Toon posts:

Moederbord voor AMD Ryzen processor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een? Moederbord voor AMD Ryzen 3 3200g processor
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken? MSI moederbord voor nieuw te bouwen surf, office pc. Linux OS.

Wat is je budget? 80.-- 150.-- euro
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren? MSI Atx formaat, wat out of the box werkt met Ryzen3 3200g zonder bios/Uefi update.
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons. MSI B450 Tomahawk Max, sta open voor andere types van MSI.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.? Er is een Ryzen 3 3200g processor, M2 SSD sandisk 240 gb geheugen, Corsair 450 watt voeding, kast en geheugen moet ik nog uitzoeken. Pc komt in woonkamer.[/i]

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Alle B450 Max borden van MSI voldoen in principe.

Waarom wil je trouwens een ATX formaat? Als het ding in de woonkamer komt is het allicht
handiger om juist voor een compact systeem te gaan, i.p.v. een volledige desktop.
Of heb je veel insteekkaarten die erin moeten?

mATX of ITX zijn ook goede opties als er maar 1 of minder aan insteekkaarten in moet.

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 04-07-2021 17:33 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-01 22:53
Een 3200g is een redelijk lichte processor van 2 generaties terug (Zen+). AMD heeft de A320 chipset hiervoor gemaakt. De pricewatch: MSI A320M-A PRO voldoet al. Tenzij je al een upgradepad wil hebben zou ik niet meer dan 60 euro uitgeven. De B450 chipset lijkt mij niet nodig.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:53
Heb je al bedacht welke video-aansluitingen je nodig hebt?

Waar ga je de pc op aansluiten?

Verwijderd

Topicstarter
White Feather schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:06:
Heb je al bedacht welke video-aansluitingen je nodig hebt?

Waar ga je de pc op aansluiten?
Op een 22" monitor die ik al heb.

• White Feather
Wat voor video-aansluiting heeft die?

Ben je nog van plan uit te breiden?

Als je goed geholpen wilt worden, dan moet je precies aangeven wat je ermee gaat doen en wat je eventuele toekomstplannen zijn.

Anders heb je dadelijk een moederbord met VGA. Als Nedam een dag later er een ander monitor aan gaat hangen of een (4K)tv, dan kan dat niet omdat je er nooit rekening mee hebt gehouden.

Verwijderd

Topicstarter
White Feather schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:43:
Wat voor video-aansluiting heeft die?

Ben je nog van plan uit te breiden?

Als je goed geholpen wilt worden, dan moet je precies aangeven wat je ermee gaat doen en wat je eventuele toekomstplannen zijn.

Anders heb je dadelijk een moederbord met VGA. Als Nedam een dag later er een ander monitor aan gaat hangen of een (4K)tv, dan kan dat niet omdat je er nooit rekening mee hebt gehouden.
Daar had ik niet aan gedacht,
de monitor die ik nu heb heeft een HDMI aansluiting,
is eigenlijk een Samsung tv die ik als monitor gebruik.

HDMI is nu toch de standaard?

• White Feather
Er zijn meerdere standaarden, waarvan HDMI er 1 van is (voor tv’s is dat de aansluiting).

Als je nu een HDMI-aansluiting op een moederbord hebt, dan is dan meestal versie 1.4. Die kan gewoon die 22 inch monitor aansturen. Wil je een 4K-tv met 60Hz aansturen, dan heb je HDMI versie 2.0 nodig.

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:33:
Alle B450 Max borden van MSI voldoen in principe.

Waarom wil je trouwens een ATX formaat? Als het ding in de woonkamer komt is het allicht
handiger om juist voor een compact systeem te gaan, i.p.v. een volledige desktop.
Of heb je veel insteekkaarten die erin moeten?

mATX of ITX zijn ook goede opties als er maar 1 of minder aan insteekkaarten in moet.
De ruimte in de woonkamer is geen probleem, het mag overigens ook een kleiner moederbord zijn.

Verwijderd

Topicstarter
White Feather schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:44:
Er zijn meerdere standaarden, waarvan HDMI er 1 van is (voor tv’s is dat de aansluiting).

Als je nu een HDMI-aansluiting op een moederbord hebt, dan is dan meestal versie 1.4. Die kan gewoon die 22 inch monitor aansturen. Wil je een 4K-tv met 60Hz aansturen, dan heb je HDMI versie 2.0 nodig.
Als ik nu een moederbord koop met HDMI versie 1.4, (wat de meeste zijn die ik bekeken heb) kan ik indien later nodig een videokaart laten inbouwen die een hogere HDMI versie heeft?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:04:
[...]

Als ik nu een moederbord koop met HDMI versie 1.4, (wat de meeste zijn die ik bekeken heb) kan ik indien later nodig een videokaart laten inbouwen die een hogere HDMI versie heeft?
Ja dat kan :)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als het ding in de woonkamer komt, zou ik voor klein en stil gaan. Dan kan je ook voor een barebone kiezen:
pricewatch: ASRock DeskMini A300
Heb je alles in 1 en lekker compact (16x16cm). Ik heb deze met een 3400G, prima computertje :)

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 14-07-2021 06:54 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:57
1 op voorraad voor 115, gelijk bestellen.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:37
White Feather schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:44:
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:04:
[...]

