisch niet zoveel te doen lijkt het wel. De VVE is op de hoogte van de situatie, maar ik heb niet echt het idee dat zij ook echt weten wat ze hier mee aanmoeten. De politie is ook op de hoogte, maar kan zonder een goede reden ook niet ingrijpen. Het vermoeden bestaat dat er ook wel gedealed wordt, maar zij zullen een minimale hoeveelheid moeten aantreffen wil dit consequenties hebben voor de eigenaar van het appartement.

De betreffende persoon aanspreken op zijn gedrag heeft tot nu toe ook niet het gewenste resultaat opgeleverd, meneer weet van niets en probeert die schijn ook op te houden.

Achteraf snap ik nu wel waarom de particuliere huur apartementen in deze portiek zo vaak van bewoner wisselen..

We zijn er als buurt een beetje klaar mee nu, en willen het lieftst dat deze persoon vertrekt. Dit zal hij echter niet vrijwillig doen en juridisch gezien weten wij eigenlijk ook niet wat de mogelijkheden zijn. Het bestuur van de VVE heeft aangegeven dat wij maar een advocaat in de arm moeten nemen, maar we zien de bui al hangen dat dit weinig op gaat leveren en ons uiteindelijk alleen maar geld gaat kosten. We hebben inmiddels een appgroep aangemaakt om overlast of incidenten aan elkaar als buren te melden, en ik heb nu een camera opgehangen die uitkijkt op de portiek in de hoop dat dit bepaalde lui afschrikt.

Wellicht zijn er tweakers die al eens eerder een dergelijke situatie meegemaakt hebben, of raad weten want de onderbuurman van deze beste man is er wel een beetje klaar mee dat er iemand om 5 uur ochtends alles bij elkaar loopt te schreeuwen in huis en als ie dan verhaal komt halen niemand van iets weet. :(

Mn 3D printer blogje..

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De VvE licht jou verkeerd voor. Volgens mij is de stelregel duidelijk.

Jij meldt de overlast structureel bij de VvE indien het niet direct gevaar oplevert voor anderen. Als het wel gevaar oplevert voor anderen, meldt je het (ook) aan de politie.

De VvE is "verplicht" jouw meldingen serieus te nemen en op basis van de bepalingen in de splitsings-akte op te treden. Dit kan bemiddelen zijn. Dit kan waarschuwen zijn. Dit kan "onderhandse" boetes opleggen zijn. Maar, en daar vergissen veel bewoners zich in; een goede VvE en splitsing-akte biedt zelfs de mogelijkheid tot gerechterlijke gang om de overlastveroorzaker toegang tot bepaalde ruimten te verbieden.

Aangezien jijzelf het appartementje gekocht hebt ben je (hopelijk) ook lid van VEH; zij hebben gratis juridische ondersteuning en kunnen allicht de splitsing-akte beoordelen en jou adviseren hoe hiermee om te gaan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:10

3DDude

I void warranty's

Mee eens, klinkt alsof je VVE er ook geen zin in heeft.
(snap ik opzich ook wel ;) )

Maar ze zijn wel tot een bepaald niveau inspanning verplicht.

[ Voor 11% gewijzigd door 3DDude op 05-07-2021 17:40 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 19:08
Dit is iets wat het VVE bestuur moet doen, niet jij. De kosten van een advocaat zijn voor de VVE.
Bij een fatsoenlijke VVE zal er ook wat in de statuten staan om mee te slaan. Bijvoorbeeld een verbod op onderverhuur, overlast veroorzaken of criminele activiteiten of het inwonen van mensen zonder toestemming van het bestuur.

Tijdens de jaarlijkse VVE vergadering kun je indien nodig een voorstel doen om deze regels toe te voegen als ze er nog niet zijn. Geef ruim vantevoren aan bij het bestuur dat je dit wilt doen, zodat ze het op de agenda zetten (anders komen er misschien niet genoeg eigenaren voor een bindende beslissing).

Als de regels er al zijn kun je ook voorstellen om het bestuur te vervangen. Met als reden dat ze hun werk niet doen. Dan heb je natuurlijk wel andere kandidaten nodig. En een meerderheid van de aanwezigen die dat steunen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Ok goed om te weten. Nu moet ik zeggen dat ik het er de laatste jaren ook wel wat bij gelaten heb omdat ik zelf niet zoveel overlast ervaarde. Maar de buren hebben mij als mede woning eigenaar gevraagd om mee te helpen nu wel iets aan de situatie te doen, en dat is ook mede de reden dat ik dit topic aangemaakt heb.

