Onduidelijkheid mbt betaling voorrij- en arbeidskosten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 11:18
Op 03-06-2021 heb ik bij een bekende winkelketen een 55 inch LED televisie van een bekende fabrikant gekocht.

Op 27 juni kwam ik erachter dat bij lichte scene zwarte vlekken te zien zijn: het dirty screen effect en bij donkere scenes aan de bovenzijde backlightbleeding.

Alvorens de televisie weer mee naar de winkel te slepen, heb ik eerst foto's gemaakt en deze gemaild met de vraag in hoeverre dit binnen de norm valt.

De winkel verwees me echter door naar de supportafdeling van de fabrikant. Deze afdeling ging echter niet echt op mijn vraag in en wilt gelijk een reparatiedienst bij mij langs sturen om het paneel te vervangen.

De reparatiedienst geeft echter ook aan dat wanneer het dirty screen effect en de backlightbleeding bij nadere inspectie wel binnen de norm blijken vallen, er voor mij voorrij -en arbeidskosten in rekening worden gebracht.

Ik zit er echter niet op te wachten om door een monteur bevestigd te horen dat de verschijnselen binnen de norm vallen en de genoemde kosten te betalen en vervolgens alsnog met de verschijnselen te zitten.

Ik heb daar bij de reparatiedienst daar verder op doorgevraagd, maar ze geven daar verder niet echt antwoord op.

Wat zou ik nu nog kunnen doen?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Simpel (maar lastig): jij hebt een klacht. Die klacht leg je neer bij de verkoper. Hij/zij gaat maar in discussie met de fabrikant of & hoe het wordt opgelost. De eerste 6 maanden ligt enige bewijslast bij de verkoper.

Dat het soms sneller is dat een verkoper jou doorverwijst naar "reparatiedienst x", dat ontken ik niet. Echter, hiermee ben je nu dus op geld / lettertjes aan het discussieren terwijl dat niet hoeft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
De verkoper heeft nu het volgende aan in principe heeft elk LED paneel last dat de uniformiteit niet 100% gelijk is.
en de reparateur geeft aan het paneel kosteloos te vervangen.

Maar, dan vraag ik me af in hoeverre het zinvol is om het ene niet uniforme LED paneel te laten vervangen voor het andere niet uniforme LED paneel?

Als alternatief biedt de verkoper mij een OLED televisie aan met een korting: de LG OLED55CX6LA aanbieden voor €1099.

Maar, dan zit ik met 2 televisies waar ik dan een totaalbedrag aan heb uitgegeven dat ver boven mijn budget zit.

Ik heb aan de verkoper laten weten dat ik dit absoluut geen service vindt voor een televisie van een maand oud en toch wel een betere oplossing verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

reviews: Betaalbare 55"-televisies - De populairste maat voor zeshonderd euro
https://www.trustedreviews.com/reviews/samsung-ue50tu7020
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/tu7000/settings & https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/tu7000

Goed gegokt? Tja, ik weet persoonlijk niet helemaal wat ik hiermee moet. Het lijkt een TV te zijn die voldoende doet wat 'ie moet doen in de prijsklasse maar dan heb je het ook wel ongeveer gehad.

Ik vermoed dat je meer uit het paneel kan halen door eens heel goed met een stofkam op internet allerlei settings na te zoeken en hier en daar dan wat zaken te proberen om de helderheid, contrast, etc. optimaler te krijgen teneinde het dirty effect te verminderen. Daarmee zal je dan waarschijnlijk ook het bleeden iets verminderen maar tenzij er letterlijk een gat in de rand zit, denk ik dat het backlight-verhaal aan de ene kant persoonlijk en aan de andere kant in het model zit.

Mogelijk dat de uitspraken / gesprekken tussen jou en verkoper genuanceerder liggen dan wat je opschrijft; tegelijkertijd zijn er tienduizenden non OLED-TV's verkocht waar de reviews, prijzen en tevredenheid hoger liggen dan mogelijk jouw budget. Echter, de verkoper kan niet simpel zeggen "elke LED heeft dit" want dat is wat mij betreft niet waar.

Als ik dan ook nog gok waar jij de TV gekocht hebt, dan is de geboden korting op de OLED net aan 30 euro ten opzichte van de dagprijs van die verkoper; zelfs een cold caller kan bij die leverancier meer korting krijgen dan dat. Niet alleen zou ik niet op dat aanbod ingaan; maar ik snap ook niet helemaal waarom je dan met 2 TV's zou zitten; het euvel met de huidige LED is toch nog niet opgelost / teruggestuurd?

