router waar een groot huis houden opkomt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• puddinkie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-07-2024
hallo,
ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. ben op het moment een beetje het spoor bijster in router land.

Ik zoek een?
router die een sterk, stabiele wifi heeft en minimaal 5 netwerkpoorten

Ik heb op het moment een ac88u.

situatie schets:
ziggo modem
ac88 u
n66u staat in een apart huisje
xbox geen idee, gok via wifi

ac66u staat in een apart huisje
ipad
2x iphone via wifi
xiaomi mini box voor IPTV via wifi

foscam ip camera via kabel
foscam ip tilt camera via wifi
ipad via wifi
2x samsung telefoon via wifi
asus ROG game laptop via wifi
Hp printer via netwerkkabel

latere upgrades.
3x ip camera is de vraag of ik die eerst in de router stop of dat ik er een recorder tussen zet... .

al met al word er aardig getrokken op het netwerk en de ac88u kan het helaas allemaal niet stabiel bij benen.

nu is mijn idee om de ac88u te vervangen in de hoop dat alles weer stabieler is.

Wat is je budget? niet echt een eind bedrag zolang hij maar doet wat hij moet doen en minimaal een jaar of 6 vooruit kan.

Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
tussen de 300 en 800 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nee sta voor alles open.

zelf heb ik gekeken naar asus ax11000, de tp link ax 11000, ac89x en de ax88u
maar mis de kijk op welke nu echt een beetje waar voor zijn geld is.
en misschien dat er mensen zijn die er een heel andere kijk naar hebben

( mocht er meer info nodig zijn hoor ik het graag)

Alle reacties

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:06
Ga eens op onderzoek naar het verschil tussen router en acces point. En vraag je ook af wat het nut is van een heel sterk signaal. (Als ik buiten ga staan en heeeeel hard kan roepen, zodat jij mij kan horen, kunnen we dan communiceren?)
Om je zoektocht op weg te helpen, kijk naar meerdere AP en bedenk dat het mogelijk goedkoper en makkelijker is functionaliteit te scheiden (bijvoorbeeld extra poorten d.m.v. een switch).
Heb je dat een beetje uitgezocht, zodat het niet allemaal hocus pocus meer is, dan weet je ook beter wat voor informatie we nodig hebben om je goed te adviseren.

Addicted to silent computing

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:18

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou niet weten waarom die router dat niet zou kunnen bijbenen. Stelt niks voor.

WIFi is een ander verhaal, daar moet je een goed plan voor bedenken.

Ik zie 2 “huisjes”. Is dat voor de verhuur?

[ Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 04-07-2021 16:37 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik gebruik 68U's en vanwege bepaalde tests gaat daar soms urenlang 500Mbit overheen.

Dus als jij zegt: de 88U trekt het niet meer, dan graag meer info / uitleg waarom dat zo is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• puddinkie
FreakNL schreef op zondag 4 juli 2021 @ 16:36:
Ik zou niet weten waarom die router dat niet zou kunnen bijbenen. Stelt niks voor.

WIFi is een ander verhaal, daar moet je een goed plan voor bedenken.

Ik zie 2 “huisjes”. Is dat voor de verhuur?
het gaat voornamelijk wanneer ik aan het gamen ben en in 1 van de andere huisjes iptv gekeken word, dan gaat de iptv haperen.

tevens wanneer ik opnieuw op start herkent de ac88u een ip camera die via de kabel zit niet altijd.

wifi van de ac88u lijkt geregeld moeizaam te gaan terwijl ik er amper vanaf sta.

huisjes zijn inderdaad voor verhuur.
Elk huisje heeft zijn eigen wifi omgeving. hier komen alleen apparaten van de bewoners zelf op.

• MAX3400

MAX3400

Zolang je (onder andere) die Asus 66's in de huisjes laat staan en "ongereguleerd" mensen maar laat internetten, tv kijken, etc. en dan "ook" zelf verwacht de (onbekende) bandbreedte te kunnen benutten, zie ik helaas wel meerdere oorzaken van het euvel.

Ik denk dat het eerst de voorkeur geniet, wat mij betreft, uitgebreid te beschrijven hoe je IP-plan is, wat de inrichting is van "alle" WiFi-SSID'S maar ook een meting / beschrijving van de gebruikte protocollen en haperingen die daarbij regelmatig voorkomen.