Ik ga nu zowiezo ook melding maken aan de VVE van de huidige situatie (wat de andere buren al gedaan hebben) en het verzoek neerleggen om er wat mee te doen.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-05 15:18
Dit soort problemen is lastig aan te pakken omdat er geen duidelijke 'heterdaad' momenten zijn vastgelegd, of zijn geconstateerd door de politie. Als de politie komt is de man mogelijk de rust zelve en valt er weinig te handhaven. En als VvE bestuur ben je ook beperkt in de mogelijkheden, dat zijn geen agenten.

Het meest gebruikte advies in dit soort situaties is dossiervorming. Als VvE moet er afgesproken worden dat alle noemenswaardige misstanden direct telefonisch gemeld worden bij de politie. Alle meldingen worden in hun systeem genoteerd waardoor de 'lijst' op 1 adres groeit en op een gegeven moment een reputatie krijgt.
Spreek via de VvE groepsapp af dat niet steeds dezelfde persoon belt maar laat dit rouleren, of bij een hefitger iets moeten meerdere VvE leden tegelijk de politie bellen. Zo loopt het dossier snel op en kan de politie uiteindelijk ook veel meer.

Maak van alle verdachte zaken een foto, film rare zaken, maak geluidsfragmenten van uitbarstingen, schrijf alles op wat niet klopt, etc. en sla dit allemaal op. Doe ook dit collectief en maak hiervoor desnoods een gratis dropbox account aan met een gedeelde map waarin een ieder in de VvE zijn bewijzen kan deponeren, compleet met omschrijving wat het is, etc.
Ook dit soort verzamelingen moet richting de politie voor het dossier, alles wat er is kan belangrijk zijn.

Al woont iemand in een eigen huis, alle meldingen en bewijzen kunnen er toe leiden dat een officier van justitie uiteindelijk besluit om een persoon te laten onderzoeken door een GGZ, of toch een keer mee laat nemen. En ook hier worden alle handelingen weer toegevoegd aan het dossier van de persoon, want zonder kan de politie dus niet veel en blijft het probleem in stand.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
FiXeL schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:31:
- Er woont om de zoveel maanden een ander persoon bij hem in, meestal niet het type dat je graag als buur zou willen hebben.
- Er komen dag en nacht op de meest vreemde tijden mensen aan de deur
- Meneer heeft regelmatig een andere fiets (een oude)
- De berging is ook al eens onderverhuurd aan een ander persoon die niet woonachtig is in dat appartement

En zo zijn er nog wel meer zaken die nog wel wat heftiger zijn zoals buren die een pak cocaïne in de bus vinden geadresseerd aan deze persoon, of in mijn geval er twee junks aan de deur komen om een rekeningetje te innen van een van zijn huisgenoten.
Klinkt allemaal toch wel erg als *knip*over dingen waar je helemaal niets mee te maken hebt....

- Zo kan jij voor niemand bepalen met wie hij/zij wel of niet samenwoon in zijn eigen appartement. Hooguit staan er weleens bepalingen in regelementen over de maximale inwoners per appartement. Maar als eigenaar bepaal je gewoon zelf wie of wat er bij je inwoont, niemand anders.
- Net zoals jij niet bepaald van wie en wanneer hij bezoek mag krijgen
- En op wat voor fiets hij rijdt gaat je al helemaal niets aan tenzij het jouw gestolen fiets is.
- Onderverhuur van een berging mag gewoon tenzij daarover iets in de splitsingsakte en/of het huishoudelijk regelement staat. Die kans is niet zo groot, meestal gaat een clausule hierin over verhuur van de woonruimte. En wat het probleem hierbij is ontgaat me ook volledig.

Kortom, wat is je probleem nou echt behalve dit soort *knip*?

Als het gaat om daadwerkelijke overlast dan is de rol van de VVE beperkt tot wat er in de splitsingsakte en/of in het huishoudelijk regelement staat. Vaak zijn dat vage kreten zoals het niet opleveren van overlast voor de overige bewoners. Hierbij moet je met hele concrete voorbeelden komen die ook daadwerkelijk overlast voor jou of andere bewoners hebben opgeleverd. Dan hebben ze een rol en kunnen ze bij voldoende onderbouwing optreden zoals het sturen van een waarschuwing en daarna eventuele boetes.

