HTPC-case: dun, m-atx én videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-05 13:47
Dag allemaal,

Of dit de juiste plek is voor dit topic weet ik niet 100% zeker, anders kan die misschien verplaatst worden.

Vorig jaar heb ik mijn oude pc een upgrade gegeven. De onderdelen van mijn oude pc heb ik nog en die zou ik graag willen hergebruiken en gebruiken als een soort 'console' onder de tv. Dan kunnen we daarmee wat co-op-games spelen en emulators draaien.

Ik heb als oud systeem:
AMD X4 845 met een Arctic Alpine 64 Plus als koeler (70 mm hoog)
ASRock FM2A88X Extreme6+ (defect)
4x 4GB DDR3
HD7950 3GB

Ik moet dus nog een moederbord, psu en case kopen. De grote uitdaging waar ik zelf niet uitkom, is dat de ruimte waar de kast in kan, maximaal 12 cm is. Ik zat te kijken naar een Fractal Design Node 202, maar daar passen alleen ITX moederborden in. Die zijn voor het FM2+ platform niet meer nieuw te koop en ze staan ook niet op V&A. Bovendien heb ik 4 geheugenbankjes, dus een m-atx moederbord waar ze alle 4 in kunnen, heeft de voorkeur. Verder vind ik niks wat aan mijn eisen voldoet.

Ik zoek dus een kast die:
  • smaller is dan 12 cm
  • groot genoeg is voor m-ATX
  • ruimte heeft voor een full-size videokaart
En blijkbaar bestaat dat niet. :+

Merk maakt verder niet uit. Budget op zich ook niet, maar het moet wel realistisch zijn. Ik heb namelijk nog
twee andere opties. De eerste is zelf een kast in elkaar zetten met een losse riser-kaart. De andere optie is om het FM2+ platform te laten zitten en op zoek te gaan naar een andere socket waar nog wel ITX in te vinden is en alles in een Node 202 te bouwen. Mijn DDR3 kunnen hergebruiken zal schelen in de kosten, dus mogelijk een ouder Intel systeem. Een hele dure kast is dus onzinnig als ik goedkoper andere componenten kan kopen.

Heeft iemand een idee voor een kast?

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | Powercolor RX580 4GB | Crucial MX500 2TB | Corsair CX450M | Antec Nine Hundred | Akasa Fan Controller Pro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:39
Je kunt in Pricewatch een filer instellen op bv. type, CPU koeler hoogte en moederbordformaat: https://tweakers.net/behu...5XH-gfWbDQURv-WoJ2WKqV8AQ

[ Voor 52% gewijzigd door martyw op 05-07-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
Ja klopt! Maar met deze instellingen (m-ATX, hoogte maximaal 11,5 cm) is er geen kast waar een full-size videokaart in kan, voor zover ik zag.

Misschien is het ook wel een gekke vraag. We hebben allemaal toegang tot dezelfde Pricewatch, dus moeten hetzelfde kunnen vinden. En als het er gewoon niet is... Ik hoop gewoon dat iemand iets weet dat ik over het hoofd heb gezien.

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | Powercolor RX580 4GB | Crucial MX500 2TB | Corsair CX450M | Antec Nine Hundred | Akasa Fan Controller Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:35
Ik vrees dat dat lastig wordt. Volgens mij tikken de meeste full-size videokaarten die 11,5 / 12 cm al aan.
Ik heb zelf een Silverstone Grandia GD09, daar zit een GTX 1070 in (moet je nog op de lengte letten) maar die kast is al hoger en krap zat met die kaart.

Je komt denk ik snel op een Low Profile kaart ... of je moet denken aan een externe videokaart ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
Ik merk inderdaad dat het lastig is... Het stomme is dat er wel kasten zijn voor ITX en dan via een risercard de videokaart platleggen zodat alles <12 cm blijft. Zoals die Node 202. Maar voor m-ATX is dat er gewoon niet. Ik snap dat het wat ongebruikelijk is, maar er is echt niks beschikbaar.

Ik heb nog nooit zoiets zelf gemaakt. Misschien een leuk zomerprojectje? Anders ga ik toch zoeken naar een ITX setje op V&A.

In elk geval bedankt voor het meedenken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 08:45

heuveltje

KoelkastFilosoof

het is allemaal vrij ver-ouderde hardware, je Mobo is al defect.
En de meeste andere dingen wil je ook vervangen.

Zou het niet logischer zijn meteen naar iets van een nieuwe desk-mini met APU oid te kijken ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:40
Ik ken alleen de kasten van SFFtime, de P-ATX en N-ATX (geen idee of die al uit is).
https://smallformfactor.n...and-3-slot-support.14152/
Beetje duur voor deze hardware :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:40
Dagion schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:33:
Ik ken alleen de kasten van SFFtime, de P-ATX en N-ATX (geen idee of die al uit is).
En zelfs die zijn 136mm ~ 140mm hoog. TS zoekt er één van max 120mm hoog.

