Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nauwkeurigheid kW/h meters en puls storingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik zonnepanelen op het dak liggen en hou ik mij nu ineens bezig met alles daarom heen.

Nu heb ik een nog mooie oude kW/h meter met draaischijf en dan vraag je toch af of die ook goed terugdraait en zo niet dan toch maar aan de digitale meter.

Omdat te kunnen zien heb ik een Eastron SDM220 gekocht en gemonteerd en dat werk prima en ik kan via Modbus ook de import en teruglevering zien. Nog mooier was dat mijn draaischijf meter alle kilo-watjes optelt en aftrekt als de beste.

Ik steek nog regelmatig mijn neus in de meterkast om te kijken wat actuele waardes in Watt omdat ik ook mij bezig hou in Node Red om alles bij te houden en naar PVOutput.org te zenden.

Nu zag ik dat ik het ganglicht aanhad, waar de meterkast ook is dat mijn basis verbruik van net over 30 Watt goed 40 Watt hoger was dan verwacht. Verwacht was onder de 40 Watt omdat de het licht in de gang een ledlamp was. Dus de lamp eruit en in losse fitting en aangesloten op een AVM Dect200 die ook het verbruik kan meten. Die gaf 6 Watt aan en dat is ook de waarde die op de verpakking staat.

Nu lees ik dat digitale meters vaak last hebben van dimmers en led lampen die niet netjes de stroom knippen en zo pulsen uitzenden die kW/h meters storen.

De gebruikte lamp is een LivarnoLux van 6 Watt en ik denk dat ik deze ooit bij de Action gekocht heb.

Nu is mijn vraag of ik op een manier de Eastron ongevoelig kan maken voor zulke pulsen in het lokale stroomnet?

De stroommeters geleverd door de netbedrijven zijn die ook gevoelig voor zulke pulsen en geven daarom verkeerde waarden aan. Dan zou je eigenlijk elke dimmer en ledlamp apart moeten testen of die meter op het verkeerde been zet.

Mijn draaischijf meter is kennelijk hier totaal ongevoelig dus ik maak mij geen zorgen dat die verkeerde waarden aangeeft....juist hele mooie waarden als de zonnepanelen aan het terugleveren zijn. :)

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je zou eens kunnen kijken naar een YouLess LS110 / LS120. Die kunnen middels een 'Pulse' ook een oude Ferraris meter uit lezen.

YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 04-07-2021 10:38 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Will_M De youless ziet geen draairichting, dus daar heb je niet zoveel aan op een ferraris icm zonnepanelen.

TS bedoelt andere pulsen vermoed ik.
Zoals schijn vermogen, werkelijk vermogen en blindvermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhOIVRtRg2nKhOKA2YZaqeEvG4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C50vpKWcT1LUaT0EOC4q3Btk.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad. De lamp gebruikt 6 Watt zoals op de verpakking en de lamp staat aangegeven alleen de meter ziet een meerverbruik van 34 Watt.