Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJacobs
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-11-2021
Beste forumgenoten,

Graag wil ik jullie advies vragen hoe ik het WiFi-signaal in mijn huis kan verbeteren. Ik kom er namelijk niet uit wat ik het beste kan doen, passend bij mijn situatie en wat ik wil bereiken.

Mijn situatie
  • Ik heb een bungalow (dus alles gelijkvloers) met glasvezel en een voor mijn vaste internet een T-Mobile thuis abonnement met 1 Gb/s up & down.
  • Mijn router van T-Mobile staat aan de voorkant van mijn huis, direct naast mijn thuiskantoor. De router heeft Wifi met 5 GHz.
  • Op mijn kantoor haal ik via Wifi download- en upload snelheden van rond de 300 Mb/s.
  • Mijn woonkamer is helemaal aan de achterkant van mijn huis. Ik heb daar een Ethernet-poort in de muur die in verbinding staat met de router.
  • Mijn TV, Apple TV en spelcomputers zijn via de Ethernet-poort in de woonkamer allen bedraad aangesloten op de router; op die apparaten haal ik snelheden van (bijna) 1 Gb/s up & down (als ik een speedtest doe op mijn Apple TV, kom ik consequent aan meer dan 900 Mb/s).
  • Als ik op de bank in de woonkamer zit, haal ik via Wifi tussen de 8 en 20 Mb/s up & down.
Wat ik wil bereiken

Op alle bekabelde apparaten in huis is mijn internet uitstekend. Op mijn kantoor haal ik voor mijn werk zeer goede snelheden op mijn laptop. Ook als ik op mijn kantoor ga gamen via Xbox cloud gaming gaat dat zonder stotteren. Maar in de woonkamer gaat het internetten op de iPad of gaming via Xbox cloud gaming niet altijd zonder slag of stoot. Zeker als er meerdere apparaten in de woonkamer intensief gebruik maken van Wifi.

Wat ik graag voor elkaar zou krijgen:
  • In de woonkamer soortgelijke WiFi snelheden als op mijn kantoor (rond de 300 Mb/s) voor al mijn mobiele apparaten die ik niet bedraad aansluit (telefoons, tablets, laptop).
  • In de woonkamer Wifi met 5 GHz (dit is een vereiste voor Xbox cloud gaming.)
  • In mijn hele huis slechts 1 WiFi netwerk (met 5 GHz).
  • Als het kan, zou ik dit het liefste bereiken met de toevoeging van 1 apparaat op de ethernet-port in de woonkamer. Of door ook nog een tweede apparaat in de meterkast toe te voegen. Liever niet een hele reeks apparaten verspreid over mijn huis.
Voor welk product / installatie kan ik het beste kiezen?

Het is me nu niet duidelijk wat ik het beste kan doen. Bijvoorbeeld: stel ik kies voor een mesh-set. Heb ik bereikt wat ik wil als ik:
  • de Wifi-uitzet op de T-Mobile router;
  • 1 mesh punt met ethernet aansluit op de router in de meterkast + 1 mesh punt met ethernet aansluit op de router via de ethernet-poort in de woonkamer;
  • op beide mesh-punten 1 Wifi-netwerk met 5 Ghz in stel?
Ik haal dit voorbeeld aan om dat ik denk dat een mesh-set een oplossing kan zijn. Mijn verwarring zit er in dat alle webpagina's die ik vind over meshrouters ervan uitgaan dat je verder geen ethernet-poorten gebruikt. Maar er wordt in de informatie die ik vind verder ook niet beschreven dat je zeer zeker niet ethernet-poorten kunt gebruiken. Vandaar mijn vraag.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb beschreven en dat ik mijn vraag op de juiste plek stel.

Alvast bedankt!

- Erik

[ Voor 7% gewijzigd door ErikJacobs op 05-07-2021 19:44 . Reden: Met dank aan EricJH die mij hierop wees, heb ik het hoofdlettergebruik bij 'Gb/s' en 'Mb/s' aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:56
Je hebt een ethernetaansluiting in de woonkamer. Het beste is dan om op daar een access point aan te sluiten.

