Het contrast wordt in zonlicht niet minder, dus OLED biedt ook in zonlicht een heel hoog contrast. Het probleem is dat wit in direct zonlicht nog steeds vrij donker is. Om dat te voorkomen heb je een sterke backlight en een goede coating nodig, zoals Kevinns zegt.
Als de zon direct op het scherm kan schijnen, zou ik de oplossing eerder zoeken in zonwering dan in een beter scherm. Als je toch een scherm met hele hoge helderheid zoekt, kun je in de Pricewatch filteren op hoog stroomverbruik, dat gaat namelijk hand in hand
Om een idee te geven: een gemiddeld scherm heeft een helderheid van 250 nits, OLED heeft ook 250 nits, betere schermen hebben 300 nits, en de Macbook Pro en de standaard iPad halen 500 nits.
Ik zit in een vrij lichte kamer en ben zelf recent overgestapt van een 250 nits reflecterend scherm naar een 300 nits scherm met coating (zelfde resolutie en formaat), en mijn productiviteit is bijna verdubbeld. Ik hoef ook niet telkens naar voren te buigen om iets beter te kunnen lezen, dus mijn rug/nek zijn mij ook dankbaar.