Schermen die in volle zonlicht goed contrast geven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-05 17:06
Ik had gedacht dat we met OLED een scherm zouden krijgen wat ook in zonlicht goed contrast geeft (een beetje zoals e-books). Echter dat lijkt niet zo.

Zijn er al goede 4k schermen die in volle zon goed contrast geven? Is het uberhaupt mogelijk in de nabije toekomst?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:09
likewise schreef op zondag 4 juli 2021 @ 22:52:
Ik had gedacht dat we met OLED een scherm zouden krijgen wat ook in zonlicht goed contrast geeft (een beetje zoals e-books). Echter dat lijkt niet zo.

Zijn er al goede 4k schermen die in volle zon goed contrast geven? Is het uberhaupt mogelijk in de nabije toekomst?
Ja die schermen zijn er. Maar dan praat je over high brightness beeldschermen die 1800 nits kunnen tonen. Voor welke doeleinde wil je dit gebruiken?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:10
Contrast is het verschil tussen licht en donker, dus wat je wil is goede anti-reflectie coating en hoge piekhelderheid, waarbij zwartwaardes en uniformiteit van donkere gebieden niet belangrijk zijn (als je verder niet in het donker kijkt). Antireflectie hebben in ieder geval LG OLEDs wel maar helderheid bij oled is beperkt, wat inherent is aan de huidige staat van de techniek. LCD biedt in dit geval wat je wil. De beste coatings op de markt worden voor zover ik heb gelezen tegenwoordig op de topmodellen van Samsung gebruikt, welke ook LCD met hoge helderheid gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zitvast
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-07-2021
Het contrast wordt in zonlicht niet minder, dus OLED biedt ook in zonlicht een heel hoog contrast. Het probleem is dat wit in direct zonlicht nog steeds vrij donker is. Om dat te voorkomen heb je een sterke backlight en een goede coating nodig, zoals Kevinns zegt.

Als de zon direct op het scherm kan schijnen, zou ik de oplossing eerder zoeken in zonwering dan in een beter scherm. Als je toch een scherm met hele hoge helderheid zoekt, kun je in de Pricewatch filteren op hoog stroomverbruik, dat gaat namelijk hand in hand :Y)

Om een idee te geven: een gemiddeld scherm heeft een helderheid van 250 nits, OLED heeft ook 250 nits, betere schermen hebben 300 nits, en de Macbook Pro en de standaard iPad halen 500 nits.
Ik zit in een vrij lichte kamer en ben zelf recent overgestapt van een 250 nits reflecterend scherm naar een 300 nits scherm met coating (zelfde resolutie en formaat), en mijn productiviteit is bijna verdubbeld. Ik hoef ook niet telkens naar voren te buigen om iets beter te kunnen lezen, dus mijn rug/nek zijn mij ook dankbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
Dank voor de reacties, ik houd de techniek niet goed mee bij. Ik was benieuwd of er inmiddels een techniek was die een subtractief filter gebruikt (i.e. bepaalde kleuren NIET reflecteert ipv bepaalde kleuren WEL uitstraalt) om zo in vol zonlicht een goed scherm te hebben. (Ik denk zoiets als e-ink). Lijkt van niet dus.

zitvast: Idem merk ik overigens dat ik in een te lichte omgeving ook een verkeerde houding aanneem, dus ik neem de aankoop van een scherm nogal serieus.

Volgende vraag:

Ik zie bijv. twee LG schermen die op de pricewatch een hoge helderheid hebben, echter het scherm met de hoogste helderheid heeft weer het laagste statische contrast.

LG 32UL750: brightness: 400 bits, statisch contrast 3000:1
LG 32UL950: brightness: 450 nits, piek 750 nits, statisch contrast: 1300:1

Welke is dan het "beste" voor een lichte omgeving?

https://www.displayspecif...m/en/comparison/d6d291d1e (als dat werkt)

[ Voor 0% gewijzigd door likewise op 12-07-2021 01:14 . Reden: statisch contrast verkeerd-om geplakt, gefixed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:10
Klopt inderdaad, dat waar jij op hoopt bestaat niet. Er zijn alleen wat kleuren-e-readers die dat echt goed kunnen op dit moment maar die schermen zijn totaal niet geschikt voor bewegende beelden.

Als je puur naar prestaties in lichte omgeving kijkt is het, zoals ik zei, minder belangrijk hoe goed de zwartwaarden (en dus statisch contrast) zijn van het scherm. Dit omdat donkere delen van het het paneel in lichte omgeving alsnog meer licht reflecteren dan wat uitgestraald wordt door imperfecte zwartwaarde. Als het puur om lichte omgeving gaat dan zou ik vooral kijken naar maximale helderheid en kleurechtheid. Als je ook in het donker kijkt dan moet je een compromis vinden, of fors in de buidel tasten voor een model wat beide goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
likewise schreef op maandag 5 juli 2021 @ 01:08:
Ik zie bijv. twee LG schermen die op de pricewatch een hoge helderheid hebben, echter het scherm met de hoogste helderheid heeft weer het laagste statische contrast.

LG 32UL750: brightness: 400 bits, statisch contrast 1300:1
LG 32UL950: brightness: 450 nits, piek 750 nits, statisch contrast: 3000:1

Welke is dan het "beste" voor een lichte omgeving?
Het verschil in contrast zit 'm in de LCD-typen. Ik gok dat de LG 32UL950 VA is, die kan licht beter tegenhouden waardoor je betere zwartwaardes krijgt, maar dat is vooral zinnig als je gebruik maakt van backlight. Ik weet niet of je dat gaat merken als je in vol zonlicht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
Even nog terug naar mijn openingstopic. Heel toevallig is er nu een doorbraak bereikt in het vervaardigen van reflectieve displays.

https://gizmodo.com/were-...hat-can-displa-1847271994
Pagina: 1