• puddinkie
Crahsystor schreef op zondag 4 juli 2021 @ 16:35:
Ga eens op onderzoek naar het verschil tussen router en acces point. En vraag je ook af wat het nut is van een heel sterk signaal. (Als ik buiten ga staan en heeeeel hard kan roepen, zodat jij mij kan horen, kunnen we dan communiceren?)
Om je zoektocht op weg te helpen, kijk naar meerdere AP en bedenk dat het mogelijk goedkoper en makkelijker is functionaliteit te scheiden (bijvoorbeeld extra poorten d.m.v. een switch).
Heb je dat een beetje uitgezocht, zodat het niet allemaal hocus pocus meer is, dan weet je ook beter wat voor informatie we nodig hebben om je goed te adviseren.
heb me even hier in verdiept. zou het kunnen dat 1 van de andere routers mijn ac88u plaagt?
zou ik de 2 routers dan in AP modus moeten zetten en de ac88u als router laten staan?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:18

FreakNL

Well do ya punk?

Dat zou ik in dit geval juist niet aanraden.

Je schrijft dat het om vakantiehuisjes gaat. Dat verkeer wil je sowieso niet in je eigen netwerk hebben. De beste oplossing is in dit geval om 3 VLANs te maken.

192.168.0.0/24 voor je eigen netwerk
192.168.1.0/24 voor huisje1
192.168.2.0/24 voor huisje2

Tevens zou ik dan elke huisje een limiet geven qua internet. Ik ga ervanuit dat je een deftige verbinding hebt bij Ziggo (120/30 ?), dus dan zou ik elk huisje Max 30/7 geven Ofzo. Dan blijft er minimaal 60/15 over voor jezelf. Let op, dit is minimaal, als die huisjes niks trekken krijg jii meer, maar een huisje an sich kan dan iig niet je lijn dichttrekken.

Dit is allemaal in theorie, in de praktijk heb je er waarschijnlijk sowieso een nieuwe hoofdrouter voor nodig.

YouTube: Creating Vlans on Ubiquiti Edge Router X and Limiting Bandwidth

Je kan in die huisjes overigens prima de bestaande routers behouden. Groot zullen ze niet zijn, dus de WiFi daar zal prima dekkend zijn met een enkele WiFi router, me dunkt. Elk huisje ook gewoon zijn eigen WiFi ssid en pass. Je kunt die routers dan als AP instellen op hun eigen VLAN of je gebruikt gewoon de WAN poort zodat je NAT achter NAT krijgt alsnog achter hun eigen VLAN (dat is in dit geval geen ramp), zorg er alleen wel voor dat je dat je subnets ACHTER die routers afwijkt van de eerder genoemde subnets..

Alle andere dingen die je noemt zitten waarschijnlijk op je eigen netwerk, dat is eigenlijk een topic apart. Ik zou eerst zorgen dat je alles goed scheidt (eigen netwerk, 2 gasten netwerken) inclusief bandbreedte limieten op je gasten netwerken. En dan daarna je eigen netwerk aanpakken, voorzover dat nog nodig is.

• puddinkie
FreakNL schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:16:

Je schrijft dat het om vakantiehuisjes gaat. Dat verkeer wil je sowieso niet in je eigen netwerk hebben. De beste oplossing is in dit geval om 3 VLANs te maken.

Tevens zou ik dan elke huisje een limiet geven qua internet. Ik ga ervanuit dat je een deftige verbinding hebt bij Ziggo (120/30 ?), dus dan zou ik elk huisje Max 30/7 geven Ofzo. Dan blijft er minimaal 60/15 over voor jezelf. Let op, dit is minimaal, als die huisjes niks trekken krijg jii meer, maar een huisje an sich kan dan iig niet je lijn dichttrekken.

Dit is allemaal in theorie, in de praktijk heb je er waarschijnlijk sowieso een nieuwe hoofdrouter voor nodig.

Je kan in die huisjes overigens prima de bestaande routers behouden. Groot zullen ze niet zijn, dus de WiFi daar zal prima dekkend zijn met een enkele WiFi router, me dunkt. Elk huisje ook gewoon zijn eigen WiFi ssid en pass. Je kunt die routers dan als AP instellen op hun eigen VLAN of je gebruikt gewoon de WAN poort zodat je NAT achter NAT krijgt alsnog achter hun eigen VLAN (dat is in dit geval geen ramp), zorg er alleen wel voor dat je dat je subnets ACHTER die routers afwijkt van de eerder genoemde subnets..