Voor ander geneuzel zoals pakjes met vreemde substanties in brievenbussen is er aangifte bij de politie. Maar als die het ook gezeik vinden.....

Kortom, kom met concrete zaken die daadwerkelijk overlast opleveren. Niet met gezeur over een oude fiets.
Je woont nou eenmaal samen met anderen daarbij hoort de normale mate van "overlast". Gebeuren er dingen die volgens het huishoudelijk regelement niet mogen dan is de VVE vergadering daar het aangewezen moment voor om die te bespreken, niet om samen met enkele andere bewoners wat flauwekul in een appgroepje te gooien.

Vanuit jouw invalshoek heb je een punt, maar let aub op hoe je het verwoord. Je valt iemand aan en zet hem weg als een zeurdert. Dat is niet constructief en jaag je mensen mee weg. Wees terughoudend in hard oordelen, we weten nooit wat er precies aan de hand is.

[ Voor 18% gewijzigd door tweakduke op 06-07-2021 09:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FiXeL
Yowzawood schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:27:
[...]

Klinkt allemaal toch wel erg als zeuren over dingen waar je helemaal niets mee te maken hebt....

- Zo kan jij voor niemand bepalen met wie hij/zij wel of niet samenwoon in zijn eigen appartement
- Net zoals jij niet bepaald van wie en wanneer hij bezoek mag krijgen
- En op wat voor fiets hij rijdt gaat je al helemaal niets aan
- Onderverhuur van een berging mag gewoon tenzij daarover iets in de splitsingsakte en/of het huishoudelijk regelement staat. Die kans is niet zo groot, meestal gaat een clausule hierin over verhuur van de woonruimte. En wat het probleem hierbij is ontgaat me ook volledig.

Kortom, wat is je probleem nou echt behalve dit soort geneuzel?

Als het gaat om daadwerkelijke overlast dan is de rol van de VVE beperkt tot wat er in de splitsingsakte en/of in het huishoudelijk regelement staat. Vaak zijn dat vage kreten zoals het niet opleveren van overlast voor de overige bewoners. Hierbij moet je met hele concrete voorbeelden komen die ook daadwerkelijk overlast voor jou of andere bewoners hebben opgeleverd. Dan hebben ze een rol en kunnen ze bij voldoende onderbouwing optreden zoals het sturen van een waarschuwing en daarna eventuele boetes.

Voor ander geneuzel zoals pakjes met vreemde substanties in brievenbussen is er aangifte bij de politie. Maar als die het ook gezeik vinden.....

Kortom, kom met concrete zaken die daadwerkelijk overlast opleveren. Niet met gezeur over een oude fiets.
Ik vind 2 junkies die mn voordeur proberen in te trappen wel iets om over te zeuren... Dat er naast mijn woning vermoedelijk drugs gedealed wordt, ga ik ook wat van vinden. Ik ben de moeilijkste niet hoor, ik woon hier al meer dan 10 jaar met veel plezier. Maar als je je buren ziet die er mentaal er aan onderdoor gaan dan vindt ik het niet meer dan redelijk om enigzins hulp te bieden. Maar misschien zie jij dat toch anders. :/

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yowzawood
FiXeL schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:32:
[...]
Ik vind 2 junkies die mn voordeur proberen in te trappen wel iets om over te zeuren...
Ik neem aan dat je toen gelijk de politie hebt gebeld? Beetje zeuren over een oude fiets is toch echt iets heel anders.

Dat is ook wat ik zeg. Echte overlast is iets heel anders dan wat er in een groot deel van jouw post staat, dat is geneuzel om niets. Dus wat is nou het echte probleem, kom dan concreet met voorbeelden van situaties waar de bewoner duidelijk de regelementen overtreedt en die tot overlast leiden!

En zolang het de bewoner niet is die jouw deur intrapt... eigenlijk ook niet zo heel relevant behalve voor de politie.

Ik heb niet zoveel met mensen die zgn voor anderen met allerlei vage klachten komen. Gewoon concreet worden met echte klachten en dan melden bij de relevante partijen. En de VVE ben je zelf, dus als er echt tegen de regelementen wordt gehandeld is dat relatief eenvoudig aan te kaarten.

