Win98se Netwerk (2pc's)

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-07 13:36
Ik ben nu aan het proberen om 2 pc met behulp van een hub elkaar te laten zien, beiden zijn Win98se.

Ik zal eerst maar eens vertellen hoe het netwerk in elkaar zit.
Ik heb een Hub met 5 poorten, in die hub komt m'n kabelmodem in poort 5, en van poort 5 wordt m'n internet verbinding opgesplitst naar poort 1 (ik) en poort 2 (m'n zusje).

Ik probeer nu om beiden PC elkaar te laten herkennen op het netwerkje.

We gebruiken beiden dezelfde type netwerk kaart (Sitecom 10/100 lan adapter.)
Mijn IP is 212.204.156.114
Zus haar IP is 212.204.144.163

Beiden hebben we dezelfde Subnetmask.

DNS server en Gateway staan ook goed ingesteld, en beiden harde schijven zij gedeeltelijk gedeeld.

Toch kan ik haar nog steeds niet zien op het netwerk, en zij mij ook niet,
ik kan wel mezelf zien.

Is er iets dat ik over het hoofd heb gezien??

Internetten is geen probleem, alleen elkaar zien lukt me "nog" niet.

• Laurent
  • Niet online
Kijk eens even na of je wel hebt ingesteld dat je gebruik maakt van 'The microsoft Networking' (AKA. samba ;)).

Owh, en ook handig is om de werkgroepen hetzelfde te zetten in het tabblad 'indentificatie' oid..

• Refragmental
Ben net nog ff wat dingen gaan veranderen, werkgroepen stonden niet goed ingesteld (zag ook net de reactie),
maar zij kan zichzelf niet zien in het netwerk, ik haar ook nog niet omdat m'n zusje niet wil rebooten :(.
Maar voordat ik haar van werkgroep veranderde zag ze zichzelf ook nog niet in het netwerk, althans niet onder haar werkgroep.

Kan het zo zijn dat zodra ze reboot alles goed is?
Ookal ziet ze zichzelf van tevoren niet.

EDIT:
Van dat The Microsoft Networking, ik denk dat dat al is geinstalleerd, bij geinstalde netwerk onderdelen zie ik "Microsoft Family aanmelden" en "Client voor Mircosoft-netwerken".

Verwijderd

En als je een netwerkverbinding maakt in de trant van
\\ipadres\sharenaam ???

Elkaar zien in netwerkomgeving is wel vaker een probleenm.
Bij sommige netwerken lukt het en bij andere weer niet.
Waarom ??? Ik heb geen idee. En ik zet toch regelmatig van dit soort dingen op bij verschillende mensen met dezelfde instellingen.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

212.204.156.114

212.204.144.163

Daar klopt al geen kont van. Je kunt beter de "standaard" thuisrange gebruiken die niet op internet voorkomt: 192.168.0.1 en 192.168.0.2 of zo.

Vervolgens je protocollen (windows file en printersharing) installeren, en je werkgroep hetzelfde zetten. WIN98SE wil nog wel 'es raar doen en anderen niet zien. Dan heb je pech en moet je naar een beter netwerk OS upgraden (mag ook NT/2000/XP zijn).

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Op zaterdag 18 augustus 2001 03:01 schreef Legion het volgende:

We gebruiken beiden dezelfde type netwerk kaart (Sitecom 10/100 lan adapter.)
Mijn IP is 212.204.156.114
Zus haar IP is 212.204.144.163

Beiden hebben we dezelfde Subnetmask.
Je zegt, jullie hebben beiden hetzelfde subnetmask. Maar welk subnetmask ? Dat is vrij essentieel om elkaar te kunnen zien ! Kunnen jullie elkaar wel pingen ?

En welke internetprovider heb je ?

Verwijderd

Hmm had nog niet goed gekeken naar de ip adressen. inderdaad beter aanpassen. In het geval zoals je het nu hebt, zal als netmask 255.255.255.0 zeker niet werken.
(255.255.0.0) wel.

Maar die ip adressen wijzigen is inderdaad wel een hele goede. Stom dat ik het niet had gezien |:( |:( |:(

• Refragmental
Ik kan ze niet eens wijzigen omdat ik Kabel heb, en dan heb je een static IP, dus een ander ip nemen gaat dan niet.
M'n Subnetmask is 255.255.252.0.
Ligt het dus echt aan die IP's???

Verwijderd

Uhm ja, heb je beide ip adressen gekregen van je provider ?

Is het misschien een idee om in 1 pc nog een newerk kaartje te zetten. In die pc met 2 netwerkkaarten steek je je internet verbinding en laat je ip en netmask dynamisch toewijzen. Die andere geef je dan een vast adres en de nic in de andere pc ook.

• Refragmental
Wat wel vreemd is bij m'n zusje, is dat ze zichzelf op het "Volledig netwerk" niet kan zien.

Wanneer je "Netwerkeigenschappen" opent zie je je eigen pc en daarboven "volledig netwerk".
Bij mijn pc zie ik onder "volledig netwerk" de werkgroep, in dit geval Mnet, en in die werkgroep zie ik m'n eigen pc.
Bij m'n zusje is dat allemaal niet, ze ziet zichzelf wel wanneer ze "Netwerkeigenschappen" opent, en daarboven ziet ze "volledig netwerk", wanneer ze daarop dubbelklikt komt ze in een leeg scherm, waar bij mij dus Mnet staats.
Wat kan hier dan aan de hand zijn??
Pagina: 1