Staat de T-Mobile router aan de voorkant in de meterkast?

Een bedrage backbone is technisch de beste oplossing; lees gegarandeerde performance waar powerline adapters en mesh oplossingen met draadloze backbone dat per definitie niet kunnen leveren. Bij powerline adapters en mesh is je medium altijd gedeeld met andere gebruikers of apparaten en daardoor kan je performance niet gegarandeerd worden en kan deze variëren in de tijd.

offtopic:
Kleine excursie over het gebruik van de juiste afkortingen omdat je bit (b) en byte (B ) en mega (M niet m) niet juist gebruikt. Juist gebruik maakt het voor ons makkelijker je situatie te begrijpen.
Netwerk snelheden worden gemeten in Megabits per seconde: Mb/s.
Bit = b
Byte = B (een pakketje van 8 bits)
Mega = M (miljoen)
Milli = m (milli: één duizendste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJacobs
EricJH schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:56:
Je hebt een ethernetaansluiting in de woonkamer. Het beste is dan om op daar een access point aan te sluiten.
@EricJH Bedankt voor de reactie en de tip! Als ik daar een access point aansluit, heb ik dan op dat access point dezelfde WiFi-inoggegevens als de T-Mobile router? En heb je voor mij een voorbeeld van een product dat deze functionaliteit biedt?
Staat de T-Mobile router aan de voorkant in de meterkast?
Ja.
Een bedrage backbone is technisch de beste oplossing; lees gegarandeerde performance waar powerline adapters en mesh oplossingen met draadloze backbone dat per definitie niet kunnen leveren. Bij powerline adapters en mesh is je medium altijd gedeeld met andere gebruikers of apparaten en daardoor kan je performance niet gegarandeerd worden en kan deze variëren in de tijd.
Je bedoelt denk ik 'bedrade backbone', klopt dat? Mag ik je vragen om deze term uit te leggen (is het een merk, een product, een beschrijving van een type netwerk, ...)?
offtopic:
Kleine excursie over het gebruik van de juiste afkortingen omdat je bit (b) en byte (B ) en mega (M niet m) niet juist gebruikt. Juist gebruik maakt het voor ons makkelijker je situatie te begrijpen.
Netwerk snelheden worden gemeten in Megabits per seconde: Mb/s.
Bit = b
Byte = B (een pakketje van 8 bits)
Mega = M (miljoen)
Milli = m (milli: één duizendste)
Bedankt, weer iets bijgeleerd! Ik heb het aangepast in de vraag (met credits aan jou bij de reden van edit). Ik heb een verbinding van 1.000 Mb/s upload & download snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@ErikJacobs Je zult je access point zo in moeten stellen dat deze dezelfde netwerknaam en wachtwoord heeft als je T-Mobile router. Maar, je apparaten zullen niet soepel overschakelen tussen beide netwerken (met dezelfde naam). Ik raad je aan een mesh-oplossing te kopen, en deze bedraad aan te sluiten. Dan zul je door je hele bungalow lopend kunnen videobellen zonder dat je hapert. En dan het Wifi-gedeelte op je T-Mobile router uitschakelen.

Bedrade backbone is inderdaad een netwerkterm. Het betekent dat je netwerk zelf op de achtergrond (wat je niet merkt) bedraad is aangesloten.