Lang verhaal kort, en allicht ter ondersteuning van jouw zaak: probeer eens hele goede duidelijke maar ook objectieve foto's / filmpjes te maken van je klacht, post die hier, mogelijk dat er dan 10 Tweakers zijn die zeggen "ja, onacceptabel, terug!" of "nee, bekend bij dat model, het kan zelfs erger"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je hebt het recht op reparatie/herstel of vervangen van het gekochte goed. Zo moet je de verkoper de gelegenheid geven dit te kunnen doen. Blijkt nadien dat de reparatie niet voldoet aan conformiteit, mag je de aankoop ontbinden. Dit geheel kosteloos binnen deze termijn ! Niet meer niet minder, niet speculeren als dit of dat. evt. kosten kun je verhalen op de verkoper. Verkoper Mag je doorturen naar wie dan ook voor reparatie/herstel, maar blijft zelf ten alle tijde verantwoordelijk. Jij handelt alleen op aanwijzing van verkoper. Verder heb je met totaal niemand te maken. Ook niet in discussie gaan met een monteur die je thuis bezoekt od !! [consumentenkoop]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hackus schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:35:
Je hebt het recht op reparatie/herstel of vervangen van het gekochte goed. Zo moet je de verkoper de gelegenheid geven dit te kunnen doen. Blijkt nadien dat de reparatie niet voldoet aan conformiteit, mag je de aankoop ontbinden.
Dat is duidelijk inderdaad maar volgens mij hangt nu de discussie op dat de topicstarter de TV "niet goed genoeg vindt" terwijl de stelling van de verkoper is "elke TV met produktiemethode heeft dat". Dan zal er iemand anders dan beide partijen toch moeten roepen dat het wel/niet conform is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MAX3400 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:38:
[...]

Dat is duidelijk inderdaad maar volgens mij hangt nu de discussie op dat de topicstarter de TV "niet goed genoeg vindt" terwijl de stelling van de verkoper is "elke TV met produktiemethode heeft dat". Dan zal er iemand anders dan beide partijen toch moeten roepen dat het wel/niet conform is?
Daar kan een onafhankelijke partij naar kijken. TS kan daar ook zelf onderzoek naar doen op internet. adhv merk en type. reviews/ervaringen etc. Dit is vooraf altijd aan te raden, voor je iets koopt.

Maar wat ik zo lees in 3 weken gebruik, is dit niet gewenst. En kan TS niet genieten van de TV zoals ie mag verwachten. Zeker van een TV van +- E1000,-

@ruftman Waarom zou je een korting van E30,- accepteren. Mag aannemen dat de aankoop van het eerder gekochte dan geheel wordt gecrediteerd. Het zal niet de bedoeling zijn dit toestel te verkopen, naast de eerste aankoop lijkt mij.

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 05-07-2021 17:51 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 17:51
Hackus schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:45:
[...]

Daar kan een onafhankelijke partij naar kijken. TS kan daar ook zelf onderzoek naar doen op internet. adhv merk en type. reviews/ervaringen etc. Dit is vooraf altijd aan te raden, voor je iets koopt.

Maar wat ik zo lees in 3 weken gebruik, is dit niet gewenst. En kan TS niet genieten van de TV zoals ie mag verwachten. Zeker van een TV van +- E1000,-
Alleen gaat het niet om een tv van 1000 euro maar om een budget model zoals ik begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TWeaKLeGeND schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:51:
[...]

Alleen gaat het niet om een tv van 1000 euro maar om een budget model zoals ik begrijp.
Ook een budget TV van ' Alimoto' moet aan bepaalde verwachting voldoen, en daar zal dan ook een geheel andere prijs aan hangen dan het vervangende van E1100,-

@ruftman Je mag het merk en type toestel wel vermelden/bespreken, maar niet de naam van verkoper in 1e instantie

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 05-07-2021 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Hackus schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:53:
[...]

Ook een budget TV van ' Alimoto' moet aan bepaalde verwachting voldoen, en daar zal dan ook een geheel andere prijs aan hangen dan het vervangende van E1100,-

@ruftman Je mag het merk en type toestel wel vermelden/bespreken, maar niet de naam van verkoper in 1e instantie
Gelukkig heeft de bekende retailer waarschijnlijk wel een regeling waarbij je de tv terug in kan leveren als de basis verwachtingen niet waar worden gemaakt ;-) TS hoe komt het dat je niet eerder goed naar de TV prestaties hebt gekeken wetende dat je de eerste 2 weken nog terug kan naar de retailer? (Ik neem aan dat het een retailer betreft die zowel in de winkel als op afstand deze regeling heeft). Of heb je de tv meteen goed getest en is dit effect iets wat pas later is gaan optreden?