[ Voor 24% gewijzigd door Yowzawood op 05-07-2021 18:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FiXeL
Yowzawood schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:36:
[...]

Ik neem aan dat je toen gelijk de politie hebt gebeld? Beetje zeuren over een oude fiets is toch echt iets heel anders.

Dat is ook wat ik zeg. Echte overlast is iets heel anders dan wat er in een groot deel van jouw post staat, dat is geneuzel om niets. Dus wat is nou het echte probleem, kom dan concreet met voorbeelden.

En zolang het de bewoner niet is die jouw deur intrapt... eigenlijk ook niet zo relevant.
Ja de politie is gebeld, sterker nog die stonden hier binnen een minuut op de stoep. Maar ik heb dit topic gestart om advies te vragen om dit aan te pakken als buurt, als je mij een zeikerd vind ok prima dat mag je vinden. Maar als je verder niks toe te voegen hebt, laat je reactie dan maar achterwege.

Misschien moet ik gewoon maar als voorgaande jaren me totaal niet meer met dit soort shit bemoeien, dat is waar je op doelt?

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
FiXeL schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:42:
[...]
als je mij een zeikerd vind ok prima dat mag je vinden.
Je kan toch niet ontkennen dat het meeste van wat je schrijft gewoon gezeik is dat JIJ helemaal niet kan of mag verbieden. Dat is waar ik op reageer... jij bepaalt niet wie er woont net zomin als op wat voor fiets er gereden wordt.

Dus nogmaals, concrete bewijsbare voorbeelden van handelen tegen de splitsingsakte en/of het huishoudelijk regelement. Dan is optreden van de VVE (en dus van jezelf) relatief eenvoudig.

En voor strafbare zaken door hem of anderen is er de politie....

BTW: Voor het ophangen van die camera in de gedeelde ruimte heb je vast ook de toestemming van de VVE. Of gelden de regels niet voor jou :-).

[ Voor 24% gewijzigd door Yowzawood op 05-07-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-05 16:59
De VVE is een vereniging, tezamen met de leden kunnen die allerlei zaken vaststellen over het gezamenlijk gebruik van de (formeel private want in eigendom van de VVE) ruimtes.

Zo kan met meerderheid van stemmen vastgesteld worden dat er camera's worden opgehangen in de gangen. Of kan met meerderheid van stemmen worden vastgesteld dat iedere vreemde die de gang op komt gefouilleerd wordt (hierover kan trouwens wel tot bij de RvS gediscussieerd worden want gevoelig voor racisme of andere vormen van discriminatie).

Sowieso zal in het reglement van de VVE al vanalles staan.
(ofwel wat @Yowzawood ook zegt)

[ Voor 3% gewijzigd door bvdbos op 05-07-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmakaay
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-05 18:32
Yowzawood schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:44:
[...]

Je kan toch niet ontkennen dat het meeste van wat je schrijft gewoon gezeik is dat JIJ helemaal niet kan of mag verbieden. Dat is waar ik op reageer... jij bepaalt niet wie er woont net zomin als op wat voor fiets er gereden wordt.

Dus nogmaals, concrete voorbeelden van handelen tegen de splitsingsakte en/of het huishoudelijk regelement. En voor strafbare zaken door hem of anderen is er de politie....
Verplaats je eens in de situatie van OP, je moet er toch niet aandenken dat niet jij, maar je kind dat pakketje met coke uit de brievenbus haalt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:44
Het meeste dat de TS in zijn startpost beschrijft wordt uitgevoerd door anderen en niet door de buurman. Dat lijkt me dan helemaal een lastig verhaal. Als er wat kapot gaat, deuren ingetrapt en mensen lastig worden gevallen door junkies, dan zijn dat junkies die dat doen en niet de buurman. Die kan gewoon zeggen 'dat was ik niet' en daar is dan geen woord van gelogen, ook al is de buurman een junkie magneet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
joostmakaay schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:48:
[...]Verplaats je eens in de situatie van OP, je moet er toch niet aandenken dat niet jij, maar je kind dat pakketje met coke uit de brievenbus haalt?
Het is een vaag verhaal van de buren... niet van hemzelf.
En voor dat soort dingen is er de politie.

Enige dat ik roep is om met concrete voorbeelden te komen die daadwerkelijk door de bewoner worden veroorzaakt. En hij zal het niet zelf in de brievenbus van de buren hebben gedeponeerd of wel?

