Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

Topicstarter
Hoi lieve Tweakers,
Dit is zowel een (open) vraag als een discussie topic, dus ik heb de tweede maar gekozen.
N.a.v. van dit topic op de frontpage:
reviews: Account geblokkeerd. Wat nu?
Heb ik zelf een aantal ingrijpende changes op mijn gebruik van het grote interwebs doorgevoerd zoals je hier kan lezen:
ServerOnderhoud & Migratie (2) - via ErvaringsWerker.nl

Bottomline is:
Ik heb NextCloud werkend, een eigen email service en heb dit ter vervanging van mijn Google Workspace Enterprise Plus abonnement totaal naar tevredenheid geïnstalleerd.

Maar nu komt het volgende.
Graag wil ik PeerTube (alternatieven?) installeren danwel NextCloud zodanig benutten dat het voor mijn opdrachtgever / vriend - mogelijk is om video te hosten op de 2TB BigStorage, via 1-2-3 klik-upload-host oplossing... a la YouTube.
Graag brainstormen mensen, alles wat je een zinnig advies lijkt voor mij graag inschieten.
Eventuele tips voor mijn huidige (bèta) Setup zijn ook welkom!

Gelieve je niet te laten afleiden door overige content op de domeinen, ik kom hier om de technische implementatie van mijn oplossing te bespreken, niet inhoudelijk de content! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3_1QorFPd_CY2RF-fG2JJH-JZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1VD97cwIbKRVRySs09jLIB6Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Ulysses op 04-07-2021 19:31 . Reden: plaatje :) ]

Ken ik jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:17
Waarom heb je poort 22 openstaan op je server?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

Topicstarter
HKLM_ schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:01:
Ja, goede tip. Inderdaad, is het eerste wat men doet.... Echter, er was geen password authenticatie mogelijk. Desalniettemin heb ik VPS02 nu zodanig aangepast dat SSH op een "supergeheime" poort draait - met een certificaat-login dus.

Ken ik jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-07-2021

Paul_K

su

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

Topicstarter
Helaas, het lijkt er op dat dit project al een tijdje niet meer zo heel actief bijgehouden wordt.
Ik mag nog even verder kijken of het desondanks toch bruikbare code heeft, maar security-wise is dit niet handig.

Ken ik jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34

Yucon

*broem*

Is het de bedoeling dat die vriend van je met een paar klikken kan uploaden? Of wil je een publieke service waar iedereen met een account kan uploaden opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

Topicstarter
Yucon schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:00:
Is het de bedoeling dat die vriend van je met een paar klikken kan uploaden? Of wil je een publieke service waar iedereen met een account kan uploaden opzetten?
Nee, het wordt geen publieke service voor iedereen om te registreren. Registraties blijven beperkt tot de NextCloud domeinen zoals die afgebeeld zijn.
Echter, mensen moeten het wel publiek kunnen kijken/afspelen.
Het idee is dat
A ) Er een makkelijke manier (een plugin?) zou zijn om via NextCloud Video's te embedden in bijvoorbeeld WordPress
of
B ) Er een privé beheerd YouTube-alternatief komt dat die functionaliteit bied (directe weergave/embedding)

De bedoeling is dus dat mijn kameraad - die niet zo heel technisch is - makkelijk zijn content kan delen via de service. Maar nadrukkelijk niet voor iedereen om er maar wat op te zetten.
O-)

Update
Overige dingetjes die ik zelf al bedacht had:
  • - Het mag werken op zo'n manier dat mensen die op server vps01 de website beheren, de BigStorage van vps02 gebruiken. De beide servers zitten in hetzelfde subnet gelukkig.
  • - Het zou helemaal geweldig zijn als mijn kameraad gewoon via de NextCloud-app (VPS02), iets kan uploaden - dit kan hij namelijk ongeveer net wel, om het dan direct of met minimale aanpassing kan weergeven via een domein van VPS01
  • - Het is ook mogelijk dat er iets op VPS01 geïnstalleerd wordt dat samengaat met de huidige beheer interface (DirectAdmin voor mij) en dat er dan een oplossing komt waarbij het verplaatst wordt naar de BigStorage na het uploaden... Echter dit heeft niet de voorkeur omdat dit dan 2x de Trafficpool belast.
  • - VPS01 draait CentOS en VPS02 draait Ubuntu... Ubuntu eet ik voor mijn ontbijt - maar alles met een duidelijke handleiding is okay ;)
Update 2
Ik heb inmiddels echt alle store apps van Nextcloud minutieus afgelopen om te zoeken naar een video-speel-service - Helaas, die bestaat nog niet. Het beste wat ik wel vond was een Media Converter waarmee video in ieder geval makkelijk geconverteerd kan worden, op de server, dus dat is al 'iets'. Het zou wat ver voeren om te vragen of iemand zoiets wil programmeren, sowieso heb ik geen geld voor een dergelijke opdracht, maar wie zich verveelt zou de hele NextCloud community van een aardige toevoeging dienen. Mijn developer skills zijn helaas vrijwel nihil :X

