Thuisnetwerk voor smarthome en thuis werken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09:15
Hallo Tweakers,

Eind augustus start in ons huis een grote verbouwing waarbij ongeveer het hele huis op de schop gaat. Een ideale kans om ook een geweldig thuisnetwerk aan te (laten) leggen. Ik wil namelijk na de verbouwing ook stukje bij beetje van ons huis een smart home gaan maken :) En dat vraagt natuurlijk om een goed thuisnetwerk, zeker ook omdat mijn vriendin en ik in de toekomst allebei veel thuis zullen blijven werken.

Ik merk dat het nogal complex is om hier goed wegwijs in te worden. Ik heb diverse topics hier gelezen maar bij veel termen begint het mij al te duizelen en om alles samen te brengen tot één mooie oplossing lijkt mij zeer complex. Kortom: ik ben op zoek naar hulp of advies.

Voor mij zijn de volgende zaken belangrijk:
- Ik wil op elke verdieping (begane grond + 1e + 2e verdieping) bedraad internet hebben
- Ik wil op elke verdieping goede WiFi hebben. Het liefst zonder te hoeven wisselen van WiFi netwerk. Als ik nu boven ben zit ik op devolo en ben ik beneden dan zit ik op het WiFi netwerk van de Ziggo modem/router
- Het netwerk moet toekomstproof zijn mbt het aansluiten van start home apparatuur. Er moeten veel devices (al dan niet bedraad) op aangesloten kunnen worden
- Op de 1e verdieping zijn onze werkruimtes (2 stuks) en hier moet het internet top zijn ivm vele videocalls

Wij hebben veel apparatuur van Apple en ons smart home zal ik straks ook via HomeKit willen laten werken. Verder wil ik straks 1Gbit internet van Ziggo afnemen dus snelheid lijkt mij niet zo’n probleem.

Bij de verbouwing komt ook een elektricien de elektra compleet opnieuw aanleggen. Hij kan eventueel ook wel wat UTP-kabels doortrekken maar het is geen expert op het gebied van netwerken aanleggen.

Welk advies kunnen jullie mij geven? Zijn mijn wensen relatief eenvoudig zelf te realiseren, mits ik mij goed in bepaalde zaken verdiep? Moet ik een expert inschakelen (welke partij dan)?

Bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via JeroenVerweij op 05-07-2021 20:25)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:13
Hoi,

Een kwestie van opbreken in kleine stukjes :)
JeroenVerweij schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:52:
- Ik wil op elke verdieping (begane grond + 1e + 2e verdieping) bedraad internet hebben
Waar wil je de kabels naar toe trekken? De meterkast? Is daar ruimte genoeg voor een patchpaneel. Eventuele (grote) switch, modem, Nasserver (synology / qsnap) wifi-accesspoint?
- Ik wil op elke verdieping goede WiFi hebben. Het liefst zonder te hoeven wisselen van WiFi netwerk. Als ik nu boven ben zit ik op devolo en ben ik beneden dan zit ik op het WiFi netwerk van de Ziggo modem/router
Ga je voor je eigen apparatuur of schaf je via Ziggo een meshnetwerkrouterspul aan? Ik zou het spul met kabeltjes aan elkaar knopen.
- Het netwerk moet toekomstproof zijn mbt het aansluiten van start home apparatuur. Er moeten veel devices (al dan niet bedraad) op aangesloten kunnen worden
Dat kan als je genoeg draadjes en/of goede wifi hebt. Dan is dat geen probleem. Dus zorg voor een plaats waar je draadjes e.d. met elkaar kan verbinden. Als je aan het verbouwen bent liever een aansluiting teveel aanbrengen in een kamer dan één te weinig.
- Op de 1e verdieping zijn onze werkruimtes (2 stuks) en hier moet het internet top zijn ivm vele videocalls
Bekabeld netwerk is dan de betere optie. Dat is nog altijd stabieler dan wifi.
Bij de verbouwing komt ook een elektricien de elektra compleet opnieuw aanleggen. Hij kan eventueel ook wel wat UTP-kabels doortrekken maar het is geen expert op het gebied van netwerken aanleggen.
Zorg ervoor dat je een plan hebt voor waar je wat wil hebben. Dus hoeveel vaste aansluitingen wil je waar hebben. Waar wil je je Wifi-accesspoints neerzetten. Waar moet alles naar toe. Enzovoort. Neem dan minimaal CAT6 kabels voor je netwerk. Denk er aan dat bijvoorbeeld TV in de toekomst ook op CAT-kabel gaat. Zorg ervoor dat er een patchpaneel / kast geregeld wordt. Dan kan je makkelijk daar functies aan de kabel toewijzen. Dus TV, computer, telefoon enzovoort.
Welk advies kunnen jullie mij geven? Zijn mijn wensen relatief eenvoudig zelf te realiseren, mits ik mij goed in bepaalde zaken verdiep? Moet ik een expert inschakelen (welke partij dan)?
Verdiepen in basis netwerkzaken is nooit verkeerd. Je zal het toch zelf moeten kunnen onderhouden. Expert inschakelen: Kan maar goed, mogelijk kom je dan uit bij de plaatselijke PC-boer / IT-zzp'er. Die zou je mogelijk om advies kunnen vragen.

