Hoe toevoegen extra netwerk aan Experiabox v10?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05 04:30

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik heb een Expediabox v10 aan mijn internet hangen en van daar uit hangt weer een Asus RT-AC87U router.

Expediabox heeft een ip range van 192.168.2.X en de Asus heeft er eentje van 192.168.1.X.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de expediabox ook het netwerk van de Asus ziet? Ik zie namelijk niet veel instellingen ervoor in de panel van de Expediabox.

EDIT

Ok, ik ben denk ik niet echt duidelijk.

Allereerst, ik heb glasvezel. En ja, ik wil twee netwerken in huis hebben. Waarom? Mijn vrouw en kids zijn wel helemaal into social media en ik niet. Dus ik wil een eigen netwerk met mijn eigen piholes hebben die ads en social crap blokkeert. Dit stel ik al in in mijn router (Asus). Maar als de Asus de main router wordt, dan wordt mijn vrouw niet blij als ze niet meer op haar FB en shit kan.

Dus vandaar dat ik de EB wil behouden met daaraan gekoppeld mijn Asus router die mij weer voorziet van mijn blokkades. Maar ik heb ook nog een NAS gekoppeld aan mijn Asus welke Plex etc host en deze wil ik dan wel weer beschikbaar maken voor mijn gezinsleden.

vandaar mijn vraag.

[ Voor 50% gewijzigd door Yzord op 05-07-2021 14:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet.

EB afkoppelen. 87U aankoppelen primair. Klaar.

Of ik mis je vraag; je gaat / wil nu namelijk gaan dubbel NAT'en voor alle apparaten die achter je 87U hangen als je 2.X en 1.X met elkaar gaat verbinden.

/edit: @Yzord even een linkje hoe je de EB kan uitfaseren: [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken

[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 05-07-2021 14:18 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:50

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Je Asus router met de WAN interface aansluiten op een LAN poort van de Experiabox, deze een IP adres geven binnen het subnet 192.168.2.0/24.

Maar ergens zul je moeten routeren naar netwerk 192.168.1.0/24, voor zover ik weet kan dat niet op de experiabox. Als je weinig kaas hebt gegeten van de terminologie in mijn reactie, zou ik inderdaad doen wat @MAX3400 hierboven benoemd.

[ Voor 10% gewijzigd door Lawwie op 05-07-2021 14:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:46
Asus instellen als AP in plaats van router?
Zie: [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:10

Tazzios

..

Ik denk dat hier de vaak gestelde vraag
@TheFes die inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:30

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Of DHCP uitzetten in je Asus router als je xDSL hebt.
Wel éérst even een IP geven in de range van je Experiabox, uiteraard buiten de DHCP scope.

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 05-07-2021 14:17 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Wat wil je eigenlijk bereiken met deze situatie? Gezien de suggesties nu alle kanten uit gaan @Yzord .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:38

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Laten we even bij het begin beginnen;

Heb je Glasvezel of VDSL? Bij die laatste heb je natuurlijk wel een modem nodig (lees: de Experiabox).

Titelfix Expediabox -> Experiabox

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:38

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Schopje IH -> NT

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter

Allereerst, ik heb glasvezel. En ja, ik wil twee netwerken in huis hebben. Waarom? Mijn vrouw en kids zijn wel helemaal into social media en ik niet. Dus ik wil een eigen netwerk met mijn eigen piholes hebben die ads en social crap blokkeert. Dit stel ik al in in mijn router (Asus). Maar als de Asus de main router wordt, dan wordt mijn vrouw niet blij als ze niet meer op haar FB en shit kan.

Dus vandaar dat ik de EB wil behouden met daaraan gekoppeld mijn Asus router die mij weer voorziet van mijn blokkades. Maar ik heb ook nog een NAS gekoppeld aan mijn Asus welke Plex etc host en deze wil ik dan wel weer beschikbaar maken voor mijn gezinsleden.

vandaar mijn vraag.

[ Voor 24% gewijzigd door Yzord op 05-07-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 14:55
Yzord schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:28:

Maar waarom moet de Experiabox dan je Asus zien?

Ik zou in dit geval de WIFI van de Experiabox aan laten staan voor je vrouw en kinderen.
Dan vanaf Experia LAN naar WAN van je Asus en daar op de LAN een ander subnet zetten als de ExperiaBox, dat laatste heb je nu al. De WAN van je Asus krijgt dus een adres van de LAN van de Experiabox en zo communiceren deze met elkaar.
Eventuele port-forwards naar je Asus (WAN-adres) of nog beter je Asus als DMZ instellen op de Experiabox.
Dan werkt het.

