Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leo.fx
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-08-2022
Hi,

Volgend schooljaar begin ik aan de opleiding Communication en Multimedia design. Hier ga ik gebruik maken van edit programmas zoals die van Adobe. Dit zal voornamelijk wat foto- en videoediting zijn.

Ik zat te denken om de nieuwe Macbook Air M1 (2020) met 8GB RAM en 256SSD aan te schaffen. Zou deze laptop sterk genoeg zijn voor mijn opleiding? (Ik zal uiteindelijk ook een harde schijf erbij aanschaffen omdat 256 SSD uiteindelijk niet genoeg gaat zijn).

- Leo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Waarom een Macbook? Koop gewoon een laptop en je krijgt een dubbel zo krachtig apparaat voor hetzelfde budget wat prima in staat is Adobe programma's te draaien.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:01

Tomatoman

Fulltime prutser

leo.fx schreef op zondag 4 juli 2021 @ 22:11:
Zou deze laptop sterk genoeg zijn voor mijn opleiding?
Wat was het antwoord dat de opleiding op deze vraag gaf?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:13
Ja, gaat prima werken. Zelf 3 jaar lang een MacBook Air uit 2011 gebruikt toen ik van 2010 tot 2014 CMD heb gedaan.
temp00 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 22:14:
Waarom een Macbook? Koop gewoon een laptop en je krijgt een dubbel zo krachtig apparaat voor hetzelfde budget wat prima in staat is Adobe programma's te draaien.
'Koop gewoon een laptop' :? Een MacBook is ook gewoon een laptop. En op de gemiddelde CMD-opleiding zal je waarschijnlijk 80%, zo niet meer, MacBooks zien, dus zo gek is die overweging niet. Plus voor de prijs van een MacBook Air met M1 kom je zeer weinig laptops tegen die net zo soepel werken.

Aardige kans ook dat je bijvoorbeeld Sketch wilt/gaat gebruiken bij CMD, wat er niet voor Windows is.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 04-07-2021 22:19 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:25
temp00 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 22:14:
Volgens mij heeft er iemand niet opgelet ;) de m1 is een zeer krachtige chip tegenwoordig, en gecombineerd met de form factor en accuduur een zeer aantrekkelijk optie. Eigenlijk onverslaanbaar in het prijssegment. Je commentaar raakt wal noch schip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
leo.fx schreef op zondag 4 juli 2021 @ 22:11:
Hi,

Volgend schooljaar begin ik aan de opleiding Communication en Multimedia design. Hier ga ik gebruik maken van edit programmas zoals die van Adobe. Dit zal voornamelijk wat foto- en videoediting zijn.

Ik zat te denken om de nieuwe Macbook Air M1 (2020) met 8GB RAM en 256SSD aan te schaffen. Zou deze laptop sterk genoeg zijn voor mijn opleiding? (Ik zal uiteindelijk ook een harde schijf erbij aanschaffen omdat 256 SSD uiteindelijk niet genoeg gaat zijn).

- Leo
De M1 MBA is een fantastische laptop, zeer bekwaam voor foto- en videobewerking.

Let op dat Adobe gek is op RAM, mocht je dus echt zeer intensief met dit soort projecten aan de slag gaan (denk aan 4K materiaal of hele grote Photoshop bestanden met tientallen lagen dan zou ik persoonlijk 16GB aan RAM adviseren en als het kan ook gelijk 512GB aan opslag want het gaat echt heel snel als je met dit soort projecten aan de slag gaat).

Opslag kan je eventueel later nog extern aanschaffen maar doen dan wel een SSD i.p.v. een HDD (bijvoorbeeld een Samsung T5 of T7 als het wat sneller moet zijn)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05 22:51
Tja. Apple staat niet bekend om value for money. Hoeft ook niet, voor alles is een doelgroep.

Ik wil echter geen olie op het vuur gooien, want ik heb ook de cursus "Verander een topic in een Windows vs Apple battle for Dummies" gelezen, en door de stelligheid van bovenstaande personen incluus mijn eerste regel kun je vrij makkelijk die kant op.

Ik ken studenten die er bij zweren, en die het haten. Het zijn ook werelden van verschil. Ik ben zelf recent van Apple afgestapt, maar na het lezen van de Jobs Biografie heb ik wel meer respect voor het idee erachter. Dus als de TS een Apple overweegt, dan moeten de liefhebbers van Apple maar aangeven of dat een goede keuze is. Hij wist vast al dat er ook iets als Windows bestond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
TomsDiner schreef op zondag 4 juli 2021 @ 23:50:
Tja. Apple staat niet bekend om value for money.
Dat beeld is toch echt aan het veranderen kijk naar de prijs/kwaliteit verhouding van een Mac Mini en Macbook Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Laatst online: 27-05 22:51
Greatsword schreef op zondag 4 juli 2021 @ 23:58:
[...]

Dat beeld is toch echt aan het veranderen kijk naar de prijs/kwaliteit verhouding van een Mac Mini en Macbook Air.
HAP

Ik denk er het mijne van, maar mijn post was juist bedoeld om aan te geven dat dit misschien niet de juiste plek was voor JUIST DIE discussie....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:25
TomsDiner schreef op maandag 5 juli 2021 @ 00:02:
[...]