Je kunt kijken naar zoiets: pricewatch: TP-Link Deco M5 (2-pack)
Is ook een 3 pack van als je nog ergens een neer wilt zetten. Deze hoeft niet bedraad aangesloten te worden, maar bedraad is beter.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJacobs
TKroon schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:46:
@ErikJacobs Je zult je access point zo in moeten stellen dat deze dezelfde netwerknaam en wachtwoord heeft als je T-Mobile router. Maar, je apparaten zullen niet soepel overschakelen tussen beide netwerken (met dezelfde naam).
Ik heb dat ooit gehad met een Apple Airport in de woonkamer die ik dezelfde netwerknaam en wachtwoord had gegeven als de router. Maar dat was inderdaad niet ideaal. Als ik in de woonkamer mijn telefoon unlockte pakte hij dan de Airport, maar als ik dan met mijn telefoon naar mijn kantoor liep bleef hij verbinding houden met de Airport. Ik moest dan WiFi op mijn telefoon aan/uit zetten zodat hij contact zocht met de router in de meterkast aan de voorkant van het huis
Ik raad je aan een mesh-oplossing te kopen, en deze bedraad aan te sluiten. Dan zul je door je hele bungalow lopend kunnen videobellen zonder dat je hapert. En dan het Wifi-gedeelte op je T-Mobile router uitschakelen.

(...)

Je kunt kijken naar zoiets: pricewatch: TP-Link Deco M5 (2-pack)
Is ook een 3 pack van als je nog ergens een neer wilt zetten. Deze hoeft niet bedraad aangesloten te worden, maar bedraad is beter.
Ik zat al naar dit product te kijken, maar ik vroeg me dus af of dat werkt als de twee mesh-stations via een ethernet kabel zijn aangesloten. Alle beschrijvingen die ik erover las, gingen ervan uit dat je elk station met WiFi aan elkaar verbindt. Maar dan zou ik in mijn geval meer stations nodig hebben om de afstand te overbruggen, dan wanneer ik de aanwezige kabel gebruik om ze te verbinden.
Bedrade backbone is inderdaad een netwerkterm. Het betekent dat je netwerk zelf op de achtergrond (wat je niet merkt) bedraad is aangesloten.
Helder, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Ik heb de betreffende Deco M5 bij drie andere huizen ook geïnstalleerd. Sommige Deco's zijn bedraad, andere draadloos aangesloten. Werkt super en stabiel. De installatie is eenvoudig en het systeem doet wat het moet doen 😊

Edit: er zijn nog andere mesh-systemen, dus kijk vooral zelf even rond. Ik denk dat er ook andere TP-Link mesh-apparaten zijn die wellicht beter gebruik kunnen maken van je gigabit-internet. Ik gebruikte de M5 als voorbeeld omdat ik daar zelf ervaring mee heb.

[ Voor 37% gewijzigd door TKroon op 05-07-2021 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een Frankenstein wifi setup zal idd niet zo lekker werken als een setup waarbij je een enkel ecosysteem hebt. Ik kan een goedkope oplossing voorstellen, maar ook een dure. Wat wil je evt uitgeven? :)

Van goedkoopnaar duur:
Cheap: losse router in AP modus in de woonkamer neerzetten, zelfde SSID en wachtwoord geven als je huidige router. Hoe dat werkt is hierboven al aangegeven. Door de switchfunctionaliteit in de router kan je switch in de woonkamer mogelijk vervallen
Duurder: ecosysteem van drietal AP's, bijv van TP link zoas genoemd. Wel voor een ethernet backbone / backhaul gaan en niet voor een wifi.
Duurst: full ubiquti setup. Router inde meterkast, twee AP's op strategische plaatsen in huis. Switch in de woonkamer evt vevangen voor een PoE switch, of met een losse PoE injector werken voor de stroomvoorziening.

Persoonlijk zou ik voor de full ubquiti gaan. Heb ik paar jaar geleden ook gedaan en als het eenmaal draait heb je er geen omkijken meer naar. Ik haal max ca 450Mbit over 5Ghz wifi door het hele huis. Eea uiteraard wel afhankelijk van wat je wireless device aan kan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@The Eagle Ik heb hier thuis ook de ubiquiti setup. Echter zou ik die niet snel bij iemand neerzetten die minder netwerkkennis heeft en/of geen omkijken wilt hebben naar het systeem. Dus los van de prijs is dit ook handig om mee te nemen. De TP-Link werkt zo'n beetje uit de doos, en kun je niks fout mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:39
The Eagle schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:03:
Een Frankenstein wifi setup zal idd niet zo lekker werken als een setup waarbij je een enkel ecosysteem hebt. Ik kan een goedkope oplossing voorstellen, maar ook een dure. Wat wil je evt uitgeven? :)

