Infiltratie kratten ingraven naast huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 14:30
Beste allemaal,

Ik zit met een vraag. (zie onderaan voor TL;DR ;) )

Afgelopen voorjaar heb ik een terras opnieuw laten aanleggen achter het huis.
Aan deze achterzijde van het huis komt de regenpijp naar beneden en gaat de grond in.

Ik dacht dat deze was aangesloten op een/het riool.

Nadat het terras gelegd was, zag ik steeds wit zand dat was weggespoeld van rond de regenpijp. Omdat het terras iets is opgehoogd dacht ik dat er misschien wat zand wegspoelde. Geen probleem dacht ik.

Ik ruimde het zand een paar keer op en bleef het in de gaten houden. Maar nu na de 4e ompruiming van zand begon er toch iets te knagen.
Er zal toch geen gat onder mijn mooie nieuwe terras aan het ontstaan zijn omdat de regenpijp verstopt zit?

Na een kleine inspectie is precies dat het geval. Na een iets grotere inspectie blijkt deze regenpijp helemaal nergens op aangesloten te zijn. De pijp verdween gewoon in de grond en zat vol blad en rommel.

Helaas is er dus nergens een fatsoenlijke afvoer te bekennen voor het regenwater achter het huis.

Ik heb besloten de boel te gaan omleiden naar de zijkant van het huis, en daar het water te gaan infiltreren met kratten. Deze kratten kunnen elk 200 liter water bufferen, dus gekoppeld 600 liter. Meer dan genoeg voor een dak van +/- 20M2 (andere kant van het dak voert wel goed af).

Nu mijn vraag:

Het is het makkelijkst voor mij om de kratten in te graven in een zij-tuintje naast de oprit. De kuil moet ongeveer 1.80 diep worden om de 3 kratten te huisvesten. Misschien 2 meter om onder het niveau van de kruipruimte uit te komen.

Ik woon op de veluwe, dus zandgrond dat makkelijk water opneemt. (ik weet dit want mijn schuur is ook voorzien van infiltratie kratten).

Ohja de vraag en voor de TL;DR

Is het verstandig om naast de fundering een kuil van 1.8 diep en 1x0.5 te graven? Of is er een vuistregel om een bepaalde afstand te houden?

Haal NOOIT een spookrijder in !

Beste antwoord (via ZtaaB op 05-07-2021 16:18)

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 21:36
Ben zelf ook aan het kijken naar infiltratiekratten en wat ik gelezen heb is dat ze niet binnen 2 meter van de fundering geplaatst mogen worden. Met 2,5 meter zit je dan net goed lijkt me

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:30
Met ik woon op de Veluwe wil je ook zeggen dat het huis op staal is gefundeerd? M.a.w. je hebt geen paalfundering? Dat lijkt me zeer relevante informatie.

Er is vast iemand met meer ervaring maar wat ik aan zou houden als ik een fundering op staal zou hebben. Neem onderkant fundering trek een lijn schuin naar beneden op 30°(heel safe). Als het uit te graven grondlichaam deze lijn niet snijdt is er niets aan de hand. Zo wel, dan wordt de draagkracht van de fundering aangetast.

[ Voor 51% gewijzigd door Clifdon op 05-07-2021 15:20 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 08:47
1,8 mtr lijkt mij wat veel. Ik heb hier kratten van 200 liter ingegraven en het diepste punt zat dan op 0.8 mtr. Dan zit je redelijk gelijk met de onderkant van de fundering. Veel dieper zou ik niet gaan als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
Clifdon schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:16:
Met ik woon op de Veluwe wil je ook zeggen dat het huis op staal is gefundeerd? M.a.w. je hebt geen paalfundering? Dat lijkt me zeer relevante informatie.
Goeie,

Nee, jaren 50 huis. Fundering is beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
wmeester schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:19:
1,8 mtr lijkt mij wat veel. Ik heb hier kratten van 200 liter ingegraven en het diepste punt zat dan op 0.8 mtr. Dan zit je redelijk gelijk met de onderkant van de fundering. Veel dieper zou ik niet gaan als ik jou was.
Ja dat kan inderdaad. Maar vanwege de ruimte wilde ik de 3 kratten op elkaar in de grond stoppen.

Misschien dat wat foto's de boel verduidelijken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-wqcZ1ccEIq5-O3tDl-vb0Eh94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0OTA4IEEjVnb034qE6DKYSZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yb-QymnzaNPKX9TNJCBIg1N_Jhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QORog5lklsLh98obfDIFFIL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U18c3Y3LoOHQGDJ8aMpRSy08OSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecFSH2y41Cu3bJRHzuPzo5Q7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovs86tMs2izrCvn21i8HqEetgGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLo5MEJGfuEwFfjVefpZVEu7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ZtaaB schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:19:
[...]