@FereiDON Het gaat een Mini-ITX bord worden gok ik. Hou rekening met voldoende airflow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
Djarune schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:58:
[...]

En zelfs die zijn 136mm ~ 140mm hoog. TS zoekt er één van max 120mm hoog.

@FereiDON Het gaat een Mini-ITX bord worden gok ik. Hou rekening met voldoende airflow.
Lijken me een stuk lager? In de SFF list van Reddit staan ze op 78 en 98mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Dagion schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:01:
[...]

Lijken me een stuk lager? In de SFF list van Reddit staan ze op 78 en 98mm.
Je hebt gelijk. Ik keek waarschijnlijk naar de verkeerde dimensie. Ik zie dat er max een koeler in kan van 59mm hoogte dus dat komt overeen met de door jouw genoemd afmetingen. Heb je een linkje naar de SFF list? Lijk mij wel interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagion
Djarune schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:08:
[...]
Je hebt gelijk. Ik keek waarschijnlijk naar de verkeerde dimensie. Ik zie dat er max een koeler in kan van 59mm hoogte dus dat komt overeen met de door jouw genoemd afmetingen. Heb je een linkje naar de SFF list? Lijk mij wel interessant.
Voor al je puzzelwerk en slapeloze nachten:
https://docs.google.com/s...8CJ8sxLUqlxVsCz4/htmlview

Staan echt heel veel handige zaken in en fijne filters.

[ Voor 60% gewijzigd door Dagion op 07-07-2021 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Dagion schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:34:
[...]

Thx wat een heerlijke lijst B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:31
Ik kom er toch echt 8 tegen in de Pricewatch:

https://tweakers.net/behu...v7cqaSlUh0-tHMebPIVLNKeUH

Mis ik iets?

Lol, ja, gpu met Max lengte is goed, maar de ruimte moet natuurlijk full height zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door White Feather op 07-07-2021 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

FereiDON schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:19:
Ja klopt! Maar met deze instellingen (m-ATX, hoogte maximaal 11,5 cm) is er geen kast waar een full-size videokaart in kan, voor zover ik zag.

Misschien is het ook wel een gekke vraag. We hebben allemaal toegang tot dezelfde Pricewatch, dus moeten hetzelfde kunnen vinden. En als het er gewoon niet is... Ik hoop gewoon dat iemand iets weet dat ik over het hoofd heb gezien.
Kleine opmerking: probeer ook een maximale breedte, in plaats van hoogte. Sommige kasten zijn op twee manieren te plaatsen en dan is het maar gokken welke dimensie nou precies de hoogte en welke de breedte is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
White Feather schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:07:
Ik kom er toch echt 8 tegen in de Pricewatch:

https://tweakers.net/behu...v7cqaSlUh0-tHMebPIVLNKeUH

Mis ik iets?

Lol, ja, gpu met Max lengte is goed, maar de ruimte moet natuurlijk full height zijn.
Naast lengte moet je ook letten op hoogte. Deze kasten accepteren volgens mij enkel low profile videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:31
Djarune schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:35:
[...]

Naast lengte moet je ook letten op hoogte. Deze kasten accepteren volgens mij enkel low profile videokaarten.
Ja, die had ik ook door.

Sowieso kan deze combi alleen maar als er gebruik wordt gemaakt van een riser-cable, waarbij de kaart evenwijdig aan het moederbord komt te liggen, aangezien de Gpu 122mm hoog/breed is (hoe je dan ook naar de kaart kijkt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Ik denk dat je het beste alles wat je nu hebt verkopen. veel zal het niet opbrengen maar alles is meegenomen.
En dan iets nieuws/gebruikt kopen op basis van bijvoorbeeld een 2200g (gebruikt)
Dan heb je geen gpu meer nodig.

Alles verkopen zal net een 2200g kunnen bekostigen.
Een ander moederbord moest je toch al.
Dus dan heb je alleen als extra kosten het geheugen.
Maar dat kost een paar tientjes.

Als je het op deze manier doet dan kan je elke kast pakken die je wil met 12cm ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
Dagion schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:33:
Dagion schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:34:
[...]

Allebei leuke sites! Voor nu zijn die van SFFtime boven budget, maar een kast gaat lang mee. Misschien voor in de toekomst.

Bedankt voor het meedenken van iedereen! :) Een aantal van jullie zeggen dat de hardware wel erg verouderd is. En ja, dat klopt. Het was meer van, het ligt hier nou eenmaal, wat kan ik er mee. En toen liep ik tegen het gebrek aan geschikte kasten aan. Een pc met een APU en dus zonder videokaart heb ik liever niet, omdat ik graag wat krachtigers aansluit op de 4k tv. Zelfs een oude HD7950 presteert beter dan de Vega 6 van de 2200G.

Deze zomer ga ik proberen zelf een kast in elkaar te zetten. Dan zorg ik ervoor dat de gpu met een riser-kabel plat komt te liggen. Even kijken hoever ik kom. O-)

Pagina: 1