Anyway: Laat eens zien hoe 'erg' het probleem is en om welk model het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
@MAX3400 het is deze Samsing televisie, inderdaad wel budgetklasse: reviews: Betaalbare 55"-televisies - De populairste maat voor zeshonderd euro
De uniformiteit die ik ervaar komt overigens nagenoeg overeen met hetgeen ik op de foto's bij de review zie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvC0woiEjvME2FXtt400HkHzFkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8foYMs8TWSPgoOFKTrytONh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOaUVGVE4suM0a1im1gsPFDPXsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbrjsye5bYyjZbIBzeG8JHuE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87VaVclMGR7y4oeGkB0UJvRncdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uvucZtmNCp4t8m9B46yUURX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjjZRGvxS_F769-uJJyAG0rSoCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34YV3ACdjB7Xasj3Y244Kqnj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7__3_mRzv1FW5cf-DVq9xlgpRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pf94KpopQTlW8DlIXQ2DizFx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADJRO5nlwd3VLAkz-BwDk-GkFi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0oDDSS1vmGp83HTHMcrEIS9.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb de laatste dagen inderdaad behoorlijk met de settings gespeeld.
@TWeaKLeGeND helaas viel het probleem me pas op na de 14 dagen inruilperiode.

De rest van de tv bevalt me overigens prima.

[ Voor 3% gewijzigd door ruftman op 05-07-2021 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Even snel 2 clips op youtube gecheckt hebbende lijkt het mij op het eerste oog toch gewoon een eigenschap van een wat goedkopere TV en menig kijker merkt het niet echt op of is het zo gewend. Jammer dat je de tv niet meer terug kan doen ja. Maar wellicht raak je het ook wel snel toch weer gewend of je kan nog altijd pogen de TV te verkopen en toch wat anders te kopen. Ben bang dat een paneel wissel niet echt gaat helpen maar ff kijken wat de rest vindt.

[ Voor 71% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 05-07-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ruftman schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:55:
het dirty screen effect (…)
Ik weet zelf weinig van televisies en dit zei mij ook niks totdat ik ging zoeken wat dit fenomeen kan zijn. Persoonlijk lijkt het mij niet iets dat een 'gemiddeld goed geïnformeerde oplettende consument' kan verwachten, maar wellicht zit ik daar compleet naast.

De vraag is dus wellicht ook:
(…)
in hoeverre dit binnen de norm valt.
(...)
bij nadere inspectie wel binnen de norm blijken vallen (…)
Welke norm dan? Kon je dat weten voor aankoop en had je dat zelf moeten vragen bij aankoop?

Persoonlijk zou ik er dus niet aan hebben gedacht als ik nu een televisie zou kopen en een snelle zoektocht langs consumentensites levert mij ook niet iets op over dit fenomeen. Vlekken in beeld lijkt mij ook iets dat je bij een televisie niet hoeft te verwachten. Maar nogmaals misschien staat het wel vaak genoemd en is het een klassieke vraag waar de meeste mensen over zullen beginnen bij een verkoper.

Dat is van belang omdat hetgeen je mag verwachten zich o.a. moet richten op wat een 'gemiddeld goed geïnformeerde oplettende consument' mag verwachten, want niet iedereen is televisie-expert uiteraard. Dus mensen op een site zoals dit zijn niet per se een goede benchmark, want naar ik vermoed bovengemiddeld goed geïnformeerd of kundig op dit gebied.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Number10 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:37:
[...]

Ik weet zelf weinig van televisies en dit zei mij ook niks totdat ik ging zoeken wat dit fenomeen kan zijn. Persoonlijk lijkt het mij niet iets dat een 'gemiddeld goed geïnformeerde oplettende consument' kan verwachten, maar wellicht zit ik daar compleet naast.

De vraag is dus wellicht ook:

[...]

Welke norm dan? Kon je dat weten voor aankoop en had je dat zelf moeten vragen bij aankoop?

Persoonlijk zou ik er dus niet aan hebben gedacht als ik nu een televisie zou kopen en een snelle zoektocht langs consumentensites levert mij ook niet iets op over dit fenomeen. Vlekken in beeld lijkt mij ook iets dat je bij een televisie niet hoeft te verwachten. Maar nogmaals misschien staat het wel vaak genoemd en is het een klassieke vraag waar de meeste mensen over zullen beginnen bij een verkoper.

Dat is van belang omdat hetgeen je mag verwachten zich o.a. moet richten op wat een 'gemiddeld goed geïnformeerde oplettende consument' mag verwachten, want niet iedereen is televisie-expert uiteraard. Dus mensen op een site zoals dit zijn niet per se een goede benchmark, want naar ik vermoed bovengemiddeld goed geïnformeerd of kundig op dit gebied.
De norm van welke beeldkwaliteit je mag verwachten. Welk soort kwaliteit bij dit soort modellen hoort, is de norm. Een norm is nou eenmaal 'dat wat als normaal verwacht en geacht wordt'. 30 dooie pixels achten we niet normaal behalve bij een extra extra goedkope B klasse kortingpaneel, een matige backlight egaliteit zal menig consument niet eens echt merken of aanzien als abnormaal of minder goed, dus dat kan best binnen 'de norm' vallen.