Groet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Ik merk dat het nogal complex is om hier goed wegwijs in te worden. Ik heb diverse topics hier gelezen maar bij veel termen begint het mij al te duizelen en om alles samen te brengen tot één mooie oplossing lijkt mij zeer complex. Kortom: ik ben op zoek naar hulp of advies.
Begin gewoon om er ZELF wat tijd in te steken..... de terminologie is verre van moeilijk. Net zoals het basis concept om bekabelde aansluitpunten te combineren met een fatsoenlijk wifi dekking in je gehele huis en evt buitenruimten.

Zo spannend is het allemaal niet, in elke (verblijfs)ruimte op een handige plaats een loze leiding voor één of meerdere netwerkkabels die samenkomen in een technische ruimte zoals een meterkast. Eventueel aangevuld met een paar loze leidingen in wanden of plafonds voor het ophangen van een wifi access point op elke verdieping. Klaar.

En had ik al gezegd dat je zelf wat inspanning moet plegen ipv voor zo iets simpels :-). Paar minuten op Google en je komt om in de sites die het concept uitleggen.... niets complexs aan, behalve de moeite nemen om je er ook maar een beetje in te verdiepen. Zeker niet als je een site als Tweakers al bezoekt.

Kortom, besteed even een paar dagen aan zelf uitzoeken dan blijft het ook hangen. Daarna is er niets complex meer aan en kan je hier omkomen in advies waar mensen hun persoonlijke voorkeuren van merken apparatuur gaan roepen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Yowzawood op 04-07-2021 21:15 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:13
Hoi,

Een kwestie van opbreken in kleine stukjes :)
Waar wil je de kabels naar toe trekken? De meterkast? Is daar ruimte genoeg voor een patchpaneel. Eventuele (grote) switch, modem, Nasserver (synology / qsnap) wifi-accesspoint?
Ga je voor je eigen apparatuur of schaf je via Ziggo een meshnetwerkrouterspul aan? Ik zou het spul met kabeltjes aan elkaar knopen.
Dat kan als je genoeg draadjes en/of goede wifi hebt. Dan is dat geen probleem. Dus zorg voor een plaats waar je draadjes e.d. met elkaar kan verbinden. Als je aan het verbouwen bent liever een aansluiting teveel aanbrengen in een kamer dan één te weinig.
Bekabeld netwerk is dan de betere optie. Dat is nog altijd stabieler dan wifi.
Zorg ervoor dat je een plan hebt voor waar je wat wil hebben. Dus hoeveel vaste aansluitingen wil je waar hebben. Waar wil je je Wifi-accesspoints neerzetten. Waar moet alles naar toe. Enzovoort. Neem dan minimaal CAT6 kabels voor je netwerk. Denk er aan dat bijvoorbeeld TV in de toekomst ook op CAT-kabel gaat. Zorg ervoor dat er een patchpaneel / kast geregeld wordt. Dan kan je makkelijk daar functies aan de kabel toewijzen. Dus TV, computer, telefoon enzovoort.
Verdiepen in basis netwerkzaken is nooit verkeerd. Je zal het toch zelf moeten kunnen onderhouden. Expert inschakelen: Kan maar goed, mogelijk kom je dan uit bij de plaatselijke PC-boer / IT-zzp'er. Die zou je mogelijk om advies kunnen vragen.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Met bedrade verbinding zou ik altijd kiezen voor een goed wifisysteem boven mesh. Mesh is echt heel goed als je geen kabels kunt trekken.

Op tweakers wel bekend, maar de Unifi oplossingen met 3 Access Points zou in de meeste huizen al je wifi-problemen oplossen met zeer goede dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09:15
Bedankt voor jullie reacties! Zeer waardevol.

Ik ben mij er gisteravond toch zelf maar wat meer in gaan verdiepen en ik moet zeggen dat ik het nog best interessant vind! Ik kwam toevallig ook vaak Unifi tegen en dit ben ik nu aan het onderzoeken. Ik ben ook op de topics hier gestuit en ben deel 4 van dit topic nu aan het lezen.

Bedankt nogmaals!

[ Voor 35% gewijzigd door JeroenVerweij op 05-07-2021 23:03 ]