Beste manier om veel scans te bewaren en snel aan te wenden

Pagina: 1
Acties:
  • 1.123 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandejong57
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-10-2021
Dag,

Ik zoek een goede manier om grote hoeveelheden scans te bewaren en snel aan te kunnen wenden.

Ik ben bezig om al mijn oude familiealbums met foto's te scannen: ik scan op zeer hoge resolutie en sla de afbeeldingen als Tiff-bestanden op, zodat de kwaliteit van de scans niet verslechtert. Punt is wel dat het enorm veel opslagcapaciteit neemt.

Ik bewaar de scans nu samen met mijn back-ups van mijn gewone bestanden en foto's van mijn laptop/mobiel op een externe harde schijf. Daar staat intussen al meer dan 5 TB op. Het grote nadeel hiervan is dat het traag is: het duurt lang om een zo'n Tiff-scan te openen vanaf de externe harde schijf.

Misschien is een clouddienst een oplossing, maar ik heb geen ervaring met de snelheid en bij zo'n dienst heb ik ook ongelimiteerde capaciteit nodig (veel clouddiensten bieden maar tot zoveel GB gratis aan, daarna volgen abonnementen). Ik zou een dienst kunnen gebruiken die de scans niet verkleint en ze in de originele staat bewaart. Aan zoiets zal een prijskaartje zitten, maar ik ben best bereid om te betalen als de bestanden veilig en snel toegankelijk zijn.

Ik zoek dus:
- Een veilige manier om veel TB aan fotoscans/back-up te bewaren
- Een dienst die de scans ook in de originele staat laat (en dus niet scans comprimeert)
- Een dienst die de scans sneller opent dan op dit moment met mijn externe harde schijf kan

Maar goed, ik weet alsnog niet of een clouddienst de beste oplossing is.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:45
Als je echt de originele kwaliteit wil houden kun je investeren in twee dingen:
"normale" cloud opslag, bijvoorbeeld Stack of Onedrive, echter zal dit wel kosten mee brengen, ik zie 10eu voor 2TB/ maand. En dan is de vraag of je Tiff bestanden online kan previewen.
Of snellere lokale opslag, bijvoorbeeld een NAS of een externe SSD(al word dat waarschijnlijk snel kostbaar), wat voor externe schijf gebruik je nu ? Ik zie dat bijvoorbeeld Synologie software Tiff's direct ondersteunt; https://www.synology.com/...ftware_spec/photo_station , een nas van hun zou waarschijnlijk de oplossing kunnen zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door sjaakwortel op 05-07-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandejong57
Ik gebruik op dit moment deze externe harde schijf: Seagate Expansion Desktop (10TB). Wel flink wat opslag dus, maar erg traag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Wat is traag? Is het enkel bij de 1e (koude start, disks slapen), of bij ieder volgend bestand? Er zullen wel 5400 rpm schijven in zitten.. dus je zou naar een externe 7200 RPM schijf over kunnen, of nog veel sneller SSD's. Kosten lopen steeds verder op in ieder geval.

Cloud opslag in deze hoeveelheden zijn duur, en de standaard viewers zijn in mijn ervaring vrij beperkt en niet super snel met grote hoeveelheden omdat er veelal toch previews gemaakt worden om te tonen en dat kost weer tijd.

Bedenk zelf eens.. waarom zou je een foto van een paar megapixel ineens gaan opblazen door hem in veel hogere kwaliteit te scannen? En ga je ze allemaal nog op canvas drukken? Waarschijnlijk is 50% van wat je nu doet meer dan voldoende, alleen voelt het niet fijn.

Overigens: wat doe je als je nu die schijf laat vallen of hij crashed? Echt veilig is een enkele opslag niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandejong57
Bedankt, cloudopslag is in dit geval dus ook niet per se alles. Een externe harde schijf natuurlijk ook niet, daar ben ik mij van bewust.

De reden dat ik foto's zo groot scan is dat ik jaren geleden familiefoto's te leen had om te scannen en dit toen in een (achteraf) veel te lage resolutie heb gescand. Nu baal ik dat ik ze destijds niet in een hogere kwaliteit heb gedigitaliseerd, omdat ik geen mogelijkheid heb om ze opnieuw te lenen.

