Beste forumgenoten,
Graag wil ik jullie advies vragen hoe ik het WiFi-signaal in mijn huis kan verbeteren. Ik kom er namelijk niet uit wat ik het beste kan doen, passend bij mijn situatie en wat ik wil bereiken.
Mijn situatie
Op alle bekabelde apparaten in huis is mijn internet uitstekend. Op mijn kantoor haal ik voor mijn werk zeer goede snelheden op mijn laptop. Ook als ik op mijn kantoor ga gamen via Xbox cloud gaming gaat dat zonder stotteren. Maar in de woonkamer gaat het internetten op de iPad of gaming via Xbox cloud gaming niet altijd zonder slag of stoot. Zeker als er meerdere apparaten in de woonkamer intensief gebruik maken van Wifi.
Wat ik graag voor elkaar zou krijgen:
Het is me nu niet duidelijk wat ik het beste kan doen. Bijvoorbeeld: stel ik kies voor een mesh-set. Heb ik bereikt wat ik wil als ik:
Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb beschreven en dat ik mijn vraag op de juiste plek stel.
Alvast bedankt!
- Erik
Graag wil ik jullie advies vragen hoe ik het WiFi-signaal in mijn huis kan verbeteren. Ik kom er namelijk niet uit wat ik het beste kan doen, passend bij mijn situatie en wat ik wil bereiken.
Mijn situatie
- Ik heb een bungalow (dus alles gelijkvloers) met glasvezel en een voor mijn vaste internet een T-Mobile thuis abonnement met 1 Gb/s up & down.
- Mijn router van T-Mobile staat aan de voorkant van mijn huis, direct naast mijn thuiskantoor. De router heeft Wifi met 5 GHz.
- Op mijn kantoor haal ik via Wifi download- en upload snelheden van rond de 300 Mb/s.
- Mijn woonkamer is helemaal aan de achterkant van mijn huis. Ik heb daar een Ethernet-poort in de muur die in verbinding staat met de router.
- Mijn TV, Apple TV en spelcomputers zijn via de Ethernet-poort in de woonkamer allen bedraad aangesloten op de router; op die apparaten haal ik snelheden van (bijna) 1 Gb/s up & down (als ik een speedtest doe op mijn Apple TV, kom ik consequent aan meer dan 900 Mb/s).
- Als ik op de bank in de woonkamer zit, haal ik via Wifi tussen de 8 en 20 Mb/s up & down.
Op alle bekabelde apparaten in huis is mijn internet uitstekend. Op mijn kantoor haal ik voor mijn werk zeer goede snelheden op mijn laptop. Ook als ik op mijn kantoor ga gamen via Xbox cloud gaming gaat dat zonder stotteren. Maar in de woonkamer gaat het internetten op de iPad of gaming via Xbox cloud gaming niet altijd zonder slag of stoot. Zeker als er meerdere apparaten in de woonkamer intensief gebruik maken van Wifi.
Wat ik graag voor elkaar zou krijgen:
- In de woonkamer soortgelijke WiFi snelheden als op mijn kantoor (rond de 300 Mb/s) voor al mijn mobiele apparaten die ik niet bedraad aansluit (telefoons, tablets, laptop).
- In de woonkamer Wifi met 5 GHz (dit is een vereiste voor Xbox cloud gaming.)
- In mijn hele huis slechts 1 WiFi netwerk (met 5 GHz).
- Als het kan, zou ik dit het liefste bereiken met de toevoeging van 1 apparaat op de ethernet-port in de woonkamer. Of door ook nog een tweede apparaat in de meterkast toe te voegen. Liever niet een hele reeks apparaten verspreid over mijn huis.
Het is me nu niet duidelijk wat ik het beste kan doen. Bijvoorbeeld: stel ik kies voor een mesh-set. Heb ik bereikt wat ik wil als ik:
- de Wifi-uitzet op de T-Mobile router;
- 1 mesh punt met ethernet aansluit op de router in de meterkast + 1 mesh punt met ethernet aansluit op de router via de ethernet-poort in de woonkamer;
- op beide mesh-punten 1 Wifi-netwerk met 5 Ghz in stel?
Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb beschreven en dat ik mijn vraag op de juiste plek stel.
Alvast bedankt!
- Erik
[ Voor 7% gewijzigd door ErikJacobs op 05-07-2021 19:44 . Reden: Met dank aan EricJH die mij hierop wees, heb ik het hoofdlettergebruik bij 'Gb/s' en 'Mb/s' aangepast. ]