nieuws: REvil voert supply chain attack uit op it-managementsoftwaremaker Kaseya
@Mark_88
Ik wil graag een paar opmerking maken op dit artikel.
Daarnaast zou het prettig zijn als het artikel uberhaupt enige uitleg gaf over hoe de supply chain attack uitgevoerd is, als dat duidelijk was.
Dit geldt in mindere mate voor "SaaS-servers" ook. Ik zou daar op z'n minst zo'n stippellijntje onder verwachten met de betekenis van de afkorting in zo'n pop-up. Maar ik weet niet echt meer wat tegenwoordig de doelgroep van Tweakers is en of die allemaal al wel weten wat SaaS is.
Tsja en "VSA-servers", wat is dat uberhaupt? Als ik daar op Google, krijg ik alleen maar verwijzingen naar Kaseya. Is dat dan een term voor een dienst die zij specifiek aanbieden? Wederom, in het artikel heeft het de toon alsof het een veelgebruikte term is die iedereen toch zou moeten weten. Weet je wel, zo'n VSA-server, zoals iedereen die kent.
Als eindopmerking wil ik nog even algemeen zeggen dat ik dit een beetje een krakkemikkig artikel vind, van het niveau "ik copy-paste wel even wat informatie van elders en kom aan mijn quotum". Als Tweakers nog eens de schijn zou willen wekken van journalistiek en goede, diepgaande artikelen, dan zou dit artikel daar in ieder geval niet goed bij passen in mijn mening.
@Mark_88
Ik wil graag een paar opmerking maken op dit artikel.
Ik vind dat "supply chain attack" nog niet een zodanig ingeburgerd woord is, ook niet op Tweakers, dat deze niet uitgelegd hoeft te worden. Ik ben redelijk thuis in de IT, ik kan ook best wel een beetje bedenken wat het zou kunnen zijn, maar volgens mij is dit de eerste keer dat ik het zelf als term tegenkom. Ik denk dat het handig geweest zou zijn om ergens in het artikel een kort stukje te wijden aan de uitleg van deze term (scheelt ook weer dat bezoekers deze term moeten uitleggen in de comments).Kaseya, een bedrijf dat it-managementsoftware levert, is getroffen door een supply chain attack. Securitybedrijf Huntress Labs, dat zich met de zaak bezigt, zegt dat 200 bedrijven getroffen zijn. Ransomwarebende REvil zou achter de aanval zitten.
Volgens een verklaring van Kaseya vond de aanval plaats op vrijdagmiddag, vlak voor het Amerikaanse 4th of july weekend. In dat weekend werken minder mensen en de vrijdag vooraf zijn ze vaak eerder vrij. Dit zou de impact van de aanval vergroten. Kaseya heeft zijn SaaS-servers 'onmiddelijk' afgesloten. Dat was uit voorzorg, want de aanval lijkt beperkt tot de 'on-premises-klanten' van het bedrijf.
Daarnaast zou het prettig zijn als het artikel uberhaupt enige uitleg gaf over hoe de supply chain attack uitgevoerd is, als dat duidelijk was.
Dit geldt in mindere mate voor "SaaS-servers" ook. Ik zou daar op z'n minst zo'n stippellijntje onder verwachten met de betekenis van de afkorting in zo'n pop-up. Maar ik weet niet echt meer wat tegenwoordig de doelgroep van Tweakers is en of die allemaal al wel weten wat SaaS is.
Specifiek, "door de ransomware" en "De klanten van die veertig bedrijven zijn degenen die risico lopen op versleuteling": de toon van deze zin doet vermoeden dat het al algemene kennis zou zijn dat hier sprake is van een ransomware aanval (wellicht gebaseerd op de term "Ransomwarebende" eerder in het artikel), maar wat mij betreft was dat nog geen logisch gevolg van de eerder gegeven informatie. "De ransomware" lijkt een soort van verwijzing te zijn naar iets eerders, maar dat eerdere stuk informatie bestaat niet.Naar hun schatting zijn 40 klanten in de on-premises-categorie getroffen door de ransomware. De klanten van die veertig bedrijven zijn degenen die risico lopen op versleuteling. Het bedrijf werkt aan een patch voor de kwetsbaarheid, die zo snel mogelijk uit moet komen. Tegenover klanten adviseert Kaseya om onmiddelijk hun VSA-servers uit te schakelen, omdat een aanvaller als een van de eerste actiepunten de administratieve toegang tot de servers uitschakelt.
Tsja en "VSA-servers", wat is dat uberhaupt? Als ik daar op Google, krijg ik alleen maar verwijzingen naar Kaseya. Is dat dan een term voor een dienst die zij specifiek aanbieden? Wederom, in het artikel heeft het de toon alsof het een veelgebruikte term is die iedereen toch zou moeten weten. Weet je wel, zo'n VSA-server, zoals iedereen die kent.
In de categorie mierenneuken stoor ik mij hier ontzettend aan het gebruik van de term "sample". Waarom is dit niet gewoon een voorbeeld? Wat heeft het nou helemaal voor functie om hier een Engelse term te gebruiken?Sophos-securitydeskundige Mark Loman toont een sample waarin 49,999 dollar geëist wordt.
Als eindopmerking wil ik nog even algemeen zeggen dat ik dit een beetje een krakkemikkig artikel vind, van het niveau "ik copy-paste wel even wat informatie van elders en kom aan mijn quotum". Als Tweakers nog eens de schijn zou willen wekken van journalistiek en goede, diepgaande artikelen, dan zou dit artikel daar in ieder geval niet goed bij passen in mijn mening.
[ Voor 0% gewijzigd door Rainbow op 04-07-2021 09:26 . Reden: spellen is moeluk ]