Van goedkoopnaar duur:
Cheap: losse router in AP modus in de woonkamer neerzetten, zelfde SSID en wachtwoord geven als je huidige router. Hoe dat werkt is hierboven al aangegeven. Door de switchfunctionaliteit in de router kan je switch in de woonkamer mogelijk vervallen
Duurder: ecosysteem van drietal AP's, bijv van TP link zoas genoemd. Wel voor een ethernet backbone / backhaul gaan en niet voor een wifi.
Duurst: full ubiquti setup. Router inde meterkast, twee AP's op strategische plaatsen in huis. Switch in de woonkamer evt vevangen voor een PoE switch, of met een losse PoE injector werken voor de stroomvoorziening.

Persoonlijk zou ik voor de full ubquiti gaan. Heb ik paar jaar geleden ook gedaan en als het eenmaal draait heb je er geen omkijken meer naar. Ik haal max ca 450Mbit over 5Ghz wifi door het hele huis. Eea uiteraard wel afhankelijk van wat je wireless device aan kan.
Of in andere termen voor dergelijk oplossing in dezelfde volgorde:

Matig
Prima
Uitstekend

:+

@TKroon , eens maar als ik @ErikJacobs was zou ik eerst eens om mij heen vragen om te kijken of iemand je daarmee kan helpen indien nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40
Even wat feiten op een rij :)
- een los accesspoint icm het tmobile wifi gaat voor 99.9% net zo goed roamen als 2 accesspoints van bv ubiquiti unifi/tplink deco
- wel moet je weten wat je doet en gaat het daar vaak mis. Daarom makkelijker om een multi ap set te kopen daar staan de settings sowieso goed
- roaming heeft niets met mesh te maken maar puur de juiste settings. Een multi ap set doet dit automatisch goed
- mesh staat voor wireleless uplink, heeft niets met roaming te maken
- beste is je accesspoint bedraad aansluiten en niet via mesh

Nu we dat gehad hebben adviseer ik je 2 goede accesspoints te kopen, die bedraad aan te sluiten en de tmobile wifi uit te zetten. Puur voor het gemak

Als je weinig wensen hebt adviseer ik de deco m4, 3 nodes voor 100 euro als je ziggo klantennummer hebt. Eigenlijk 1 node teveel dus je kunt ook 2 reguliere m4 of m5 kopen (geen idee wat dat kost)
Die dingen gaan op de 5ghz 300-400mbit als je ernaast zit.

“Nadeel” is dat ze geen dfs hebben en de nodes op hetzelfde kanaal zitten, dat kan de snelheid drukken als er op beide accesspoints clients erg actief zijn. In de praktijk merk ik er niets

Wil je wel dfs dan kun je de linksya velop dual band of een aruba instant on overwegen. Ben je ongeveer 180 voor 2 nodes kwijt

De unifi lijkt mij wat complex voor jou en gaat je, behalve als je iets met de advanced features wilt doen, niets opleveren

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 05-07-2021 20:17 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Aanvullend:
- los ap icm tmobile router gaat wel roamen, of het seamless is is een ander verhaal ;)
- DFS kunnen gebruiken hoeft niet altijdeen voordeel te zijn. Ik woon persoonlijk hemelsbreed tussen twee vliegbases in, heb een laagvlieggebied op een kilometer en vrijwel dagelijks een traumaheli of politieheli overvliegen. Als ik DFS ga gebruiken staan mijn AP's constant te wachten voordat ze mogen zenden :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:56
Het klopt dat je voor roaming hetzelfe wachwoord en SSID op je access point gebruik maar ook de dezelfde encryptie. Dat laatste zie ik in dit topic niet vermeld in de reacties van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@EricJH exact dat! Dat gaat er vaak mis waarom
Mensen denken dat een unifi setje iets magisch doet met roaming. 9/10 stond de encryptie gewoon niet hetzelfde

@The Eagle als je zaken als fast roaming/802.11krv (voor het laatste weet ik niet of ubiquiti dit kan of niet) gaat je downtime tijdens roamen omlaag. Dus ipv 2sec packet loss bv 0.2

In de praktijk staat 802.11krv vaak uit omdat het vaak meer kwaad doet dan goed.

