Verschil internet snelheid tussen Mac en Windows(+android)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StukjePizza2
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-03-2022
Hallo,

Ik ben al een maand of 8 aan het kloten met mijn internet snelheid.
Provider T-Mobile 1gb pakket.

Er zijn al 5 monteurs langs geweest Modem is vervangen kabels zijn doorgemeten, glas is doorgemeten (-6,-6) alles is vervangen geweest en nieuwe poort voor het glasvezel gekregen. Maar niks lijkt te werken.

Nu zijn we erachter gekomen dat alle Windows & Android apparaten slechte snelheden halen(300Down/100Up) maar dat alles van Mac gewoon werkt(950Down/950Up). Tot een maand of 8 geleden haalde ik deze snelheden op alle apparaten in huis zonder problemen, Qua apparaten (switches, ap's en dergelijke) is in die tijd niets veranderd.

Wat gaat hier fout? Naar mijn weten heb ik ondertussen alles al geprobeerd maar niks blijkt te helpen.
https://www.alphr.com/slow-internet-windows-10/ <dit soort dingen maken ook allemaal geen verschil en al mijn drivers zijn up-to date.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij zou kunnen assisteren?

M.v.g.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Om welke Android apparaten gaat het en hoe zijn die aangesloten ? Welke router heb je etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StukjePizza2
Samsung Tablets, TV, Samsung note 9 telefoon.
HP laptop, vrij recente high end desktop. Macbook pro, Imac (recente) iphone 12 pro max.
En hebben ondertussen de zyxell Modem nog in fabrieks instellingen. Van alles gestest dmv kabel(+adapters van de monteur) & wifi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Android spul zou verklaarbaar kunnen zijn door het aantal antennes in het device. Mijn moto G5plus haalt een stuk minder dan een iphone of mijn moto g pro.
Windows spul zowel bedraad als wireless: zou een bottleneck in de netwerkchip of in de cpu kunnen zijn, maar cou acht ik onwaarschijnlijk. I, zit eerder rchting een virusscanner te denken die de boel limiteert.

Wat is je wijze van testen, en is die overal gelijk?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:12
Hoe meet je de snelheden. Zijn dan alle andere apparaten van het netwerk / verbinding af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StukjePizza2
De snelheden meet ik met o.a. speedtest(gedownload niet via browser) + speedtest van tmobile(browser). zowel via normale manier van opstarten als veilige modus.

Android spul is getest ook met usb c naar ethernet adapter door de monteur.

Overal zijn de waardes redelijk gelijk.

De monteur zelf gaf aan dat hier al een maand of 6-8 veel klachten over zijn ivbm windows gebruik maar dit was zijn eerste keer dat hij in het zelfde huis houden het verschil kon zien tussen zowel mac als windows.

Bij het testen is al het andere apparatuur er vanaf, en direct op de modem zonder switches en dergelijk er tussen, ook hebben we natuurlijk verschillende poorten + kabels geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:12
hoi,
StukjePizza2 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:43:
Android spul is getest ook met usb c naar ethernet adapter door de monteur.
Overal zijn de waardes redelijk gelijk.
Zo gebruik je het spul toch niet bij normaal gebruik? Ik neem dat je het android spul gewoon via de wifi gebruikt?

Je geeft aan:
StukjePizza2 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 12:55:
Tot een maand of 8 geleden haalde ik deze snelheden op alle apparaten in huis zonder problemen, Qua apparaten (switches, ap's en dergelijke) is in die tijd niets veranderd.
Wat is er er wel veranderd? Het kan niet zomaar zijn dat het opeens langzamer gaat werken. Ga eens bij je na of er wat gewijzigd is. Is er een "update" vanuit T-mobile geweest. Kon de monteur dat niet vertellen?
StukjePizza2 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:43:
De monteur zelf gaf aan dat hier al een maand of 6-8 veel klachten over zijn ivbm windows gebruik maar dit was zijn eerste keer dat hij in het zelfde huis houden het verschil kon zien tussen zowel mac als windows.
Apart. Het zou gewoon standaard TCP / IP-netwerk (verkeer) moeten zijn. Of het nu "Windows" of "MacOS" gebruikt wordt. Zeker als het spul rechtstreeks aan het modem hangt. Dan kan je het meer richting het modem zoeken.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

StukjePizza2 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 13:20:
Samsung Tablets, TV, Samsung note 9 telefoon.
HP laptop, vrij recente high end desktop. Macbook pro, Imac (recente) iphone 12 pro max.
En hebben ondertussen de zyxell Modem nog in fabrieks instellingen. Van alles gestest dmv kabel(+adapters van de monteur) & wifi.
Ik zou sowieso eerst het internet zelf even negeren en je op je netwerk concentreren. Het is door je mac's wel bewezen dat je internetverbinding de 1Gbit wel ongeveer haalt.

Je zou iets als iperf3 (er zijn vast ook andere tools voor) kunnen gebruiken om te zien hoe het op een "laag" niveau presteert.

En dan voor de zekerheid eerst tussen je macbook en imac testen. En dan met je macbook (als client en de imac als server is dan het handigst) alle bekabelde aansluitingen uitproberen. Dus ook/juist die waar normaal gesproken je windows laptop en desktop op zitten.

Als het dan allemaal steeds dicht bij de 1Gbit zit is de bekabeling in orde en kan je hetzelfde proberen met je windows laptop en desktop met steeds de imac (of macbook) als server. Als het met je mac's niet overal hetzelfde is, zou het aan de bekabeling kunnen liggen.

Het kan zijn dat je met iperf wel de 1Gbit haalt op je windows systemen. Maar zowel in het geval als dat niet gebeurt, als wanneer dat wel gebeurt zal je daar verder in moeten duiken. Hoewel je in het geval van wel 1Gbit met iperf je dan wellicht meer op 'hoog' niveau moet zoeken (iets als een internet security firewall/tool).
Pagina: 1