Goeie,

Nee, jaren 50 huis. Fundering is beton.
Beton palen of beton plaat (op staal)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
Wolly schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:22:
[...]

Beton palen of beton plaat (op staal)?
denk gewoon een beton rand die trapsgewijs naar buiten loopt.
Kruipruimte is een zandbak dus geen plaat lijkt mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ZtaaB schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:23:
[...]

denk gewoon een beton rand die trapsgewijs naar buiten loopt.
Kruipruimte is een zandbak dus geen plaat lijkt mij
Dan zou ik er geen gat van 180cm diep naast graven waar je overtollig water wil lozen.

Zand + water is niet echt een stevige basis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:30
Fundering op staal:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b3/Fundering_op_staal_001.svg/1200px-Fundering_op_staal_001.svg.png

Paalfundering:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f9/Paalfundering_001.svg/1200px-Paalfundering_001.svg.png

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
Ik zou zeggen dat het de eerste is; fundering op staal

Ik kan beginnen met graven op 2.5 meter van de gevel. Gevoel zegt mij dat dit genoeg moet zijn.
Wolly schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:25:
[...]

Dan zou ik er geen gat van 180cm diep naast graven waar je overtollig water wil lozen.

Zand + water is niet echt een stevige basis.
het is niet dat er zand weg gaat spoelen. De kratten zitten ingepakt in doek.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MarcoZ20
Ben zelf ook aan het kijken naar infiltratiekratten en wat ik gelezen heb is dat ze niet binnen 2 meter van de fundering geplaatst mogen worden. Met 2,5 meter zit je dan net goed lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
Ah, gevonden inderdaad.

"Blijf circa 2 tot 3 meter van de fundering en bomen vandaan."
bron

Nog steeds wel een beetje vaag, 2 of 3 maakt nog wel een verschil...

beste dat ik kan doen is 2.7m afstand van de fundering, anders ondergraaf ik de schutting :+

[ Voor 16% gewijzigd door ZtaaB op 05-07-2021 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:17
wmeester schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:19:
Dat is eigenlijk te diep. Een fundering op staal heeft ook gronddekking nodig. Je mag de grond naast de fundering niet tot het aanleg niveau verwijderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZtaaB
Nou, het gaat aardig. Zit nu met een kuil van 1x0,5x1,25 diep op 2,7 meter van de fundering. Het huis staat nog :+ Ben er voor vandaag wel klaar mee.
Morgen weer verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:27
Op wat langere termijn: als nu je afvoer vol zat met bladeren, zal de infiltratiekrat ook vol geraken hiermee, men raad aan om te filteren (je kan een rooster in de regenpijp stoppen die de viezigheid op het terras dumpt, goedkoop en je bent zeker dat je niet vergeet de filterput te reinigen; een filterput is netter, duurder en moet je onderhouden).
En dat van die bomen is belangerijk, als die merkt dat ie water kan vinden dan zit je krat snel vol wortels.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
Klopt, heb er een bladvanger bij gekocht om de kratten vrij te houden van blad. Filterput of zandvanger leek mij minder nodig, aangezien alleen het dak er op afwatert.

Mos e.d. worden denk ik ook wel via de bladvanger afgevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-05 09:41
leg de krat een halve meter boven de gemiddelde grondwaterstand, ja hee ik ga een gat van 7 meter diep graven? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
haha ja zag het ook, dan ben ik nog even bezig met gemiddeld 14m diep. Dus een kuil van 13.5m diep 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 08:08
Ik heb destijds als tijdelijke (!) oplossing die het nu al twee jaar uithoudt het volgende gedaan:

Rond gat gegraven van ongeveer 60 cm doorsnede ongeveer 80 centimeter diep. Daar worteldoek in. daar grind op. Worteldoek dichtgevouwen, (mooie) rotsblokken erop. Ziet er ook wel mooi uit.

Als het heel hard regent stroomt het regenwater er bovenuit weg over tuin. Dit komt overigens maar sporadisch voor.

Ervaring na twee jaar: Mocht er ondanks blad filter toch bladeren en prut er in terecht komen, dan haal ik de rotsblokjes weg en kan ik er makkelijk bij. En mocht er echt nood aan de man komen dan kan ik het grind ook er zo uit halen.