Alle andere dingen die je noemt zitten waarschijnlijk op je eigen netwerk, dat is eigenlijk een topic apart. Ik zou eerst zorgen dat je alles goed scheidt (eigen netwerk, 2 gasten netwerken) inclusief bandbreedte limieten op je gasten netwerken. En dan daarna je eigen netwerk aanpakken, voorzover dat nog nodig is.
hallo, ik heb een 300/30 lijn van ziggo.

ah nu je het hebt over de subnet adressen... als bij toeval de ip van de iptv hetzelfde zou zijn als die van mijn laptop, kan dit dan haperingen veroorzaken op de iptv?

nog even weer wezen testen, bij 1 huisje waar iptv draait hapert het beeld als ik aan het gamen ben. zou het kunnen dat er een andere instelling niet goed kan staan?

• MAX3400

MAX3400

puddinkie schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:35:
[...]
...bij 1 huisje waar iptv draait hapert het beeld als ik aan het gamen ben. zou het kunnen dat er een andere instelling niet goed kan staan?
Ongetwijfeld; graag MAX3400 in "router waar een groot huis houden opkomt" even lezen en beantwoorden.
Je kan in die huisjes overigens prima de bestaande routers behouden.
Die 66U is wel "traagjes"; zeker als die 2.4 & 5GHz moet voorzien, zie je op sommige momenten de CPU continu de 100% aantikken en daarmee de performance throttlen.

[ Voor 30% gewijzigd door MAX3400 op 06-07-2021 17:45 ]

• puddinkie

hallo, ik ga nu sowieso eerst de snelheidsbeperking er in zetten en tevens de andere 2 routers een andere IP range geven.

Verder lijkt het me verstandig om eens wat meer te gaan leren over VLAN.
mocht er een andere hoofdrouter nodig zijn, welke zou je dan aanraden?

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:20
Ik zou zogenaamde Guest Vlans toepassen, misschien wel elk huisje een eigen Guest Vlan.

Zelf nogal gecharmeerd van Unifi van Ubiquiti. Neem dan een losse router, PoE switches en losse Access points. Het geheel komt met een goed werkbare interface en er zijn voldoende how-to's en topics (ook hier) te vinden hoe dit te gebruiken. Met 800 euro kom je een heel eind.

Eigenlijk zoek je een oplossing voor klein-zakelijke grbuikers, MKB-ers, en dat is dit precies. Voor jouw informatie, hiermee heb ik ook in het hotel van mijn broer (met 20 kamers in meerdere gebouwen) een goede oplossing gemaakt. Hij is zelf ook geen IT-er, maar kan prima zelf de boel bijhouden en aanpassen zonder mijn hulp.

Bandwidth management voor de guest vlan's en zo is allemaal vrij eenvoudig te configureren via de web-interface.

[ Voor 6% gewijzigd door Skynett op 06-07-2021 17:50 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• puddinkie
Skynett schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:48:
Ik zou zogenaamde Guest Vlans toepassen, misschien wel elk huisje een eigen Guest Vlan.

Zelf nogal gecharmeerd van Unifi van Ubiquiti. Neem dan een losse router, PoE switches en losse Access points. Het geheel komt met een goed werkbare interface en er zijn voldoende how-to's en topics (ook hier) te vinden hoe dit te gebruiken. Met 800 euro kom je een heel eind.

Eigenlijk zoek je een oplossing voor klein-zakelijke grbuikers, MKB-ers, en dat is dit precies. Voor jouw informatie, hiermee heb ik ook in het hotel van mijn broer (met 20 kamers in meerdere gebouwen) een goede oplossing gemaakt. Hij is zelf ook geen IT-er, maar kan prima zelf de boel bijhouden en aanpassen zonder mijn hulp.

Bandwidth management voor de guest vlan's en zo is allemaal vrij eenvoudig te configureren via de web-interface.
dit ga ik zeker even noteren.

ik ga nu eerst even met het spul wat ik nu heb aan de gang zodat de ip ranges verder uit elkaar liggen.
Pagina: 1