[ Voor 7% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 05-07-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
TWeaKLeGeND schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:35:
Even snel 2 clips op youtube gecheckt hebbende lijkt het mij op het eerste oog toch gewoon een eigenschap van een wat goedkopere TV en menig kijker merkt het niet echt op of is het zo gewend.
Dus eigenlijk zeg je, lekker laten voor wat het is, tenzij het probleem zichtbaar erger wordt?

En eerlijk is eerlijk, ik kijk zelden naar een vlak scherm in 1 kleur.

Zou het draaien van een burn in test nog wat op kunnen lossen?

YouTube: HD LCD Screen Burn In Fix / Stuck Pixel Fix 9 Hours Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
ruftman schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:40:
[...]

Dus eigenlijk zeg je, lekker laten voor wat het is, tenzij het probleem zichtbaar erger wordt?

En eerlijk is eerlijk, ik kijk zelden naar een vlak scherm in 1 kleur.

Zou het draaien van een burn in test nog wat op kunnen lossen?

YouTube: HD LCD Screen Burn In Fix / Stuck Pixel Fix 9 Hours Long
Burn in of pixel fixes etc zou voor dit probleem niet moeten kunnen helpen maar heb er geen verstand van dat zeg ik uit wat ik als logisch zie. Dit is tenslotte een totaal ander soort fenomeen.

Of je het zo laat ligt echt aan jezelf, je kan ook met de TV terug naar de winkel (eerst met fotos zonder de fysieke TV) en stellen dat het 'niet kan zon beeld' en dan maar zien wat ze als oplossing bieden en dan zie je in de winkel meteen hoe de kwaliteit van de backlight van soortgelijke modellen is. Als dat allemaal bagger is, dan slikken want dat hoort dan bij je budget. (en dan kan je altijd nog opteren deze te verkopen en je budget te verhogen) maar als soortgelijke modellen of hetzelfde model in de winkel dit probleem veel minder hebben dan zou ik vragen om een reparatie (en me niet laten afschepen met bel de service afdeling van de fabrikant maar). Het begint in ieder geval met nee heb je ja kan je krijgen. En je hebt ook nog altijd de optie om toch het paneel te laten vervangen via samsung maar dan zou ik toch ff langs een willekeurige tv boer gaan om met eigen ogen andere tvs en hopelijk ook het zelfde model te zien. Zoals ik het begrijp heb je in ieder geval al als optie om kosteloos het paneel te laten vervangen zelfs als het 'binnen de norm' blijkt te vallen? Dus geen gedoe over 'voorrij en arbeidskosten'? Dat maakt de zaak wel simpeler. Maar zelfs dan zou ik ff rondkijken in de winkel om te vergelijken. Want dan verkoop ik liever de TV zonder dat er aan gesleuteld is door een of ander service center.

[ Voor 19% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 05-07-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
TWeaKLeGeND schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:38:
[...]
De norm van welke beeldkwaliteit je mag verwachten.(…)
Maar dat kan een ongeschreven maar ook een beschreven norm zijn van bijvoorbeeld een of ander instituut waarnaar de verkoper voor aankoop heeft verwezen. Denk bij andere producten bijvoorbeeld aan een internationale norm voor waterdichtheid.
Welk soort kwaliteit bij dit soort modellen hoort, is de norm. Een norm is nou eenmaal 'dat wat als normaal verwacht en geacht wordt'
Maar daarvoor geldt dat het 'normaal' moet zijn voor de 'gemiddeld goed geïnformeerde oplettende consument' die normaal gebruik mag verwachten. Vlekken in beeld komt op mij niet normaal over, maar misschien is het anno 2021 normaal en gaat geen enkele vervanging een ander resultaat opleveren.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Number10 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:46:
[...]

Maar dat kan een ongeschreven maar ook een beschreven norm zijn van bijvoorbeeld een of ander instituut waarnaar de verkoper voor aankoop heeft verwezen. Denk bij andere producten bijvoorbeeld aan een normvoor waterdichtheid.

[...]