Het idee was om dit tijdelijk zo te doen in afwachting van definitief aanpakken van de tuin, maar ik denk dat ik dit concept nog iets ga verbeteren door in plaats van worteldoek infiltratiedoek te gebruiken, maar het concept met een 'put' net onder het maaiveld bevalt me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
ZtaaB schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:12:
Nou, het gaat aardig. Zit nu met een kuil van 1x0,5x1,25 diep op 2,7 meter van de fundering. Het huis staat nog :+ Ben er voor vandaag wel klaar mee.
Morgen weer verder
Wat voor zand gebruik je om het gat op te vullen? Gewoon zand of drainagezand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:46
ZtaaB schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:14:
Ah, gevonden inderdaad.

"Blijf circa 2 tot 3 meter van de fundering en bomen vandaan."
bron

Nog steeds wel een beetje vaag, 2 of 3 maakt nog wel een verschil...

beste dat ik kan doen is 2.7m afstand van de fundering, anders ondergraaf ik de schutting :+
Dat kan je zo op afstand ook niet zeggen, alles afhankelijk van de fundering, het gewicht wat erop staat en de grondslag. Nu zal die 2-3 meter een prima vuistregel zijn voor de meeste huizen op een strokenfundering in NL. Hier liggen ze op 2.5m vanaf de gevel. Bij een oud boerderijtje in Groningen die in de blubber op een strookje met klompen aangestampte grond staat zou ik wel aan de ruime kant gaan zitten :P

Het gaat ook wel eens fout. Ik herinner me ook nog wel een topic van een tweaker die een aannemer over de vloer had en ook in de buurt van de gevel had gegraven waarna deze verzakte. De aannemer had de geul weer dichtgegooid door letterlijk wat zand van hoogte in het gat te laten vallen, is goed voor de verdichting enzo :+

https://www.ad.nl/binnenl...gswerkzaamheden~a1d254e8/

https://omroepvenlo.nl/ni...ingestort-huis-bergstraat

Ik heb wel een zandvanger voor de kratten zitten waar alleen de regenpijp met bladvanger op zit. Ik heb hem nog nooit leeg hoeven halen (3-4 jaar in gebruik nu). Ik zou hem in die opstelling ook wel weg durven laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
MarcoZ20 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:18:
[...]

Wat voor zand gebruik je om het gat op te vullen? Gewoon zand of drainagezand?
Ik gooi straks gewoon het zand weer terug dat ik opgegraven heb. Op deze diepte kwam ik al 'wit' zand tegen dat erg veel steentjes bevat, dus denk dat t wel goed is.
En ik heb nu al ruim 1 kar vol zand om af te voeren :+

[Video: https://photos.app.goo.gl/Y5yZi4J2M8qpQzDZ8] *weggehaald

Zoiets moet t worden. Het aantal bochten is misschien niet optimaal, maar so be it :)
leecher schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:46:
[...]

Dat kan je zo op afstand ook niet zeggen, alles afhankelijk van de fundering, het gewicht wat erop staat en de grondslag. Nu zal die 2-3 meter een prima vuistregel zijn voor de meeste huizen op een strokenfundering in NL. Hier liggen ze op 2.5m vanaf de gevel. Bij een oud boerderijtje in Groningen die in de blubber op een strookje met klompen aangestampte grond staat zou ik wel aan de ruime kant gaan zitten :P

Het gaat ook wel eens fout. Ik herinner me ook nog wel een topic van een tweaker die een aannemer over de vloer had en ook in de buurt van de gevel had gegraven waarna deze verzakte. De aannemer had de geul weer dichtgegooid door letterlijk wat zand van hoogte in het gat te laten vallen, is goed voor de verdichting enzo :+

https://www.ad.nl/binnenl...gswerkzaamheden~a1d254e8/

https://omroepvenlo.nl/ni...ingestort-huis-bergstraat

Ik heb wel een zandvanger voor de kratten zitten waar alleen de regenpijp met bladvanger op zit. Ik heb hem nog nooit leeg hoeven halen (3-4 jaar in gebruik nu). Ik zou hem in die opstelling ook wel weg durven laten.
toon volledige bericht
Voordat zo'n ding vol zit met (in mijn geval) 600 liter zand duurt ook wel even denk ik. Hoop die kratten iig nooit meer terug te zien als t klusje geklaard is.

[ Voor 60% gewijzigd door ZtaaB op 07-07-2021 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
Kijk je wel een beetje uit met gaten graven, je bent niet de eerste en ook niet de laatste die voorover gebukt in een gat staat en bedolven raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-05 10:23

H12

Ik heb ze ook zelf ingegraven, zowel aan de voorzijde als achterzijde van mijn huis. Beide met de onderkant krat op 1,25m-mv. Zo diep omdat de kratten dan een open verbinding met het goed doorlatende moedermateriaal in de ondergrond hebben en om twee kratten op elkaar te stapelen en een beetje gronddekking aan te houden.