Ik ben juist bezig om alles te digitaliseren omdat ik merk dat de tijd oude foto's aantast: ze verkleuren of er komen vlekjes op. Nieuwe 'fysieke foto's' komen er toch niet meer bij, daarom heb ik mij voorgenomen alles voor eens op hoge kwaliteit in te scannen, zodat ze in die staat bewaard blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat is de usecase voor lossless opslaan in dergelijke hoeveelheden? Voor documenten haast nooit nodig (ook professioneel niet), voor foto’s ook idem. Overweeg licht lossy.

Bedenk ook, je hebt een backup van de digi versie nodig. 1 backup is géén backup.

Cloud zal, als betaalbaar, niet sneller zijn dan lokaal als je wilt opslaan en openen. Maar inderdaad, ‘gewone’ cloud opslag zoals OneDrive, Dropbox, iCloud of Stack. Het is goedkoop te proberen voor een maandje. Overigens kan dan ook scannen naar een lokale ssd (snel) en dan rustig aan syncen naar de cloud en af en toe webbased verplaatsen naar een andere map zodat het niet meer lokaal wordt gesynchroniseerd.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Aanvulling: nee je wilt niet over vijf jaar opnieuw beginnen. Wel zou ik suggereren te kijken naar kijken welke compressie bij hoge resolutie ook over 20 jaar prima is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:40
Software zoals Photos van Apple kan prima overweg met grote afbeeldingen en kan ze ook in de cloud opslaan. Voor direct gebruik wordt een gecomprimeerde versie gecached, maar het origineel blijft ook beschikbaar (als je dat zo instelt). Zo krijg je het beste van twee werelden. Ongetwijfeld is er soortgelijke software voor Windows te krijgen.
Verder: Kijk naar compressie. Je vermeldt niet hoe groot je bestanden zijn, maar een oude zwartwit-foto van 10 bij 10 cm scannen naar een TIFF van 20MB heeft echt geen zin. Experimenteer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:39
Een VPS huren en er Nextcloud op installeren en dan TIFF-preview aanzetten:
https://help.nextcloud.com/t/viewing-tif-files-how/67900

Je kunt dan ook eenvoudig mappen of bestanden delen met familieleden en hebt volledige controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot een foto nu eigenlijk is... 100MB?

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
M2M schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:09:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot een foto nu eigenlijk is... 100MB?
En op welke resolutie. Als je resolutie fijner is dan de korrel van de foto ben je nutteloze informatie aan het opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Hoe scan je de albums?
Per pagina / per foto / anders...

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart115
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-12-2021
jandejong57 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:13:
Ik gebruik op dit moment deze externe harde schijf: Seagate Expansion Desktop (10TB). Wel flink wat opslag dus, maar erg traag.
waar heb je die gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart115
waar heb je die gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart115
Wat is de beste opslag methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

jandejong57 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:13:
Als je die aansluit op USB 2.0 dan wel ja.

Ik zie niet in hoeveel trager die schijf gaat zijn o USB 3.

Btw kopieer snelheid moet worden opgebouwd. 1 maal 1 bestaand van 1gb kopiëren gaat sneller dan 1 maal 1000 bestandjes van 1MB

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:36

Zenyatta

Tsjakka!

Heb je overwogen om je scans in archief op te slaan in TIFF en te converteren naar jpeg voor snelle toegang? Dan is een NAS inderdaad een mooie manier om het goed benaderbaar op te slaan inderdaad. Met schijven in RAID heb je een relatief veilige opslag. Met je externe schijf van 10TB kan je een backup van je NAS maken.

Er zijn diverse programma's die je TIFF's eenvoudig omzetten naar jpegs. Je hebt dan inderdaad wel wat extra opslagruimte nodig voor je jpeg, maar in verhouding tot je TIFF is dat niet zo veel meer.

Is een oplossing die we hier zelf ook gebruiken.

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik ga dit topic maar sluiten. @jandejong57 lijkt het antwoord te hebben en @bart115 heeft een heel erg andere vraag. Bart: beter als je zelf een eigen topic start en aangeeft wat je concrete vraag is (nu onduidelijk) en waar je vast loopt / wat je verder al had gevonden.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.