Maar daarvoor geldt dat het 'normaal' moet zijn voor de 'gemiddeld goed geïnformeerde oplettende consument' die normaal gebruik mag verwachten. Vlekken in beeld komt op mij niet normaal over, maar misschien is het anno 2021 normaal en gaat geen enkele vervanging een ander resultaat opleveren.
Ja in deze is dat dus niet zo. Er is geen norm enkel de verwachting van de consument en realistische vergelijkingen met dezelfde en soorteglijke producten. Vlekken in beeld is al een eeuwigheid best normaal bij een lager budget. Hoe erg die vlekken zijn en of ze je opvallen en of je het slikt, dat is allemaal persoonlijk. Maar de norm hangt dan als er geen officiele wettelijke of branche norm is, dat wat ongeschreven vergelijkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
TWeaKLeGeND schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:48:
[...]
Ja in deze is dat dus niet zo.(…)
Het was een vraag aan de TS. Dit kun je toch helemaal niet weten?
Er is geen norm enkel de verwachting van de consument en realistische vergelijkingen met dezelfde en soorteglijke producten. Vlekken in beeld is al een eeuwigheid best normaal bij een lager budget. Hoe erg die vlekken zijn en of ze je opvallen en of je het slikt, dat is allemaal persoonlijk. Maar de norm hangt dan als er geen officiele wettelijke of branche norm is, dat wat ongeschreven vergelijkbaar is.
Zie de laatste zin van mijn eerste reactie, want dat hangt er ook vanaf of jij een gemiddelde consument bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Number10 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:55:
[...]

Het was een vraag aan de TS. Dit kun je toch helemaal niet weten?

[...]

Zie de laatste zin van mijn eerste reactie, want dat hangt er ook vanaf of jij een gemiddelde consument bent.
De TS gaat het volgens mij om de vraag of dit acceptabel is en of hij het hoort aan te nemen als zijnde normaal en of vervangen van het paneel nut gaat hebben etc. Maar ik kan het inderdaad verkeerd begrepen hebben (en jou verkeerd begrepen hebben want ik dacht je bedoelde of er een norm is maar je bedoelde blijkbaar wat ts onder norm verstaat). Ik weet wel dat er geen officiele 'norm' is.

Ook dat mensen hier wellicht gemiddeld beter geïnformeerd zijn wil niet zeggen dat ze geen objectieve realistische beoordeling kunnen doen. Juist hier tref je redelijk wat mensen die beseffen dat verwachtingen verschillen bij verschillende type consumenten denk ik. Iemand die geilt op zijn scherm en prosumer is met een tv van 5k euro kan best wel een TV van 500 euro op kwaliteit van 500 euro voor een gebruiker van zo'n tv beoordelen :D

Mijn inziens staat de fabrikant in ieder geval erg zwak als ze kosten willen berekenen omdat het 'binnen de norm' valt omdat er geen norm is. Dat is dus wel fijn.

[ Voor 44% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 05-07-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
TWeaKLeGeND schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:56:
[...]
Mijn inziens staat de fabrikant in ieder geval erg zwak als ze kosten willen berekenen omdat het 'binnen de norm' valt omdat er geen norm is. Dat is dus wel fijn.
Tenzij de vlekken dus bij elk toestel van deze prijsklasse bestaan. Dan is dat dus iets wat blijkbaar niet anders gemaakt kan worden voor die prijs, maar m.i. ook iets wat de verkoper dan hoort te melden als consumenten daar gemiddeld niet naar informeren.

Als een verkoper dat nalaat zou er sprake kunnen zijn van wanprestatie, omdat een consumentkoper dan iets anders mocht verwachten dan de verkoper aanbood en dat kan reden zijn voor een schadevergoeding (en dus een prijsverlaging naderhand). Maar dan kom je weer op de onmogelijke vraag wat die vlekken in euro's waard zijn uiteraard.

Een relevante vraag is dus ook of alle televisies van deze serie dit fenomeen vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
TWeaKLeGeND schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:56:
[...]
Ook dat mensen hier wellicht gemiddeld beter geïnformeerd zijn wil niet zeggen dat ze geen objectieve realistische beoordeling kunnen doen.
Maar dat is dus helemaal niet het punt. Die zinssnede (gemiddelde consument etc.) is een opmerking die een kwalitatieve norm stelt die vermoedelijk lager ligt dan hetgeen er op een site zoals dit gemiddeld wordt gehanteerd.

Een expert die hier reageert heeft veel meer kennis dan een gemiddeld goed geïnformeerde consument en het wil nog wel eens gebeuren dat die kennis de norm wordt over bijvoorbeeld de informatieplicht van de verkoper. Maar dat is niet per se hoe de TS geïnformeerd had moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Number10 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:10:
[...]

Tenzij de vlekken dus bij elk toestel van deze prijsklasse bestaan. Dan is dat dus iets wat blijkbaar niet anders gemaakt kan worden voor die prijs, maar m.i. ook iets wat de verkoper dan hoort te melden als consumenten daar gemiddeld niet naar informeren.