De klacht waar ts het over had, sticky clients, gaat bij beide opstellingen net zo goed.
Wel adviseer ik een 5ghz only ssid. Sowieso omdat 2.4 ruk is maar ook dat de overlap minder is en roamen beter gaat

Ben het met je eens qua dfs. Ik mis het ook niet en had vaker gedoe toen ik nog vroeger dfs kanalen gebruikte (had unifi, nu deco m4)

Edit:
Is het wifi punt van tmobile niets? Geen idee of die ook bekabeld kan?

https://www.t-mobile.nl/k...s/internet-wifi/wifi-plus

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 05-07-2021 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefjepayuta
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:59
@ErikJacobs Als je modem van Tmobile een Zyxel is, zou je kunnen overwegen om de Wifi plus oplossing te testen van Tmobile zelf: https://www.t-mobile.nl/thuis/internet/wifi-plus
Lees op de site van Tmobile:
De eerste maand na ontvangst van je wifipunt is deze gratis. Tijdens deze periode kun je Wifi Plus kosteloos retourneren. Je loopt dus geen enkel risico. Na de eerste maand geldt een opzegtermijn van 30 dagen. Opzeggen kan via My T-Mobile.

Mocht het idee van de abbo niet het juiste zijn, dan raad ik zoals diverse boven een mesh systeem aan.
De TP-Link Deco M5 is een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJacobs
Bedankt iedereen voor jullie reacties!

Als ik het zo lees, dan gaat het voor mij de TP-Link Deco M5 (2-pack) worden. Dan sluit ik die beiden via ethernet aan (1 op mijn kantoor, 1 in de woonkamer), creëer ik een mesh-netwerk op beide Deco-units en zet ik de Wifi van de router uit.

De Wifi-plus oplossing van T-Mobile vind ik niet aantrekkelijk. Als ik kijk naar de prijs van de Deco-set en de prijs van dit maandelijkse T-Mobile abonnement; dan heb je het zelf kopen van een oplossing er na iets meer dan anderhalf jaar al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Bijna ;)
Je maakt een multi ap setup, geen mesh

Verder kun je ook voor de m4 kiezen. Praktisch hetzelfde als de m5 maar wat goeiekoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En wanneer je een multi-AP setup maakt: zet het zendvermogen van de AP's niet al te hoog. Hoe verder een AP schreeuwt hoe langer een telefoon of tablet verbinding blijft houden, ook al is de communicatie over die verbinding baggertraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Voor thuis situaties zit ik daar nooit aan, is op de 5ghz ook minder nodig
Lagere link rates uitschakelen is wel leuk (maar kan een deco niet)

Maar mijn ervaring is dat een deco een kwestie is van neergooien en t werkt

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 05-07-2021 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikJacobs
laurens0619 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:33:
Bijna ;)
Je maakt een multi ap setup, geen mesh

Verder kun je ook voor de m4 kiezen. Praktisch hetzelfde als de m5 maar wat goeiekoper
@laurens0619 Nondeju, had ik het bijna goed begrepen. :) Waar het mij maar om gaat: dat ik overal 1 netwerk heb en dat een apparaat zonder dat ik het merk schakelt naar het dichtstbijzijnde WiFi-punt als ik me door het huis beweeg.

