DCC nog interessant in 2021?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-04 18:54
Loop ik bij de lokale kringloop... Valt mijn oog op een complete 'stack' Philips apparatuur uit de jaren 90
Van die matgrijze matchline achtig afwerking.
Inclusief 2 dcc spelers een 900 en een 951..

Ieder component (versterker, cd speler etc) 40 euro per stuk.
Iets weerhield me om de hele stapel te kopen en met name de dcc... Aan de ene kant intrigerend maar tja... Is dat nu nog wel iets anno 2021...(in de day and age of streaming, mp3 en usb sticks)
Lekkende capacitors voor de dcc900 (en wellicht versterker, cd speler etc) is sowieso een ding....

Jullie overdenkingen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Halen die handel. Waar is die kringloop? :D
Goed DCC deck is ook een prima cassettedeck. En de prijzen op MP voor de 900 lijn liggen sowieso hoger dan die 40 euro.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-04 22:58
Er is behoorlijk wat informatie op internet te vinden, er word(t?) volgens mij al lang geen muziek meer op uitgebracht, dus meer geschikt om eigen opnames te maken. Vandaag de dag niet meer zo relevant wel leuk als rariteit de kwaliteit schijnt goed te zijn. Waarschijnlijk heeft de DCC speler wel onderhoud nodig.

Als de gehele installatie van de 951 serie is kan je deze wel kopen voor 40euro per stuk, geen kringloop prijs wel marktconform en mooi spul, je gaat er geen geld op inleveren bij verkoop.

[ Voor 4% gewijzigd door Roderiktweaker op 04-07-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:13

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

@The Eagle en ik rijden wel even mee. ;)

Zonder gekheid: de 900-serie van Philips is erg goed. De amps, tuners en CD-spelers (alles boven de CD920) zijn top.

Dat gezegd hebbende: ik denk niet dat er iemand op deze aarde rondloopt met een use case waar DCC de beste keuze in zal zijn. Het is echter wel een gaaf formaat met een hoge verzamelwaarde en daarmee een leuke hobby. En het klinkt ook nog eens prima.

De DCC900 vereist wat werk (bad caps); de DCC951 is een prima deck (eventueel ook voor weergave analoge tapes).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
Ik ga komend weekend nog een keer langs.
Eens goed kijken wat de cosmetische staat exact is en welke model nummers de versterker en zo hebben (heb ik dus niet opgeschreven... Stom)
Mocht ik mijn vrouw en mezelf kunnen overtuigen (in die volgorde) dan lijkt het me wel een leuk hobby project.
Laat ik het schieten en de set is nog niet weg (lost gelijk mijn dilemma op :)) dan laat ik ook wel weten welke kringloop je het e.e.a. kan vinden

Hoop ik eigenlijk ook dat de originele boxen ook nog ergens staan en of er ook nog een afstand bediening daar in een lade ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door LaFleche op 05-07-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:45

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Mogelijks moeten de pinch rollers wel vervangen worden bij die DCC decks, maar die zijn goedkoop verkrijgbaar (2dehands.be zit een verkoper) en makkelijk zelf te plaatsen.
Bad caps zijn idd een issue bij de DCC900. De 951 heeft een gen3 turbo loopwerk, dus spoelt sneller dan de 900. Verder meer dan prima geluid!

Je kan er idd gewone cassettes mee afspelen, maar dat wordt afgeraden wegens de erg gevoelige kop die in deze decks zit. Zoals Heroic_Nonsense al aangaf : leuk formaat, hoge verzamelwaarde.

Puntje om rekening mee te houden : DCC cleaning tapes zijn bijzonder lastig aan te geraken. En die DCC's hebben wel eens een reiniging van de kop nodig. Ik doe dit nu met een wattenstaafje en wat IPA (opletten voor statische elektriciteit!), maar het bovendeksel moet wel telkens open. Overigens zijn regelmatige 'cleaning head' berichten wel vaker een symptoom van iets anders (bvb slechte pinch rollers).

Ook zitten er enkele plastieken tandwielen in, die wel eens brittle kunnen worden en waar tandjes vanaf breken. Maar ook deze zijn vlot verkrijgbaar online, dus laat je zeker niet afschrikken door bovenstaande. Voor 40€ zou ik er wel voor gaan :-)

Als je in de mogelijkheid bent om ter plaatste te testen kan je eventueel kort in de service menu gaan, en de status van de 8 tracks die op de kop zitten uitlezen. Play+stop tegelijk induwen, dan power on, dan play, en optioneel next/previous track induwen en de error rate observeren. (Zie service manual P22). Uiteraard met een tape in de tray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
Heb overigens wel door dat 40 euro voor alle andere componenten (dus behalve die dcc) inderdaad wel erg marktconform is... Zie op marktplaats complete sets voor minder aangeboden worden.
Lees ook wel wisselende berichten over de kwaliteit van dit spul.. Uitvallende displays, krakende knopjes, hangende cd lades, tuner memory die niet werkt en falende lasers om er maar een paar te noemen.
Of dat nu exemplarisch is of juist een algemeen kwaliteits issue is mij dan weer niet duidelijk.
Wordt vervolgd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-04 22:58
Geen echte kringloop prijs inderdaad, allicht kun je korting krijgen als je de hele set koopt, ook is belangrijk welke serie het is, een 951/950 is meer waard dan een lagere serie.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:54
Voor wie geinteresseerd is een heerlen staat een serie compleet voor €35,- weliswaar ongetest maar toch.

Kringloop RD4U

;)

• joopr
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 14:52
Voor wie geïnteresseerd is in DCC, zie DCC museum.

• Kalkie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 12:40

Kalkie

NLMP

Ik heb een paar DCC spelers geprobeerd en elke keer gedoe ermee. Laten repareren en recappen van de elco's, dat leverde niks op. Prachtig om te zien en van buiten lijkt het een tank, kwaliteit verder is waardeloos. Jamnmer, want ik vind het een intrigerend medium.

Ik heb nog een CD 931 staan, daar drukte ik laatst de powerknop zo naar binnen. Die staat op mijn werkkamer en zit op een slimme stekker, dus da's geen probleem :)

Dus hou ik het maar bij Minidisc. Ook geen usecase voor, maar af en toe leuk om te pielen met dingen die je vroeger niet kon betalen.

XBL: KalkieNL PSN: KalkieNL

Pagina: 1