Aan de achterzijde op zo'n 3m uit de fundering/muur en aan de voorzijde op 2m uit de fundering/muur. En dat is gezien de grondslag (zand) prima.

En ook, net zoals @leecher met een bladvang in de regenpijp en een zandvangput voor de kratten. Die bladvanger (onderin de regenpijp) is dan direct je overstort bij hevige neerslag.

Zorg wel dat je bij het opvullen van het gegraven gat, nadat je het geotextiel goed om de kratten hebt en de aansluitingen van de buizen waterdicht hebt (je wil geen sinkholes), het zand laag voor laag aanvult en goed aanstampt/verdicht
Leg ook bij voorkeur je kratten op een laag drainzand/brekerzand, ook al is je gat zodanig diep dat je door de humueze lagen heen bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:24
Het is me eigenlijk een beetje een raadsel waarom je filtratiebuffers wil hebben in zandlagen (die juist heel erg watervoerend zijn van zichzelf), terwijl de issue die je had niets anders was dan een regenafvoer die niet goed verwerkt was.

Maar je hebt zo te lezen het eigenlijk al min of meer uitgevoerd.

Dus enkel voor de volledigheid.
Fundering op staal is dus inderdaad een fundering die rechtstreeks op zand is gemaakt.
Invloed van de dragende laag is bij zand ca 30 tot 35 graden (of bij extreem draagkrachtige lagen tot 45 graden) van je fundering uit. (lees 2m diep is 3 m breed)

Graven dieper dan de dragende laag (dus dieper dan je fundering) kan alleen veilig als je buiten het invloedsgebied blijft. Vandaar de 2 a 3 meter. Dit is een relatief veilige marge voor kleine ontgravingen.
Maar je zou het simpelweg uit kunnen rekenen.

Zit je binnen dit invloedgebied dan "hoeft" het niet direct een probleem te zijn, zolang je gat niet te groot (breed) is. Er is nl ook boogwerking in de grond die de belastingen min of meer om het gat heen leid. (denk oude gotische ramen die expres om die reden een spiste opening aan de bovenzijde hebben).
Je fundering is dusdanig stijf dat dit ook geen direct probleem op zou moeten leveren.
Mocht het echter langdurig open zijn en er draagkrachtige kunnen verzakken of wegspoelen dan kan het op termijn wel degelijk een issue opleveren.

Let er wel ook op dat het water dat je op wil vangen / filtreren geen zand weg kan gaan spoelen vanuit de richting van de fundering. (zal niet zijn zoals je het maakt volgens mij, maar better safe than sorry)

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
Morelleth schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:31:
Het is me eigenlijk een beetje een raadsel waarom je filtratiebuffers wil hebben in zandlagen (die juist heel erg watervoerend zijn van zichzelf), terwijl de issue die je had niets anders was dan een regenafvoer die niet goed verwerkt was.

Maar je hebt zo te lezen het eigenlijk al min of meer uitgevoerd.

Dus enkel voor de volledigheid.
Fundering op staal is dus inderdaad een fundering die rechtstreeks op zand is gemaakt.
Invloed van de dragende laag is bij zand ca 30 tot 35 graden (of bij extreem draagkrachtige lagen tot 45 graden) van je fundering uit. (lees 2m diep is 3 m breed)

Graven dieper dan de dragende laag (dus dieper dan je fundering) kan alleen veilig als je buiten het invloedsgebied blijft. Vandaar de 2 a 3 meter. Dit is een relatief veilige marge voor kleine ontgravingen.
Maar je zou het simpelweg uit kunnen rekenen.

Zit je binnen dit invloedgebied dan "hoeft" het niet direct een probleem te zijn, zolang je gat niet te groot (breed) is. Er is nl ook boogwerking in de grond die de belastingen min of meer om het gat heen leid. (denk oude gotische ramen die expres om die reden een spiste opening aan de bovenzijde hebben).
Je fundering is dusdanig stijf dat dit ook geen direct probleem op zou moeten leveren.
Mocht het echter langdurig open zijn en er draagkrachtige kunnen verzakken of wegspoelen dan kan het op termijn wel degelijk een issue opleveren.

Let er wel ook op dat het water dat je op wil vangen / filtreren geen zand weg kan gaan spoelen vanuit de richting van de fundering. (zal niet zijn zoals je het maakt volgens mij, maar better safe than sorry)
toon volledige bericht
Nou, de hwa was dus eigenlijk helemaal niet aanwezig en de pijp die in de grond gestoken was zorgde voor een beginnende sinkhole onder mijn nieuw aangelegde terras.
Dit betreft tegels van 1mx1m dus die leg ik ook niet even snel aan de kant om te gaan onderzoeken wat er nog onder zou kunnen zitten ;)

De kratten worden ingepakt in doek (geotextiel) dus daar zou geen verzakking moeten komen op die plek. En anders merk ik het snel genoeg omdat de kratten onder het looppad zitten en dit wel zou opvallen.