Als ik naar specs kijk, dan lijkt de form factor het grootste verschil tussen de M4 en de M5 (althans, voor mij relevante verschil): kleine torentjes (M4) versus 'rookalarm-likes' (M5). Goede tip.
sypie schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:35:
En wanneer je een multi-AP setup maakt: zet het zendvermogen van de AP's niet al te hoog. Hoe verder een AP schreeuwt hoe langer een telefoon of tablet verbinding blijft houden, ook al is de communicatie over die verbinding baggertraag.
@sypie Bedoel je met zendvermogen de GHz-instelling? Sowieso zal ik beide punten op 5 GHz instellen (is een vereiste voor Xbox cloud gaming). Dus dan is het bereik toch niet al te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om even een vergelijking te maken met geluid: Nee, 5GHz is alleen maar de frequentie (vergelijkbaar met toonhoogte). Het zendvermogen is vergelijkbaar met hoe hard de boel staat uit te sturen (volume). Hoe harder de boel staat hoe verder het komt, wat niet betekent dat het nog steeds prima is om mee te communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Dit is een van de weinige situaties waarbij je idd even maar het zendvermogen van de 5ghz moet kijken. Normaal heb je 1 AP per verdieping, maar hier zijn het er meerdere en kun je dus idd interferentie hebben.
Zendvermogen 2,4ghz kun je iig op minimaal zetten, zoveel van die clients zul je niet meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJacobs
Bedankt voor jullie reacties en adviezen!

Gisteravond heb ik twee Deco M4's geïnstalleerd. Nu haal ik op mijn kantoor en op de bank in de woonkamer rond de 500 Mb/s over Wifi (+ nog steeds 1 Gb/s met alle apparaten direct op de ethernet-kabel).

Ik ben er erg blij mee; ik kon gisteravond lekker onderuit op de bank vlekkeloos via Xbox Cloud Gaming Doom Eternal in 60 fps spelen (op een Apple iPad mét een een Playstation-controller; wat ik iedere keer erg amusant blijf vinden).

Het was toch nog wel wat gevloek. 😅

De Deco-app beschrijft heel eenvoudig stap voor stap wat je moet doen als je een wireless mesh-netwerk wil instellen. Echter, je wordt helemaal niet aan de hand meegenomen door de stappen van een bedrade backbone.

De (eenvoudige) installatiestappen van de Deco-app helpen je hier niet bij. Het was pas nadat ik de ondersteuningspagina's ging raadplegen dat ik erachter kwam hoe het moest. En dan nog was er wel een verschil: de 'wizard' in de app zegt concreet wat je moet doen; maar op de ondersteuningspagina's staat vooral beschreven hoe het werkt; waarbij je meer zelf de vertaalslag moet maken wat je daarbij dan moet doen.

Voor jullie vermaak, waar ik tegenaanliep (tussen elke stap door was het nog een keer de ondersteuningpagina's lezen, een aha-momentje hebben, iets nieuws proberen, een Deco-station verwijderen uit de app, opnieuw toevoegen, wachten tot een Deco-station weer opnieuw was opgestart, etc.):

Stap 1
Ik begon met de eerste Deco aan te sluiten op de Ethernet-poort in mijn kantoor (nadat ik de Wifi op de T-Mobile router had uitgezet). Deze eerste Deco instellen als "Hoofd-Deco" was zo gepiept en een Wifi-netwerk had ik zo gecreëerd. Toen wilde ik hetzelfde doen voor de woonkamer. Ik sloot de Deco aan op de Ethernet-poort daar; maar deze werd niet gevonden door het hoofdstation dat ik zojuist had ingesteld. Na een paar keer proberen (station verwijderen, opnieuw toevoegen, etc.), dook ik de ondersteuningspagina's in. Beetje voor beetje kwam ik erachter wat ik anders moest doen.

Stap 2
Ik haalde alle ethernetkabels uit de T-Mobile modem, behalve de ethernetkabel die naar kantoor ging. Maar dat haalde niets uit.

