Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe pc werkt niet; goedkoopste oplossing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• p2kNLsander
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 23:42
Ja, en toen kocht ik eens een niet 'Desktop Best Buy Guide' computer, en door haast ook wat kleine lettertjes gemist.

Voor een stichting met een krap budget waar ik als vrijwilliger aan de gang ben moest met spoed een nieuwe pc worden samengesteld. Meestal controleer ik alles aan de hand van Tweakers goed, maar door het falen van een pc werd het proces onder druk gezet. En daar maakte ik een fout, snelheid boven controle... Goed, dat is geweest maar om nu niet dezelfde fout te maken hoop ik op jullie hulp.

Ik wijk iets af van het standaard formuliertje, en als deze vraag niet in dit topic thuis hoort, excuus!

Het aangeschafte betreft:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11600K Boxed€ 249,47€ 249,47
1MoederbordenASUS Prime B460M-A€ 84,70€ 84,70
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 86,90€ 86,90
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 84,90€ 84,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 561,97

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het maximale wat het systeem mag gaan kosten was 600 euro, nu ben ik dus op zoek naar een manier om zoveel mogelijk van bovenstaande componenten toch te gaan toepassen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie bovenstaande lijst

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn idee is om het huidige moederbord om te wisselen voor een ander model, namelijk de B560M-HDV. Deze is volgens mij compatibel met de 11600K. Nu zit ik alleen met het geheugen, zal dit ook gaan werken? En werkt de rest van de aanschaf hier ook bij?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee geen voorkeur voor een ander merk, dus mochten er alternatieven zijn, voor je welkom :*)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, behalve de budgettaire eisen.

Ga je overklokken?
De standaard is voldoende voor de komende 5 jaar, dus nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om het nieuwe systeempje met zo min mogelijk kosten toch werkend te krijgen.

Alle reacties

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Misschien even uitleggen wat nu precies het probleem is? Een extreem wazig verhaal.

• p2kNLsander
Ja, dat is een hele goeie. Ik dacht dat ik dat goed omschreven had, maar blijkbaar is het nog te wazig.

De i5-11600K is niet geschikt voor de chipset van de B460M-A, die gaat namelijk maar tot de 10e generatie.

Nu wil ik dus iets omruilen, om het systeem toch werkend te krijgen. Ik dacht daarbij zelf aan het moederbord, en deze te vervangen voor een B560M-HDV, maar die lijkt weer een issue te geven met het geheugen.

• Vandaahl666
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 23:32
Verkeerde mobo toch? De rest zou prima moeten werken met een B560 bord. Kun je de B460 niet gewoon terug sturen nog?

De voeding is wel een beetje overdreven als er geen losse gpu in hoeft, maar als je 'm al hebt...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zit je binnen de WKOA?

Alles terug en een NUC aanschaffen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Vandaahl666
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 23:32
p2kNLsander schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:06:
Ja, dat is een hele goeie. Ik dacht dat ik dat goed omschreven had, maar blijkbaar is het nog te wazig.

De i5-11600K is niet geschikt voor de chipset van de B460M-A, die gaat namelijk maar tot de 10e generatie.

Nu wil ik dus iets omruilen, om het systeem toch werkend te krijgen. Ik dacht daarbij zelf aan het moederbord, en deze te vervangen voor een B560M-HDV, maar die lijkt weer een issue te geven met het geheugen.
Waarom denk je dat het geheugen een probleem is, is gewoon ddr 4 en past op beide borden. Of staat 't niet op de Qvl? Intel is wat dat betreft niet zo moeilijk, zou gewoon moeten werken mijns inziens

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

En kies een i5-11400F, scheelt je geld en je gaat sowieso niet overclocken

F versie is zonder iGPU !

als je geen videokaart gebruikt is de voeding ook erg overdreven.

[ Voor 39% gewijzigd door Hackus op 04-07-2021 17:12 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:07
@Hackus die cpu heeft toch geen iGP? TS heeft deze ook in zijn setup niet zitten. Ofwel, die valt dan af.

Moederbord omruilen mits in de 14 dagen wkoa voor een model wat wel die gen 11 cpu ondersteund en dan ben je klaar eigenlijk. Of er moet stiekem toch een bios firmware zijn waardoor die wel ondersteund wordt? Geen idee verder, maar dat is uit te zoeken.