Als een verkoper dat nalaat zou er sprake kunnen zijn van wanprestatie, omdat een consumentkoper dan iets anders mocht verwachten dan de verkoper aanbood en dat kan reden zijn voor een schadevergoeding (en dus een prijsverlaging naderhand). Maar dan kom je weer op de onmogelijke vraag wat die vlekken in euro's waard zijn uiteraard.

Een relevante vraag is dus ook of alle televisies van deze serie dit fenomeen vertonen.
Als er een relatief grote kans is dat het 'binnen de norm' valt omdat dat een eigenschap is van de productcategorie stuur je niet zo simpel ff een monteur langs incl dreiging tot kosten gaan rekenen als het probleem niet 'erg genoeg' is. Maar uiteraard is de verkoper hier de echte klootzak. Een alternatieve tv aanbieden tegen een hogere prijs dan elders en het dan een service aanbod noemen en voor de echte service doorverwijzen naar de fabrikant.. bah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
TWeaKLeGeND schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:39:
[...]
kosten gaan rekenen als het probleem niet 'erg genoeg' is.
Maar dat kan ook gewoon het informeren van consumenten zijn, omdat wellicht in het verleden bij een andere consument een zaak conform bleek en de consument dus ten onrechte een beroep deed op 7:17 en 7:18 BW waar schade zoals loonkosten voor de verkoper uit voorvloeiden. Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:49
De vraag is voornamelijk wat wil je bereiken met een ontbinding? Want ze willen eventueel inruilen voor een OLED. Tuurlijk een stuk duurder als je mogelijk wou uitgeven. Maar denk dat je altijd wel tegen dit soort dingen aanloopt in dit budget. Er zullen immers compromis gemaakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Van een toestel van Samsung mag je wel wat verwachten, en ook van de goedkoopste uit PW. Het beeld moet goed zijn. de prijs zit hem vaak in minder opties, mindere Smart-functie, waar oa maar alleen wifi4 is, en geen 5-6.
Als je tal schermen naast elkaar zet, zie je vaak bij goedkope wel iets verschil in scherpte. Je kunt er ook vanuit gaan dat er een minder goed paneel is gebruikt, dan bij duurdere. Maar er mogen geen vlekken ontstaan. Niemand koopt een TV en zal akkoord zijn met vlekken in het TV-beeld, zeker niet in 3 weken gebruik. Ja, na 3 jaar gebruik, kan een minder scherm dit vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Vanavond was ik op de sportschool, het grappige daarvan is dat daar diverse led televisies hangen (Samsung, LG en ook Salora) die ik eens nader heb bekeken. En op een aantal televisies was dirty screen effect waarneembaar...

Ook op het internet staat het er vol mee. Als een van de redenen wordt de combinatie van de toegenomen resolutie en de afname van de dikte van het paneel genoemd, waardoor het backlight meer moeite heeft om het paneel gelijkmatig te verlichten. Mijn oude Samsung 40 inch Full HD Led tb heeft er inderdaad geen last van....

Ook wordt benoemd dat mensen hun televisie net zo lang omruilen totdat ze een paneel hebben waarbij de effecten nagenoeg niet zichtbaar of afwezig zijn: een ware panel loterij dus!

En tevens hoeft het plaatsen van een nieuw paneel niet tot een verbetering te leiden, aangezien het nagenoeg onmogelijk is om de panelen van te voren te testen.

Overigens heb ik vanavond naar mijn televisie gekeken en ik kon me eigenlijk niet echt meer storen aan het dirty screen effect. Mijn vrouw ziet het helemaal niet en vraagt zich af waar ik me druk om maak.

Dat laat me alleen maar meer twijfelen om verdere actie te ondernemen.

Hierbij enkele links, ook Sony en Philips tv's hebben er last van.

https://ronwiegers.wordpr...3/15/dirty-screen-effect/
https://electronics.howst...m/dirty-screen-effect.htm
YouTube: Samsung TU7000 TV Review (2020) - Samsung's NEW entry-level 4k TV
https://www.rtings.com/tv...y-dirty-screen-effect-dse
YouTube: Samsung Q95T Dirty Screen Effect Test ,GOOD or BAD?
https://eu.community.sams...ct-is-normal/td-p/2120654
https://us.community.sams...n-Uniformity/td-p/1238842
https://kassa.bnnvara.nl/...y-screen-effect?id=595574
https://community.sony.nl...ct-665xe9305/td-p/2436502

Misschien de moeite waard om er op deze website een artikel aan te wijden?