Stap 3
Daarna verplaatste ik de Hoofd-Deco op kantoor naar de meterkast (zit toch naast mijn kantoor). Ik sloot de Hoofd-Deco met een ethernetkabel rechtstreeks aan op de T-Mobile router, vervolgens stopte ik in de meterkast het uiteinde van de ethernetkabel die naar de woonkamer gaat aan op de Hoofd-Deco. Maar toen lukte het nog steeds niet om met de Deco in de woonkamer verbinding te maken met het hoofdstation.

Stap 4
Ik haalde de Deco uit de woonkamer naar de meterkast en stelde hem eerst wireless in op het hoofdstation. Daarna verplaatste ik hem weer naar de woonkamer en sloot hem aan op de ethernetpoort. En toen was ik er: het Deco-station in de woonkamer maakte contact en in de Deco-app zag ik bij signaalbron dat hij met ethernet aangesloten was op het hoofdstation.

Een ding tussendoor vond ik nog wel dat het niet heel evident is waar je in de app de Deco-apparaten vindt die je al hebt ingesteld. Er is niet een kopje zoals 'Mijn Deco apparaten', in plaats daarvan moet je op een wereldbol-icoon met het bijschrijft 'Internet' tikken. Naast het gegeven dat mijns inziens de beschrijving niet duidelijk is, ziet dit er ook niet uit als een knop of link die je kunt aantikken - het is eerder als header bovenin de app vormgegeven.

Nu is bovenstaande voor veel mensen die dit lezen misschien gesneden koek. En wordt het misschien heel raar gevonden dat ik bijvoorbeeld dacht de Deco-stations rechtstreeks in ethernetports verspreid over het huis te kunnen instellen, ook nog eens zonder eerst de ethernetkabels uit de T-Mobile router te halen. :)

Wat ik er maar mee wil zeggen: TP-link heeft vooral eenvoudig gemaakt voor mensen die een Wifi-meshnetwerk aanleggen. Ik snap dat wel; dat zal voor de meeste mensen ook de use case zijn. Maar als je nét een stapje verder gaat, wordt je niet meer via de app aan de hand meegenomen en moet je toch een ondersteuningspagina met diagrammen zien te doorgronden.

Enfin nogmaals: dit alles voor jullie vermaak. :) Ben er in ieder geval erg blij mee dat ik nu thuis overal snel wifi heb. Met dank aan jullie!

[ Voor 5% gewijzigd door ErikJacobs op 08-07-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:49

Cyphax

Moderator LNX
laurens0619 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:36:

Wel adviseer ik een 5ghz only ssid. Sowieso omdat 2.4 ruk is maar ook dat de overlap minder is en roamen beter gaat
offtopic:
Ik heb dat een tijdje geleden ook gedaan, een klein beetje met de hoop dat ik het niet zou missen. Ik heb tot nog toe 1 hele oude tablet gevonden die het niet kan, de rest is al bedraad of kan gewoon prima op 5GHz, en de dekking van het signaal ging er daadwerkelijk op vooruit, zelfs door het plafond heen. Ik heb op plekken waar eerder het bereik te slecht was op 2.4GHz nu op 5GHz ineens wel genoeg bereik voor een stabiele verbinding. Ik vind het een goeie tip!

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJacobs
Cyphax schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:47:
[...]

offtopic:
Ik heb dat een tijdje geleden ook gedaan, een klein beetje met de hoop dat ik het niet zou missen. Ik heb tot nog toe 1 hele oude tablet gevonden die het niet kan, de rest is al bedraad of kan gewoon prima op 5GHz, en de dekking van het signaal ging er daadwerkelijk op vooruit, zelfs door het plafond heen. Ik heb op plekken waar eerder het bereik te slecht was op 2.4GHz nu op 5GHz ineens wel genoeg bereik voor een stabiele verbinding. Ik vind het een goeie tip!
Dit is zeker een goede tip van @laurens0619! Een tijdje geleden had ik al geprobeerd of ik op deze manier niet ons internet sneller kon maken. Alleen kwam ik erachter dat de (eenvoudige) Android-tablets van de kinderen en onze Kindle Paperwhite e-readers toch nog 2.4 GHz nodig hebben.
Pagina: 1