Natuurlijk snap ik, als het allemaal echt zo is, dat er overlast zal zijn. Maar dan moet je die wel concreet benoemen en niet alleen met randzaken komen waar je de bewoner niet op aan kan spreken. Voor overlast is juist iets als een VVE een hele simpele manier om op te treden omdat je daar zelf onderdeel van bent en het dus gewoon kan afdwingen. Maar natuurlijk niet voor dingen die helemaal niets met de bewoner te maken hebben of waar de VVE niet over gaat zoals het model van de fiets :-).

[ Voor 15% gewijzigd door Yowzawood op 05-07-2021 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 11:52
FiXeL schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:32:
[...]

Ik vind 2 junkies die mn voordeur proberen in te trappen wel iets om over te zeuren... Dat er naast mijn woning vermoedelijk drugs gedealed wordt, ga ik ook wat van vinden. Ik ben de moeilijkste niet hoor, ik woon hier al meer dan 10 jaar met veel plezier. Maar als je je buren ziet die er mentaal er aan onderdoor gaan dan vindt ik het niet meer dan redelijk om enigzins hulp te bieden. Maar misschien zie jij dat toch anders. :/
Tip: pas ff je post aan. In je opsomming zeur je over 'regelmatig een andere fiets' maar benoem je het intrappen van de deur niet. Terwijl dat eerste over kan komen als zeuren maar het 2e juist een best ernstig vergrijp is.

Deze post/toevoeging geeft namelijk veel meer de ernst aan dan je startpost.

Voor de rest: Succes! :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FiXeL
Yowzawood schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:52:
[...]

Het is een vaag verhaal van de buren... niet van hemzelf.
En voor dat soort dingen is er de politie.

Enige dat ik roep is om met concrete voorbeelden te komen die daadwerkelijk door de bewoner worden veroorzaakt. En hij zal het niet zelf in de brievenbus van de buren hebben gedeponeerd of wel?

Natuurlijk snap ik, als het allemaal echt zo is, dat er overlast zal zijn. Maar dan moet je die wel concreet benoemen en niet alleen met randzaken komen waar je de bewoner niet op aan kan spreken.
Dat pak coke was in de verkeerde brievenbus gedaan. En ja, dat is netjes afgeleverd bij de politie. Maar ik vindt het erg jammer dat ik nu aangevallen wordt omdat ik mijn buren wil helpen. Kijk, ik heb zelf weinig overlast omdat mijn voordeur naast de portiek zit en ik niet onder/boven deze beste man woon. Maar alle portiekbewoners hebben wel met hem te maken, waaronder ook kinderen. Maar je vraagt mij dus om concrete voorbeelden van overlast?

- Junkies die je voordeur intrappen
- Ambulances voor de deur omdat iemand OD-ed
- Onguur volk om en rond het huis
- Kan niks van waarde om en rond het huis laten staan, zelfs de rubber deurmat is hier al eens voor de deur weg gejat

Misschien vindt jij het zeiken, maar je valt de verkeerde persoon aan. Hier laat ik het verder ook bij. Goedenavond.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
joostmakaay schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:48:
Verplaats je eens in de situatie van OP, je moet er toch niet aandenken dat niet jij, maar je kind dat pakketje met coke uit de brievenbus haalt?
Gewoon strafbaar, andermans post openen!

Er zijn wat vage incidenten, maar lees de tekst maar terug, vol vooroordelen en aannames.
'Junkies die de deur intrappen?'

En de VVE moet ook 'oppassen'. Huisregels zijn prima, maar je mag niet iemands rechten inperken. Bezoek om 3:00 's-nachts mag je niet verbieden. En toegang tot openbare ruimtes ontzeggen kan alleen als hij/zij de woning/berging nog kan bereiken.
En dat alles alleen na duidelijke herhalende overlast en dossiervorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lastige situatie, maar je buurman doet toch niets strafbaars?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

TheGhostInc schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:04:
[...]

Gewoon strafbaar, andermans post openen!

Er zijn wat vage incidenten, maar lees de tekst maar terug, vol vooroordelen en aannames.
'Junkies die de deur intrappen?'