Als alles nog teruggestuurd kan worden, gaan voor een nic met bijbehoren (ssd houden en geheugen vervangen voor sodimm volgens mij).

Wat moet er met die pc gedaan worden eigenlijk? Want het standaard formulier zorgt dat dit wel duidelijk is namelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Arunia op 04-07-2021 17:18 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Arunia schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:16:
@Hackus die cpu heeft toch geen iGP? TS heeft deze ook in zijn setup niet zitten. Ofwel, die valt dan af.

Moederbord omruilen mits in de 14 dagen wkoa voor een model wat wel die gen 11 cpu ondersteund en dan ben je klaar eigenlijk. Of er moet stiekem toch een bios firmware zijn waardoor die wel ondersteund wordt? Geen idee verder, maar dat is uit te zoeken.

Als alles nog teruggestuurd kan worden, gaan voor een nic met bijbehoren (ssd houden en geheugen vervangen voor sodimm volgens mij).

Wat moet er met die pc gedaan worden eigenlijk? Want het standaard formulier zorgt dat dit wel duidelijk is namelijk.
Wettelijke bedenktijd geldt alleen voor consumentenkoop

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hackus schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:20:
[...]

Wettelijke bedenktijd geldt alleen voor consumentenkoop
Een consument kan ook iets kopen om het daarna met de stichting te verrekenen; of had je de factuur al gezien?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Arunia schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:16:

Volgens de CPU supportlist, wordt de 11600k niet ondersteund op het reeds aangekochte moederbord van Asus. Het RAM-geheugen staat niet op de QVL van het moederbord van Asrock, maar dat betekent niet dat het niet werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 04-07-2021 17:28 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MAX3400 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:21:
[...]

Een consument kan ook iets kopen om het daarna met de stichting te verrekenen; of had je de factuur al gezien?
Er kan zoveel. ik zeg dat bedenktijd alleen voor consumentenkoop geldt, en dat een dikke i5-11600K overdreven is, en de voeding ook.

@p2kNLsander wissel de i5 met pricewatch: Intel Core i3-10100 Boxed !!

[ Voor 18% gewijzigd door Hackus op 04-07-2021 17:30 ]

• p2kNLsander
De voeding is wel een beetje overdreven als er geen losse gpu in hoeft, maar als je 'm al hebt...
Is voor het moment dat de videokaarten weer een stuk goedkoper worden, dan kan deze pc als de inkomsten laag blijven, worden voorzien van een videokaart.

-----
Zit je binnen de WKOA? Alles terug en een NUC aanschaffen?
Vooraf overwogen, maar als het budget het over een tijdje weer toelaat willen ze deze uitbreiden met een goede videokaart t.b.v. streamingmogelijkheden.

------
Of staat 't niet op de Qvl?
Dit specifieke geheugen staat inderdaad niet op de Qvl. Maar jij verwacht dat dit niet een heel groot probleem is bij Intel?

------
F versie is zonder iGPU !
Correct, die versie ook overwogen, maar gezien de noodzaak vanwege een huidig defect en een beperkt budget nu de keuze gemaakt om voor een versie te gaan die sterk is (voor de toekomst) maar toch tijdelijk een videokaart aan boord heeft om de eerste problemen die nu ontstaan op te kunnen vangen.

------
Het systeem draait in de basis een vrij standaard programma ten behoeve van de radio-automatisering. Dit systeem moet echter op een later moment ook streamingtaken kunnen voorzien, of in geval van een volgend systeem dat de geest geeft hier ook in een stukje behoefte kunnen voorzien.

Vandaar dat het systeem in de basis qua cpu/psu power behoorlijk aan de hoge kant ligt.

------
M.b.t. de WKOA.
Privé aangekocht en wordt op een later moment verrekend.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beperkt budget en wel zoveel geld uitgeven ?

Ruil, zoals ik zei de i5 om voor de i3. En je krijgt nog geld terug. de i3 is 4 core-8 threads en ruim voldoende voor vele taken

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 22:57
Het makkelijkste is gewoon de 11600k verkopen voor 220 en daar je verlies pakken en de 10600 terug kopen. Praktsich even snel voor standaard gebruik en zo drijf je niemand op kosten.
Pagina: 1