HAP

Ik denk er het mijne van, maar mijn post was juist bedoeld om aan te geven dat dit misschien niet de juiste plek was voor JUIST DIE discussie....
Hier een Windows man: je hebt echt niet opgelet de laatste tijd ;) maar inderdaad niet de juiste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zou ook voor 16GB RAM gaan. Je ziet dat veel high-end laptops tegenwoordig standaard 16GB RAM hebben. Het zal me niks verbazen als dat ook echt noodzakelijk gaat worden de komende jaren. Het nadeel aan Apple is dat het geheugen achteraf niet uitbreidbaar is. Grote kans dat je over een paar jaar spijt krijgt van deze bezuiniging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De minimumeisen voor een opleiding grafisch vormgever die ik onlangs heb gekregen zijn:

Minimaal Intel i5 / AMD Ryzen 5 / Apple M1
Minimaal 8 GB Ram, 256 GB [SSD]
Wi-Fi 802.11ac / 802.11ax
Windows 10 / macOS 11 Big Sur

Waarbij ik zelf al snel voor 16 GB RAM zou gaan omdat je nooit RAM te veel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:52

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Volgens mij waren er problemen in sommige gevallen met Adobe en de M1 chips. Weet niet wat de status daarvan nu is.

Als je voor een M1 gaat zou ik je adviseren om eerst bij de support van Adobe te kijken of de programma's die je gaat draaien inmiddels (volledige) officiële ondersteuning hebben.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:31
Van ram gebruik voor Adobe heb ik geen verstand, maar ik zou als je het geld kunt missen de 512gb schijfruimte overwegen. Schijven in MacBooks zijn (haast) niet te vervangen. Heb een aantal keren met machines (of het nou mijn oude MacBook was, een windows desktop en smartphones) na x jaar spijt gehad dat ik niet een grotere schijf genomen heb. Niks is vervelender dan software of bestanden er af moeten gooien omdat een software update/upgrade weer onnodig veel (tijdelijke) schijfruimte nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@PrimusIP Dat is geen goede tip.

RAM is juist achteraf niet up te graden. Opslag (extern of in de Cloud) juist wel.

Als je dus maar 1 upgrade kan veroorloven en het ook daadwerkelijk nodig hebt zou ik sowieso voor RAM gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:31
Klopt dat ram onhandiger is als je tekort hebt. Ik weet niet in hoeverre ram het nekt in dit geval. In mijn eigen persoonlijke situatie heb ik geen probleem met ram geheugen. Wel heb ik gezeur gehad in verleden met schijfgeheugen. Cloud en externe schijf helpt. Maar het is nog steeds knap vervelend als je lokaal voor een update van alles moet verwijderen of verplaatsen omdat een update anders niet wil installeren.

Hobbiematig doe ik wel eens wat met Xcode. Knap vervelend als je niet kunt updaten. Mijn work around was om Xcode er gewoon af te gooien, lading apps te deleten, Xcode opnieuw te installeren en vervolgens via een script de package manager alles weer te laten installeren. Geen lol aan. Blij dat ik daar nu vanaf ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 08:37
De M1 moet meer dan sterk genoeg zijn voor foto en video bewerking.

Die 8 GB is zo vol. Als je 8 GB werkgeheugen vol loopt, gaat de laptop 'swap memory' gebruiken. Dan schrijft de laptop dingen weg op je SSD, die ze eigenlijk had willen schrijven naar je werkgeheugen. In theorie werkt dat dan iets langzamer en daarnaast verkort dit de levensduur van je SSD, omdat er continue geschreven wordt naar je SSD.

Ik weet niet hoe intensief jij je laptop wilt gaan gebruiken, maar bij mij zou die 8 GB in ieder geval in no time vol zijn.... Ik zou zelf gaan voor de variant met 16 GB werkgeheugen.

De opslag zou ik zo laten en met een externe harde schijf gaan werken wanneer je laptop vol raakt. SSD upgrades zijn veeeeel te duur bij Apple. (Werkgeheugen trouwens ook, maar die investering zou ik wel doen bij een M1 MacBook Air.)

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Werk zelf niet met Apple, wel met Adobe CC en wat hierboven staat qua geheugenvreters kan ik beamen. Ik zou ook voor minstens 16GB gaan, ondanks dat ik niet precies weet wat je met je software gaat doen. Liever iets teveel dan te weinig.
Qua opslag, i.v.m. thuiswerken werk ik nu veel vanaf een interne/externe HDD. Op de zaak zit hij in een enclosure met USB3, maar thuis zit hij in een hot swap bay voor in mijn pc. Werkt voor de meeste zaken in Ps, Ae, PPro prima. Dus zorg dat je genoeg ruimte hebt voor je programma's, projectfiles kunnen in veel gevallen ook extern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Laatst online: 27-05 09:27

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Een redelijk groot nadeel (waar veel mensen te laat achter komen) is dat je maar 1 scherm kan aansluiten om je desktop mee uit te breiden.
M1 chip ondersteunt namelijk op geen enkele manier MST zoals je zou verwachten van USBC USB4 of Thunderbolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:48
In the end is een macbook inderdaad ook maar gewoon een laptop, belangrijkste is denk ik daarom dat je moet weten of je macOS wel lekker vind werken. Persoonlijk werk ik al 10 jaar professioneel met macOS maar ik vind het een heel vervelend besturingssysteem waar ik nog steeds niet aan gewend ben.

Voor CMD maakt het niet uit of je Mac of Windows gebruikt iig. Toen ik dat studeerde had niemand daar nog van Apple laptops gehoord en toen studeerde er ook gewoon mensen af 😅

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1