En de VVE moet ook 'oppassen'. Huisregels zijn prima, maar je mag niet iemands rechten inperken. Bezoek om 3:00 's-nachts mag je niet verbieden. En toegang tot openbare ruimtes ontzeggen kan alleen als hij/zij de woning/berging nog kan bereiken.
En dat alles alleen na duidelijke herhalende overlast en dossiervorming.
Hoezo strafbaar? Pakketje kwam in de verkeerde brievenbus. Ik weet niet wat voor soort pakketje het was natuurlijk maar als het duidelijk coke was.. TS heeft dan goed gehandeld en is naar de politie gestapt. Prima toch? ik snap totaal niet waarom TS zo aangevallen wordt. Hij zoekt advies, plaatst jezelf eens in TS.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:22
FiXeL schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:00:
[...]

Dat pak coke was in de verkeerde brievenbus gedaan. En ja, dat is netjes afgeleverd bij de politie. Maar ik vindt het erg jammer dat ik nu aangevallen wordt omdat ik mijn buren wil helpen. Kijk, ik heb zelf weinig overlast omdat mijn voordeur naast de portiek zit en ik niet onder/boven deze beste man woon. Maar alle portiekbewoners hebben wel met hem te maken, waaronder ook kinderen. Maar je vraagt mij dus om concrete voorbeelden van overlast?

- Kan niks van waarde om en rond het huis laten staan, zelfs de rubber deurmat is hier al eens voor de deur weg gejat

Misschien vindt jij het zeiken, maar je valt de verkeerde persoon aan. Hier laat ik het verder ook bij. Goedenavond.
Hij heeft wel een beetje een punt. Sommige dingen zijn gewoon dingen waar jij (of de buren) niets mee te maken hebben. Ik val ook een beetje over die fiets. Het zullen vast gestolen junkie fietsen zijn, (en dat zal je vast willen zeggen) maar het voelt wel een beetje als iemand aanvallen om op wat voor fiets hij rijd.

Maar je woont dus in een slechte wijk. Of een slechte straat. Ik geloof eigenlijk niet dat die buurman dit allemaal veroorzaakt. Het zal niet helpen, maar ik heb het gevoel dat zonder die buurman dit soort dingen ook gebeuren.

Voor de rest zijn de meeste dingen niet leuk, maar niet illegaal, en je kan over de meeste dingen niet eens klagen, omdat zoals iemand anders al zei, het niet per se door de buurman veroorzaakt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:24
De buurman (en vrienden)

Bovenstaande topic lezen en daarna lekker op Funda.nl gaan browsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
[...]
Misschien vindt jij het zeiken, maar je valt de verkeerde persoon aan.
Je lijkt in je emotie niet echt in staat om te lezen wat er staat.... en eigenlijk ook niet om concreet te worden met voorbeelden van zaken waar je echt iets mee kan.

Een oude fiets en nu weer ongure figuren in de buurt en een mat die verdwenen is.... Ik kan er geen verwijtbaar argument in vinden waar je mee richting VVE en zelfs politie zou kunnen. En al helemaal niet iets waar je "buurman" formeel schuldig aan is.

En dat zal ook je probleem zijn. Er zal vast sprake zijn van overlast dat geloof ik gelijk, alleen wat veroorzaakt de bewoner nu echt zelf. Het lijkt verder vooral veel sentiment. En zelf heb je blijkbaar niet eens echt overlast. Tja.

En maakt het bijvoorbeeld echt wat uit of er een ambulance komt voor een OD of iets anders? Als jij een hartaanval zou krijgen is dat dan ook overlast voor je mede bewoners?

Maar vooruit. Mijn advies heb je. Wordt concreet met voorbeelden die de bewoner veroorzaakt, anders heb je geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
FiXeL schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:31:
De politie is ook op de hoogte, maar kan zonder een goede reden ook niet ingrijpen. Het vermoeden bestaat dat er ook wel gedealed wordt, maar zij zullen een minimale hoeveelheid moeten aantreffen wil dit consequenties hebben voor de eigenaar van het appartement.
Een burgemeester heeft aan iets meer dan 0,5 gram harddrugs al genoeg om een woning te sluiten. Een gemiddeld gebruiker heeft al meer in huis liggen, laat staan dealers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-05 20:17
[...]

Wat te doen, veel is al langs gekomen, lees de statuten van de VvE, wat staat daar in over overlast en verhuur?