Verder ga ik nu maar inlezen in de handleiding van PeerTube en toch kijken hoe ik dat volgens hierboven staande eisen kan implementeren.
Ter verduidelijk is dit topic tenslotte niet bedoeld zodat jullie 'mijn huiswerk gaan doen' ;)

Notities
Dit is het idee
Installatie handleiding Peertube

[ Voor 56% gewijzigd door Ulysses op 05-07-2021 09:25 . Reden: overige specificaties toegevoegd // notities hier as I go... ]

Ken ik jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

Topicstarter
Okay jongens, er kwam even een "situatie" tussendoor met gemeente Zutphen, maar dat is offtopic hier.

Mijn vraag is nu als volgt:
Ik heb PeerTube op VPS02 bijna volledig geïnstalleerd maar het blijkt dat die OOK een poort 80/443 wil benutten voor zichzelf en die heeft NextCloud al.
Weet iemand een SNI-achtige constructie hiervoor middels Apache? Want mijn handleiding maakt gewag van NGIX als webserver, maar dan kom ik dus juist in conflict....
Anders zal ik een 3e BladeVPS moeten huren, kan wel, maar niet dit jaar meer.. :'(

Ken ik jou?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 10:02

Midas.e

Is handig met dinges

Ulysses schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:03:
Okay jongens, er kwam even een "situatie" tussendoor met gemeente Zutphen, maar dat is offtopic hier.

Mijn vraag is nu als volgt:
Ik heb PeerTube op VPS02 bijna volledig geïnstalleerd maar het blijkt dat die OOK een poort 80/443 wil benutten voor zichzelf en die heeft NextCloud al.
Weet iemand een SNI-achtige constructie hiervoor middels Apache? Want mijn handleiding maakt gewag van NGIX als webserver, maar dan kom ik dus juist in conflict....
Anders zal ik een 3e BladeVPS moeten huren, kan wel, maar niet dit jaar meer.. :'(
google maar eens op mod_proxy, dat lost je probleem wel op.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:13
HKLM_ schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:01:
Ik zou me daar niet te druk over maken, mits je je ssh-daemon goed geconfigureerd hebt (en iig enkel public key authentication toestaat).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hardwareseller
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-05 23:56

Hardwareseller

cloudnative.engineer

Is het niet veel makkelijker om een losse webserver + PHP server + MySQL server + Redis voor performance van nextcloud op VPS02 op te zetten? Je kanttekening klopt ook niet helemaal, want beide BladeVPSen hebben een dedicated IPv4 en IPv6 adresje. Als dat op dit moment ook je opstelling is mijn excuses, ik kon dat niet goed uit je reactie halen :)

Je kan tevens PeerTube gewoon gebruiken, die draait als ik het zo lees op VPS1 ook? Je kan met NFS dan een koppeling maken vanaf een nextcloud gebruikersmap (bvb op vps2) naar een locatie in je webserver document root op vps1 en dat hij die content voor video's kan serveren. In die map van nextcloud kan je direct uploaden, en over NFS start je de stream. Let wel op dat dit bij veelvoudige streams veel dataverkeer kan kosten met jouw idee.

Anders zou je ook nog je webdav disk kunnen koppelen maar dat is niet bepaald snel. Ik weet ook niet wat de verwachte bezoekersaantallen zijn e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

Topicstarter
Hardwareseller schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:07:
Is het niet veel makkelijker om een losse webserver + PHP server + MySQL server + Redis voor performance van nextcloud op VPS02 op te zetten?
Ik heb momenteel Nextcloud op VPS2 draaien en "gewone websites" op VPS1.
Ik weet dat het mogelijk is om d.m.v. hostnames/IP's op VPS2 óók Peertube te draaien. Echter er kwam weer vanalles tussen afgelopen weken, en het moet me ook een beetje aanvliegen zo'n periode van Tweaking. Als het lukt kijk ik er vannacht of morgen weer even naar en post ik updates met wat ik geprobeerd heb en wat niet lukt... Ik heb in ieder geval 2 IP4 adressen op VPS2 nu.

Ken ik jou?

Pagina: 1