[ Voor 3% gewijzigd door ruftman op 06-07-2021 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een goedkope 43" Philips 4k LED TV. Gebruik hem als beeldscherm op kantoor. Die heeft dit effect ook. Was echt een koopje, dus heb het gewoon geaccepteerd. Prijs was voor nu even belangrijker dan perfect beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 11:01
@ruftman als ik het zo lees van je loopt dit met een sisser af. Maar wat je nog wel kunt doen is vragen aan de verkopende partij naar welke norm er gecontroleerd wordt door de monteur.
Ben benieuwd met welk document/controle middel ze gaan wapperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ruftman Bij de sportschool hecht men minder waarde aan de beeldweergave. Daar is het alleen dat er wat zichtbaar is voor de bezoeker, die na paar minuten weer op ander toestel staat te trainen. Hoe oud zijn die toestellen moet je je ook afvragen, en vaak staan die TV's +-18u per dag aan. zo niet 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
@Hackus Daar heb je helemaal gelijk in. Maar, waar ga je het wel goed kunnen bekijken? Ook in de elektonicawinkel staan die toestellen uren achter elkaar aan en dan vaak ook in de winkelmodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ruftman schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:34:
@Hackus Daar heb je helemaal gelijk in. Maar, waar ga je het wel goed kunnen bekijken? Ook in de elektonicawinkel staan die toestellen uren achter elkaar aan en dan vaak ook in de winkelmodus.
Het gaat er hier om dat jij als consument tevreden bent, en of je dit, wat jezelf het beste kunt zien, wilt blijven zien, dan wel accepteert. Zoals in de afgelopen jaren zijn er veel TV's verkocht met mindere dan wel slechte panelen. van zowel LG als Samsung(en meer merken) vaak gebruiken zij dezelfde panelen voor hun TV.
Dit neemt niet weg dat een consument dit moet pikken/accepteren. Deze sectie staat redelijk vol met problemen met TV-panelen. Het is dus aan jou wat je doet, niet aan mij of ander forumlid. 'wij' geven onze gedachte ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
@Hackus De afspraak met de monteur om het paneel te wisselen staat in principe al. Ik ga proberen te achterhalen of zij toch kunnen aangeven of het nieuwe paneel vrij is van het dirty screen effect.
Zo niet, dan kan ik altijd de afspraak nog annuleren.

Het liefste zou ik bij de verkoper het toestel voor een nieuwe willen inruilen die zij van te voren op het dirty screen effect gecheckt hebben, maar dat is volgens mij een doodlopende weg.

[ Voor 27% gewijzigd door ruftman op 06-07-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:24

Barrycade

Through the...

Nou weet ik niet hoe goed je met fotografie bent, maar zie je dit effect ook zo in real life?

Want als je een foto maakt met HDR of andere beeld "verbetering" aan dan krijg je een soort versterking van de donkere plekken.

Als ik je foto's zo zie heb je of op je TV of in je Telefoon(?) het contrast erg lopen duwen.
Als je het zo in normale beelden ziet zou ik het ook wel storend vinden. Maar kan zijn dat je zo veel hebt lopen tweaken aan de settings dat het er zo uitkomt nu.

Ik heb zelf een Sony van 400 euro van 8 jaar oud en die heeft ook iets van bleeding / donkere vlekken, maar is alleen zichtbaar bij hoog contrast beelden in "panning" shots. Voor de rest zie je er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
@Barrycade Ik moet toegeven dat het beeld in real life er beter uitziet dan op de foto's. Ik heb de foto's met mijn Samsung Galaxy A5 telefoon gemaakt, maar ik heb niets aan de camera instellingen veranderd.
En helaas ben ik geen goede fotograaf.....

[ Voor 9% gewijzigd door ruftman op 06-07-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ruftman schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:45:
@Hackus De afspraak met de monteur om het paneel te wisselen staat in principe al. Ik ga proberen te achterhalen of zij toch kunnen aangeven of het nieuwe paneel vrij is van het dirty screen effect.
Zo niet, dan kan ik altijd de afspraak nog annuleren.

Het liefste zou ik bij de verkoper het toestel voor een nieuwe willen inruilen die zij van te voren op het dirty screen effect gecheckt hebben, maar dat is volgens mij een doodlopende weg.
Zoals ik eerder al zei; als het nog blijft na vervangen is het niet goed/voldoende gerepareerd. En kun je de koop ontbinden. Mag aannemen dat er een goed paneel in komt nu. (denk aan je 40" LCD die dit niet heeft, en zo te horen goed beeld laat zien)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ruftman
Update: Gisteren is de monteur langs geweest en hij zag meteen dat het niet best gesteld was met mijn paneel. Daarom heeft hij het paneel gewisseld.
Of sterker nog: alleen de achterkant, de speakers en het moederboard van de televisie zijn behouden en de gehele voorzijde is in een keer vervangen. Grappig is dat daarbij geen enkele schroef aan te pas kwam, het is allemaal een kliksysteem.
Uiteraard allemaal onder garantie.
De monteur gaf wel aan dat het in de prijsklasse van de televisie (ca. 500 euro) zeldzaam is om een paneel te vinden met perfecte uniformiteit.
Maar, het nieuwe paneel is een stuk beter en geeft een behoorlijk goed beeld, ik heb heel de avond ongestoord televisie kunnen kijken.