De HDMI aansluiting van een 3200G is altijd HDMI 2.0, ongeacht wat het moederbord zegt. Controller zit op de CPU, niet op het moederbord, dat voorziet alleen de fysieke poort. Voor HDMI 2.0 moet je dus geen andere videokaart kopen.
Microkid schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 06:52:
Als het ding in de woonkamer komt, zou ik voor klein en stil gaan. Dan kan je ook voor een barebone kiezen:
pricewatch: ASRock DeskMini A300
Heb je alles in 1 en lekker compact (16x16cm). Ik heb deze met een 3400G, prima computertje :)
Die is helaas niet meer te krijgen (of zie ik dat niet omdat ik de BE filters van Tweakers krijg te zien?), was anders wel een leuk alternatief. De 3200G past ook in deze barebone die wel verkrijgbaar is: pricewatch: ASRock DeskMini X300

@Verwijderd Deze pricewatch: MSI A320M-A PRO MAX voldoet dan eigenlijk al aan alle vereisten, of de barebone die ik net hier boven gelinkt heb, dat is wel wat duurder maar dan hoef je geen behuizing meer te zoeken en de voeding heb je ook niet meer nodig.

Met de barebone wel opletten wat voor SSD je hebt, want die is alleen compatibel met M.2 NVMe SSD's, niet met M.2 SATA SSD's.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

MacPoedel schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:43:
[...]
Die is helaas niet meer te krijgen (of zie ik dat niet omdat ik de BE filters van Tweakers krijg te zien?), was anders wel een leuk alternatief. De 3200G past ook in deze barebone die wel verkrijgbaar is: pricewatch: ASRock DeskMini X300
Ja, daar past hij ook in.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• White Feather
MacPoedel schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:43:
De HDMI aansluiting van een 3200G is altijd HDMI 2.0, ongeacht wat het moederbord zegt. Controller zit op de CPU, niet op het moederbord, dat voorziet alleen de fysieke poort. Voor HDMI 2.0 moet je dus geen andere videokaart kopen.
Ok, makes sense. Maar alleen als de rest van de keten de hogere bandbreedte ook aan kan (inclusief het niet geven/oppikken van storing).

Ik heb wat gezocht en het blijkt dat je extra moet betalen voor HDMI 2.0 certificering versus HDMI 1.4, en dat is misschien de reden dat de moederbordfabrikanten 1.4 gebruiken ipv 2.0.

https://nl.hardware.info/...n-freesync-hdmi-20-en-hdr
HDMI

Handig voor wie zijn pc aan een 4k-televisie (of monitor) wil hangen is de ondersteuning vanuit de chip voor hdmi 2.0. Daarmee is 4k op 60 Hz draaien mogelijk, waar dat bij hdmi 1.4 beperkt is tot 24 Hz. Nu zijn er genoeg AM4-moederborden te vinden met een hdmi-aansluiting die op versie 1.4 gespecificeerd is, waardoor de verversingsfrequentie in theorie tot 24 Hz beperkt zou moeten zijn. In de praktijk zien we echter dat ook op deze moederborden 4k60 via hdmi probleemloos wordt uitgevoerd door Vega-igpu's. Let op, we geven hiermee geen garanties!
Er is geen AM4-cpu die een gpu heeft met een oudere generatie dan Vega. Zelfs de 2 core 200GE heeft Vega.

Dus dat zou betekenen dat iedere AMD-apu in principe HDMI 2.0 ondersteunt.

En dat het op de meeste moederborden dus gewoon ook werkt.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:37
White Feather schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:37:
Er is geen AM4-cpu die een gpu heeft met een oudere generatie dan Vega. Zelfs de 2 core 200GE heeft Vega.
Bristol Ridge (Ax-9x00), de eerste AM4 cpu's, nog voor Zen 1 op de markt kwam, hadden wel een HDMI 1.4 GPU. Dat is deel van de reden dat oudere AM4 moederborden nog HDMI 1.4 op de specificaties hebben staan, er was toen geen CPU die er HDMI 2.0 uit kreeg. De AM4 APU's zijn meer dan een jaar na de CPU's verschenen terwijl veel moederborden wel uitgerust waren met videopoorten. Ik heb zelf een pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac, met een Ryzen 5 2400G heeft die twee HDMI 2.0 poorten, de spec sheet zegt dat ze HDMI 1.4 zijn.

Verder helemaal goed hoor, en ja de hele keten moet HDMI 2.0 ondersteunen maar in het gros van de gevallen is dat ook zo, bv https://smallformfactor.n...-request-megathread.6709/.

@Verwijderd Bovenstaande forumpost onthult wel iets waar ik me niet van bewust was, in de Linux driver is men blijkbaar wel strikter in het ontgrendelen van HDMI 2.0, zelfs als de hardware er capabel voor is en het met de Windows driver wel werkt.

• White Feather
MacPoedel schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:26:
[...]

Bristol Ridge (Ax-9x00), de eerste AM4 cpu's, nog voor Zen 1 op de markt kwam, hadden wel een HDMI 1.4 GPU. Dat is deel van de reden dat oudere AM4 moederborden nog HDMI 1.4 op de specificaties hebben staan, er was toen geen CPU die er HDMI 2.0 uit kreeg. De AM4 APU's zijn meer dan een jaar na de CPU's verschenen terwijl veel moederborden wel uitgerust waren met videopoorten. Ik heb zelf een pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac, met een Ryzen 5 2400G heeft die twee HDMI 2.0 poorten, de spec sheet zegt dat ze HDMI 1.4 zijn.

Verder helemaal goed hoor, en ja de hele keten moet HDMI 2.0 ondersteunen maar in het gros van de gevallen is dat ook zo, bv https://smallformfactor.n...-request-megathread.6709/.
Ja, dat is waar, ze hadden die Bulldozer-meuk ook nog op AM4.

Verwijderd

Topicstarter
Een update,
het moederbord is een MSI B550 gaming plus geworden, met G.Skill Ripjaws V 8 GB werkgeheugen, 2 x 4 GB.

Allen bedank voor jullie bijdragen, het is voor een leek als ik moeilijk nu een keuze te maken, waar je 8-9 jaar mee uit de voeten kunt.
Pagina: 1