De kuil is ook maar 1.2m lang dus t valt al met al wel mee.
Ander dingetje: hwa hoeft in principe niet gelijmd te worden. Maar onder de grond wel? of ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
ik zou liever verbindingen met een manchet gebruiken die druk je dan ook minder snel kapot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrTzuki
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Fyi, je video is gegeotagged :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:24
HWA zou ik zelf idd het deel voor onder de grond wel verlijmen (al is het maar voor het geval je ooit een deel wil verschuiven)
De buis kan dan niet per ongeluk loskomen en je kan geen lekkages krijgen waar je dat niet wil. (bv bij hoosbuien waarbij je buffer overvol raakt en het uit een overstort eruit moet kunnen en niet ergens onder de grond halverwege)

Dat de HWA niet goed was (of beter gezegd niet aanwezig) was duidelijk. ;)

Lengte van de kuil haaks op de fundering maakt overigens niets uit. Breedte evenwijdig aan des te meer. Maar gezien de afstand en het tijdelijke karakter zal dat wel los lopen.
Geotextiel zorgt gelijk voor het niet kunnen uitspoelen van het zand, dus ook dat zal geen probleem opleveren.

Bovendien als je grondwaterpeil zo laag is en je op zandlagen zit zal water heel snel in de grond doordringen. Zeker vanuit zo'n buffer.

Was zelf ook na zoiets aan het kijken, maar besloten om rondom de gevel een grindbuffer aan te gaan leggen. Een goede 20 cm breed, 30 cm diep.
Vangt gelijk al het water van af de gevel op (kleine overhang ivm houten bekleding) en geeft een buffer van totaal 2m³ rondom de gevel.
Meer dan voldoende voor alles wat van de gevel komt en in de tuin valt. (Lang leve leemlagen waardoor het niet snel de grond in kan)
HWA zit bij ons nu rechtstreeks op het riool met strategisch geplaatste overstorts.
Dus de situatie van een jaar geleden dat er tijdens een extreme hoosbui 10 -15 cm water in de tuin staat zal ook niet meer (makkelijk) voorkomen zodra alles klaar is.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-05 23:58
MrTzuki schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:58:
[...]

@ZtaaB ergo.. iedereen kan nu exact zien waar je woont tot op het huisnummer nauwkeurig.
:o

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
MrTzuki schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:58:
[...]

thanks heb m ff verwijderd want teveel gedoe om de geotags te verwijderen atm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:05

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

HWA zou ik uberhaupt op zon lengte niet in de grond leggen. Gewoon verlopen naar 100mm en dan met manchet werken voor dat lange stuk onder het pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:05

Part

Helemaal niets.....

MeTooPV schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:47:
[...]

Dat is eigenlijk te diep. Een fundering op staal heeft ook gronddekking nodig. Je mag de grond naast de fundering niet tot het aanleg niveau verwijderen.
Dit dus!

Afbeeldingslocatie: https://images.books24x7.com/bookimages/id_23746/fig4-6.jpg

Krachten gaan tot een hoek van ongeveer 45 graden onder de fundering.
Echter als je grond gaat weghalen buiten deze 45 graden zone dan zal er grond/zand omhoog gedrukt worden en kan je fundering verzakken.
1,8 meter diep op 2,4 meter van de fundering zou ik elk geval ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:56
MarcoZ20 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:44:
Ik zag laatst bij een huisje in een Landal Greenpark op alle hoeken onder de regenpijpen een grote rubberen cilinder ingegraven met keitjes er in, maar dat lag strak tegen de muur en niet op 2,5 meter.
Dat wil ik ook bij mijn schuur gaan doen.
Geen goed plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
Part schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:44:
[...]

Dit dus!

[Afbeelding]

Krachten gaan tot een hoek van ongeveer 45 graden onder de fundering.
Echter als je grond gaat weghalen buiten deze 45 graden zone dan zal er grond/zand omhoog gedrukt worden en kan je fundering verzakken.
1,8 meter diep op 2,4 meter van de fundering zou ik elk geval ook niet doen.
Tja, het gat gaat ook weer dicht he :)
Annyway, de boel gisteren aangesloten en getest. Water liep mooi de kratten in.

Zand erover (en daarna de klinkertjes ;) )

Pagina: 1