Ik wil allen bedanken voor de ondersteuning en gegeven tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ruftman schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:59:
Update: Gisteren is de monteur langs geweest en hij zag meteen dat het niet best gesteld was met mijn paneel. Daarom heeft hij het paneel gewisseld.
Of sterker nog: alleen de achterkant, de speakers en het moederboard van de televisie zijn behouden en de gehele voorzijde is in een keer vervangen. Grappig is dat daarbij geen enkele schroef aan te pas kwam, het is allemaal een kliksysteem.
Uiteraard allemaal onder garantie.
De monteur gaf wel aan dat het in de prijsklasse van de televisie (ca. 500 euro) zeldzaam is om een paneel te vinden met perfecte uniformiteit.
Maar, het nieuwe paneel is een stuk beter en geeft een behoorlijk goed beeld, ik heb heel de avond ongestoord televisie kunnen kijken.

Ik wil allen bedanken voor de ondersteuning en gegeven tips.
Mooi dat je hebt 'doorgezet', en het nu naar tevredenheid is verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:44:
Van een toestel van Samsung mag je wel wat verwachten, en ook van de goedkoopste uit PW. Het beeld moet goed zijn. de prijs zit hem vaak in minder opties, mindere Smart-functie, waar oa maar alleen wifi4 is, en geen 5-6.
Als je tal schermen naast elkaar zet, zie je vaak bij goedkope wel iets verschil in scherpte. Je kunt er ook vanuit gaan dat er een minder goed paneel is gebruikt, dan bij duurdere. Maar er mogen geen vlekken ontstaan. Niemand koopt een TV en zal akkoord zijn met vlekken in het TV-beeld, zeker niet in 3 weken gebruik. Ja, na 3 jaar gebruik, kan een minder scherm dit vertonen.
DSE is echt niet iets wat in de loop van tijd ontstaat (edit: de ledjes zouden uiteraard oneven kunnen slijten bijv of uitvallen natuurlijk), het is gewoon een stukje ongelijke belichting wat ook bij het transport kan ontstaan (bij de plaat die het licht verdeelt over het scherm). Vaak is het ook iets wat je alleen opmerkt wanneer de camera zwenkt dus dat zou een reden kunnen zijn dat het veel gewoon geaccepteerd wordt.
Het paneel 'masseren' is iets wat nog wel eens wil helpen, ook hier op Tweakers zijn er voorbeelden gepost waar dit geholpen heeft (bij backlight bleeding iig).

Het ene moment stoort het niet meer lees ik hier en het volgende moment is het nieuwe paneel een stuk beter en ook een monteur die meteen zag dat het niet best gesteld was. De backlight bleeding zeker?

[ Voor 3% gewijzigd door apis29 op 13-07-2021 01:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
@apis29 Na de televisie 3 weken gebruikt te hebben, viel het DSE mij pas op. Het kan zijn dat het al vanaf dag 1 aanwezig was, maar toen viel het dus niet op. Door wat met de instellingen te spelen, viel het DSE minder op. Echter heb ik toch maar de monteur laten komen.
Hij voerde een aantal tests uit, waarmee een vrij snel een raster van zwarte vlekken in de vorm van een rechthoek te zien was.
Daarop besloot de monteur een nieuw paneel te plaatsen die een heel stuk minder last heeft van het DSE.

Is het zo een beetje duidelijk geworden?

En ja, ook de backlight bleeding is een heel stuk minder nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
ruftman schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:47:
@apis29 Na de televisie 3 weken gebruikt te hebben, viel het DSE mij pas op. Het kan zijn dat het al vanaf dag 1 aanwezig was, maar toen viel het dus niet op. Door wat met de instellingen te spelen, viel het DSE minder op. Echter heb ik toch maar de monteur laten komen.
Hij voerde een aantal tests uit, waarmee een vrij snel een raster van zwarte vlekken in de vorm van een rechthoek te zien was.
Daarop besloot de monteur een nieuw paneel te plaatsen die een heel stuk minder last heeft van het DSE.

Is het zo een beetje duidelijk geworden?

En ja, ook de backlight bleeding is een heel stuk minder nu.
Ja die zwarte vierkant die je in de roundup ook zag is volgens mij gewoon de structuur van het binnenwerk wat je erdoorheen ziet. Bij vertical banding wat in het verleden veel voorkwam was het volgens mij ook gewoon daarnaar terug te leiden. Maar goed dat het nu minder/niet zichtbaar is (y) .
Pagina: 1