[ Voor 3% gewijzigd door Ora et Labora op 05-07-2021 14:32 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

vandaar mijn vraag.
Je wil een eigen netwerk?
Dan zou ik denken dat deze apparatuur niet geschikt is. De EB kan sowieso niet super veel.
Wat jij wil is VLAN's gebruiken en apparatuur die verschillende netwerken van elkaar kan scheiden.

MEt Pi-Hole kan je prima facebook gebruiken. En die paar klachten dat google shopping links niet werken scheelt jou weer in de portomonnee >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 05-07-2021 14:35 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

vandaar mijn vraag.
Een Pihole kan je gewoon in je netwerk zetten, zolang je deze niet actief als DNS server pushed richting iedereen middels DHCP dan gebeurd er ook niets.

Als jij op jouw apparaten dan vervolgens statisch de PiHole als DNS insteld dan ben je al zover.

Daarnaast heb je inderdaad niet de juiste apparatuur in huis om dit te regelen, het liefst heb je een router welke VLAN's ondersteund. Maar als deze termen je nu al niets zeggen, dan ben ik bang dat de weg ernaar toe nog vager gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Gunner schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:33:
[...]

Je wil een eigen netwerk?
Dan zou ik denken dat deze apparatuur niet geschikt is. De EB kan sowieso niet super veel.
Wat jij wil is VLAN's gebruiken en apparatuur die verschillende netwerken van elkaar kan scheiden.
Ja daar was ik dus al een beetje bang voor. Ik kan de NAS ook aan de EB hangen, maar dan kan ik hem weer niet zien vanuit mijn netwerk, terwijl ik dat ding beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lawwie schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:35:
[...]

...
Daarnaast heb je inderdaad niet de juiste apparatuur in huis om dit te regelen, het liefst heb je een router welke VLAN's ondersteund.
De Asus zou (nadruk) zelfstandig router / modem en VLAN-tagger kunnen spelen. Want, en dat hoort er ook bij; voor televisie kan / moet je ook een VLAN-taggen zoals bijvoorbeeld beschreven in [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

MAX3400 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:37:
[...]

De Asus zou (nadruk) zelfstandig router / modem en VLAN-tagger kunnen spelen. Want, en dat hoort er ook bij; voor televisie kan / moet je ook een VLAN-taggen zoals bijvoorbeeld beschreven in [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken
Tja, dan moet je je router dus al gaan flashen naar Merlin, niet dat dat zo'n probleem is, maar native is er geen VLAN ondersteuning voor zover ik kan zien.

En als dit soort begrippen voor TS al chinees zijn, vraag ik me af of hij het allemaal ingeregeld krijgt, dan kan hij beter een PiHole neerzetten en specifiek zijn eigen devices voorzien van een statische DNS server.

[ Voor 16% gewijzigd door Lawwie op 05-07-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Lawwie schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:42:
[...]

Tja, dan moet je je router dus al gaan flashen naar Merlin, niet dat dat zo'n probleem is, maar native is er geen VLAN ondersteuning voor zover ik kan zien.

En als dit soort begrippen voor TS al chinees zijn, vraag ik me af of hij het allemaal ingeregeld krijgt, dan kan hij beter een PiHole neerzetten en specifiek zijn eigen devices voorzien van een statische DNS server.
Nou, het is sowieso geen chinees voor me, ben behoorlijk IT aangelegd, maar ik geef toe dat networking niet mijn sterkste kant is. Vandaar dat ik wat hulp vraag. Flashen en VLAN's is niet zo'n probleem :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Yzord schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:21:
[...]

Nou, het is sowieso geen chinees voor me, ben behoorlijk IT aangelegd, maar ik geef toe dat networking niet mijn sterkste kant is. Vandaar dat ik wat hulp vraag. Flashen en VLAN's is niet zo'n probleem :P
Maar dan zou ik dus gewoon een PiHole installeren en al je eigen devices statisch wijzen naar deze PiHole als DNS server, dan heb alleen jij er profijt van. Waarom dan nog een tweede netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Lawwie schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:23:
[...]

Maar dan zou ik dus gewoon een PiHole installeren en al je eigen devices statisch wijzen naar deze PiHole als DNS server, dan heb alleen jij er profijt van. Waarom dan nog een tweede netwerk?
Eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom ik daar niet eerder aan heb gedacht 8)7
Pagina: 1