Verzamel de buren die last van deze buurman hebben, en laat hen overlast melden bij de VvE en als het de spuigaten uitloopt bij de politie. Hou goed contact met de wijkagent. Stel, met de buren, op de volgende VvE vergadering voor dat de algemene ruimten worden voorzien van camera's die na ieder incident uitgekeken worden (of doe dat dan zelf). Doe aangifte van iedere diefstal, vernieling of ander strafbaar feit. Na een tijdje een dossier opbouwen wordt dan duidelijk of hier sprake is van, ernstige, overlast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Er wordt hier wel veel verwezen naar de VvE maar vergeet niet dat het bestuur daarvan ook maar uit vrijwillige bewoners bestaat en dat bepaalde acties die zij in gang zetten vrij eenvoudig te herleiden zijn. Als je daar te veel druk zet heb je kans dat er binnen korte termijn niemand meer in het bestuur zit.

Ze hebben bovendien ook wel een punt als slechts een klein aantal bewoners overlast heeft en het een substantieel groter pand betreft. Dan is het meer burenoverlast dan een VvE probleem.

Mochten ze toch wel wat willen doen, dan kunnen ze het beste een kantoor zoals Rijssenbeek Advocaten inschakelen en tijdens de VvE vergadering een procesmandaat van enkele duizenden euro's vragen. Zij hebben de kennis in huis om het die buurman al flink lastiger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Olympialooping schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:32:
Er wordt hier wel veel verwezen naar de VvE maar vergeet niet dat het bestuur daarvan ook maar uit vrijwillige bewoners bestaat en dat bepaalde acties die zij in gang zetten vrij eenvoudig te herleiden zijn. Als je daar te veel druk zet heb je kans dat er binnen korte termijn niemand meer in het bestuur zit.

Ze hebben bovendien ook wel een punt als slechts een klein aantal bewoners overlast heeft en het een substantieel groter pand betreft. Dan is het meer burenoverlast dan een VvE probleem.

Mochten ze toch wel wat willen doen, dan kunnen ze het beste een kantoor zoals Rijssenbeek Advocaten inschakelen en tijdens de VvE vergadering een procesmandaat van enkele duizenden euro's vragen. Zij hebben de kennis in huis om het die buurman al flink lastiger te maken.
Bij ernstige overlast kan de VvE wel formele waarschuwingen geven, een boete opleggen en, in het uiterste geval, de bewoner het gebruik van het appartement ontzeggen, dus TS (en de andere bewoners) 'moet' wel bij de VvE beginnen. Maar dat het bestuur van de VvE er wijs aan doet om om gespecialiseerde juridische bijstand in te roepen is heel verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
bernard038 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:57:
[...]

Bij ernstige overlast kan de VvE wel formele waarschuwingen geven, een boete opleggen en, in het uiterste geval, de bewoner het gebruik van het appartement ontzeggen, dus TS (en de andere bewoners) 'moet' wel bij de VvE beginnen. Maar dat het bestuur van de VvE er wijs aan doet om om gespecialiseerde juridische bijstand in te roepen is heel verstandig.
Dat kan inderdaad, maar zoek maar eens jurisprudentie op over VvE's waar succesvol toegang tot de woning ontzegt en toegekend is door de rechtbank. Dat waren echt overlastgevers die eigenljjk niets eens meer zelfstandig kunnen wonen en direct opgenomen zouden moeten worden in een gesloten instelling. Zo ver is deze buurman (nog) niet. Even.los van het feit dat het altijd om een tijdelijke ontzegging van hooguit een paar weken gaat. (Ongeloofelijk, ik weet het 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Olympialooping schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:02:
[...]

Dat kan inderdaad, maar zoek maar eens jurisprudentie op over VvE's waar succesvol toegang tot de woning ontzegt en toegekend is door de rechtbank. Dat waren echt overlastgevers die eigenljjk niets eens meer zelfstandig kunnen wonen en direct opgenomen zouden moeten worden in een gesloten instelling. Zo ver is deze buurman (nog) niet. Even.los van het feit dat het altijd om een tijdelijke ontzegging van hooguit een paar weken gaat. (Ongeloofelijk, ik weet het 8)7 )
Als deze meneer vanuit zijn appartement een nachtapotheek bestiert, dan kunnen procedures vanuit de VvE misschien wel helpend zijn in een strafrechtelijk traject. Ik kan me voorstellen dat de lokale hermandad een dealer die overlast geeft eerder aanpakt dan een dealer die in alle rust en stilte zijn troep verkoopt.
Pagina: 1